Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Australský hattrick pro Marcuse Grönholma

Michal Hochman
Diskuze (0)
Letošní ročník Australské rally byl opět jiný jak ročníky předchozí. V průběhu soutěže a těsně před ní pršelo. Šotolina na které se jezdí tolik neklouzal a jet jako první nebyl v letošním ročníku moc velký problém.

Letošní ročník Australské rally byl opět jiný jak ročníky předchozí. V průběhu soutěže a těsně před ní pršelo. Šotolina na které se jezdí tolik neklouzal a jet jako první nebyl v letošním ročníku moc velký problém. Opět tedy zvítězil Markus Grönholm, který zvítězil již potřetí, poprvé v roce 2000. Na start tradičně skvěle organizované rally se postavilo celkem 69 posádek, z nich se v cíli objevilo pouze 38 posádek . Délka trati měřila 1571,98 km o 24 RZ o celkové délce 388,64 km. Mimo jiné se letošní ročník vyznačoval celkem velkým počtem havárii. Asi nejtěžší měl F. Delecour se spolujezdcem Danielem Grataloupem, který utrpěl nejtěžší zranění! Havaroval také F. Duval, nová posila Fordu pro příští sezónu, F. Loix a C. McRae, C. Sainz, J. Paasonen.

Za povšimnutí stojí výkony "mladíků", jak F. Duvala, který proháněl svého kolegu M. Martina a ke konci třetí etapy oba dva sváděli velké souboje o body do MS, tak i výkony S. Loeba(7), který prokázal že umí jezdit i na šotolině. Překvapivě si dobře vedl i J. Paasonen, který nahradil zraněného A. McRaeho, přestože poslal svůj vůz přes "budku" dokázal dojet na deváté pozici. Velmi zajímavě se vyvíjeli i souboje od třetího do pátého místa, kde mezi sebou bojovali P. Solberg (ten útočil i na první místo M. Grönholma, ale po technických potížích byl rád že uhájil třetí místo), T. Mäkinen, C. Sainz a M. Martin. V konečné fázi, tedy ve třetí etapě se do bojů o bodované místo zapojil i tovární tým Škoda. Získaný bod byl překvapením, protože továrna na tomto povrchu startovala poprvé. Překvapením byl i výkon T. Gardemeistra, který začal z dvanáctého místa.

Z první sedmičky průběžného pořadí bodoval kromě suveréna letošní sezóny M. Grönholma C. Sainz a H. Rovanpera, kteří se tak dotáhli bodově na G. Panizziho, C. McRaeho a R,. Burnse. Minimální ztráty bodů zaručují zajímavou bitvu o vicemistra MS 2002 v posledním letošní závodě v Anglické rally.

Marcus Grönholm (1) Po první RZ je na druhém místě, stejně tak jako po druhé RZ. Pomalu již tradičně vyhrává třetí rychlostní zkoušku a jde do vedení průběžného pořadí, kde zůstává až do konečné 24 rychlostní zkoušky. Neměl žádné technické problémy jel poměrně v pohodě, ale jeho náskok nebyl tak veliký aby mohl zvolnit nebo udělat jezdeckou chybu. Po šesté RZ měl náskok na druhého R. Burnse (+20,1) vteřiny a první etapu vyhrál před P. Solbergem o necelou jednu půlminutu (+29,5). Ve druhé etapě zvyšoval náskok před stále dotírajícím P. Solbergem a zvýšil jej na (+49,5) vteřiny. V závěrečné etapě se jeho náskok zvýšil téměř na jednu minutu, tentokráte před svým kolegou H. Rovanperou, nad kterým zvítězil o (+57,3) vteřiny. Podle vlastních slov teprve po startu do RZ našel v sobě motivaci k závodu. Měl téměř namále v poslední etapě ve 23. RZ když se mu trochu zamotali ruce ve volantu, ale situaci bravurně zvládl a dojel do cíle. M. Grönholm vyhrál 11. RZ (RZ 3-4-5-6-7-8-16-17-18-19-24) . Je to letos již páté vítězství M. Grönholma v letošní sezóně.

Harri Rovanperä (2) Zahájil australskou rally na pátém místě, v následující RZ se dostal na čtvrté místo a pak sváděl boj se třetím C. Sainzem. Ve třetí RZ se propadl zpět na páté místo kde byl až do šesté RZ, kdy opět prohrál s C. Sainzem. Po odstoupení R. Burnse se posunul zpět na čtvrté místo. V druhé etapě v jedenácté RZ porazil C. Sainze, a posunul se na třetí místo, kde vydržel až do 21. RZ. V té stáhl náskok P. Solberga (měl technické potíže s turbem) o pět vteřin a v následující RZ porazil P. Solberga (ten špatně zvolil pneumatiky) o dvacet jedna vteřin a svůj náskok si udržel až do cíle. Potíže měl ještě v 23. RZ kdy se mu podařilo utrhnout zadní nárazník, ale to mu nebránilo v jeho pokračování. V průběhu první etapy trefil strom, naštěstí pro H: Rovanperu mohl pokračovat dál. H. Rovanpera vyhrál celkem 8 RZ (RZ 9-11-12-13-15-21-22-23). V průběžném pořadí se H. Rovanpera posunul na šesté místo v klasifikaci jezdců s celkovým počtem třiceti bodů.

Petter Solberg (3) Vyhrál první RZ a po druhé rychlostní zkoušce byl v čele průběžného pořadí. Ve třetí rychlostní zkoušce prohrál s nastupujícím M. Grönholmem, ve čtvrté pro změnu s jeho týmovým kolegou R. Burnsem a propadl se na třetí pozici. V sedmé RZ odstoupil R. Burns a P. Solberg se posouvá zpět na druhé místo. Zde vydržel až do konce 21. RZ kde jeho náskok snížil H. Rovanpera když P. Solberga postihli technické potíže (turbo). V následující RZ se ukázala jako rozhodující volba pneumatik a P. Solberg prohrál s H. Rovanperou o 21 vteřin a letošní roční dokončil na "bedně" na třetím místě. P. Solberg vyhrál celkem tři RZ (RZ 1-10-20) V průběžném pořadí je na sedmém místě se ziskem 27 bodů.

Carlos Sainz (4) Startuje do rally na třetím místě, po druhé RZ se propadá na pátou pozici ale po čtvrté RZ se propracoval na třetí pozici. Sváděl souboj s P. Solbergem, na kterého ztrácel necelé čtyři vteřiny (+3,8). Ve druhé etapě v jedenácté RZ prohrává souboj s H. Rovanperou a propadá se na čtvrtou pozici a ztrácí na třetího H. Rovanperu necelých dvacet vteřin (+19,2). Ve třetí etapě jezdeckou chybou (poslal svůj vůz přes "budku") ztrácí svou čtvrtou pozici a propadá se za T. Mäkinena na páté místo. Ten je však v cíli vyloučen a tak se C. Sainz vrací zpět na svou čtvrtou pozici se ztrátou tří minut na vítěze (+ 3.09,0). Vyhrál jednu RZ (RZ 15). V celkovém pořadí MS jezdců C. Sainz (32 bodů) však jako jeden z mála bodoval, a dotáhl se bodově na C. McRaeho (33 bodů) a na druhého R. Burnse (34 bodů) ztrácí pouhé dva body.

Markko Martin (5) Si překvapivě dobře vedl i na Australské rally. První RZ dojel až na dvacátém šestém místě. Po páté RZ byl již desátý, po sedmé již sedmý, kde se držel až do čtrnácté RZ. Překvapivě bojoval o bodované pozice s F. Duvalem, svým týmovým kolegou pro příští rok. Po odstoupení C. McRaeho se posouvá o jednu příčku dopředu na šestou pozici. Překvapivě, ale možná zkušeně prohrává souboj s F. Duvalem v devatenácté RZ a je zpět na sedmém místě, stejně tak jako v následující RZ. V třetí etapě ve dvacáté první RZ vrací F. Duvalovi porážku a jde zpět na šestou pozici. V následující však F. Duval kontruje a odsunuje M. Martina na sedmou pozici. Ve 23. RZ se snaží F. Duval udržet náskok před M. Martinem, ale v jedné ze zatáček přetočí vůz na chvíli mu zhasne motor a při snaze dohnat ztrátu havaruje. To posouvá M.Martina na bodovanou šestou pozici a po vyloučení T. Mäkinena na konečné páté místo.

Toni Gardemeister (6) Překvapivě začíná rally na dvanáctém místě průběžného pořadí. Po druhé RZ je již devátý ale po třetí RZ se propadá zpět na dvanáctou pozici. T. Gardemeister však boduje a po osmé RZ je opět devátý. Po odstoupení C. McRaeho je již osmý, dvě místa od bodů do klasifikace týmů. Ve třetí etapě se dostává na sedmou pozici po odstoupení F. Duvala. Na sedmé pozici také končí Australskou rally. Pak však přichází zpráva o vyloučení T. Mäkinena a Toni Gardemeister se posouvá na šesté bodované místo. Získává tak jeden bod do hodnocení týmu a jeden bod do hodnocení jezdců. Ziskem jednoho bodu se s celkem třemi body posunul na třináctou pozici celkového hodnocení MS jezdců a v týmech škoda se bodově dotáhla na své konkurenční týmy.

Umístění dalších jezdců

TEAM PEUGEOT TOTAL (163 bodů)

Peugeot získal další double v letošním ročníku již deváté a potvrdil tak svou nadvládu. Během australské rally neměl téměř žádné potíže a jediný kdo nedokončil soutěž, byl R. Burns. Své jubilejní desáté Double tak může Peugeot získat v posledním závodě letošního ročníku Anglické Rally.

Richard Burns Nedokončil soutěž pro poruchu převodovky. V úvodu soutěže začínal ze šesté pozice, pak se propracoval na třetí místo a v páté RZ byl už druhý za M. Grönholmem. Konečná byla pro R. Burnse sedmá rychlostní zkouška, na které musel odstoupit pro technické problémy (porucha převodovky). Po jedné diskvalifikaci (Argentina) je to čtvrtá soutěž, kterou v letošním roce R. Burns nedokončil (Akropolis, Safari,Nový Zéland a Austrálie). Navíc týden před australskou rally havaroval, a jeho spolujezdec Robert Reid si stěžoval na bolesti kterého během sedmi RZ trápili.

FORD MOTOR COMPANY LTD (94 bodů)

Tentokráte nasadil čtyři vozy, když mladík F. Duval sbíral zkušenosti pro příští sezónu. Překvapivé bylo odstoupení C. McRaeho, stejně tak jako výkon F. Duvala, který se pohyboval v první desítce od samého počátku soutěže. Nakonec tedy pro Ford bodovali dva vozy v letošní sezóně se dá říct že tradičně C. Sainz (4) a M. Martin (5).

Colin McRae: Před soutěží vyměnil spolujezdce a poprvé startoval s Colinem McRaem Derek Ringer (*11.10. 1956) a neměl to zrovna jednoduché. Colin s ním jednou vyjel mimo trať, jednou s ním vymetl škarpu, a po skoku mu dokonce vypadli při výkřiku noty z ruky. Jinak se Colin rozjížděl velmi pomalu a po šesté RZ všechny ujišťoval, že australskou rally ještě nevzdal. Po prvním dnu byl šestém místě kde se držel až do konečné 14. RZ. Kdy na jednom ze skoků poškodil příď vozu včetně chladiče, a to znamenalo stop v letošním ročníku Australské rally.

Francois Duval: Nebyl sice angažován pro body MS týmů, ale v příští sezóně má nahradit Colina McRae, a jak se zdá M. Wilson měl šťastnou ruku při výběru jezdců pro příští sezónu. F. Duval sice rally nedokončil ale předváděl souboj s M. Martinem, kterého ve 22 RZ opět porazil a šel na šestou pozici. V následné 23. RZ však havaroval, byl lehce zraněn a převezen do nemocnice.

SUBARU 555 WORD RALLY TEAM ( 54 bodů )

Letošní sezóna je ve znamení P. Solberga, který téměř pravidelně boduje pro tým. V australské rally ho však překvapivě doplňoval T. Mäkinen až do posledního okamžiku, něž byl ze soutěže diskvalifikován.

Tommi Mäkinen: Rally začal ze šestého místa, ale v následující RZ se propadl až na jedenáctou pozici. Byl penalizován za předčasný start, ale bojoval dál. Po 6. RZ byl již šestý a po sedmé RZ se posunul na páté místo průběžného pořadí, kde se držel až do 22 RZ. Po havárii C. Sainze se posunul na čtvrté místo, na kterém soutěž dokončil. Techničtí komisaři však neshledali jeho vůz (byl o osm kg lehčí) v pořádku a byl dodatečně diskvalifikován ze čtvrtého místa.

ŠKODA MOTORSPORT (9 bodů )

Škoda nasadila pouze dva vozy a spoléhala na zkušenosti K. Erikssona, který tu už jednou uspěl. Toho však trápily technické problémy a tak ho zastoupil překvapivě T. Gardemeister, který přinesl bod do hodnocení týmů a tým škoda se tak dotáhl na své soupeře v celkovém hodnocení. Tým škoda má oba vozy v cíli, dokonce v první desítce resp. v první osmičce!

Kenneth Eriksson: V první RZ zajel osmý čas, ale pro technické problémy se propadl až na 21. pozici. Po sedmé RZ je již osmnáctý a následující RZ se dokonce posouvá na třináctou pozici, kde setrvává až do poloviny druhého dne. Pak se po posune o jedno místo vpřed a rally dokončuje na osmém místě. Škoda jen že nemohl přidat bod do hodnocení týmů.

MARLBORO MITSUBISHI RALLIART (9 bodů )

Tým Mitsubishi nasadil stejně tak jako škoda dva vozy, do cíle však dorazil pouze jediný pochroumaný vůz J. Paasonena bez bodového efektu. F. Delecour havaroval, a J. Paasonen svůj vůz poslal přes "budku". Nicméně výkony J. Paasonena jsou překvapením a nepřímo si řekl o třetí vůz pro příští sezónu.

Francois Delecour: Statečně bojuje s nepřízní, po předčasném startu začíná rally až z 45. místa. Po druhé RZ je již 21, a v následující RZ je šestnáctý, kde se drží až do osudové havárie, kdy narazil do stromu. F. Delecour je sice v pořádku ale zranění utrpěl jeho spolujezdec Daniel Grataloup, který musel být převezen do nemocnice, a noc strávil dokonce na JIP. Podle posledních zpráv je již v pohodě. Je to druhá vážná nehoda F. Delecoura v Australské rally. Havaroval tu i vloni s vozem Ford Focus WRC.

Janni Paasonen: Překvapení "náhradníka", za A. McRaeho, který ještě není zdravotně fit jelo jako na houpačce. Minimální zkušenost s australskou rally byla z počátku znát. Nicméně J. Paasonen bojoval statečně a na jeho výkonu byla znát velká bojovnost. Po druhé RZ se propadl až na patnácté místo, aby v následující RZ byl v průběžném pořadí na desáté pozici a následně zaznamenal pád na čtrnácté místo. Znovu bojuje, posouvá se na jedenáctou pozici, ale v 16 RZ poslal vůz přes budku, pokračuje však dál. Rally dokončil na devátém místě, což je po Finsku (8) jeho druhé nejlepší umístění.

HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM (9 bodů )

Nasazuje tři vozy, spoléhá především na znalost prostředí ale překvapivě v cíli nemá ani jeden vůz. Po havárii F. Loixe, technickým potížím A. Schwarze a technickým potížím J. Kankkunena se v letošním ročníku Australské rally neobjevil v cíli ani jeden vůz značky Hyundai.

Freddy Loix: Poměrně překvapivě útočí F. Loix na přední pozice. Vyhrává druhou RZ a posunuje se na třetí místo průběžného pořadí. V následující třetí RZ se propadá na šesté místo, ale i tak je to překvapení prvního dne. To však vydrželo pouze šesté RZ, kdy F. Loix havaroval. Posádce se naštěstí nic nestalo, ale byla nucena ze soutěže odstoupit.

Armin Schwarz: Se v letošním ročníku seriálu MS trápí. Po přestupu od Škody, dokončil šest soutěží, a jeho nejlepší umístění bylo na Cypru, kde dojel sedmí. Po první RZ byl třináctý, pak se prodral o příčku výš, v šesté RZ byl již dvanáctý, ale na 7. RZ musel zůstal stát pro poruchu motoru.

Juha Kankkunen: Smutný hrdina letošního ročníku. Po první RZ byl dvanáctý, pak se propadl na čtrnáctou pozici, když po sedmé RZ byl již devátý. Opět se propadl na dvanácté místo, kde se držel až do čtrnácté RZ. Po odpadnutí jezdců před ním se stejně tak jako většina posunul na devátou pozici. Cíl však neviděl. Po ztrátě tlaku oleje byl nucen odstoupit z devátého místa v polovině poslední 24. RZ.

Průběžné pořadí jezdců po 13 závodech



1. Marcus Grönholm (FIN) Peugeot 77 bodů
2. Richard Burns (GB) Peugeot 34 bodů
3. Colin McRae (GB) Ford 33 bodů
4. Carlos Sainz (ESP) Ford 32 bodů
5. Gilles Panizzi (FR) Peugeot 31 bodů
6. Petter Solberg (GB) Subaru 27 bodů

Průběžné pořadí týmů po 13 závodech



1. Peugeot 163 bodů
2. Ford 94 bodů
3. Subaru 54 bodů
4. Škoda 9 bodů
5. Mitsubishi 9 bodů
6. Hyundai 9 bodů

Závěrečný podnik - 14. soutěž MS Velká Británie 14.-17. listopadu 2002

Plakáty z Rally Australia naleznete zde >>>

Michal Hochman
Diskuze (0)