Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zetor rozšiřuje nabídku o model Forterra HD

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Tradiční český výrobce zemědělské techniky představil svůj nejnovější traktor, který může disponovat výkonem až 108 kW.

Nový Zetor Forterra HD přináší oproti dosavadním verzím modelové řady Forterra řadu novinek a několik konstrukčních vylepšení, navazujících na některá moderní technická řešení modelu Forterra HSX. Ve srovnání se staršími modely má tento nový vrchol modelové palety vybavený pohonem všech kol navíc poskytnout vyšší výkony, bezpečnost i komfort.

Od ostatních traktorů značky Zetor se Forterra HD odlišuje několika novými designovými prvky v rámci výklopné kapotáže i bezpečnostní kabiny. Mezi ně patří například oddělené hlavní světlomety, a to dálkové a tlumené s čirou optikou a také světlomety orební.

K hlavními technickým novinkám modelu Forterra HD patří rozvor kol. Ten se ve srovnání s Forterrou HSX prodloužil o 130 mm na 2720 mm, čímž má přispět k ještě lepší stabilitě traktoru. Rozchod kol přední hnané nápravy se 100% uzávěrkou diferenciálu se u tohoto modelu může pohybovat od 1800 mm do 2200 mm a u zadní nápravy od 1800 mm do 2000 mm. Celková délka Forterry HD je 5235 mm bez závaží a se závěsným zařízením.

Významnou modernizaci prodělal motor traktoru, u nějž je upravena hlava válců se čtyřventilovou technikou. Přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 4156 cm3 s šestnáctiventilovou technikou se rovněž vyznačuje vysokým stupněm převýšení točivého momentu o 35 %, výbornou startovatelností i za teplotně nepříznivých podmínek a vysokou životností až 8000 motohodin.

Zákaznicí budou mít možnost výběru ze tří výkonových verzí modelu Forterra HD označených 130, 140 a 150. Maximální výkony těchto provedení jsou 93 kW, 100 kW a 108 kW a je jich u všech verzí dosahováno při 2200 min-1.

Verze Forterra HD 150 využívá řadové vstřikovací čerpadlo s elektronickou regulací. Výhodou oproti mechanickému regulátoru je pozitivní vliv na spotřebu paliva a optimalizovaný průběh točivého momentu.

Převodovka nového modelu je plně synchronizovaná mechanická s třístupňovým automatickým násobičem a třiceti rychlostními stupni pro jízdu vpřed i vzad.

Velká pozornost byla věnována výzkumu hluku a vibrací. Ten vedl ke konstrukčním řešením, dávajícím předpoklad dosažení hladiny hluku na hranici 74 dB. Kabina traktoru je doplněna také o nové kombinované podlahoviny s výrazným omezením přenosu hluku a vibrací na pracoviště řidiče.

V kabině modelu Forterra HD je hlavní novinkou ergonomický multifunkční panel s ovládacími prvky, který je umístěn na právě straně. Díky tomu má řidič všechny potřebné ovladače od hydrauliky až po aktivaci souvraťové automatiky po ruce.

K novinkám ve výbavě patří přídavný čtyřsekční rozvaděč hydrauliky s elektrohydraulickým ovládáním. V kombinaci s použitím závěsoviny kategorie III poskytuje široký výběr využitelných agregací.

Sepnutí spojky PTO je u modelu Forterra HD nově řešeno zpětnovazebně řízeným rozběhem (teoretická křivka rozběhu má trvání necelé 3 sekundy). U traktoru byla rovněž zesílena skříň rozvodovky a byla rozšířena náprava. Traktor tak snese větší zátěž na tříbodovém závěsu.

Hmotnost nového traktoru byla ve srovnání s modelem Forterra HSX snížena o 30 kg na 4 820 kg. Na přání je možné jej vybavit například čerpadlem 120 l/min s proměnlivou dodávkou či odpruženou přední hnanou nápravou.

Zetor Forterra HD, představovaný veřejnosti na veletrhu Techagro 2014 v Brně od 30. března do 3. dubna 2014, má k zákazníkům zamířit nejprve v provedeních 130 a 140. Očekávaný termín zahájení sériové výroby tohoto traktoru je plánován na konec prvního pololetí roku 2014.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
1. 4. 2014 22:00
Sakra
To je auto! Za koľko spraví stovku? Ešte nám tu chýba kombajn a snehová fréza.
1. 4. 2014 19:50
Už dávnejšie som im navrhoval názov "Agronaut" ...
... prešmyčka výrazu "Argonauti". ;-)