Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

AC Schnitzer V8 TOPSTER - brutální Z4

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)
Není mnoho úpravců, kteří se zabývají stavbou neprodejných studií. Jedním z mála je německý AC Schnitzer, který pravidelně na každý autosalón ve Frankfurtu připravuje prototyp demonstrující technologické možnosti firmy. Letos to byl V8 TOPSTER.

Firma AC Schnitzer není příznivcům vozů BMW nikterak neznámá. Svou slávu si vydobyla již před více než 20 lety v závodech tehdy velmi populárního ME cestovních vozů. Vozy připravené v jejich dílnách patřily k absolutní špičce a dodnes poznatky svého závodního oddělení úspěšně využívá při vývoji úprav pro běžný provoz. Nejinak tomu bylo i v případě studie V8 Topster, kde závodní oddělení úzce spolupracovalo především na vývoji motoru. Ten má svůj původ v sedanu BMW M5, ale vzhledem k jeho umístění do podstatně menšího a nižšího motorového prostoru modelu Z4 na jehož základě je V8 Topster postaven, musel být výrazně přepracován. Z těchto důvodů byl zcela přepracován mazací systém a motor dostal novou olejovou vanu a čerpadlo. Další úpravy již směřovaly ke zvýšení výkonových parametrů. V hlavách válců s obrobenými spalovacími prostory i kanály sání a výfuku jsou osazeny nové vačkové hřídele se změněným časováním. Kompresní poměr byl zvýšen na 11,5:1 a přeprogramování se nevyhnula řídící jednotka. Nové je také sací potrubí se dvěmi komorami sání pro optimalizaci proudění. Výfukové potrubí je nově vyrobeno a ústí do dvou dvojitých chromovaných koncovek výfuku. Všechny tyto zásahy se podepsaly na zlepšených výkonových parametrech, které kulminují hodnotami 331 kW (450 k) při 6600 ot/min pro výkon a 520 Nm při 4100 ot/min pro točivý moment.

Z motoru jde výkon přes šestistupňovou převodovku vybavenou Schnitzerovým systémem Short Shift, pro zkrácení řadicích drah a modifikovaný kloubový hřídel na kola zadní nápravy. Zde je závodní samosvorný diferenciál, který podle podmínek pracuje až se 100 procentním uzamčením. Tím jsme se pomalu dostali k podvozku. Ani zde nezůstal kámen na kameni. Ramena obou náprav byla vyměněna za silnější a nahrazena byla i ložiska v kolech. Navíc přibyly zkrutné stabilizátory na obě nápravy omezující naklánění v zatáčkách a vpředu byla ještě modifikována výztuha mezi horními kotevnímu místy tlumičů pro zvýšení tuhosti přední části karosérie. Tlumiče jsou závodní s devíti polohami nastavení, pružiny jsou podstatně tužší a celý podvozek je snížen o 35 mm proti sériové Z4. Zlatým hřebem úpravy podvozku jsou vysokovýkonné brzdy s dutými kotouči o rozměrech 356x32 mm na přední nápravě a 328x20 na zadní nápravě. Ty pracují v součinnosti s dvoupístkovými třmeny vpředu a jednopístkovými vzadu. Jejich výkon je takový, že i po opakovaném brždění vykazují zpomalení více než 1g. Tyto brzdy jsou vystaveny na obdiv za elegantními pětipaprskovými dělenými ráfky o průměru 20“, které mají leštěnou patku. Jejich šířka je vpředu 9“ a vzadu 11“, což umožňuje použití pneumatik 255/30 R20 na přední nápravě a 305/25 R20 na zadní nápravě.

Z výše uvedených technických předpokladů do značné míry vychází úpravy vnějšího vzhledu. Nejradikálnější změnu způsobily extrémní pneumatiky, pro něž bylo nutno rozšířit blatníky o plných 13 cm. Upravena byla kapota motoru, která je mírně vyboulená aby vůbec pojala obrovský motor s příslušenstvím. Na její zadní hraně, těsně před čelním sklem je rozměrný otvor pro odvod horkého vzduchu z motorového prostoru. Nově je tvarován přední nárazník se spoilerem, který nejen že dodává vozu dynamičtější vzhled, ale jeho většími otvory se přivádí větší množství chladícího vzduchu k motoru a brzdám. Jeho přičiněním je ve vysokých rychlostech také přední náprava více přitlačována k silnici. Přední světlomety jsou samozřejmě xenonové konstrukce, aby zajistily dobrou viditelnost ve zhoršených světelných podmínkách. Jelikož velký V8 pod kapotou produkuje mnoho tepla, k jeho odvodu slouží také další otvory, tentokrát umístěné za předními koly. Jejich také estetickou funkci podtrhují tři chromovaná žebra a výrazné béžové lakování. To jsme se již dostalo na boční strany vozu, kde přibyly decentně integrované prahy s otvory před zadními koly, kterými se přivádí chladící vzduch k zadním brzdám. Z bočního pohledu také vynikne zcela nově zkonstruovaná pevná střecha. Ta nejen že dodává vozu vzhled kupé, ale také výrazně zesiluje torzní tuhost zadní části karosérie. Do její zadní hrany je navíc integrováno mohutné přítlačné křídlo, které ve spolupráci s dvojicí malých křidélek na víku zavazadlového prostoru upravuje proudění vzduchu v této části vozu. Mohutnost vozu v pohledu zezadu podtrhuje také nový zadní nárazník se spoilerem na spodní hraně, který integruje koncovky výfuku.

V interiéru se kombinují prvky ze standardní nabídky doplňků pro Z4 jako jsou hliníkové pedály, opěrka levé nohy, madla řadící páky a ruční brzdy z téhož materiálu či obložení z uhlíkového kompozitu s prvky použitými pouze v Topsteru. Mezi ty patří především skořepinová závodní sedadla čalouněná kůží.

Co tato nebezpečná hračka vlastně umí? Akceleraci z klidu na 100 km/h zvládá Topster za 4,5 sekundy, na 200 km/h zrychlí za 13,9 sekundy a maximální rychlost je 305 km/h. Přestože se nepočítá s jeho sériovou produkcí ani prodejem tohoto jediného kusu, zveřejnil AC Schnitzer cenu tohoto klenotu, která činí necelých 6 mil. korun.

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)