
ADAC: Jak se na spotřebě paliva projeví zapnutá klimatizace?
Průvan do peněženky vám provoz klimatizace neudělá, ale nějakou korunu přece jen stojí.
Německý autoklub ADAC se ve svém posledním testu zaměřil na vliv automobilových klimatizací na spotřebu paliva. Podle ADACu je pro spotřebu paliva nejhorší první fáze, ve které dojde k ochlazení teploty vzduchu v interiéru na stanovenou hodnotu. Z testu vyplývá, že pro snížení teploty v interiéru z 31 °C na 22 °C spotřebovaly testovací vozy ADACu o 2,47 až 4,15 l paliva na 100 km více. Tato vyšší spotřeba paliva nicméně trvá podle autoklubu asi jen tři minuty. Udržení stanovené teploty si pak podle stylu jízdy a typu klimatizace vyžádá vyšší spotřebu paliva v rozmezí od 0,76 do 2,11 l / 100 km v městském provozu a od 0,09 do 0,66 l /100 km na otevřených silnicích. Při osmihodinové cestě na dovolenou v automobilu střední třídy, který spaluje benzin, tak budete muset za vyšší spotřebu paliva připlatit mezi pěti až osmi eury (cca 145 až 235 Kč).
Vyšší spotřebu paliva lze při zapnuté klimatizaci čekat v extrémně horkých dnech, v případě husté dopravy nebo při nastavení velmi nízké teploty v interiéru. Důležitý je podle ADACu také typ klimatizačního zařízení. Jednodušší klimatizace pracují na plný výkon a v případě, že je přiváděná teplota příliš nízká, jednoduše ochlazený vzduch smísí s teplým vzduchem. Inteligentnější klimatizační jednotky umějí regulovat výkon kompresoru a tak ušetřit palivo.
Hospodárnost provozu klimatizace navíc můžeme ovlivnit sami. Stačí, když před jízdou necháme na jednu minutu automobil „vyvětrat“, nahromaděné teplo z automobilu unikne a tím klimatizaci usnadníme počáteční ochlazení interiéru. V první fázi je také dobré stisknout tlačítko pro cirkulaci vzduchu, aby klimatizace nemusela ochlazovat horký venkovní vzduch. Pří jízdě by pak měla být zavřená okna a zatáhnutá stínící roleta střešního okna. Z lékařského hlediska se doporučuje udržovat teplotu v interiéru v rozmezí od 21 do 23 °C.