A tohle jste viděli? Test Škody Favorit v Top Gearu!
BBC v současnosti připravuje novou verzi Top Gearu, v níž bude účinkovat hned šest moderátorů. Ještě, než se nového Top Gearu dočkáme, rozhodli jsme se připomenout ten starý. A starým nemyslíme ten s Clarksonem, Hammondem a Mayem, ale ten původní, který býval automobilovým magazínem a nikoliv zábavnou show.
Top Gear se na obrazovkách BBC poprvé ukázal již v roce 1977, díky čemuž patří mezi vůbec nejstarší automobilové pořady na světě, které se dodnes vysílají. Až do změny formátu v roce 2002 to býval typický motoristický pořad plný řidičských rad a spotřebitelských testů aut. Mezi vyzkoušenými vozy se na konci osmdesátých let objevila i tehdejší žhavá novinka z Mladé Boleslavi – Škoda Favorit. Dobový test můžete zhlédnout na přiloženém videu, přičemž je doplněn i českými titulky.
Jestliže se vám testovaný Favorit na videu v něčem nezdá, může to být tím, že vozy pro britský trh dostávaly speciální výbavu. Doplněny byly o litá kola a pneumatiky GoodYear, specialitou bylo i střešní okno, rádio Philips a stěrač zadního okna.
Moderátor Chris Goffey přiznává, že Favorit je překvapujícím vozem. Jeho motor o objemu 1281 cm3 vyvíjený ve spolupráci s britskými inženýry je sice podle jeho slov poněkud hrubý, i v prudkých welšských kopcích je ale dostatečně pružný a jeho zrychlení je srovnatelné s konkurenčními auty.
Goffey si také pochvaluje dostatečné odhlučnění nebo práci podvozku. „Jízda není vůbec špatná. Podvozek pohlcuje větší výmoly a nerovnosti,“ tvrdí moderátor a zdůrazňuje, že jede po hrbolaté silnici. Líbí se mu též přilnavost v zatáčkách a hlavně prostorná kabina. O zavazadelníku ale říká, že je průměrný.
Ne všechny prvky Favoritu jsou ale hodnoceny kladně. Goffey upozorňuje na tužší řízení a větší poloměr otáčení. Ovládání směrových světel je pak podle jeho názoru příliš daleko od volantu. Nejvíce si však stěžuje na ovládání vnějších zpětných zrcátek, jejichž obraz je navíc velice zkreslující.
Výsledek testu je nakonec pro Favorit pozitivní. Goffey tvrdí, že si mladoboleslavský hatchback ve srovnání s konkurencí vede velice dobře. A když se vezme v úvahu jeho velice nízká cenovka, jedná se podle Goffeyho o velmi atraktivní alternativu k ojetému Fordu Fiesta nebo Chevroletu Nova.