Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Ženeva: Protoscar Lampo – Elektrický roadster ze Švýcarska

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 5. 3. 2009 • 21:46
17
1
Zobrazit náhledy (17)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Právě probíhající autosalon v Ženevě nezanedbávají ani domácí výrobci. Kromě tradičního Rinspeedu zde vystavuje například firma Protoscar.

Tahle spíše firmička (momentálně má jen 14 zaměstnanců) sídlí v Roviu v kantonu Ticino. Její velikost jí ovšem nebránila v minulosti spolupracovat na vývoji aut šetrných k životnímu prostředí například s německým Daimlerem, GM, japonským Nissanem nebo zmíněnou firmou Rinspeed. Do Ženevy pak přivezla prototyp dvoumístného roadsteru, který pohání, jak také jinak, elektromotory.

Jsou celkem dva, dávají dohromady výkon 199 kW a točivý moment vrcholí hodnotou 440 Nm. Každý z nich pohání jednu nápravu, ano, roadster nazvaný Lampo má pohon všech kol. Lithiové baterie váží dohromady 140 kg, mají kapacitu 32 kWh a díky nim automobil ujede až 200 km. Nabíjet je lze z běžné domácí elektrické zásuvky. Nabíjení dle slov výrobce trvá méně než 12 hodin. Pro praktické použití doba trochu delší, Lampo ovšem disponuje nabíjecím systémem, který dá majiteli na vybranou. Buď může zvolit nabití za co nejkratší čas, na co největší kapacitu nebo si stanoví maximální dobu, po kterou se mají baterie nabíjet. Na zvoleném způsobu poté samozřejmě závisí případný akční rádius vozu.

Dvoumístné sportovní auto na délku měří 4.315 mm, má klasický trubkový ocelový rám a karoserie je vyrobena z uhlíkových vláken. Může uhánět až dvousetkilometrovou rychlostí, na stovku zrychlí z klidu za 5 s. Lampo je skutečně prototypem a nikoli studií vozu blízké budoucnosti, jeho malosériová výroba by se totiž měla rozběhnout již v příštím roce.

Související články

Témata
6. 3. 2009 06:22
Stále lepšejšie
Len tak ďalej! Maličká firma zo štátu, ktorý nemá tradíciu automobilovej výroby v podobe sériovej či hromadnej výroby ukáže všetkým, že to fakt ide, a čistý elektropohon nie je iba vecou "exotov" typu Tesla.

Ako ďaleko je pohon tohto auta od pohonu vhodného hoci do kompaktného hatchbacku alebo MPV? Znížiť výkon na polovicu, možno pridať pár bateriek a zdokonaliť nabíjanie. To už nie je záležitosť desaťročia, to je záležitosť zajtrajška.
Bolo by zaujímavé, dostať v predajni na výber okrem benzínu a dieslu aj elektropohon, s výkonom okolo 100 koní, dojazdom 350 km a dobíjaním za 6-8 hodín naplno, alebo za 10 minút na nejakú tretinovú kapacitu na dojazd domov do garáže. ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud