Nad solárními vozy zachází slunce, Lightyear bankrotuje
Společnost Lightyear sotva zahájila výrobu svého prvního modelu a oznámila bližší informace o druhém, když byla nucena vyhlásit bankrot.
Nizozemský start-up Lightyear v roce 2019 představil prototyp elektromobilu s uhlazenými tvary, který nesl jednoduchý název 1 (One) a sliboval většinu energie potřebné ke svému pohybu čerpat ze slunečního záření. Produkční podoba se ukázala o tři roky později, vyměnila číslo 1 v názvu za 0 a chlubila se nejaerodynamištější karoserií na světě. Cena úvodních edic se pohybovala mezi 3 a 6 miliony korun, ale Lightyear plánoval během pár let uvést levnější model 2. Bližší detaily k němu zveřejnil začátkem letošního ledna… ale nyní Lightyear bankrotuje.
V rámci veletrhu spotřební elektroniky CES 2023 letos v lednu Lightyear oznámil, že model 2 bude stát kolem jednoho milionu korun, na jedno nabití ujede až 800 kilometrů a jeho koeficient aerodynamického odporu bude 0,174 (model 0 má 0,170). Původně se počítalo se startem produkce na konci roku 2025, ale Lightyear už v posledním lednovém týdnu tohoto roku pozastavil výrobu modelu 0, aby se mohl lépe soustředit na přípravu novinky. Produkce prvního modelu značky přitom odstartovala teprve v listopadu 2022 a každý týden vznikal jediný exemplář.
Lightyear už dříve uvedl, že v předprodeji mělo o model 0 zájem 946 osob a o model 2 se zajímalo zhruba 40 tisíc jednotlivců a o dalších 20 tisíc kusů fleetoví manažeři. Nyní je otázkou, kdy a jestli vůbec se vozů dočkají, protože nizozemský soud přijal žádost společnosti Atlas Technologies B.V. o bankrot. Tato společnost má na starost výrobu Lightyearů a spadá pod mateřský Atlas Technologies Holding B.V., kterému patří duševní vlastnictví značky. Holdingová společnost není žádostí o bankrot ovlivněna.
Atlas Technolgies B.V. chystá restrukturalizaci a soud schválil pozastavení plateb společnosti. Správce se nyní zaměří na situaci zaměstnanců a věřitelů, stejně jako na posouzení, jak by mohl Lightyear pokračovat dále. Lightyear vydal prohlášení, podle nějž lituje nutnosti učinit tento krok, slibuje úzce spolupracovat s kurátorem a se všemi zúčastněnými lidmi, přičemž bude doufat v jejich pochopení a podporu.
Pokud vám je nizozemská společnost svými solárními vozy sympatická, nezbývá než doufat, že se podaří najít řešení aktuální situace, aby se Lightyear mohl vrátit k vývoji a výrobě svých unikátních vozidel. Jedním z důvodů k podání žádosti o bankrot přitom podle značky bylo neočekávané překročení výrobních nákladů.