22.2. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Xenonové světlomety vs. LED: Jsou diody opravdu lepší?

 

Diodové hlavní světlomety jsou u výrobců aut stále více v kurzu. Jenže, tolik proklamované přednosti proti xenonům začínají mít vážné trhliny.

Desetiletí kralování halogenové žárovky coby zdroje světla v hlavních světlometech automobilů narušil příchod prvních světlometů s xenonovou výbojkou, známých jako HID (High Intensity Discharge). Stalo se tak v roce 1991 a pionýrem bylo BMW řady 7 E32. V porovnání s halogenovou žárovkou má výbojka asi dva a půl krát větší světelný tok, vyzařované světlo se blíží dennímu a navíc výbojka zbytečně neplýtvá energií v podobě tepla, které je vyzářeno ven (vznikající teplo je u výbojek pouze průvodním jevem, nikoliv coby podmínka vzniku světla). Oproti halogenové žárovce nabízí tedy výbojka vyšší účinnost, při současně nižší energetické náročnosti. Výhodou xenonových výbojek je také široký paprsek světla, který tak osvětluje celou plochu před vozidlem.

Xenony: Svítí dobře, ale…

V porovnání s halogeny jsou však výbojkové světlomety i po více než čtvrt století od uvedení na trh stále poměrně drahé. Ano, cena výbojky za léta klesla, takže dnes ji koupíte i za částku nepřesahující 1.000 korun. Sice je její životnost počítána asi na 2000 hodin při běžných provozních podmínkách, ale i tak je to stále dost. Vždyť obyčejná H4 vyjde na 60 korun, H1 či H7 stojí jen o málo více.

Nákladný bývá i samotný světlomet, zejména pokud je jeho součástí zařízení, které změní běžných stejnosměrných 12 voltů palubní sítě vozidla na minimálně 24.000 voltů střídavých. Ty jsou nutné k zapálení výboje mezi dvojicí elektrod. V době uvedení světlometů HID se hodně řešilo oslňování ostatních účastníků silničního provozu. Za tímto účelem dostalo osvětlení dynamickou regulaci sklonu. Už to samo o sobě je relativně nákladné zařízení. V současnosti však nemusí být nutné za předpokladu, že se použijí xenonové světlomety o nižším výkonu. Zároveň jsou i levnější, ale nesvítí tak dobře jako „ostré“ xenony.

Xenonové světlomety se původně používaly coby zdroj potkávacího světla. Dálkový světlomet tvořily i nadále halogeny. Důvodem je další z negativních vlastností xenonů. K tomu, aby se u nich dosáhlo plné svítivosti, potřebuje výboj nějaký ten čas, řádově sekundy. Pokud byste tedy pro dálkový světlomet použili samostatnou výbojku, patrně by to způsobovalo při jízdě a častém přepínání z dálkových na potkávací světla problémy. Pozdější bi-xenony tak mají pouze jeden zdroj světla a k přepínání mezi potkávacím a dálkovým světlem se využívá pohyblivé clony ve světlometu.

V potaz je třeba vzít také to, že náplň trubice výbojky obsahuje kromě xenonu s příměsí metalických solí i jedovaté prvky, třeba rtuť. V některých zemích může proto manipulace s xenonovými výbojkami podléhat speciálním požadavkům.

Plusy

  • Dlouhá životnost výbojky (oproti halogenovým žárovkám)
  • Vyšší účinnost při současně nižším příkonu
  • Vysoký světelný tok
  • Široký paprsek světla osvětluje celou plochu před vozidlem

Minusy

  • Mohou oslňovat ostatní účastníky silničního provozu (náročnost na nastavení sklonu)
  • Stále vysoká cena výbojky
  • Využívají škodlivé prvky (rtuť)
  • Určitá doba potřebná k rozžehnutí výbojky
  • Náročnější výměna výbojky
  • Vyšší cena samotných světlometů (často mají v sobě zapalovací zařízení, nemluvě o dynamické korekci sklonu)
  • Často vyžadují ostřikovače
  • Při výměně jedné výbojky musíte vyměnit i druhou, aby měly stejný výkon

Diodové svítilny: Opravdu spása?

I přes četné nevýhody jsou xenonové světlomety z pohledu osvětlení vozovky velmi dobré. Hlavním důvodem, proč jsou dnes suplovány diodovými svítilnami, hledejte zejména v ceně. Ale také v jiných aspektech. Dioda je polovodičová součástka, v níž se odehrává proces zvaný elektroluminiscence.

Pravdou ale je, že ani diodové světlomety nejsou zrovna laciné. A to hned z několika důvodů. Vezměte už jen výrobu. Na rozdíl od žárovek či výbojek se diody coby světelný zdroj musejí do svítilny lepit. Za provozu se totiž silně zahřívají. Vysoká teplota však nevzniká coby průvodní jev vytváření světla jako je tomu u výbojek, ale z dopadu volných elektronů v polovodiči. A jelikož elektrony dopadají do místa u zadní stěny světlometu, dochází ke vzniku vysoké teploty právě v těchto místech (nikoliv na krycích polykarbonátových plochách).

Výkonné diodové světlomety proto vyžadují účinné chlazení. Dokonce takové, že musí obsahovat jak chladiče, které lze vidět na zadní straně světlometů, tak i ventilátory. Ty ochlazují vnitřní plochy světlometu. Naopak LED pro denní svícení, případně pro zadní lampy, mají světelný výkon relativně nízký a proto nekladou tak vysoké nároky na chlazení. A proto jsou i dnes mnohem více rozšířené.

Obecně vzato vysoký světelný tok diodového světlometu lze dosáhnout několika způsoby. Buď se použije menší počet zdrojů (diod) světla, které ale musejí být výkonnější a tedy náročnější na chlazení, nebo se uplatní větší počet světelných zdrojů, které ale nejsou tak výkonné, přičemž bývají současně umístěny dále od sebe. Z toho důvodu takový světlomet vystačí s pasivním chlazením, které nevyžaduje použití ventilátorů.

Takto to má vyřešeno třeba současný Peugeot 308. Nákladné a poctivě udělané světlomety LED s velkým množstvím výkonných zdrojů svítí lépe než xenony, o halogenech nemluvě. Vyžadují však pokročilé chlazení. Levnější alternativy však mohou v řidiči, který byl zvyklý na poctivě udělané světlomety s xenonovou výbojkou, vzbuzovat rozpaky. A právě odtud pramení stesky, že LED světlomety vlastně zas tak moc nesvítí.

Plusy

  • Malé rozměry světelného zdroje, snadná manipulace
  • Kompatibilní se složitými tvary světlometů (designéři je mají rádi)
  • Nízká energetická náročnost
  • Jasnější světlo než halogeny, teplejší než HID
  • Spolehlivost a životnost

Minusy

  • Vysoká výrobní cena světlometu
  • Velmi vysoká teplota, navíc se zvyšuje s růstem světelného toku (výkonu)
  • Levné verze svítí jen průměrně
  • Bílé světlo nemusí být každému příjemné
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Obří fúze se nekoná. EU nepovolí spojení železničních aktivit Siemensu a Alstomu Obří fúze se nekoná. EU nepovolí spojení železničních aktivit Siemensu a Alstomu

Evropská komise (EK) zablokuje spojení železničních…

Země EU se neshodly na podobě směrnice o ochraně autorských práv na internetu Země EU se neshodly na podobě směrnice o ochraně autorských práv na internetu

Ani čtyři hodiny jednání dnes zástupcům členských zemí…

Předchůdce Passatu od soudruhů z NDR. Připomeňte si Wartburg 355 Coupé Předchůdce Passatu od soudruhů z NDR. Připomeňte si Wartburg 355 Coupé

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme především s…

Krok k ukončení obchodní války: Čína nabízí výrazné zvýšení dovozu z USA Krok k ukončení obchodní války: Čína nabízí výrazné zvýšení dovozu z USA

Čína nabídla Spojeným státům, že během šesti let výrazně…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Xenonové světlomety vs. LED: Jsou diody…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

 





 
Škoda Scala: Velké cenové srovnání s konkurencí. Jak si vede česká novinka?

Škoda Scala: Velké cenové srovnání s konkurencí. Jak si vede česká novinka?

Dnes 18:45

Nový mladoboleslavský kompakt je v tuto chvíli dostupný se třemi motory, zážehovým tříválcem 1.0 TSI, čtyřválcem 1.5 TSI a turbodieselem 1.6 TDI.




Blesk.cz

Seriál Strážmistr Topinka: Před týdnem smetl všechny, zaboduje jako ovce?!

Seriál Strážmistr Topinka: Před týdnem smetl…

I když byla postava popleteného policisty Topinky v seriálu Doktor Martin vysloveně komická a jakoby navíc,…

Školní lyžák se změnil v horor: Děti zvracely, dívka skončila v bezvědomí!

Školní lyžák se změnil v horor: Děti zvracely, dívka…

Účastníci na školním lyžařském kurzu ve slovenském středisku Malinô Brdo zažili dramatickou noc. V pátek 18. 1.…

 

iSport.cz

Desatero Sportu: Jak probrat český hokej? Zrušit tabulky, sdílet informace

Desatero Sportu: Jak probrat český hokej? Zrušit…

Ve čtvrtek se v Praze sešli zástupci výkonnostního i profesionálního hokeje na velké konferenci. Byla neveřejná,…

Brazílie v Česku: kolik stojí soupeř snů a kolik FAČR usmlouvala?

Brazílie v Česku: kolik stojí soupeř snů a kolik…

V pátek 22. března ve Wembley, o čtyři dny později v Edenu s Brazílií. Česká fotbalová reprezentace má před…

 

Reflex.cz

Na pražském Václavském náměstí se zapálil muž, kolemjdoucí ho uhasili

Na pražském Václavském náměstí se zapálil muž,…

V Praze na Václavském náměstí u sochy svatého Václava se dnes kolem 15:00 polil hořlavinou a zapálil…

Když byl hidžáb ještě daleko: Íránská móda 60. let pohledem tamních časopisů

Když byl hidžáb ještě daleko: Íránská móda 60. let…

Na přelomu 60. a 70. let bylo v Íránu velice módní zcela kopírovat zvyky západních států, a to včetně minisukní…