Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ziegler a letištní hasičské speciály řady Z

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Ziegler Z4 až Z8 XXL patří ke světové špičce mezi hasičskými vozidly vyvinutými pro použití na letištích.

Německá společnost Albert Ziegler GmbH patří k vedoucím mezinárodním výrobcům požární techniky, který má řadu dceřiných firem. Mezi ně patří od roku 2007 i Ziegler Hasičská Technika s.r.o. se sídlem v Brně.

V nabídce značky Ziegler figuruje široká řada techniky a zařízení určených pro boj s ohněm. Výsadní postavení pak mají podobně jako u rakouské společnosti Rosenbauer letištní hasicí automobily.

V případě společnosti Ziegler tyto speciály vedle specifické konstrukce spojuje i označení Z, které bylo poprvé použito u modelu Z1 na konci osmdesátých let. V aktuální nabídce figurují dvounápravová vozidla Z4, třínápravové provedení Z6 a čtyřnápravové modely Z8 a Z8 XXL.

Vrcholná osmikolová provedení jsou pak na trhu ve své čtvrté generaci a mezi jejich uživatele patří mimo jiné i mezinárodní letiště ve Frankfurtu na Mohanem. Základem speciálů Ziegler Z8 XXL právě pro toto letiště je podvozek Titan T52-1400 8x8, jehož dodavatelem je společnost Titan Spezialfahrzeugbau GmbH.

K pohonu vozidel s celkovou délkou 13.000 mm, šířkou 3000 mm a výškou 3950 mm slouží dvojice vznětových motorů Mercedes-Benz, z nichž každý disponuje výkonem 515 kW (700 k). S těmito pohonnými jednotkami spolupracují dvě sedmistupňové automatické převodovky Allison.

Stroj s celkovou hmotností okolo 50 tun je schopen akcelerovat na 80 km/h za 21 s a jeho maximální rychlost se pohybuje okolo 140 km/h.

Vozidla Ziegler Z8 XXL používaná na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem jsou vybavena výkonným hasícím systémem. Jeho součástí jsou nádrže na 12.500 litrů vody, 800 litrů pěnidla, 500 kg prášku a čerpadlo s výkonem 10.000 litrů vody za minutu při tlaku 10 bar, které je poháněno motorem o výkonu 360 kW (480 k).

Pro aktuální Ziegler Z8 je možné použít nádrže na 13.500 litrů vody a až 1800 litrů pěnidla. K dispozici jsou různé kombinace monitorů, kdy může být na přídi například zařízení s výkonem 2200 litrů za minutu, zatímco na střeše je monitor o výkonu 6000 litrů za minutu.

Ziegler Z6 může být podle přání zákazníka vybaven vznětovým motorem značky MAN, Volvo nebo Mercedes-Benz s výkonem do 515 kW (700 k). Třínápravový stroj s pohonem všech kol dlouhý 11.500 mm může v nádržích převážet 12.500 litrů vody, 1500 litrů pěnidla a 250 kg prášku.

Nejmenší z rodiny je Z4 s celkovou délkou 9.850 mm, pohonem všech kol a motorem Mercedes-Benz o výkonu 480 kW (654 k), který je schopen přepravit 7000 litrů vody, 800 litrů pěnidla a 250 kg prášku. Ve výbavě tohoto provedení může být střešní monitor o výkonu až 6000 litrů za minutu a monitor na přídi s výkonem 1600 litrů za minutu.

Kabiny všech provedení vozidel Ziegler řady Z mohou poskytovat prostor až šestičlenným posádkám. Samozřejmostí je vysoká míra aktivní i pasivní bezpečnosti, nechybí systém ochrany podvozku, který dovoluje i průjezd hořícím leteckým palivem.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - aproximus
23. 12. 2015 08:53
bude to pořádný auto
až tam dají podvozek Tatra...