Nová Mazda CX-5 oficiálně a hned s českou cenou! 2,5litrový čtyřválec výkonem neohromí
Japonská automobilka představila novou generaci svého veleúspěšného kompaktního SUV CX-5. K dispozici je zatím pouze podladěná verze atmosférického benzinu s relativně slabšími parametry. Kolik stojí?
Ačkoliv se to nezdá, druhá generace Mazdy CX-5 se představila již v listopadu 2016. Díky neustálým malým modernizacím tohle kompaktní SUV i po devíti letech vypadá stále skvěle. Mazda přesto před malou chvílí představila nástupce.
Ten se po designové stránce blíží větším sourozencům CX-60 a CX-80, přidává však výrazněji tvarované hlavní světlomety a další detaily, kterými dlouhodobě pilovaný stylistický jazyk Kodo posouvá zase o kousek dál. Novinka je ve srovnání s odcházejícím provedením o 15 milimetrů širší. K dispozici budou kola o rozumných průměrech 17 až 19 palců, takže se asi nemusíme obávat o cestovní komfort.
Interiér byl navržen podle japonského principu Ma, který upřednostňuje prostor, vyváženost a harmonii. Samozřejmostí je velký centrální displej, který má v závislosti na výbavě úhlopříčku 12,9, respektive 15,6 palců.
Nová Mazda CX-5 je delší, a to o výrazných 115 milimetrů. O třicet milimetrů si pak polepšila do výšky. To znamená mnohem více místa pro cestující, ale i pro náklad. Zavazadelník se zvětšil o 61 na minimálně 583 litrů. Se složenými zadními opěradly převezete až 2019 l. Ta lze sklápět v poměru 40 : 20 : 40.
Mazda opět nabídne pohon předních i všech kol, pod kapotou ovšem zatím Japonci představili pouze jediný motor. Jedná se o známý atmosférický zážehový čtyřválec 2.5 Skyactiv-G, který disponuje výkonem 104 kilowattů a točivým momentem 238 Nm.
Na téměř 4,7metrové SUV jsou to spíše skromnější parametry, které náročnější evropské řidiče moc neohromí. V budoucnu se však dají očekávat další pohony, proto se vyplatí počkat si. Standardem bude šestistupňový automat vlastní konstrukce, který známe z aktuálních modelů Mazdy. Chybět nebude ani 24V mild-hybrid se startér-generátorem a s li-ion akumulátorem, který energii sbírá primárně z rekuperace při brzdění.
Mazda CX-5 - Technické údaje | ||
FWD | AWD | |
Motor | R4, benzin + mild-hybrid | R4, benzin + mild-hybrid |
Zdvihový objem [cm3] | 2488 | 2488 |
Výkon [kW/min] | 104/4500-5000 | 104/4500-5000 |
Točivý moment [N.m/min] | 238/3500-3750 | 238/3500-3750 |
Převodovka | 6 AT | 6 AT |
Max. rychlost [km/h] | 187 | 185 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,5 | 10,9 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 7 | 7,4-7,5 |
Vnější rozměry [mm] | 4690 x 1860 x 1695 | 4690 x 1860 x 1695 |
Rozvor [mm] | 2815 | 2815 |
Zavazadlový prostor [l] | 583-2019 | 583-2019 |
Palivová nádrž [l] | 56 | 58 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1629-1687 | 1671-1711 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg] | 2000/750 | 2000/750 |
Navzdory průměrné dynamice si Mazda CX-5 nadále zakládá na živém jízdním zážitku. Třetí generace se ve srovnání s druhým vydáním dočkala přepracovaného podvozku a odpružená, které je prý speciálně odladěno na evropské silnice. Těšit se můžete na měkčí pružiny, stabilizátory s upravenou velikostí a pečlivě vyladěné tlumiče pérování pro lepší filtraci nerovností. Jejich roztažnost byla proti současnosti zvětšena. Při nižších rychlostech by CX-5 mělo být ještě ovladatelnější a mělo mít vyšší přilnavost. Posilovač řízení by měl nabídnout preciznější odezvu na pohyby volantem.

Pohon 4x4 spolupracuje s vektorováním točivého momentu, které reaguje na aktuální jízdní podmínky. Maximální hmotnost brzděného přívěsu dosahuje 2000 kg, což je s ohledem na parametry motoru velmi slušná hodnota. Řidiče a spolucestující potěší též množství akustických materiálů pohlcujících hluk, takže v kabině by měl být větší klid než dosud.
Jestliže dosud byla Mazda jednou z mála automobilek, která zachovávala fyzické ovladače pro ventilace, u nového CX-5 si teplotu nastavíte primárně na displeji. Alternativou je hlasové ovládání, u kterého je podpora češtiny zatím otázkou. Místo vlastních mapových podkladů Mazda vsadila na mapy od Googlu, které díky permanentnímu přístupu k internetu získávají aktuální data o dopravě. Spolu s tím jsou k dispozici také další služby, jako například obchod Google Play pro stahování aplikací třetích stran a umělá inteligence Google Gemini.
Bez ohledu na zvolenou verzi bude před řidičem 10,25palcový digitální přístrojový štít, volitelně bude k dispozici též head-up displej. Skrze aplikaci v mobilním telefonu je možné na dálku Mazdu CX-5 zamknout či odemknout, budete mít přehled o její pozici, chybět nebudou ani informace o nejbližší servisní prohlídce apod.
Balíček asistenčních systémů zahrnuje například hlídání mrtvého úhlu, panoramatické parkování či upozornění na zelenou na semaforech.
Předprodej nové generace Mazdy CX-5 na českém trhu začne letos září, přičemž základní cena činí 875.900 Kč.
Zdroj: Mazda, video: auto.cz