Auto roku v ČR se vyhlašuje již od roku 1994. Připomeňte si všechny dosavadní vítěze
Anketa Auto roku v ČR byla Svazem dovozců automobilů, Sdružením automobilového průmyslu a Klubem motoristických novinářů poprvé uspořádána v roce 1994. O jednotlivých umístěních rozhodovala odborná porota. Hned první ročník dopadl nejlépe pro domácí značku Škoda, vítězně totiž z konečného hodnocení vyšel model Felicia.
Následovaly triumfy Renaultu Laguna, Audi A4 a Volkswagenu Passat. V roce 1998 se vítězným autem poprvé a zatím naposledy stal vůz italské automobilky, konkrétně Alfa Romeo 156. Konec milénia patřil Fordu s modelem Focus. Zajímavé je, že Modrý ovál v anketě uspěl hned třikrát a vždy to bylo právě s tímto modelem.
Přelom tisíciletí otevřel vítězstvím Opel Zafira, o rok později už se na pomyslný trůn znovu vrátila Škoda, tentokrát s Fabií v provedení kombi. Zajímavé je, že karosářská specifikace vozu se zohledňovala jen a pouze v tomto případě. V roce 2002 uspěl sympatický rodinný hatchback Peugeot 307. Následovaly dva triumfy japonské Mazdy, která nejdříve zabodovala modelem Mazda 6 a posléze Mazdou 3. Rok 2005 přinesl další vavříny pro mladoboleslavské, tentokrát za kultovní Octavii. Další rok patřil znovu Opelu a modelu Corsa. Roku 2008 slavila automobilka Kia s vozem cee'd.
V letech 2009 a 2010 se podruhé v historii podařilo některé ze značek ohromit porotu dvakrát po sobě. Škoda nejprve uspěla s modelem Superb a o rok později byl oceněn Yeti. Rok 2011 ovládl Mercedes-Benz SLS AMG. V té době už byly součástí hodnocení také hlasy veřejnosti, díky kterým německý výrobce se sportovním kupé zvítězil.
Další ročník přinesl zatím poslední triumf Focusu, posléze zvítězil Volkswagen s modelem Golf a roku 2014 do třetice slavila Mazda. Od roku 2015 už je anketa v režii české Škodovky. Nejprve byla oceněna Fabia, další rok Superb a naposledy, tedy v roce letošním, nové SUV Kodiaq. To v závěrečném finále uspělo v konkurenci modelů Giulia, Ateca, Tiguan a V90.
Suma sumárum tedy mladoboleslavská automobilka zvítězila hned osmkrát, v závěsu jsou Mazda a Ford, kteří mají po třech triumfech. Dvakrát se z úspěchu radovali zástupci Opelu a Peugeotu, jednou pak značky Alfa Romeo, Kia, Mercedes, Renault a Audi.
Vedle hlavní kategorie se od roku 2013 hodnotí také dvě vedlejší – Ekologické auto roku a Technická inovace roku. V té první byl oceněn hybridní Yaris, BMW i3, Octavia G-TEC, Golf GTE a v roce letošním hybridní Kia Niro. Mezi technickými inovacemi jsme tento rok měli hned dva vítěze, Volvo uspělo se svým Pilot Assistantem a Jaguar F-Pace s Activity Key.
A jak se o vítězi v anketě Auto roku v ČR aktuálně rozhoduje? K posledním změnám v pravidlech došlo naposledy před dvěma roky. Odborní novináři při finálovém hodnocení rozdělují vozům 150 bodů v pěti různých kategoriích. Jde o design, užitnou hodnotu, ekonomiku, technologie a design. Pro každou z kategorií je vymezený určitý počet bodů a jeden model může dostat maximálně polovinu z nich. Do hlasování se zapojuje také široká veřejnost, loňskou novinkou byli zástupci veřejnosti přímo v porotě. Připomeňme také, že na organizaci soutěže se finančně podílí samotné automobilky. Za každý přihlášený vůz se organizátorům platí 30.000 Kč, ve finále 50.000 Kč. Vyhlašování proběhne i v roce příštím a Škoda má s menším SUV Karoq šanci na čtvrté vítězství v řadě. Podaří se, nebo nakonec uspěje některý z konkurentů?
Přehled vítězů ankety Auto roku v ČR | |
1994 | Škoda Felicia |
1995 | Renault Laguna |
1996 | Audi A4 |
1997 | Volkswagen Passat |
1998 | Alfa Romeo 156 |
1999 | Ford Focus |
2000 | Opel Zafira |
2001 | Škoda Fabia Combi |
2002 | Peugeot 307 |
2003 | Mazda 6 |
2004 | Mazda 3 |
2005 | Škoda Octavia |
2006 | Ford Focus |
2007 | Opel Corsa |
2008 | Kia cee'd |
2009 | Škoda Superb |
2010 | Škoda Yeti |
2011 | Mercedes-Benz SLS AMG |
2012 | Ford Focus |
2013 | Volkswagen Golf |
2014 | Mazda 6 |
2015 | Škoda Fabia |
2016 | Škoda Superb |
2017 | Škoda Kodiaq |