Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Atmosféra pro hybridy, turbo pro běžné modely, říká šéf motorů Kia

David Bureš
Diskuze (1)
Značka Kia sice loni začala nabízet nový přeplňovaný tříválec, nedávno představené hybridy ale nadále využívají atmosférické motory.

Kia rovněž přistoupila na trend downsizingu, když představila přeplňovaný litrový tříválec nasazený v Cee’du. Korejský výrobce se ale nehodlá vzdát ani atmosférických motorů. V exkluzivním rozhovoru to přiznal šéf vývoje pohonných systémů Michael Winkler.

„Musíte se podívat na celkový koncept a ne jen na samotný motor. Pro konvenční pohonné systémy jsme zvýšili podíl přeplňovaných motorů, zatímco v plug-in hybridech a full-hybridech doplňujeme sílu atmosférického motoru elektromotorem,“ vysvětluje Winkler.

Atmosférické motory jsou ale pro užití v hybridních modelech uzpůsobeny, a to jak šestnáctistovka Nira, tak dvoulitr hybridní Optimy. Agregáty jsou schopny pracovat v úspornějším Atkinsonově cyklu, který pomáhá účinnosti motoru.

„Díky užití Atkinsonova cyklu jsme mohli zvýšit kompresní poměr ze zhruba 10:1, 10,5:1 u konvenčních verzí až na 13,1:1. Tepelná účinnost se tím zvýšila na 40 %, což je vcelku hodně na konvenční benzinový motor,“ říká o šestnáctistovce Kappa v Niru šéf vývoje motorů Kia. U dvoulitru se kompresní poměr zvýšil na 13,5:1, vedle toho se změnilo třeba olejové a vodní čerpadlo.

Kia u nových hybridů nesjednotila techniku, aby ušetřila, ale použila pro oba svébytné motory. „Musíte počítat s rozdílnou velikostí,“ vysvětluje Winkler důvod, proč dva nové hybridy potřebují odlišný spalovací motor a jinak silné elektromotory. Silnější elektromotor Optimy s 50 kW (proti 32 kW) je nutností i kvůli možnosti jízdy čistě na elektřinu.

Zatímco hlavní propagátor hybridů Toyota v těchto autech sází na variátorové převodovky, Kia podobně jako Volkswagen sáhla v Niru po dvouspojkové převodovce. „Věříme, že z řidičského pohledu toto řešení lépe odpovídá vkusu našich zákazníků. Je to velice účinná převodovka,“ říká Winkler. Naopak hybridní Optima používá tradiční automat, opět s ohledem na klienty.

Netradičním prvkem jsou také lithium-polymerové baterie. Kia s nimi má dlouholeté zkušenosti – využila je třeba v Soulu EV, a tak se je rozhodla použít i v Niru a hybridní Optimě. Jejich hlavní výhodou je podle Winklera energetická účinnost. „V Soulu EV máme ve srovnání s konkurencí nejvyšší energetickou účinnost,“ říká vedoucí vývoje agregátů korejské značky.

Nový crossover Niro byl zatím představen ve formě full-hybridu, do budoucna se počítá i s plug-in hybridem. Naopak konvenční verze poháněná pouze spalovacím motorem na trh nedorazí, platforma vyvíjená společně s mateřskou automobilkou je uzpůsobena hybridnímu a elektrickému pohonu. Přestože se Niro může zdát rozměrově blízko SUV Sportage, Kia věří, že tento crossover je dostatečně odlišný, aby si obě auta našla své místo na trhu.

David Bureš
Diskuze (1)
Avatar - 3_diamanty
11. 3. 2016 10:08
ocenujem
ten pristup .... vidim ze v kii vedia co robia a co musia spravit do buducna.... a co je potrebne aby znacka napredovala... v hybridoch bude spojenie klasickeho benzinu s elektromotorom asi najvhodnejsie tak som rad ze tu sa uz nebude experimentovat s turbami ani dizlami..... :yes:

skoda ze nevieme este nieco viac ... napriklad ci sa nahodou nechysta do klasickej optimy aj nieco vacsie dizlove .... predajom v eu by to este viac pomohlo ... ale vdaka aj za ten kombik :yes: