Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon SEMA - Las Vegas - 1. díl

Michal Fokt
Každý rok se v hlavním městě zábavy a hazardu Las Vegas koná nezvyklý autosalon upravených automobilů, a co je překvapivé, exponáty sem dodávají ve většině výrobci sami - podíl tuningových firem je velice malý.

Každý rok se v hlavním městě zábavy a hazardu Las Vegas koná nezvyklý autosalon upravených automobilů, a co je překvapivé, exponáty sem dodávají ve většině výrobci sami - podíl tuningových firem je velice malý.

Američané toho mají navzájem mnoho společného - libují si v jinde na světě neakceptovatelném znečišťování životního prostředí zplodinami mnohalitrových motorů, milují hamburgery a pizzu, klimatizace běží nonstop a voda vytéká v hektolitrech do kanalizace. Ale přitom by se od sebe rádi odlišovali. A způsoby, jak toho dosáhnout, jsou všude na světě stejné - krásný dům, luxusní hodinky a - nevšední automobil. Na americký kontinent se vozí auta z celého světa a obrovitost tamního trhu je taková, že výrobci udělají cokoliv, aby zde umístili co nejvíce svých produktů. K tomu jim pomáhá systém skutečně rozsáhlých poprodejních služeb, umožňujících zhýčkaným klientům nabídnout i něco více než houpavé pérování a diskutabilní jízdní vlastnosti.

Právě v takovémto prostředí se náramně daří tuningu. Automobilky samy sice speciální díly a komponenty nevyrábějí, jsou však rády, když se úpravou právě těch jejich modelů tuner zabývá. A právě jim poskytuje návody a podněty, jakým způsobem automobil upravit. Tyto studie se každoročně spolu s výtvory úpravců sejdou na výstavě SEMA (Speciality Equipment Market Association), kam lákají nejen ladičské firmy, ale také potenciální zákazníky, kteří svým zájmem úpravce motivují. To je v Evropě téměř nemyslitelné. Existuje sice pár výjimek, jako třeba Opel (Steinmetz, Irmscher) a BMW (Alpina), většina ostatních však zásahy do svých výrobků nevidí moc ráda.

V tomto prvním dílu, který bude spíše obrazovou galerií, než obsáhlým popisem, vám představíme automobily, které můžete koupit i na našem trhu, za týden přijdou na řadu specifické americké vozy.

V našem výčtu se sluší začít s evropskými automobilkami. Jaguar, součást koncernu Ford, se pochlubil vozem XKR-R Performance Prototype, který je vybaven přeplňovaným osmiválcem, jehož výkon přesahuje 400 koní, takže se blíží 300 kW. Díky tomu je schopen raketového zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,6 s. Jedinými výraznými změnami je speciální výfuk a spoiler na předním nárazníku.

Dalším evropským výrobcem v rukách Fordu je Volvo, které si přichystalo atraktivní úpravu modelu V40, nazvanou 1.9T Inspired Dynamism. Jak název (ne) napovídá, pod kapotou se skrývá přeplňovaný dvoulitr s výkonem 121 kW. Kombík je osazen sportovním výfukem, brzdami Brembo, osmnáctipalcovými litými koly a sníženým podvozkem. "Pachatelem" těchto modifikací je oregonská firma IPD, která se na tuning Volva specializuje.

Druhým exponátem bylo V70 XC Cross Country. To bylo upraveno jen decentně, a změny se dotkly ochranného, a zároveň okrasného krytu motoru, který vozu propůjčuje off-road "look". Tento prvek spolu s aerodynamickým střešním boxem bude v USA k dostání u autorizovaných prodejců v příštím roce.

Do třetice všeho dobrého opět další firma z rodinky Fordu. Land Rover si přichystal speciální verzi off-roadu Discovery do extrémního terénu s názvem Kalahari Safari Gard Concept. Že pro tohle auto a jeho posádku asi nebude žádná překážka příliš obtížná je vidět na první pohled. Vždyť si na střeše veze dokonce i stan. Škoda, že už se nepořádá legendární Camel Trophy...

To Land Rover Freelander Supercharged - Performance je z jiného těsta. Sériový model si vzala do parády renomovaná firma Callaway a stvořila z něho vůz, kterého by nám bylo líto zašpinit i na našich okreskách, natož s ním vyrazit do lehčího terénu. Vůz je zkrášlen spoilery, a nepřeberným množstvím chromových a hliníkovými doplňků na karoserii i v interiéru.

Mateřský Ford si přivezl svůj bestseller Focus. Ke sportovní verzi SVT bohužel nejsou žádné informace, omezíme se tedy pouze na konstatování, že je vybaven sedadly ze studie Focus RS, hliníkovými vrtanými pedály a koženým volantem. Americké verze se od těch evropských navíc liší směrovými světly, integrovanými do masky chladiče.

Specialitou, která umožní závodit i fyzicky handicapovaným lidem je "Whole New Focus", vytvořený díky spolupráci firem Bruno Independent Living Aids a Ballistic Ulimited.

Z japonských výrobců se na autosalonu nejvíce angažovala Honda, která přichystala zejména řadu úprav modelů Civic. Zájmu se v současnosti těší hlavně 3D hatchback s označením Si. Jde o méně drsně vyhlížející obdobu evropského Civiku Type R se stejným motorem i-VTEC 2,0 l/147 kW. Na něj Honda přichystala sadu originálního příslušenství, včetně takových maličkostí, jako je kryt masky proti hmyzu.

Jak lze změnit tento model k nepoznání ukazuje firma Saruwatari, která jej opatřila nejen dvoubarevným lakem karoserie, ale také osmnáctipalcovými litými koly. Lehce modifikovány byly také nárazníky a zajímavě působí i kryt předních světlometů, který je opticky zmenšuje.

Cílem úprav je v USA také atraktivní Civic Coupe, který se na výstavě SEMA objevil hned ve dvou exemplářích. Ten ve zlaté metalíze byl ustrojen Hondou, a to včetně efektního křídla "Type R". K nepoznání byl upraven zejména interiér vozu. Poněkud střízlivěji vyhlížející žlutý kousek má na svědomí firma Jun.

Na supersportovním roadsteru S2000 už toho asi mnoho zlepšit nelze, tak jej výrobce decentně přikrášluje zadním křidélkem, nástavcem prahu před zadními koly a spoilerem na předním nárazníku.

Také Mazda si do Las Vegas přivezla sportovní úpravu modelu 323 s názvem Protege od firmy Troy Lee Designs. Tento výrobce se proslavil nejen svými designérskými kreacemi, ale také vytvářením dekorů helem podle požadavku zákazníka. Vůz má speciální masku chladiče, laděný výfukový systém, snížený podvozek a osmnáctipalcová litá kola BBS.

Dalším exemplářem byl pochopitelně legendární roadster MX-5, v USA nesoucí název Miata. Úprava nese jméno Zoomster a vytvořila jí firma Style Imageneering. Dotyčná mazda je opravdu trochu "nazoomovaná" - byly jí rozšířeny a vytaženy podběhy kol a zážehová osmnáctistovka dostala turbodmychadlo.

Na impozantním Hummeru se toho asi moc vylepšit nedá, proto se na výstavě objevil pouze v dvoubarevné kombinaci laku.

Druhý díl, který bude pojednávat o nejzajímavějších exponátech, postavených na základě v Severní Americe prodávaných automobilů vám přineseme příště.



Michal Fokt