Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nad solárními vozy zachází slunce, Lightyear bankrotuje

Filip Melich
Diskuze (12)

Společnost Lightyear sotva zahájila výrobu svého prvního modelu a oznámila bližší informace o druhém, když byla nucena vyhlásit bankrot.

Nizozemský start-up Lightyear v roce 2019 představil prototyp elektromobilu s uhlazenými tvary, který nesl jednoduchý název 1 (One) a sliboval většinu energie potřebné ke svému pohybu čerpat ze slunečního záření. Produkční podoba se ukázala o tři roky později, vyměnila číslo 1 v názvu za 0 a chlubila se nejaerodynamištější karoserií na světě. Cena úvodních edic se pohybovala mezi 3 a 6 miliony korun, ale Lightyear plánoval během pár let uvést levnější model 2. Bližší detaily k němu zveřejnil začátkem letošního ledna… ale nyní Lightyear bankrotuje.

V rámci veletrhu spotřební elektroniky CES 2023 letos v lednu Lightyear oznámil, že model 2 bude stát kolem jednoho milionu korun, na jedno nabití ujede až 800 kilometrů a jeho koeficient aerodynamického odporu bude 0,174 (model 0 má 0,170). Původně se počítalo se startem produkce na konci roku 2025, ale Lightyear už v posledním lednovém týdnu tohoto roku pozastavil výrobu modelu 0, aby se mohl lépe soustředit na přípravu novinky. Produkce prvního modelu značky přitom odstartovala teprve v listopadu 2022 a každý týden vznikal jediný exemplář.

Video se připravuje ...

Lightyear už dříve uvedl, že v předprodeji mělo o model 0 zájem 946 osob a o model 2 se zajímalo zhruba 40 tisíc jednotlivců a o dalších 20 tisíc kusů fleetoví manažeři. Nyní je otázkou, kdy a jestli vůbec se vozů dočkají, protože nizozemský soud přijal žádost společnosti Atlas Technologies B.V. o bankrot. Tato společnost má na starost výrobu Lightyearů a spadá pod mateřský Atlas Technologies Holding B.V., kterému patří duševní vlastnictví značky. Holdingová společnost není žádostí o bankrot ovlivněna.

Atlas Technolgies B.V. chystá restrukturalizaci a soud schválil pozastavení plateb společnosti. Správce se nyní zaměří na situaci zaměstnanců a věřitelů, stejně jako na posouzení, jak by mohl Lightyear pokračovat dále. Lightyear vydal prohlášení, podle nějž lituje nutnosti učinit tento krok, slibuje úzce spolupracovat s kurátorem a se všemi zúčastněnými lidmi, přičemž bude doufat v jejich pochopení a podporu.

Pokud vám je nizozemská společnost svými solárními vozy sympatická, nezbývá než doufat, že se podaří najít řešení aktuální situace, aby se Lightyear mohl vrátit k vývoji a výrobě svých unikátních vozidel. Jedním z důvodů k podání žádosti o bankrot přitom podle značky bylo neočekávané překročení výrobních nákladů.

Video se připravuje ...

Filip Melich
Diskuze (12)

Doporučujeme

8. 2. 2023 08:41
Re: Kdo by to jen čekal
Ale tak myšlenka to není špatná. Sice výkon těch panelů je strašně malý, takže by to jakž takž fungovalo někde na jihu Itálie, ale ten koncept se mi líbil.
7. 2. 2023 15:56
Auto poháněné solárními panely
Nedávno jsem zkušebně počítal za jak dlouho bych dobil Smarta pomocí panelů, protože na letním bytě jsem poněkud odříznut od civilizace. Pokud bych tedy pořídil dva panely (víc se mi do Smarta nevejde), tak pokud bude svítit budu prázdnou baterku dobíjet cca 18 dní :-O .
7. 2. 2023 07:38
A čekal snad nějdo něco jiného?
Pokud ano, tak je to nenapravitelný snílek a elektrohujer! :-O :-( :no:
Avatar - Roland Von Wagen
6. 2. 2023 20:56
Re: Kripto a evehikly = výborný byznys.
O ty bych se nebál. Nadřazené společnosti se bankrot netýká. Pánové ještě pár instantních zázraků jistě předvedou.
Avatar - WinDiesel
6. 2. 2023 20:21
Re: Kdo by to jen čekal
bohužel i ze státních pokladen, takže jsou to i naše peníze