Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin DB9 – Nástupce veleúspěšné DB7

Miroslav Kudělka
Po deseti letech úspěšného života pomalu končí éra modelu Aston Martin DB7. Na jeho místo nastoupí na jaře 2004 letošní novinka představená ve Frankfurtu, která nese jméno DB9. Podle výrobce to je nejlepší kupé 2+2 světové produkce.

Deset let je v životě člověka dost dlouhá doba, v „životě“ automobilu je to ovšem již hodně dlouho. Přesně takovou dobu se vyrábí Aston Martin DB7 a i přes stále vynikající prodejní úspěchy je již na čase, aby se odebral mezi legendy. Na jeho místo na jaře 2004 nastoupí novinka DB9. Letmým pohledem na tvary karosérie by se mohlo zdát, že se jedná jen o kosmetické změny stávajícího vozu, ale ve skutečnosti byla DB9 od počátku vyvíjena jako zcela nový vůz. Její design samozřejmě vychází z tradic značky a čistá silueta bez dramatických aerodynamických prvků je toho zářným příkladem. Na přídi nesmí chybět modifikovaná maska ve tvaru obráceného T se světlomety pod rozměrnými kryty z čirého plastu. Za předními koly jsou, také tradiční, otvory pro výdech horkého vzduchu z motorového prostoru a záď je jako z učebnice o zachovávání tradic. Dominantní úlohu zde hrají zcela nové svítilny poskládané z mnoha drobných LED diod. Jejich tvar vychází ze studie AMV8 a konstrukce vytváří dojem, že brzdové a koncové světlo tvoří jeden velký světelný blok místo mnoha malých bodů. Dojem mohutné síly tohoto kupé zezadu podtrhují dvě velké kruhové koncovky výfuku. Cílem designérského týmu bylo navrhnout automobil jednoznačně identifikovatelný jako Aston Martin, který musí splňovat vysokou aerodynamickou účinnost i bez přídavných prvků. Velké úsilí tak bylo věnováno tvarování spodku vozu a dokonce i tlumič výfuku má optimalizovaný tvar. Výsledkem je koeficient odporu vzduchu cx=0,35 při skvělé stabilitě při vysokých rychlostech.

Doslova revolucí u vozů Astonu Martin je konstrukce karosérie nové DB9. V její struktuře téměř nenajdeme jiných materiálů než je hliník, hořčík a uhlíkový kompozit. Základem je VH (vertikal horizontal) platforma, která bude společná pro všechny vozy značky. Ta je vyrobena z hliníkové slitiny a spoje jsou provedeny vysokopevnostním lepidlem a pojištěny nýtováním. Přestože je celá nosná struktura o 25 procent lehčí než u DB7 vykazuje dvojnásobnou tuhost v krutu. Právě kvůli lepení karosérie je v supermoderní továrně v Gaydonu instalován také jeden jediný robot. Ten přesně dávkuje množství lepidla a uchovává jej v předepsaných podmínkách, aby jej bylo možno používat maximální možnou dobu při nezměněné kvalitě. Zajímavou technologii používá Aston Martin na spojování zadního sloupku karoserie ke spodní části nosné struktury. Jedná se o tzv. ultrazvukové svařování. Tato technologie obnáší použití sondy, která se přiloží na požadované místo spoje dvou hliníkových plechů a pustí se do ní ultrazvuk o frekvenci 20 000 Hz. Tyto vysokofrekvenční vibrace rozkmitají molekuly v obou kusech a přinutí je vytvořit mezi sebou molekulární vazby a fakticky tak splynout v jeden kus. Tento spoj je z výše uvedených důvodů o 90 procent pevnější než bodově svařený, vyžaduje jen 5 procent energie a nijak neovlivňuje vlastnosti okolního materiálu. Zajímavé jsou také dveře, které se při otevírání mírně zvedají o 12° čímž usnadňují nastupování a také omezují nebezpečí jejich odření o zvýšené obrubníky. Navíc, pokud jsou otevřeny o více než 20 stupňů tak samy drží v jakékoli poloze, což se dozajista hodí ve stísněných prostorech.

Nízkou hmotnost dále zajišťují také povrchové panely z hliníkového plechu, přední blatníky a víko zavazadlového prostoru z uhlíkových kompozitů či hořčíková slitina na sloupku řízení a výztuhách ve dveřích. Z uhlíkových kompozitů je také vyroben spojovací hřídel mezi motorem a převodovkou vedený v centrální nosné rouře z hliníkové slitiny. Také pomocné rámy vpředu i vzadu nesoucí nápravy jsou z hliníkové slitiny stejně jako samotné nápravy. Trojúhelníková ramena lichoběžníkových náprav jsou pro vyšší pevnost z hliníkové slitiny vykovány. Jak vidno, nový DB9 je přímo prošpikován high-tech materiály.

Vynikajících jízdních vlastností bylo docíleno nejen vhodně zvolenou geometrií náprav, ale i použitím nově navržených odlehčených 19“ kol a tlumičů s hliníkovým pláštěm. Každé kolo je o 1 kg lehčí než u předchozího modelu a výrazně se tak společně s nově vyvinutými pneumatikami Bridgestone podílí na redukci neodpružených hmot. Pro zvýšení citlivosti řízení v extrémních situacích je jeho převodka umístěna před přední nápravou. Podvozek také doznal výrazných rozměrových korekcí. Rozvor byl prodloužen o 149 mm a rozchod přední nápravy se zvětšil o 52 mm. To vše při prakticky nezměněné délce. O krocení temperamentu nového DB9 se starají obrovské kotoučové brzdy se čtyřpístkovými třmeny Brembo monoblokové konstrukce. Přední duté a drážkované kotouče mají průměr 355 mm a zadní 330 mm. Osazeny jsou ABS, EBD, EBA (electronic brake assist) a DSC společně s TC, což jsou systémy dnes již běžně k vidění ve vozech podstatně běžnějších.

Proč všechna ta snaha o vynikající jízdní vlastnosti a tuhost karosérie? Protože pod předlouhou přední kapotou se ukrývá šestilitrový motor V12, který se tolik osvědčil ve špičkovém modelu Vanquish. Pro potřeby DB9 byl samozřejmě modifikován a dělo se tak za pomoci Fordova oddělení RVT (Research and Vehicle Technology). Výsledkem je zcela přepracovaný klikový hřídel, nové vačkové hřídele pro ovládání 48 ventilů, nové sací a sběrné výfukové potrubí a řídící elektronika. Takto modifikovaný motor disponuje výkonem 331 kW (450 k) při 6000 ot/min a točivým momentem 570 Nm při 5000 ot/min. Přitom v 1500 ot/min je k dispozici již 80 procent točivého momentu. To vše navíc při úspoře 11,8 kg hmotnosti proti motoru pro Vanquish. I tato úspora se promítá společně s umístěním motoru daleko za přední nápravu a převodovky u zadní nápravy (systém transaxle) na ideálním rozložení hmotnosti 50:50 mezi nápravy. Převodovky jsou v nabídce dvě. Obě jsou šestistupňové, ovšem jedna je automatická ZF a druhá ručně řazená Graziano. Automat je jako první nabízen s ovládáním by-wire, tedy pouze elektronickou cestou bez tradičního voliče na středovém tunelu. Jeho funkci přebírají čtyři tlačítka PRND na středové konzole. Řadit lze samozřejmě také ručně pomocí dvou vahadel pod volantem vyrobených také z hořčíkové slitiny.

Tím jsem se pozvolna dostali k interiéru. Jeho řešení bylo velkým oříškem, protože nový DB9 musí splňovat požadavky na vysoké pohodlí vozu GT a zároveň možnost sportovního vyžití. Dlouho se zvažovalo do jaké míry využít dřevěných prvků, které k luxusním vozům nutně patří. Nakonec zvítězilo řešení s pouhými dvěma kusy. První je na horní části středové konzoly a druhý je na horní hraně obložení dveří. Právě středová konzola snoubí kombinaci dvou protikladných prvků – dřeva a hliníku a nutno dodat, že velice zdařile. Efektním prvkem je zde tlačítko spouštěče umístěné uprostřed mezi tlačítky ovládajícími převodovku. Je vyrobeno ze skla, do kterého je vypískováno firemní logo. Při startování se podsvítí červeně, ale po naskočení motoru již svítí modře. V horní části je umístěn velký displej pro navigaci a ostatní běžné funkce, který je však nové konstrukce OEL (organic electroluminiscent display). Jeho předností proti klasickým LCD je lepší kontrast a čitelnost zešikma. Zajímavě je řešen přístrojový panel před volantem. Ten je celý z hliníkové slitiny a jeho podsvícení je umožněno mikroskopickými otvory v jeho ploše. Aby mohl být použit rozměrný displej ve střední části má otáčkoměr otočených chod ručičky. Neobvyklé je, že červené pole kritických otáček motoru není trvale označeno, ale znázorňuje se v závislosti na provozní teplotě motoru. Samozřejmostí je vysokovýkonný audiosystém s 10 reproduktory a 200W subwoferem navržený speciálně pro DB9, navigační systém či elektronická klimatizace. Z bezpečnostních prvků nechybí čtyři airbagy nebo předpínače pásů.

Nový DB9 nastupuje do velice obtížné pozice. Jeho předchůdce byl nejúspěšnějším modelem historie značky a tak se od něj očekává ještě silnější pozice. Uvidíme do jaké míry se mu podaří tento cíl naplnit.

Motor V12, 6,0
Druh zážehový
Zdvihový objem (cm3) 5935
Válce/ventily na válec 12/4
Max. výkon (kW/k/ot) 331/450/6000
Max. točivý moment (Nm/ot) 570/5000
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h) 300
Zrychlení 0-100 km/h (s) 4,9
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km) neudána
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 4697
Šířka (mm) 1875
Výška (mm) 1318
Rozvor (mm) 2740
Rozchod vpředu (mm) 1568
Rozchod vzadu (mm) 1562
Pohotovostní hmotnost (kg) 1710
Objem nádrže (l) 85
Rozměr pneu vpředu 235/40 ZR19
Rozměr pneu vzadu 275/35 ZR19
Miroslav Kudělka