Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Blata 125 Motard a Enduro: potěšení pro mladé

Roman Daněk
Diskuze (39)
Firma Blata přivezla na motosalon Intermot dva prototypy motocyklů s vlastním agregátem o objemu 125 ccm. Jde po dlouhé době o českou motorku s českým motorem, ale otázka zní: dočkáme se sériové výroby?

Moravská firma Blata se ve světě proslavila výrobou minibiků s vlastním čtyřicítkovým motorem. Bohužel se v současné době potýká s problemy čínských plagiátů, které firmu připravují o nemalé zisky. Majitel společnosti, Pavel Blata, rozhodl, že bude vhodné výrobu rozšířit o nové odvětví. Za designem stojí návrhář Stanislav Hanuš a nový stroj poskládala dvojice konstruktérů: Daniel Tureček a Jiří Hollmann. Trojice mužů se tak stala duchovními otci motocyklových dvojčat 125 Motard a 125 Enduro.

Supermoto 125 Motard má v malém plastovém štítku vertikálně posazený přední světlomet, pod kterým je vysoký blatník. Motocykl má ve výbavě kvalitní komponenty, což potvrzuje podvozek: duralový trubkový rám, přední obrácená vidlice Marzocchi o průměru 40 mm a vzadu kyvka s centrální tlumící jednotkou Sachs. O kontakt se silnicí se starají 17palcová kola s drátovým výpletem, která jsou obuta do pneumatik o rozměru 110/70 R17 vpředu a 150/70 R17 vzadu. Zajímavostí je i brzdový systém, kde na předním kole je jeden kotouč o průměru 320 mm se čtyřpístkovým radiálním třmenem.

Motorku pohání čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec o objemu 124 cm3. Dvouventilový agregát s rozvodem OHC má výkon 11 kW (15 k) v 8 500 ot/min. Díky těmto hodnotám je stroj vhodný i pro mladé, šestnáctileté řidiče. Maximální točivý moment je 10,5 Nm v 6 500 ot/min. Pohonná jednotka spolupracuje s 5stupňovou převodovkou a ještě dodáme suchou hmotnost: sympatických 110 kg.

Blata 125 Enduro se od svého silničního brášky liší především velikostí kol: ráfek vpředu má 21 palců, vzadu je 18". Pneumatiky s drapáky o rozměru 90/90 R21 a 130/90 R18 jasně předesílají, že Enduro patří na polní nezpevnění cesty a do lesa. Firma Blata uvažuje o sériové výrobě, která by mohla začít už příští rok. Předběžně odhadnutá cena by se mohla být okolo 80 tis. korun.

Roman Daněk
Diskuze (39)
22. 10. 2006 22:29
Pekny
do velikonoc je na trhu prekvapive podobny kousek od firmy "Jang-ti-men" za polovicni cenu...... :no:
Avatar - Blackblade
22. 10. 2006 15:57
Re: hmmm....
S šestiválcem je to všechno špatně... Protože se kolem motorek motám už nějaký ten čas a trochu na jiné pozici, než běžný motorkář, vím, že firma Blata chtěla rozchodit nějaký projekt, který Honda poslala k ledu a nějakým způsobem se tento návrh objevil v ČR. Krachlo to především kvůli nedostatku investic a ten oficiální závodní motor nikdy nespatřil světlo světa. Zůstal jako prototyp ve firmě a momentálně je už "offtopic", protože třída MotoGP přechází v roce 2007 na objem 800 ccm... Ten motor by se musel od základu překopat, šest válců na osmikilo je uplně mimo, takže by to stálo další ranec peněz, které Blata neměl a v současné době nemá. Myslím, že 125 Motard a Enduro je cestou, jak z kola ven. Pokud se to povede, jak se všude píše, pak by se to mělo dobře prodávat = budu peníze a další projekty ;-)
22. 10. 2006 14:59
dobrá práce
safra tak to vypadá dobře .... furt tak nějak uvažuju že bych si nějakou 125 na přibližování a popojíždění koupil a čína je sice levná ale co ta spolehlivost a životnsot a japonci mají ceny zas někde jinde .. tohle by mohlo býto docela povedené .. držím palce ať se jim to povede dotáhnout do dobrého konce :yes: :yes: