Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bezdušová pneumatika zlepšila pohodlí i jízdní vlastnosti. A kdo měl první runflety?

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 14. 12. 2018
5
5
Než lidstvo objevilo pneumatiku, byla jízda na čemkoliv kolovém drncavá a nepohodlná. Kdy pneumatika vznikla a jaké má výhody ta bezdušová v porovnání s tou s duší?

Před objevením pneumatiky se lidstvo snažilo vlastnosti kola, jehož objev pochází z dob starověku, zdokonalovat různě. Zkoušela se kombinace kůže a kovu, což ale kýžený efekt moc nepřineslo. Průlom nastal v roce 1888, kdy si skotský veterinář John Boyd Dunlop nechal patentovat vzduchem plněnou pneumatiku. Ve skutečnosti s ní však přišel o rok dříve. Traduje se, že se snažil zlepšit jízdní vlastnosti tříkolky svého syna, k čemuž využil zahradní hadici.

Jenže ve skutečnosti nebyl Dunlop tím úplně prvním, kdo vynalezl pneumatiku. Za něj je považován Robert William Thomson, který si nechal podobné zařízení patentovat už v roce 1845. Problém ale byl, že Thomson na rozdíl od Dunlopa neměl kde svůj vynález uplatnit.

S duší jsou křehčí

Původně využívaly pneumatiky plněné vzduchem takzvanou duši. Byl to vlastně základ pneumatiky. Duše se plnila vzduchem, avšak zároveň nezajišťovala styk kola s vozovkou. Tu měl na starosti plášť, který tak mohl být na rozdíl od pozdějších bezdušových pneumatik výrazně tenčí a celkově méně robustní. Dodnes se toto používá u jízdních kol.

Obecně vzato jsou pneumatiky s duší křehčí a tedy i náchylnější na poškození od kamenů, výmolů či jiných předmětů, ležících na vozovce. Pokud jste někdy jezdili na silničním kole s takzvanými pologaluskami, tedy pneumatikami s velmi tenkými plášti a jen drobným dezénem, vybavenými dušemi, tak jistě víte, o čem je řeč.

Výhodou bezdušových pneumatik je obecně řečeno také o něco pomalejší snižování tlaku v případě defektu. Zatímco u pneumatik s duší dojde po jejich defektu k rychlému úniku vzduchu a tedy i ztrátě tlaku, u bezdušových pneumatik uniká vzduch obecně pomaleji, což je pro bezpečnost jízdy mnohem lepší.

Dojedete i po defektu

U moderních aut navíc případný únik vzduchu z pneumatiky po defektu registruje systém monitorování tlaku v pneumatikách. Používají se dva principy. Ten jednodušší a asi spolehlivější využívá snímač otáček kola, nezbytný také pro funkci ABS/ESP. Pokud dojde k úniku vzduchu, zmenší se nepatrně poloměr kola s pneumatikou a tím se současně sníží obvodová rychlost kola, která závisí právě na poloměru. A toto pomalejší otáčení kola výše zmíněný snímač zaznamená. Druhý, sofistikovanější systém, má snímač tlaku umístěný na ventilku pneumatiky. Tento systém dokáže přímo ukazovat hodnotu aktuálního tlaku pneumatiky konkrétního kola. Je tedy velmi přesný, ale současně trochu choulostivý. Navíc vyžaduje správný postup montáže kol a tedy dodržení jejich pozice při výměně pneumatik. S tímto mechanici servisů zkraje trochu bojovali.

Ve snaze usnadnit řidiči život v případě defektu kola, přišli výrobci pneumatik s dojezdovými plášti, takzvanými runflaty. Ty jsou historicky spojovány s automobilkou BMW, která je na začátku první dekády 21. století masivně nasazovala napříč svojí modelovou řadou. Ve skutečnosti je však jako první použil Rover SD1, pětidveřový liftback s plochou přídí ve stylu Ferrari Daytona, jehož zadní nápravu poháněl až osmiválcový motor (verze 3500 nebo Vitesse). Jednalo se o pneumatiky Dunlop Denovo a jejich princip byl v podstatě obdobný jako u moderních dojezdových pneumatik, a sice použití dodatečné výztuhy bočnic pneumatiky, které se tak po úniku vzduchu deformují výrazně méně než u bezdušových pneu. Stinnou stránkou toho je však příliš tuhá pneumatika, která snižuje její přirozené tlumící schopnosti. Proto jsou auta vybavená dojezdovými pneumatikami při jízdě dost tuhá a tedy méně komfortní než stejné auto s běžnými bezdušovými pneumatikami

Kostra je základ

Nejdůležitější vlastnosti pneumatiky - tedy jízdní vlastnosti, nosnost či tvar, určuje její kostra. Kostra se u bezdušové pneumatiky nachází pod běhounem, respektive jeho spojnicí s boky pneumatiky, a dále ocelovým pásem, takzvaným nárazníkem.

První pneumatiky měly kostru vyrobenou z juty (lýkového vlákna ze stonků jutovníku tobolkovitého), později se objevila plátěná kostra a následně bavlněná. Dnes se používá ocel, skelná vlákna či jiná syntetická vlákna.

Rozlišuje se diagonální nosná struktura, u níž jsou vlákna kostry vedena proti sobě ve dvou směrech pod určitým úhlem, a modernější radiální, kdy se ke dvěma směrům diagonální konstrukce přidává navíc ještě třetí směr, vedený napříč pneumatikou.

Radiální pneumatiky vynalezla firma Michelin a nechala si je patentovat v roce 1946. V praxi jsou radiální pneumatiky tišší (mají tedy obecně nižší valivý hluk) a samozřejmě jsou odolnější vůči působení sil. Dnes tento typ v osobních automobilech naprosto převládá.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - white label
Proboha, to jsou zase hlášky...
white label
| 18. 12. 2018
"Ten jednodušší a asi spolehlivější využívá snímač otáček kola, nezbytný také pro funkci ABS/ESP."
Tak jestli je (podle Tomáše Dusila) spolehlivější tento jednodušší sytém, potom Tomáš musí být čínský Bůh srandy.
"Navíc vyžaduje správný postup montáže kol a tedy dodržení jejich pozice při výměně pneumatik. S tímto mechanici servisů zkraje trochu bojovali."
Obecně to rozhodně neplatilo ani dřív, nemluvě o současnosti.
Avatar - Mirek Sosna
životnost
Mirek Sosna
| 17. 12. 2018
Sice nepohodlná, ale u kočáru kolo vydrželo desítky let u pneumatik to je sjetý pomalu po roce, tak si vyberte :-)
Rychlost
kalousek
| 14. 12. 2018
Jo, já si takymyslím, že kolo s menším poloměrem se musí točit rychleji. Na rozdíl od tvrzení v článku
Rychlost
kpt.Budha
| 14. 12. 2018
Řekl bych, že při defektu se právě nezmění obvodová rychlost ale úhlová. Změní se obvod, ale abychom nejezdili dokolečka, obvodová rychlost bude na všech kolech stále stejná. Ale co já tomu takhle v pátek večer rozumím.
??
Vasut1974
| 14. 12. 2018
RUNFLET ? Ze by uz trosku vice vanocniho punce ?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku