Atmosféra pro hybridy, turbo pro běžné modely, říká šéf motorů Kia
Kia rovněž přistoupila na trend downsizingu, když představila přeplňovaný litrový tříválec nasazený v Cee’du. Korejský výrobce se ale nehodlá vzdát ani atmosférických motorů. V exkluzivním rozhovoru to přiznal šéf vývoje pohonných systémů Michael Winkler.
„Musíte se podívat na celkový koncept a ne jen na samotný motor. Pro konvenční pohonné systémy jsme zvýšili podíl přeplňovaných motorů, zatímco v plug-in hybridech a full-hybridech doplňujeme sílu atmosférického motoru elektromotorem,“ vysvětluje Winkler.
Atmosférické motory jsou ale pro užití v hybridních modelech uzpůsobeny, a to jak šestnáctistovka Nira, tak dvoulitr hybridní Optimy. Agregáty jsou schopny pracovat v úspornějším Atkinsonově cyklu, který pomáhá účinnosti motoru.
„Díky užití Atkinsonova cyklu jsme mohli zvýšit kompresní poměr ze zhruba 10:1, 10,5:1 u konvenčních verzí až na 13,1:1. Tepelná účinnost se tím zvýšila na 40 %, což je vcelku hodně na konvenční benzinový motor,“ říká o šestnáctistovce Kappa v Niru šéf vývoje motorů Kia. U dvoulitru se kompresní poměr zvýšil na 13,5:1, vedle toho se změnilo třeba olejové a vodní čerpadlo.
Kia u nových hybridů nesjednotila techniku, aby ušetřila, ale použila pro oba svébytné motory. „Musíte počítat s rozdílnou velikostí,“ vysvětluje Winkler důvod, proč dva nové hybridy potřebují odlišný spalovací motor a jinak silné elektromotory. Silnější elektromotor Optimy s 50 kW (proti 32 kW) je nutností i kvůli možnosti jízdy čistě na elektřinu.
Zatímco hlavní propagátor hybridů Toyota v těchto autech sází na variátorové převodovky, Kia podobně jako Volkswagen sáhla v Niru po dvouspojkové převodovce. „Věříme, že z řidičského pohledu toto řešení lépe odpovídá vkusu našich zákazníků. Je to velice účinná převodovka,“ říká Winkler. Naopak hybridní Optima používá tradiční automat, opět s ohledem na klienty.
Netradičním prvkem jsou také lithium-polymerové baterie. Kia s nimi má dlouholeté zkušenosti – využila je třeba v Soulu EV, a tak se je rozhodla použít i v Niru a hybridní Optimě. Jejich hlavní výhodou je podle Winklera energetická účinnost. „V Soulu EV máme ve srovnání s konkurencí nejvyšší energetickou účinnost,“ říká vedoucí vývoje agregátů korejské značky.
Nový crossover Niro byl zatím představen ve formě full-hybridu, do budoucna se počítá i s plug-in hybridem. Naopak konvenční verze poháněná pouze spalovacím motorem na trh nedorazí, platforma vyvíjená společně s mateřskou automobilkou je uzpůsobena hybridnímu a elektrickému pohonu. Přestože se Niro může zdát rozměrově blízko SUV Sportage, Kia věří, že tento crossover je dostatečně odlišný, aby si obě auta našla své místo na trhu.