01 Rally of Turkey
27. Února - 02. Března 2003
3. FIA World Rally Championship for Drivers & Co-drivers
3. FIA World Rally Championship for Manufacturers
2. FIA Junior World Rally Championship for Drivers (Super 1600)
Povrch: šotolina
I. Etapa Čtvrtek 27.02 - Pátek 28.02. 2003
6 RZ o celkové délce 118,00 km
Čtvrtek start 18:00 cíl 20:15
19:00 | RZ 1 | Efes Pilsen | (1,55 km) | vítěz RZ M. Grönholm | 77,4 km/h |
Pátek start 8:00 cíl 17:33
08:46 | RZ 2 | Simena 1 | (13,40 km) | vítěz RZ | H. Rovanperä | 87,2 km/h |
09:19 | RZ 3 | Phaselis 1 | (16,42 km) | vítěz RZ | P. Solberg | 79,0 km/h |
10:07 | RZ 4 | Silyon 1 | (27,00 km) | vítěz RZ | H. Rovanperä | 75,1 km/h |
13:40 | RZ 5 | Perge 1 | (32,63 km) | vítěz RZ | M. Märtin | 75,5 km/h |
15:03 | RZ 6 | Silyon 2 | (27,00 km) | vítěz RZ | H. Rovanperä | 76,9 km/h |
Po první super RZ, kterou vyhrál M. Grönholm, se ve druhé RZ prosadili především "mladíci" a teprve na sedmém místě byl zkušený T. Mäkinen. Ve stejném čase zajel RZ H. Rovanperä a P. Solberg, který se tak dostal do vedení průběžného pořadí. Překvapivé bylo i další pořadí v RZ, 3. J. Pykälistö, 4. G. Panizzi, 5. M. Hirvonen a na šestém místě zajel nejrychlejší čas M. Märtin. Třetí RZ přinesla útok z druhé vlny. První místo si vítězstvím v RZ upevnil P. Solberg, na druhé se skvělou jízdou propracoval T. Mäkinen. Třetí místo v průběžném pořadí překvapivě patřilo F. Duvalovi, čtvrté hájil C. McRae a na páté místo se propracoval A. Schwarz. Propad na jedenácté místo zaznamenal M. Grönholm, který začal mít potíže s posilovačem řízení a M. Märtin (16), který měl problémy s řazením. Český tým Škoda se svými jezdci slavil střídavé úspěchy. T. Gardemeister držel desátou pozici a D. Auriol jel na čtrnáctém místě. Čtvrtá RZ zamíchala pořadím. Před RZ musí odstoupit S. Loeb, kterému došel benzín, (v servisu přiznal, že bloudil na přejezdu před čtvrtou RZ). Vedoucí jezdec P. Solberg poškodil podvozek a pokouší se pokračovat do servisní zóny, ale nakonec je nucen ze soutěže odstoupit. Na RZ převrací na střechu svůj vůz M. Hirvonen, kterému pomáhají zpět na kola další jezdci. Poškozený vůz však není schopen pokračovat v soutěži. Přetrvávají technické problémy u M. Grönholma (16) a M. Märtina (12). Do vedení se tak dostal H. Rovanperä. Hrdinou čtvrté RZ byl nesporně A. Schwarz, který skvělou jízdou zajel druhý nejrychlejší čas a ten ho katapultoval na druhé místo průběžného pořadí. Třetí v průběžném pořadí je C. Sainz který přes drobnou kolizi, poškodil dveře u spolujezdce v dolní části, se stal nejlepším jezdcem týmu Citroën. Čtvrté místo držel T. Mäkinen a páté F. Duval, který skvěle zastoupil M. Märtina, kterého sužovali technické problémy. Šestou příčku držel G. Panizzi, který se snaží sundat nálepku asfaltového specialisty. Po jezdecké chybě ("oblíbené přetočení vozu") se C. McRae propadl na sedmou pozici. Jako nevýrazná se prozatím jevila jízda R. Burnse, který se držel na posledním bodovaném osmém místě průběžného pořadí. Na devátém místě jel prozatím F. Loix, a první desítku uzavíral T. Gardemeister, D. Auriol se posunul na jedenácté místo. Předposlední pátá RZ první etapy zaznamenala posuny ve startovní listině a podtrhla tak zajímavý průběh Turecké rally. M. Märtinovi se podařilo vyřešit technické problémy a vyhrál pátou RZ, u M. Grönholma však potíže přetrvávají a jede až na osmnáctém místě. Technické problémy znamenaly propad A. Schwarze (stejné jako v Anglii, výfukové plyny se vracely do auta, naštěstí to nebylo tak intenzivní) na sedmou pozici. Závěrečná RZ první etapy byla ve znamení ataku C. Sainze, který se dostal za vedoucího H. Rovanperu na druhé místo. Na třetí byl odsunut skvěle jedoucí F. Duval, čtvrtou příčku si držel T. Mäkinen a pátou G. Panizzi. Posun startovním polem na šesté místo zaznamenal R. Burns, který v průběhu první etapy zrychloval a propracoval se tak před sedmého C. McRaeho, který si neodpustil své "oblíbené digitálky". Jezdci továrního týmu Škoda drželi desátou respektive jedenáctou pozici. Téměř nenápadně a v tichosti stahoval svoje manko M. Märtin, který byl na desátém místě se ztrátou necelých tři a půl minuty na vedoucího jezdce. V závěru soutěže přichází nepříjemná zpráva, D. Auriol na přejezdu má technické potíže, a start do druhé etapy je ohrožen.
Průběžné pořadí po I. etapě
1. Harri Rovanperä | Peugeot 206 WRC | Průměrná rychlost vítěze 76,4 km/h |
2. Carlos Sainz | Citroen Xsara WRC | + 00'20,7 |
3. Francois Duval | Ford Focus WRC | + 00'29,5 |
4. Tommi Mäkinen | Subaru Impreza WRC | + 00'31,4 |
5. Gilles Panizzi | Peugeot 206 WRC | + 00'37,9 |
6. Richard Burns | Peugeot 206 WRC | + 00'56,5 |
7. Colin McRae | Citroen Xsara WRC | + 01'03,3 |
8. Armin Schwarz | Hyundai Accent WRC | + 01'07,1 |
10. Toni Gardemeister | Škoda Octavia WRC | + 01'20,9 |
11. Didier Auriol | Škoda Octavia WRC | + 01'29,7 |
II. Etapa Sobota 01.03. 2003
7 RZ o celkové délce 159,53 km
start 06:00, cíl 18:24
| ||||||
07:11 | RZ 7 | Olympos 1 | (20,38 km) | vítěz RZ | H. Rovanperä | 73,2 km/h |
07:54 | RZ 8 | Kumluca 1 | (28,92 km) | vítěz RZ | C. Sainz | 70,0 km/h |
11:02 | RZ 9 | Phaselis 2 | (16,42 km) | vítěz RZ | M Grönholm | 78,4 km/h |
11:55 | RZ 10 | Myra 1 | (24,01 km) | vítěz RZ | C. Sainz | 66,2 km/h |
12:58 | RZ 11 | Kemer 1 | (20,50 km) | vítěz RZ | R. Burns | 80,6 km/h |
15:01 | RZ 12 | Olympos 2 | (20,38 km) | vítěz RZ | M. Martin | 74,4 km/h |
15:44 | RZ 13 | Kumluca 2 | (28,92 km) | vítěz RZ | C. Sainz | 71,0 km/h |
Nepříjemná zpráva z předchozího dne se bohužel potvrdila a tovární tým Škoda ztrácí vůz D. Auriola, který nebyl schopen pokračovat v jízdě (potíže s motorem). Sedmá rychlostní zkouška znamená stop i pro A. Schwarze, který poškodil zadní část vozu o skálu. Od prvního kilometru druhého dne se na vedoucím místě držel H. Rovanperä ale o druhé místo mezi C. Sainzem a F. Duvalem se rozpoutal boj. Skvěle jedoucí F. Duval (3) zaskočil C. Sainze (2), druhým místem na RZ a snížil tak jeho náskok na necelou vteřinu (+0,8), C. Sainz zajel až šestý čas. Trochu se probudil prskající M. Grönholm (15), který se podle svých slov nesmířil s technickými problémy svého vozu, a zajel sedmý čas v RZ. Podle svého vyjádření chtěl ze soutěže odstoupit, ale řízený týmem byl nucen v soutěži pokračovat. V následující RZ další drama boje o druhé místo C. Sainz nepřipustil a zvítězil v RZ, čímž si upevnil druhou pozici. Na třetí místo se propracoval T. Mäkinen a na čtvrtou pozici se propadl F. Duval. Skvěle zajel i R. Burns, který se dostal na páté místo. G. Panizzi si držel šesté místo před dotírajícím C. McRaem (7) a F. Loixem na osmém místě na kterého útočil T. Gardemeister, se ztrátou +17,50 vteřiny na F. Loixe. Následující devátá RZ byla zajímává tím, že M. Grönholm RZ vyhrál, podařilo se mu tak v průběžném pořadí porazit všechny juniory, a posunul se na dvanácté místo za jedenáctého J. Pykälista jedoucího v soukromém týmu, kterého postihly stejné problémy s posilovačem řízení. Desátá RZ znamenala ztrátu a pád z vedoucí pozice H. Rovanpery (10), který poškodil podvozek vozu. Problémy měl i T. Mäkinen (5), který trefil skálu a poškodil přední závěs kola, M. Grönholm (12) udělal hodiny a opět ztratil. Pořadí bylo následující: 1. C. Sainz, který byl z vedoucí pozice překvapený, na druhé místo se posunul R. Burns a na "bedně" byl třetí F. Duval. Čtvrtý jel G. Panizzi a pátý byl T. Mäkinen. Šestý jede C. McRae a na skvělé sedmé místo se propracoval T. Gardemeister, který se dravou jízdou dostal před osmého F. Loixe s náskokem (+21,5). Osmý jede bojovník M. Märtin a první desítku uzavírá H. Rovanperä. Útočí R. Burns, vítězí v RZ, ztráta na C. Saize (+56,3) a C. McRae který se posouvá na čtvrté místo, snižuje náskok na F. Duvala na (+30,7). Technické problémy má F. Loix, H. Rovanperä a T. Mäkinen. Svůj výkon zvyšuje F. Duval, který se nenápadně přibližuje k třetímu R. Burnsovi a ztráta je pouhých (+4,2). Odrazil tak útok C. McRaeho na třetí pozici. K šestému T. Gardemeisterovi se přiblížil bojující M. Märtin a jeho ztráta je (+36,1). V poslední RZ druhé etapy odrazil atak F. Duvala R. Burns, C. McRae nepatrně ztratil v souboji na F. Duvala. T. Gardemeister si držel šestou pozici ale jeho náskok před sedmým M. Märtinem pouhých (+14,6) vteřiny. Osmý T. Mäkinen má již velkou ztrátu na sedmé místo M. Märtina (+ 3:06,7) minuty.
Průběžné pořadí po II. etapě
| ||
1. Carlos Sainz | Citroen Xsara WRC | Průměrná rychlost vítěze 73,6 km/h |
2. Richard Burns | Peugeot 206 WRC | + 01'19,5 |
3. Francois Duval | Ford Focus WRC | + 01'44,0 |
4. Colin McRae | Citroen Xsara WRC | + 02'26,0 |
5. Gilles Panizzi | Peugeot 206 WRC | + 02'45,1 |
6. Toni Gardemeister | Škoda Octavia WRC | + 03'39,7 |
7. Markko Märtin | Ford Focus WRC | + 03'54,3 |
8. Tommi Mäkinen | Subaru Impreza WRC | + 07'01,0 |
III. Etapa Neděle 02.03. 2003
5 RZ o celkové délce 102,47 km
start 07:00, cíl 15:23
| ||||||
07:46 | RZ 14 | Simena 2 | (13,40 km) | vítěz RZ | C. McRae | 88,3 km/h |
08:44 | RZ 15 | Myra 2 | (24,01 km) | vítěz RZ | R. Burns | 67,5 km/h |
09:27 | RZ 16 | Arykanda | (11,93 km) | vítěz RZ | F. Duval | 87,6 km/h |
12:50 | RZ 17 | Perge 2 | (32,63 km) | vítěz RZ | M Grönholm | 82,2 km/h |
14:13 | RZ 18 | Kemer 2 | (20,50 km) | vítěz RZ | M Grönholm | 82,4 km/h |
Třetí etapa, ve které se jelo pět RZ, už mnoho dramatického nenabídla. Jednou z otázek bylo, za jak dlouho zlikviduje M. Märtin náskok T. Gardemeistera. První RZ vyhrál C. McRae a snažil se atakovat pozici F. Duvala. Ten sice dojel až na sedmém místě s minimální ztrátou +1,9 vteřiny. Celková ztráta F. Duvala na druhého R. Burnse byla +25,7 vteřiny. M. Märtin, který v RZ dojel na druhém místě stáhl náskok T. Gardemeistera na pouhých +12,7. V patnácté RZ nepřipustil žádné konflikty R. Burns, který RZ vyhrál, vědom si zisku osmi bodů, které mu při současném postavení ostatních jezdců zajišťovalo první místo průběžného pořadí šampionátu. Vůbec se nedařilo T. Gardemeisterovi, který zajel RZ až na desátém místě a v průběžném pořadí se přes něj podle předpokladu přehnal finišující M. Märtin s náskokem +20,7 vteřiny. Pořadí bylo následující vedl C. Sainz s náskokem +1:08,8 minuty před druhým R. Burnsem, třetí F. Duval měl na druhého R. Burnse ztrátu + 51,2 vteřiny a náskok na čtvrtého C. McRaeho +31,0. Pátý G. Panizzi jede se ztrátou na C. McRaeho +16,6 vteřiny a pokud by Colin provedl svoje "digitálky", mohl se ještě posunou v průběžném pořadí. Na šestém místě je skvěle finišující M. Märtin se ztrátou +1:00,3 na Panizziho a náskokem před T. Gardemeisterem +20,7 vteřiny. T. Gardemeister má na sedmé pozici náskok před T. Mäkinenem +2:56,0 minuty. V předposlední 17. RZ došlo pouze ke kosmetickým úpravám časů. RZ vyhrál M. Grönholm a posunul se tak na deváté místo průběžného pořadí! Přes jeho nechuť závodit bojoval o jeden bod do hodnocení týmů. Černý Petr tak zůstal statečně jedoucímu F. Loixovi, který prozatím pro tým nebodoval. Poslední 18. RZ dlouhá 20,5 km byla ve znamení dojezdu RZ na vybudovaných pozicích. Poslední RZ vyhrál M. Grönholm a na druhém místě dojel C. McRae, který tak stáhl ztrátu na třetího F. Duvala na konečných +22,6 vteřiny. C. McRae dokončil rally na čtvrtém místě a přišel tak o možnost se dostat do čela průběžného pořadí. Překvapením prvního ročníku Turecké rally byl bezesporu výkon F. Duvala.
01 RALLY OF TURKEY - Konečné pořadí jezdců
| |||
1. Carlos Sainz | Citroen Xsara WRC | 10 bodů | Průměrná rychlost 74,6 km/h |
2. Richard Burns | Peugeot 206 WRC | 8 bodů | + 00'47,9 |
3. Francois Duval | Ford Focus WRC | 6 bodů | + 01'46,5 |
4. Colin McRae | Citroen Xsara WRC | 5 bodů | + 02'09,1 |
5. Gilles Panizzi | Peugeot 206 WRC | 4 body | + 02'41,6 |
6. Markko Märtin | Ford Focus WRC | 3 body | + 03'24,9 |
7. Toni Gardemeister | Škoda Octavia WRC | 2 body | + 05'13,0 |
8. Tommi Mäkinen | Subaru Impreza WRC | 1 bod | + 07'18,6 |
01 RALLY OF TURKEY - Konečné pořadí týmů
| ||
1. Citroën | 15 bodů | (1+4. místo) |
2. Ford | 10 bodů | (3+5. místo) |
3. Peugeot | 9 bodů | (2+8. místo) |
4. Škoda | 3 body | (6. místo) |
5. Subaru | 2 body | (7. místo) |
7. Hyundai | 0 bodů |
Průběžné pořadí jezdci :
1. R. Burns 18 bodů
2. C. McRae 17 bodů
3. C. Sainz 16 bodů
4. M. Martin 13 bodů
5. S. Loeb 12 bodů
6. M. Grönholm 10 bodů
10. T. Gardemeister 3 body
D. Auriol 0 bodů
Značky:
1. Citroën 39 bodů
2. Peugeot 31 bodů
3. Ford 25 bodů
4. Subaru 13 bodů
5. Škoda 6 bodů
6. Hyundai 3 body