Bazar: Ford Transit Connect 1.8 TDCI - Držák bez filtru
Tříletý automobil pocházel z Francie, kde sloužil ve firemní flotile. Díky ní musel pravidelně procházet servisními prohlídkami, při nichž si na západ od Česka nikdo nedovolí nevyměnit olej. Předpoklad velmi dobré kondice motoru se potvrdil, čtyřválec startoval a běžel jako po másle. Pouze mírné kolísání otáček kolem 1500 min-1 vysílalo mírný varovný signál.
Pohon Transitu Connect měla na starosti jednotka 1.8 TDCi o výkonu 55 kW. Litinový blok motoru i hlava mají sice své kilogramy, ale v případě ojetiny jde o velkou výhodu. Motor zvaný držák používal klínový řemen, tudíž náročnější oprava rozvodů čeká nového majitele až po čtyřech letech nebo najetí dalších cca 120 000 km. Další výhoda pro budoucího uživatele spočívá v tom, že agregát 1.8 TDCi neměl filtr pevných částic.
Nejslabší stačí
V době výroby connectu v roce 2010 se ze seznamu pohonných jednotek dávno vytratila zážehová osmnáctistovka a k dispozici byl turbodiesel 1.8 TDCi ve třech výkonových stupních. Proč však navyšovat vstupní cenu vozidla, když dle opotřebení nákladového prostoru bylo určeno k převozu spíše objemnějších než těžkých břemen? Transit tedy používal letitou verzi o výkonu 55 kW, která celolitinovému motoru příliš zabrat nedává. V nabídce agregátů se také nacházelo provedení 66 a 81 kW, ale na výkon se zejména u fleetových prodejů tolik nehledí.
Výhodná cena?
Tříletý automobil s krátkým rozvorem nesl cenovku 165 500 korun bez daně a vzhledem k tehdejším cenám jde o velmi výrazný ústupek. Srovnáme-li však cenu ojetiny se současným novým vozem, stejným motorem a obdobnou výbavou (klimatizace, elektricky ovládaná okna a dálkové centrální zamykání), dostaneme se na verzi 200 Trend za 300 150 Kč bez DPH. Více než poloviční cena za tříletou ojetinu je v rámci skromnější poptávky po Transitu Connect odpovídající.
Hlučnost obvyklá
Čtyřválec 1.8 TDCi je známý vyšší hlučností, což se zejména u užitkového provedení projevuje dramatičtěji. Čtyřválec slušně táhl, ale byla znát velká prodleva na prudké sešlápnutí plynového pedálu. Pouze nejsilnější provedení 81 kW obdrželo variabilní geometrii lopatek dmychadla.
U zkoušeného vozidla zvýšená hlučnost agregátu nevadila, protože karoserie při přejezdu nerovností na mnoha místech vrzala a vozovek bez poškození je v Česku jen málo. Narušení soudržnosti skeletu mohlo být způsobeno nešetrným zacházením v náročném městském provozu. Pazvuky karoserie doléhaly do prostoru pro posádku v plné síle, klasická plechová přepážka byla nahrazena dělenou drátěnou. Díky ní bylo možné prodloužit nákladový prostor až přes sedadlo spolujezdce, které se u fleetových vozidel používá zcela ojediněle.
Interiér OK
Na místě řidiče jsme si připadali téměř jako v novém automobilu. Přístrojová deska netrpěla „šupinatostí“, ale měla hladký povrch, výplně dveří i ovládací prvky byly úměrně opotřebovány najetí 75 000 km. Řidič si vozidlo pravděpodobně hýčkal, protože do plastů v interiéru zůstávala po rýpnutí nehtem prohlubeň.
Řízení i řazení radostí
Connect se mezi ojetinami sice nevychloubá, ale o to více potěšil stavem řízení. Přesné a citlivé na jemné pohyby zůstalo i po tříletém provozu a určitě další roky bude řidiči přinášet pocit bezpečí a radosti. Stejná pochvala směřovala ke kulise řazení, jejíž přesnost by nové automobily některých značek mohly závidět.
Tyto dva velmi kladné prvky podpořily výbornou užitnou hodnotu zkoušeného Transitu Connect, který měl dělenou přepážku, za kterou mnozí čeští zájemci o tento model nebyli ochotni připlatit. U krátké verze bez bočních posuvných dveří ani na jedné straně sloužil prostor spolujezdce coby druhý přístup do ložného prostoru.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 1.8 TDCi |
Typ | přeplň. vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/8 |
Objem válců (cm3) | 1753 |
Kompresní poměr | 18,5:1 |
Chlazení | kapalinou |
Největší výkon (kW/min-1) | 55/4000 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 175/1800 |
Pohon | předních kol |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Stálý převod | 3,56 |
Spotřeba (l/100 km) | 7,4/5,5/6,5 |
Délka/šířka/výška (mm) | 4275/1795/1739 |
Rozvor (mm) | 2664 |
Provozní hmotnost (kg) | 1350 |
Celková hmotnost (kg) | 2040 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 154 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 15,2 |
Spotřeba (l/100 km) | 7,4/5,5/6,5 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 3,4 |
D/š/v nákladového prostoru (mm) | 1583/1490/1193 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 735 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 1200 |
Objem nádrže paliva (l) | 60 |
Cena (Kč bez DPH) | 165 500 |