Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alfa Romeo MiTo 1,4 T MultiAir - Den zúčtování

Michal Fokt
Čekali jste na den, kdy špičkové přeplňované přímovstřikové německé motory TSI najdou svého přemožitele? Ta chvíle je tady.

Poprvé jsme Alfu MiTo testovali s přeplňovanou čtrnáctistovkou T-Jet v říjnu předloňského roku a s jejími přeplňovanými motory MultiAir jsme už do kontaktu také přišli - na firemním okruhu Balocco. V závěru letošní zimy jsme vytáhli nabroušené mito s novým čtyřválcem na známé středočeské silnice a důkladně vyzkoušeli, jak se celý komplet vydařil.

Cuore… sportivo

Rozhodně nelze začít jinak, než pohonnou jednotkou. Pod kapotou totiž najdete motor se špičkovou ventilovou technikou – systémem časování ventilů MultiAir. Ten je navíc vybaven turbodmychadlem, díky němuž disponuje výkonem 99 kW při 5500 min-1 a točivým momentem až 206 Nm při 1750 min-1. Slušné, na čtrnáctistovku, co říkáte? A to je v nabídce ještě verze se 114 kW a Quadrifoglio Verde s výkonem 125 kW...

alfaromeo testy malevozy alfaromeo testy malevozy
 

Motor začíná spolupracovat už od 1500 min-1, dalších tisíc mu ale trvá, než se dostane do optimální formy. Pak však začíná předvádět bezmála zázraky. Na stlačení plynového pedálu reaguje tak rychle, že strčí do kapsy celou řadu atmosférických konkurentů s ne zrovna ideálně vyladěným elektronickým pedálem a se zvyšujícími se otáčkami se zlepšuje i dynamika, takže nás opravdu bavilo hnát ho až za šestitisícovou hranici. Omezovač zasahuje sice až v 6500 min-1, po překročení 6200 ale už čtrnáctistovka citelně ztrácí dech.

I tak však máme k dispozici rozsah více než 3500 otáček, kdy si jízdu opravdu užíváme a troufáme si tvrdit, že tohle je v současnosti nejlepší maloobjemový turbomotor. Navíc tu svou roli hraje i zvuk. MultiAir disponuje zajímavým chraplákem, jenž byste rozhodně nepřisuzovali objemu 1,4 l. Přestože do kabiny jeho zvuk proniká více, než se v současné době sluší a patří, v případě alfy to bereme spíš jako bonus, než vadu.

Velmi spontánně motor reaguje na přepínání režimů DNA. Zatímco k využívání unylého "all season" módu nějak scházela motivace, při přepnutí ze standardního „N“ na nejostřejší „D“ (Dynamic) motor doslova ožil pod rukama a v celém spektru otáček reagoval na pohyby plynového pedálu s obrovskou chutí.

Puntissimo

Je velká škoda, že spolupráce se zbytkem auta už tak skvělá není. Ke zvládnutí sportovně laděného auta je zásadní jednak řízení a pak pochopitelně řazení. A mito bohužel v obou těchto oblastech působí dost nepřesvědčivě. Řízení je sice přesné a ostré, ale hodně přeposilované a neustále je v něm cítit rušivá práce elektromotoru, která způsobuje necitlivost tohoto klíčového ovládacího prvku. Přepnutí do módu D by mělo situaci zlepšit, protože řízení výrazně ztuhne. Bohužel se současně s ním zhorší i playstationový efekt necitlivosti. Prostě z deště pod okap.

alfaromeo testy malevozy alfaromeo testy malevozy Vzhledem k ostřejšímu režimu motoru a nutnosti více se s volantem prát se Dynamic nakonec ukazuje být přece jen nejlepším režimem. Navíc musíme přiznat, že jsme si po týdnu ježdění na řízení vcelku zvykli, ale to rozhodně není omluva. Už proto, že zatáčky je prostě nutné najíždět odhadem, což k autu formátu Alfy Romeo určitě nepatří.

Dost možná se ale s řízením smíříte i proto, že se celá vaše pozornost upře na pětistupňový manuál. Ten totiž bohužel představuje to nejhorší, co lze v dnešní době u sportovně laděného auta najít. Kombinace dlouhých a kostrbatých drah a gumové kulisy i jejích dorazů vás donutí vážně přemýšlet, jestli je opravdu nutné podřadit nebo zda se ten motor z nízkých otáček přece jen nakonec nesebere. Nad tímhle už dnes musí nevěřícně kroutit hlavou i v Koreji...

Pohlazení po duši

Ale pojďme se věnovat příjemnějším věcem. Efekt bezrámových dveří je u takovéhoto auta k nezaplacení, tím spíš, že se po jejich otevření ocitám v interiéru, s nímž si designéři opravdu vyhráli. Ale nejde jen o styling, za volantem se sedí nízko a rozsah jeho seřízení umožní najít ideální polohu i vyšším řidičům. Škoda jen, že sedadla nemají výraznější boční vedení, něco takovéhoto bychom čekali spíše v nějaké lancii.

Jak vidno, motor není všechno. Dokáže si mito ještě zlepšit reputaci jízdními vlastnostmi? Inu, jak se to vezme... Z mého pohledu ortodoxního vyznavače zábavného svezení rozhodně ano. Mito po svých předchůdcích totiž zdědilo vlastnost úporně se bránit ztrátě přilnavosti předních kol, schopnost auta vzdorovat nedotáčivosti je skutečně působivá. Příď auta se nadšením drží zvoleného směru a na jakýkoli náznak nedotáčivosti stačí zkorigovat přitažením volantu, mito poslechne a pokračuje s chutí dál ve vykružování zatáčky.

alfaromeo testy malevozy alfaromeo testy malevozy Karoserie se v obloucích trochu naklání, nejde ale o nic tragického; pocit kontroly nad autem se nezhoršuje a ani prudké změny směru jízdy nebo vyhýbací manévry nemají negativní vliv na ztrátu stability. Výkonu mají přední kola tak akorát, takže nemá auto problémy s ztrátou trakce při akceleraci z klidu, starosti ale nemusíte mít ani v případě, že v zatáčce polevíte tlak na plynový pedál. Inženýři Alfy totiž auto obdařili poměrně stabilní zadní nápravou, jediné, co tak lze v naprosté většině případů v zatáčce čekat, pokud přeženete nájezdovou rychlost, je nedotáčivost.

Na chování podvozku, které je už ve standardu na úrovni konkurenčních hot-hatchů, má výrazný vliv nejen hodně tvrdé pérování, a také 17" kola. To ale logicky způsobuje, že mito jízdního komfortu moc nepobralo. Auto se na nerovnostech dost natřásá, do kabiny se přenáší nemálo ostrých rázů a na některých typech nerovností je podvozek schopen odskočit nejen v zatáčce, ale dokonce i při jízdě v přímém směru.

Když ji miluješ…

Jedna věc je jistá – tyhle manýry nejmenšího auta z Milána nejsou pro každého. To ale platilo o Alfě vždycky. Možná to vyzní trošku masochisticky, ale jistá míra nevycválanosti a obhroublosti činí jízdu s alfou velmi zábavnou a plnou emocí, přestože u jiných aut by nás to možná pěkně otravovalo. A právě to řadí italský hatchback do stejné ligy, kam patří Mini Cooper. Jsou rozhodně vypiplanější auta, ale bavit se za volantem tak, jako v mitu, se budete málokde. Tím spíš, že jsou v záloze stále připraveny ostré brzdy s dobrým účinkem, které drsný charakter alfy vkusně doplňují.

alfaromeo testy malevozy alfaromeo testy malevozy
 

Děkujeme provozovateli Hotelu Čertousy za možnost pořízení fotografií v areálu.

První cena vozu 362.000,-Kč (1,4 16V Progression, 58 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 450.000,-Kč (1,4 MultiAir Progression, 99 kW)
Základní cena testovaného vozu 485.500,-Kč (1,4 MultiAir Distinctive, 99 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 485.500,-Kč (1,4 MultiAir Distinctive, 99 kW)

Plusy

  • Silné image, originální design, osobitý styl
  • Výborné jízdní vlastnosti, ovladatelnost, živelnost a živost podvozku
  • Sportovní charakteristika přeplňovaného motoru
  • Velmi rychlá reakce motoru na řidičovy povely
  • Rychlý nástup brzd
  • Stylový a ergonomicky bezproblémový interiér

Minusy

  • Přeposilované a necitlivé řízení
  • Hlučnější motor
  • Nepřesné řazení s dlouhými drahami, vůlemi v kulise a kostrbatým a gumových chodem
  • Neklid vozu na nerovné vozovce
  • Poměrně tvrdé pérování
  • Málo místa na zadních sedadlech
Michal Fokt
Alfa Romeo MiTo 1,4 T MultiAir
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy Čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag pro řidiče, elektronický stabilizační systém ESP (obsahuje ABS, protiprokluzový asistent TCS a bezpečnostní brzdový asistent EBA), asistent pro rozjezd do kopce, vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, přední mlhová světla, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, klíč dálkového ovládání se sklopným dříkem, rádio s CD a MP3 přehrávačem, 6 reproduktorů, palubní počítač, 16palcová kola z lehkých slitin. Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy Mlhovky (4600,-), Autorádio s CD a MP3 (5000,-), Blue&Me (7600,-), dvouzónová klimatizace (15 000,-), ovládání rádia na volantu (3500,-), pastelový lak (6000,-), 17“ kola (15 000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 99 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 206 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 4.5 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 270 / 0
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1145 / 480
Rozměr pneu: 215/45 R17
Alfa Romeo MiTo 1,4 T MultiAir
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4063
b) šířka (mm): 1720
c) výška (mm): 1446
d) rozvor (mm): 2511
e) rozchod vpředu (mm): 1483
f) rozchod vzadu (mm): 1475
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1930
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano