Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Baterie auta a její čistota: Proč se špiní kontakty a jak je vyčistit?

Autobaterie
Autobaterie
Autobaterie
Autobaterie
6 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (31)

Takzvaná startovací 12voltová baterie se může v době masivní elektrifikace zdát skoro nepotřebná. Přitom opak je pravdou. K znehybnění vozu přitom stačí i pouhé nečistoty.

U vozidla poháněného pouze spalovacím motorem je úkol 12voltové baterie jasný. Zajistit spuštění motoru. Proto se také tomuhle akumulátoru říká startovací. U hybridů či plug-in hybridů sice spalovací motor startuje většinou trakční elektromotor nebo startér/generátor, oboje napájené z vysokonapěťové trakční baterie, avšak pokud není 12voltová baterka v dobré kondici, motor stejně nenatočíte. Dokonce i u elektromobilů bez ní neodjede.

Důvodem je jednak napájení elektroniky, přesněji ovládacích obvodů vozidla, a jednak stykačů pro vysoké napětí. A dokud stykače nesepnou, není možné napájet žádné zařízení na vysokonapěťovém okruhu.

Nejen nečistoty

Aby 12voltová (startovací) baterie pracovala správně, je třeba zajistit mimo jiné také funkční připojení kontaktů na její póly, takzvané kolíky. Ty mohou být po letech znečištěné, mnohem více ale ohrožuje napájení oxidace a koroze. Jedná se o přirozený efekt, přesněji vlastnost kovů. V případě baterie jde zde navíc další faktor, jímž je vždy určitá netěsnost článků v kombinaci s elektrolytem, kterým je baterie naplněna. Pokud je na kolících pouze povlak, většinou to funkčnost elektroinstalace neohrozí.

Mnohem horší je projev přebíjení akumulátoru. Většinou vinou špatně fungujícího regulátoru napětí, jehož součástí je také diodový můstek, jenž plní roli usměrňovače proudu (mění střídavý proud z generátoru na stejnosměrný, který se ukládá v baterii).

Pokud se akumulátor přebíjí, dochází k varu elektrolytu. Vzniklé plyny následně reagují se svorkami a dochází k jejich pokrytí. Právě v tomhle stavu je nezbytně nutné očištění kolíků akumulátoru a přirozeně také svorek (oka) kabelů.

Mechanicky i chemicky

Před samotným čištěním kolíků a svorek kabelů je nutné je od sebe nejprve odpojit. Pokud je znečištění silné, tak v tomhle případě chemie nepomůže, čili je třeba zbavit kontakty nánosů mechanickým způsobem. Ideální je na tohle měkký drátěný kartáč, případně smirkový papír. Pokud je nemáte, můžete zkusit použít měkkou drátěnku, která se dříve používala na čištění hrnců na vaření, po čemž by mělo následovat čištění měkkým hadříkem. K vyčištění elektrických kontaktů lze také použít jedlou sodu. Pokud ji použijete, je třeba její zbytky po očištění zcela odstranit.

Chemické čištění by mělo následovat po mechanickém. Velmi populární je dodnes přípravek známý jako Konkor od firmy Coyote, jeho 400mililitrové balení lze na internetu pořídit za vyšší desítky korun. Důležité je, aby prostředek, kterým kontakty čistíte, neobsahoval vodu. Vhodné nejsou ani lihové přípravky (například čistič brzd). Ty často obsahují soli, které na povrchu zanechávají bílý povlak. Poté, co kontakty očistíte, je vhodné aplikovat přípravek, který omezí oxidaci a korozi. Za tímto účelem lze použít vhodné mazivo, které vytěsňuje vodu a zároveň nesnižuje elektrickou vodivost. Obecně je dobrá technická vazelína ve spreji nebo měděné mazivo. Takovým přípravkem je třeba známá WD-40.

Zdroj: učebnice Autoelektrika a autoelektronika, webové stránky firmy TME, wikipedia. Foto Svět motorů 

Vstoupit do diskuze (31)