47 milionů korun za repliku? Proč ne, když jde o Aston Martin DB4 Zagato
Částka nutná k pořízení je vskutku vysoká, ovšem jedná se o Aston Martin DB4 GT Zagato Sanction I. Původních aut tohoto typu vzniklo v letech 1959-1963 jen devatenáct. Řadový hliníkový šestiválec objemu 3,7 l dával 234 kW při 6000 otáčkách a střela určená výhradně k závodění jela až 245 km/h. Stovku z klidu zvládla za úctyhodných 6,1 s. Mimochodem, ještě další čtyři kousky postavil Richard Williams v jedenadevadesátém roce za použití zkrácených šasi DB4, ty nesly označení Sanction II a posvětil je i samotný výrobce.
Dražené DB4 Zagato je spíše přesnou kopií než nějakou doma v garáži slepenou replikou, tedy napodobeninou slavného vozu. Tvarem karoserie navržené Ercolem Spadou do puntíku odpovídá originálu z roku 1960. Má však pětistupňovou převodovku Getrag místo čtyřstupňové, další novinky představují klimatizace a motor s kompresorem Eaton z DB7 speciální edice Alfred Dunhill. Jedná se také o šestiválec, ale daleko modernější s objemem 3,2 l a výkonem 244 kW (331 k). Byl rozebrán do šroubku, vyčištěn a znovu sestaven. Šatičky jsou pochopitelně vyrobeny ručně z hliníku stejně jako na přelomu 50. a 60. let. Na jejich vzniku pracoval britský karosář Clive Smart z firmy Tickford z Newport Pagnell, také motor byl do vozu zamontován v Anglii. Tickford byl úpravami Aston Martinů dříve proslulý, jednalo se dokonce o jednu z divizí firmy Aston Martin Lagonda. Kopie DB4 GT Zagato tedy nese jeho štítek kromě slavného stylizovaného Z právem.
Zbytek už se dodělával v USA: elektronika, čalounění interiéru, podvozek a další práce. Auto dostalo i nový VIN kód. Ruční znovuzrození trvalo dlouhých osm let. Nádherná drátová kola pocházejí od Borrani, také zmíněný kompresor byl upraven. Kopie dostala moderní kotoučové brzdy od AP Racing a DBS (původní vozy měly hydraulické Girlingy) a nerezový výfuk, řízení je hřebenové. V interiéru najdeme navigaci Pioneer a reprosoustavu Diamond včetně subwooferu. Displej pravda, jinak do puntíku dotažený retro vzhled trochu ruší.
Houstonská firma Collector Motors LLC, která za tímto vzkříšením klasika stojí, jej nabízí za v přepočtu 46,9 milionu korun. Exemplář má dle informací najeto 130 mil, tedy 209 km. Není to originál. No a? Ty jsou dnes prakticky nesehnatelné.