Audi A3: První jízdní dojmy

Audi A3: První jízdní dojmy

 
 

Konečně jsme vyzkoušeli v akci novou generaci modelu, který před lety de facto založil segment prémiových hatchbacků.

Dnes to vypadá jako samozřejmost, ale v roce 1996 byl prémiový kompaktní hatchback od Audi docela odvážný nápad. Krok do neprobádaných vod se ale vyplatil, o čemž o šestnáct let později svědčí jak 2,8 milionu prodaných A3, tak skutečnost, že více či méně konvenční hatchback segmentu C dnes mají v sortimentu všechny prémiové značky.

Audi A3 třetí generace je skutečně zcela novou konstrukcí, nikoliv jen rozsáhlou modernizací stávajícího technického základu. Aby také ne – odcházející druhá generace vydržela na trhu celých devět let... Jako první model koncernu VW využívá nové platformy Modulare Querbaukasten, na niž vznikne celá řada dalších stěžejních modelů včetně VW Golf VII a Škody Octavia III. Díky použití vysokopevnostních ocelí v exponovaných částech karoserie a hliníkových dílů (mj. blatníky, kapota, deformační zóny) je nový model dle motorizace až o osmdesát kilo lehčí než jeho předchůdce. Což mimo jiné znamená, že nové Audi A3 váží zhruba tolik co původní model z poloviny 90. let...

Aktuální tvář Audi s erbovním šestiúhelníkem singleframe jasně řadí novou A3 do –náctých let jednadvacátého století, ale profil sympaticky zachovává věrnost tradičním znakům A3. Kdo by nepoznal charakteristický C-sloupek? Štíhlé zadní lampy a výrazné horizontální linie opticky upravují poměr výšky k šířce ve prospěch šířky, což je efekt, který tradičně vynikne spíš u světlejších laků.

Mimochodem, vedle obligátních odstínů figuruje v nabídce rovněž barva „hnědá Beluga“. Chápu, že pro západní uši je to na rozdíl od těch našich jen exotické slovo bez významu, ale v této části Evropy můžeme stěží ignorovat skutečnost, že běluha bývá obvykle bílá.

Leč dosti zoologie, jak praví klasik, a zpátky na Mallorcu, kde se konala mezinárodní tisková prezentace nové A3. Po otevření dlouhých dveří (pětidveřový Sportback přibude ve výrobním programu až později) vás čeká příjemně nízký posaz za jednoduchou, ale stylovou a pečlivě zhotovenou palubní deskou. Vlastenecky naladěné povahy se mohou při pohledu na ni oddat pocitu národní pýchy, neboť se vyrábí v Mladé Boleslavi.

Všechna auta, do kterých jsem se na prezentaci stihl posadit, měla efektní sportovní sedadla, kterým nečiní problém zkombinovat vnímaný komfort sezení se slušným vedením trupu i stehen. Audi zaslouží pochvalu za skutečně nevídaný rozsah podélného seřízení volantu, který umožňuje i řidičům s dlouhýma nohama nalézt takovou pozici, při níž kolena jsou pokrčena jen komfortně a lopatky přitom zůstávají během otáčení volantem pevně opřené o sedadlo.

Statickým dojmům a interiéru jsme se poměrně obsáhle věnovali už v článku Audi A3: Exkluzivní první dojmy a podrobné představení. Pojďme proto doplnit do mozaiky dílek, který zatím chyběl: jízdní dojmy z nového ingolstadtského kompaktu.

Do začátku se třemi motory

Stisknutím tlačítka vlevo vedle řadicí páky probudíte k životu jeden ze tří zaváděcích motorů. Zážehovou dvojici 1,4 TFSI 90 kW (s vypínáním válců) a 1,8 TFSI 132 kW doplňuje nová evoluce 2,0 TDI, zde naladěná na 105 kW. Všechny jsou skloněné o 12 stupňů dozadu a otočené horkou stranou dovnitř, tedy sběrným potrubím k přepážce motorového prostoru. Díky tomu mohli konstruktéři posunout přední nápravu o 40 mm vpřed a zlepšit tak rozložení hmotnosti.

Zanedlouho po uvedení na trh se paleta motorizací rozroste ještě o 1,6 TDI s kombinovanou spotřebou jen 3,8 l/100 km a silnější, stotřikilowattovou verzi motoru 1,4 TFSI, za jejímž volantem jsme na Mallorce strávili nejvíce času. Na rok 2014 je dokonce ohlášen i plug-in hybrid. Jeden motor byl na prezentaci nápadný svojí absencí v jakékoliv zmínce – 1,2 TSI. Vzhledem k prodejním výsledkům této jednotky v dosavadní generaci A3 ale můžeme s jistotou předpokládat, že její zařazení do nabídky je pouze otázkou času.

Benzínová čtrnáctistovka ve variantě 103 kW nemá s autem mnoho práce ani v kopcovitých úsecích na jihozápadě Mallorky, kde se silnice vine nekonečným sledem zatáček vysoko nad pobřežím, aby pro zpestření jednou začas vystoupala sledem „jedničkových“ vraceček přes horské sedlo. Pro tento motor je typický extrémně lineární průběh točivého momentu, který neklesne pod maximálních 200 Nm v širokém rozsahu 1400-4000 ot./min. Na klikatých silničkách největšího z Baleárských ostrovů je ale nejlepší držet se nad čtyřmi tisíci, což díky přesné převodovce s hladkým chodem a progresivní spojkou naštěstí není problém.

Mnohem silnější osmnáctistovka v reálném nasazení kupodivu nepotvrzuje svůj papírový náskok. Samozřejmě, je to zdařilý motor, ale zpoza volantu prostě nepůsobí o tolik rychlejším dojmem, jak naznačují oficiální údaje.

Audi A3 – motory a technické údaje*
Motor1,4 TFSI1,8 TFSI2,0 TDI
Převodovka6M6A (S tronic)6M
Zdvihový objem [cm3]139517981968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]90/5000-6000132/5100-6200110/3500-4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]200/1400-4000250/1250-5000320/1750-3000
Max. rychlost [km/h]203232216
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,37,28,6
Komb. spotřeba [l/100 km]5,25,64,1
*Motorizace dostupné při uvedení na trh ve 3.Q 2012

Velkým překvapením je podvozek nové A3. Elektromechanické řízení kombinuje impozantní přesnost s věrohodnou emulací zpětné vazby a odpružení je příjemně komfortní, aniž by ovšem okrádalo auto i řidiče o potřebnou jistotu při rychlých změnách směru. Tlumiče se zbytečně nebrání stlačení v kompresi, jak dnes bývá zvykem, takže auto se v úvodní fázi oblouku trochu nakloní, ale pořád jede tam, kam ukazujete volantem, a zdatně vzdoruje nedotáčivosti. Vedle pečlivého ladění je to nepochybně i zásluha příznivějšího rozložení hmotnosti mezi nápravami.

Několikrát jsme si ale všimli výraznějšího valivého hluku i v rychlostech do 100 km/h. Zda se jedná o konstrukční vlastnost, nebo o specifika mallorského asfaltu, však zjistíme až na podzim – dříve se nové Audi A3 v České republice prodávat nezačne.

Ceny a výbavy pro český trh zatím zveřejněny nebyly, ale podle našich informací by se neměly dramaticky lišit od těch stávajících. To by znamenalo přibližně 590.000 Kč za 1,4 TFSI v základní výbavě Attraction až 775.000 Kč za 2,0 TDI Ambiente s pohonem všech kol quattro. Podle Audi se klientela A3 rozhoduje pro tento model na základě designu, vnímané kvality a značky (v uvedeném pořadí). Je sympatické, že Ingolstadtští tentokrát své novince vrchovatě nadělili i položky, které ve výčtu zákaznických priorit chybějí: moderní techniku pod kapotou i v kabině, prostornější interiér a velmi dobré jízdní vlastnosti.


Audi A3
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny

Politika slabé koruny přestala být atraktivní i pro…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry

Tak nám tu prý začala revoluce. A zase tarifová. Při…

Turci oznámili konec operace v Sýrii Turci oznámili konec operace v Sýrii

Turecko dokončilo svou vojenskou operaci na severu Sýrie,…

Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

 
 

Přidat názorDiskuse: Audi A3: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Audi RS 3 Sportback prošlo faceliftem. Pětiválcová střela nabízí 400 koní! Audi RS 3 Sportback prošlo faceliftem. Pětiválcová střela nabízí 400 koní!

Výkonová válka v segmentu kompaktních hatchbacků…

Audi RS 3 Sedan: Nejvýkonnější zástupce řady A3 (+video) Audi RS 3 Sedan: Nejvýkonnější zástupce řady A3 (+video)

Mezi světové premiéry letošního pařížského autosalonu se…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Povstalci v Kongu zavraždili 2 unesené experty OSN. Ženě sťali hlavu

Povstalci v Kongu zavraždili 2 unesené experty OSN.…

Dva experti OSN, kteří se pohřešovali v Demokratické republice Kongo, byli nalezeni mrtví. Američana Michaela…

Gábina drsně o Noidovi, se kterým se rozvádí: Je to alkoholik! Byl závislý na drogách

Gábina drsně o Noidovi, se kterým se rozvádí: Je to…

Rozpoutala se rozvodová válka! Gábina Dvořáková (28) odmítá, že by se její manželství rozpadlo kvůli provalené…

 

iSport.cz

"Boží ruka" i zářez Chelsea či Irů. Kdy by video…

Po úterním přátelském utkání Francie se Španělskem (0:2) je video ve fotbale opět aktuálním tématem. V duelu…

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV, krajánci i mazák v brance

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV,…

Jednoho si piplají v nizozemském PSV Eindhoven, jako velký talent pro svůj A tým. Druhý zase pravidelně…

 

Reflex.cz

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Už se nám to blíží. Slib udržet kurs 27 korun za euro dala Česká národní banka do konce března. Pak jej může…

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…