Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Až 10 tisíc km ročně jen na slunce? Tahle ohromná Scania to prý dokáže

Marek Bednář
Diskuze (5)

Díky návěsu pokrytému solárními panely má zvládnout plug-in hybridní kamion Scania s celkem 300kWh zásobárnou elektřiny ujet ročně až 5 tisíc km jen na energii ze slunce, bude-li jezdit ve Švédsku. Na jihu Evropy to může být až dvojnásobek.

Sotva začala do nejtěžší třídy silničních nákladních aut pronikat elektromobilita v podobě baterií, švédská Scania přichází s nápadem, jak je nabíjet za jízdy – pomocí slunce. Ovšem, pouhý tahač vám k tomu nestačí.

Zelený prototyp, který ukázala, vznikl ve spolupráci s univerzitou ve městě Uppsala a několika dalšími partnery. Nejezdí jen na elektřinu – tahač je plug-in hybrid – a na první pohled vlastně není ničím zajímavý. Když se ale podíváte pořádně, všimnete si podezřele vysokého počtu náprav návěsu a hned potom jeho bočnic – jsou tvořené solárními panely.

Video se připravuje ...

Celkem jich tu vývojáři vměstnali 100 metrů čtverečních a tvrdí, že za rok zvládnou vyprodukovat zhruba 8 tisíc kilowatthodin elektřiny – ve Švédsku. Podle Scanie to znamená, že vůz za ten rok ujede až 5 tisíc kilometrů jen na elektřinu ze slunce. Kdyby jezdil třeba ve Španělsku, kde je slunečního svitu mnohem víc, takže by solární panely vyráběly více elektřiny, bylo by to až 10 tisíc kilometrů.

Fotovoltaika tu nabíjí 200kWh baterii, která je součástí návěsu a slouží jako powerbanka pro tahač. Ten sám má 100kWh baterii navíc k vznětovému motoru. 100 kWh sice znamená pro kamion s návěsem jen desítky kilometrů jízdy, samozřejmě v závislosti na zatížení, ale na pár měst a vesnic to může stačit.

Zmíněných 100 m2 solárních panelů je krásně kulaté číslo, ale je tu drobný háček. Návěs je dlouhý 18 metrů, o víc než čtyři delší než nejběžnější plachtové či skříňové návěsy, které vídáme na silnicích denně. Švédsko má volnější předpisy pro rozměry nákladních aut než střed Evropy.

V současnosti probíhají zkoušky, které mají zjistit, o kolik se sníží emise CO2 a škodlivin stejně jako náklady na provoz, když je kamion vybaven takovýmto množstvím solárních panelů. Automobilka Scania však věří, že tento přírodní zdroj energie může významně snížit emise v sektoru dopravy.

Marek Bednář
Diskuze (5)

Doporučujeme

17. 9. 2023 09:34
Ach jo
Stačilo mi si přečíst tučný nadpis a už sem skákal metr do výšky 😁 nájezd 5 tis km ročně jen na energii ze solárních panelů,to je teda úspora jako bejk. Leda pro auta,co jedou v rádiusu max 100 km kolem firmy. Pro dálkovou přepravu,kdy kamion najíždí v průměru 100 tis km absolutně k ničemu. Pokud bych měl jet pouze na energii,kterou vyrobí soláry,tedy těch 5 tis,nemůžu jet třeba trasu Ml.Boleslav-Lisabon,to je 6 tis,asi by mi pak domů kousek elektriky chyběl😁. Za mě je tohle naprostá blbost. Navíc jsem na jedné firmě se solárním panelem jezdí. Nebyl ani schopný za plného slunce dobít baterie po pár hodinách,kdy běžela lednička,měnič a klimatizace. (Jsem šofér,to z toho asi vyplynulo 😁)
17. 9. 2023 09:30
Ach jo
Stačilo mi si přečíst tučný nadpis a už sem skákal metr do výšky 😁 nájezd 5 tis km ročně jen na energii ze solárních panelů,to je teda úspora jako bejk. Leda pro auta,co jedou v rádiusu max 100 km kolem firmy. Pro dálkovou přepravu,kdy kamion najíždí v průměru 100 tis km absolutně k ničemu. Pokud bych měl jet pouze na energii,kterou vyrobí soláry,tedy těch 5 tis,nemůžu jet třeba trasu Ml.Boleslav-Lisabon,to je 6 tis,asi by mi pak domů kousek elektriky chyběl😁. Za mě je tohle naprostá blbost. Navíc jsem na jedné firmě se solárním panelem jezdí. Nebyl ani schopný za plného slunce dobít baterie po pár hodinách,kdy běžela lednička,měnič a klimatizace. (Jsem šofér,to z toho asi vyplynulo 😁)
17. 9. 2023 03:17
Kam zmizol
ten clanok, ako miestni novinarski sasci cestovali Enyakom na Balkan? Kde uz v 520km (teda cca v polovici dojazdu normalneho auta stavane na takto cesty) treti raz nabijali a zadrbali pri tom kumulativne dve-tri hodiny? 🤣🤣🤣
Avatar - KANKUNEN
15. 9. 2023 10:39
Proč se vymýšlí samé
utopické auta. Hlavní je vysekat stromy, aby nestínili.