Volkswagen: Chronologie kabrioletů
Počátky automobilky Volkswagen spadají do první poloviny třicátých let dvacátého století. Již v roce 1931 pracoval Ferdinand Porsche na prototypu malého lidového automobilu. Po pokusech se společnostmi Zündapp a NSU nakonec jeho kancelář začala pracovat na objednávku vlády.
V roce 1938 byl položen základní kámen budoucí automobilky Volkswagen. Její výrobní linky měly produkovat Typ 1 známý jako Brouk. Právě tento automobil se stal prvním kabrioletem v nabídce značky Volkswagen.
Slavnostního položení základního kamene automobilky Volkswagen se 26. května 1938 zúčastnil samozřejmě i Adolf Hitler. Tato akce byla zakončena Hitlerovou jízdou na místě spolujezdce v kabrioletu Typ 1. Za volantem seděl Ferry Porsche, na zadním sedadle jeho otec spolu a šéf DAF Robert Ley.
S příchodem druhé světové války místo osobních vozů opouštěla automobilku vojenská vozidla. Typ 1 posloužil za základ pro proslulý Kübelwagen a obojživelný Schwimmwagen. Oba lze díky plátěné střeše při troše dobré vůle považovat za kabriolety.
Skutečná sériová výroba Brouku s plátěnou střechou se rozběhla až po válce. V roce 1949 ji zahájila karosárna Karmann v Osnabrücku. Podobně jako Brouk s uzavřenou karoserií i kabriolet prodělal v průběhu let řadu modernizací, ale stále si zachovával svůj původní charakter. Výroba Brouka s plátěnou střechou byla ukončena 10. ledna 1980. Celkem bylo vyrobeno 331.847 kabrioletů.
Od Brouka byl odvozen čtyřdveřový kabriolet Volkswagen 181. Ten jednoduchými tvary své karoserie odkazoval na válečný Kübelwagen. Výroba tohoto modelu probíhala v letech 1969 až 1983 a vzniklo 90.883 vozů.
Brouk, resp. Typ 1 posloužil za základ řady modelů a jedním z nich byl i Karmann Ghia. Ten především s karoserií kupé působil velmi sportovním dojmem. Ve skutečnosti jeho vzduchem chlazené čtyřválce nabízely u první generace výkony od 25 do 45 kW.
Kupé se představilo v roce 1953 a jeho karoserii navrhl Luigi Segre. Výroba vozu s uzavřenou karoserií a interním označením Typ 14 se rozběhla v roce 1955. Kabriolet se objevil až v roce 1957.
V roce 1961 se představuje druhá generace, která využívá techniku Typu 3 a nese označení Typ 34. Tento model navrhl italský designér Sergio Sartorelli. Na rozdíl od svého předchůdce se i kvůli vysoké ceně nedočkal příliš velké popularity u zákazníků, ale přesto byla jeho výroba ukončena až v roce 1969. Kabriolety Typ 34 byly vyrobeny pouze jako prototypy a vzniklo jich celkem 17.
V šedesátých a sedmdesátých letech si zájemci o kabriolet značky Volkswagen mohli objednat pouze Brouk nebo odvozený model 181. To se ovšem změnilo v roce 1979 kdy se představil první Golf Cabriolet.
Ten sice nastoupil až pět let po uvedení první generace hatchbacku, ale svůj pozdní příchod si vynahradil dlouhověkostí, protože ve výrobě se udržel až do roku 1993. Vyráběl se o dva roky déle než druhá generace hatchbacku Golf.
Charakteristickým prvkem pro Golf Cabriolet se stal masivní oblouk v místech B-sloupku. Ten zvyšoval tuhost karoserie a zároveň chránil posádku v případě převrácení vozu.
Druhá generace kabrioletů Golf byla odvozena od třetí generace hatchbacku. Stejně jako jejího předchůdce ji charakterizovala plátěná střecha a ochranný oblouk v místech B-sloupku. Ve své původní podobě, která odpovídala třetí generaci standardního Golfu se vyráběl v letech 1993 až 1998.
Další z řady kabrioletů Golf je ve skutečnosti stále druhou generací (základ Golf III), ale díky důkladné modernizaci provedené v roce 1999 je uznávána jako samostatná.
Tento kabriolet kombinuje skelet Golfu třetí generace s povrchovými panely čtvrté generace. Od ní převzal kromě nárazníků, blatníků, kapoty a masky i světlomety. Mírně upraven byl interiér. V této podobě byl vyráběn do roku 2002.
Nástupcem Golfů s plátěnou střechou se v roce 2003 stal Volkswagen New Beetle Cabriolet. Tento model sdílel platformu a další komponenty s Golfem čtvrté generace, ale svým designem odkazoval na klasický Brouk.
Právě proto designéři u kabrioletu upustili od ochranného oblouku nad hlavami, z nějž se v průběhu let stalo poznávací znamení Volkswagenů s plátěnou střechou. Novinka roku 2003 přinesla osvědčenou technikou v atraktivním balení čtyřmístného kabrioletů.
Modernizace tohoto modelu se odehrála v roce 2005 a produkce byla ukončena v loňském roce. Nejnovějším zástupcem značky Volkswagen mezi kabriolety s klasickou plátěnou střechou je od letošního roku opět Golf Cabriolet. Tentokrát ale bez tradičního ochranného oblouku.