Zapomenutý supersport Vector W2: Poprvé za Atlantikem

 

Američané se vždy chtěli rovnat Evropanům, pochopitelně nejen v automobilové oblasti. Jenže věhlasní výrobci supersportů sídlí právě na starém kontinentu...

Gerald Alden Wiegert si začátkem sedmdesátých let minulého věku usmyslel, že vyvine jedno z nejrychlejších aut planety, které se bude moci směle měřit s konkurencí od Ferrari i Lamborghini a Porsche porazí na hlavu. Dnes je mu 71 let a už z jeho jména je patrné, že má německé kořeny. Světlo světa ovšem spatřil v Dearbornu ve státě Michigan (sídlí zde Ford Motor Company), takže je americkým rodákem.

Pozdější inženýr, designér a podnikatel se zajímal už na střední škole o auta a letadla. Díky jednomu ze svých návrhů získal stipendium pro studium designu na univerzitě. Prošel detroitskou College of Creative Studies, kalifornskou Art Center College of Design v Pasadeně i technickou Northrop University v Inglewoodu. V roce 1970 začal působit jako poradce pro americkou Velkou trojku, tedy General Motors, Ford i Chrysler.

The Vector

Už o rok později však založil v kalifornském Wilmingtonu společnost Vehicle Design Force a spolu s Leem Brownem, hollywoodským odborníkem na konstrukci karoserií, se pustili se vývoje čistě amerického supersportu. Vlastně prvního zpoza Velké louže, který si takové označení vůbec zaslouží. Předchůdci mnoha značek byli přece většinou zcivilizovanými závoďáky a kupříkladu silniční verze Fordu GT40 se rodila v Británii...

Nejranějším výsledkem snahy obou mužů o výkonnou střelu na čtyřech kolech se sofistikovanou aerodynamikou byla nefunkční maketa pojmenovaná The Vector. Wiegert chtěl prodávat skutečná auta za 10 tisíc dolarů a technicky se nejednalo o čistě americkou záležitost, protože zvažoval pohon rotačním motorem i dvouvačkové agregáty od Porsche. Nízké ceně na dnešní poměry se nelze divit, třeba první model Rolls-Royce se samonosnou karoserií, Silver Shadow, přišel na 11,5 tisíce. „Deset kilo babek“ byla tedy hromada peněz. Koncept se v dubnu 1972 objevil dokonce na obálce prestižního amerického Motor Trendu, ale ke skutečné malosériové produkci měl ještě hodně daleko...

Přichází W2

Název Vector byl vybrán jako jméno nové automobilky. Nejdříve se objevil postupně vyvíjený prototyp W2. První verze kupé s dopředu výklopnými dveřmi, stále nepojízdná, měla premiéru přesně před čtyřiceti lety, na autosalonu v Los Angeles 1976. Už ta naznačila svými tvary budoucí směřování firmy: nízká a široká klínovitá „placka“, která na první pohled vypadala jako zjevení z jiné planety, její agresivní tvary byly však zároveň velmi čisté. Práce ale pokračovaly dále, prakticky definitivní auto se objevilo v roce 1979, ale to už Brown dvě léta ve společnosti nepůsobil.

Dvojité W v názvu pochopitelně patří „Jerrymu“ Wiegertovi, dvojka značí počet turbodmychadel Garrett AiResearch. A motor? Šlo o klasiku, vidlicový osmiválec Chevrolet objemu 5730 cm3 umístěný, jak jinak, uprostřed. Dvouventilový small-block se ladil u Donovana a výsledkem bylo 441 kW (600 koní) v 5700 otáčkách při kompresi 8,1 :1. Mírně vyšší údaje (450 kW) jsou konverzní chybou přepočtu z imperiálních na metrické jednotky. Byl vybaven vstřikováním.

Třístupňový automat Turbo-Hydramatic 425 posílal točivý moment 800 N.m/4800 min-1 samozřejmě pouze dozadu. Malý počet stupňů nepředstavoval v té době nic výjimečného a samočinné skříni se divit nelze vzhledem k americkému původu, převodovka se s agregátem párovala běžně, vyvinuli ji u General Motors...

Hliník a kompozity

Podvozek disponoval rozvorem 2616 mm, původní statický koncept měl menších 2575 mm. Použití lehkých materiálů (vysoce kvalitního hliníku a kompozitů na rám i karoserii) srazilo hmotnost na 1262 kg, skelet byl samozřejmě částečně také ocelový. Palivová nádrž měla objem 113 l, auto přece muselo někam dojet. Udávané průměrné spotřeby 16 l/100 km se zřejmě dalo dosáhnout pouze s velmi lehkou nohou na plynu, ale americká policie nad dodržováním rychlostních limitů bdí velmi ostře, takže jí klidně věřme.

Zadní pneumatiky Goodyear GS-E obuté na patnáctipalcových litých kolech disponovaly kolosálními rozměry 345/35, přední měly „jen“ 225/55. Za nimi se ukrývaly odvětrávané ocelové kotouče o průměru 309 mm se čtyř-, respektive dvoupístkovými třmeny.

Ve dvoumístném kokpitu se sedačkami od Recara si posádka připadala spíše jako v kosmické lodi. Sada palubní elektroniky hlídala stav motoru, tlak oleje i teploty provozních kapalin. Optimální podmínky k „životu“ uvnitř udržovala klimatizace, oba pasažéři si mohli dopřát poslech hudby z kvalitní audiosoustavy od Blaupunktu.

Mnohem nižší rychlost

W2 důkladně zkoušel jak americký časopis Motor Trend, tak i tehdy ještě ne tolik populární britský televizní pořad Top Gear. Wiegert tvrdil, že 4368 mm dlouhé, 1930 mm široké a jen 1080 mm nízké auto je schopné dosáhnout 230 mil v hodině (370 km/h), ale Britům zkoušku maximální rychlosti ani další nezávislá měření nepovolil. Teoretické, tedy vypočítané maximum leželo dokonce na hranici 389 km/h, až sem se však W2 nikdy v reálu nedostal.

Velký německý prodejce drahých aut Auto Becker z Düsseldorfu jej měl k dispozici pro srovnávací test na letišti v Kolíně nad Rýnem, americké kladivo postavil proti Panteře, Countachu a Berlinettě Boxer z Maranella. Při něm se zjistilo, že je mnohem pomalejší, rozjel se „pouze“ na 322 km/h. Akcelerace z klidu na stovku za 4,5 s dnes dosahuje kdejaký dvoutunový sedan s obřím stádem pod kapotou, před více než třiceti lety byla však výjimečná. Označení „supersport“ si kupé jistě zaslouží bez diskuse.

Jako chameleón

W2 postupně měnil barvy od bílé přes stříbrnou, červenou až po kovově hnědou. Proč? Protože se prostě zkoušela a ověřovala různá schémata, jak se případně projeví na dalších vozech. Pózovalo se také pro fotografy, motoristická média v 80. letech pochopitelně nemohla nechat projekt bez povšimnutí... Nešlo zdaleka pouze o to, který odstín stroji nejvíce sluší. Wiegert navíc prohlašoval, že W2 dokáže vybavit motory s výkony 450-600 koní, ale když bude klient chtít, připraví mu klidně za patřičný obnos monstrum s 1500 koňmi. Nikdo, kdo by o jakýkoli vůz z jeho dílen projevil zájem, se však nenašel. Předpokládaná cena navíc nejen kvůli inflaci vzrostla za dekádu na 150 tisíc dolarů...

Ne, nebylo postaveno více kusů, pořád jde o jedno a to samé průběžně modifikované a vylepšované auto. Zahrálo si mimochodem i v jednom dílu detektivního televizního seriálu Remington Steele s Piercem Brosmanem, ovšem pod názvem Hunter Jet Star 6000 jako produkt fiktivního výrobce. Účinkovalo také v několika reklamách. Posledního nového kabátku se dočkalo až v úvodu 90. let, to už mělo najeto 160 tisíc kilometrů.

Majitelem zůstal Wiegert a vůz má uschovaný přímo ve Wilmingtonu, kde už Vector zase zpátky sídlí, ale v současnosti je prototyp rozebraný. Existuje i další holý rám. Informace o patnáctce kusů, které se lze leckde dočíst, jsou nesmysl, i když podle fotografií by se mohlo zdát, že jich existuje více...

W8

Další vývoj W2 vyústil v malosériový typ W8 z let 1989-1993. Modifikovaný model se skutečně dočkal většího počtu exemplářů, Wiegertovi se totiž konečně podařilo sehnat potřebný balík dolarů. Ano, trvalo mu to takřka dvě dekády, na růžích zdaleka ustláno neměl. Nástupce už je námětem na jeden z příštích dílů seriálu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Státní podnik spravující sítě pro policii i hasiče bude hledat šéfa Státní podnik spravující sítě pro policii i hasiče bude hledat šéfa

Již podruhé za necelý rok se bude řešit, kdo povede…

Ekonomický paradox. V komunistické Číně panuje vysoká příjmová nerovnost Ekonomický paradox. V komunistické Číně panuje vysoká příjmová nerovnost

Příjmová nerovnost se zvyšuje. V Číně téměř čtvrtinu…

Kmoníček: Návštěva Zemana u Trumpa se odsouvá, může za to severokorejská krize Kmoníček: Návštěva Zemana u Trumpa se odsouvá, může za to severokorejská krize

Návštěvu prezidenta Miloše Zemana u amerického prezidenta…

 
Zdroj: Vector, Wiki, SM, Supercars

Štítky Chevrolet GM Kupé Supersport

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 






 
VIN čísla. Víte, co znamenají a k čemu slouží? A kde je najdete?

VIN čísla. Víte, co znamenají a k čemu slouží? A kde je najdete?

Včera

Automobily lze identifikovat nejen podle značek a názvů modelů, ale především pomocí tzv. VIN čísla, kódu skládajícího se ze 17 znaků.




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Jak je to s návratem do práce po rodičovské dovolené?

Chat s odborníkem: Jak je to s návratem do práce po…

Můžete si na rodičovské dovolené přivydělat? A je třeba dávat pozor na výši výdělku? Jak je to s návratem zpátky…

Nestihli jste Ženevu? Bratislava vám to vynahradí! Ukazuje záplavu novinek i luxusu.

Nestihli jste Ženevu? Bratislava vám to vynahradí!…

Slyšeli jste někdy o Bratislavském autosalonu? Už  27. ročník ukazuje, že tuhle výstavu si do kalendáře musí…

 

iSport.cz

Chelsea přestřílela Southampton 4:2, poprvé od února hrál Terry

Chelsea přestřílela Southampton 4:2, poprvé od února…

Fotbalisté Chelsea zvítězili v anglické lize nad Southamptonem 4:2, odčinili předchozí porážku 0:2 od…

Slavia - Zlín 0:1. První prohra pod Šilhavým, favorit v poháru končí

Slavia - Zlín 0:1. První prohra pod Šilhavým,…

V semifinále MOL Cupu došlo k překvapení. Fotbalisté Zlína porazili Slavii Praha na jejím hřišti 1:0 a…

 

Reflex.cz

Je tohle ještě móda? Modelka pózovala v „plavkách“ ze zlaté izolepy

Je tohle ještě móda? Modelka pózovala v „plavkách“…

Se zvláštním nápadem přišel umělec, který si říká Joel Alvarez a je součástí The Black Tape Project. Ten spočívá…

Smutný příběh fotbalisty Rajtorala: uvězněný v depresích, propadl hazardu

Smutný příběh fotbalisty Rajtorala: uvězněný v…

Uzamčený ve vlastním světě, kde se dveře na svobodu hledají strašně obtížně. Svázaný ošklivými démony, jež bez…