Blata 125 Motard a Enduro: potěšení pro mladé
Moravská firma Blata se ve světě proslavila výrobou minibiků s vlastním čtyřicítkovým motorem. Bohužel se v současné době potýká s problemy čínských plagiátů, které firmu připravují o nemalé zisky. Majitel společnosti, Pavel Blata, rozhodl, že bude vhodné výrobu rozšířit o nové odvětví. Za designem stojí návrhář Stanislav Hanuš a nový stroj poskládala dvojice konstruktérů: Daniel Tureček a Jiří Hollmann. Trojice mužů se tak stala duchovními otci motocyklových dvojčat 125 Motard a 125 Enduro.
Supermoto 125 Motard má v malém plastovém štítku vertikálně posazený přední světlomet, pod kterým je vysoký blatník. Motocykl má ve výbavě kvalitní komponenty, což potvrzuje podvozek: duralový trubkový rám, přední obrácená vidlice Marzocchi o průměru 40 mm a vzadu kyvka s centrální tlumící jednotkou Sachs. O kontakt se silnicí se starají 17palcová kola s drátovým výpletem, která jsou obuta do pneumatik o rozměru 110/70 R17 vpředu a 150/70 R17 vzadu. Zajímavostí je i brzdový systém, kde na předním kole je jeden kotouč o průměru 320 mm se čtyřpístkovým radiálním třmenem.
Motorku pohání čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec o objemu 124 cm3. Dvouventilový agregát s rozvodem OHC má výkon 11 kW (15 k) v 8 500 ot/min. Díky těmto hodnotám je stroj vhodný i pro mladé, šestnáctileté řidiče. Maximální točivý moment je 10,5 Nm v 6 500 ot/min. Pohonná jednotka spolupracuje s 5stupňovou převodovkou a ještě dodáme suchou hmotnost: sympatických 110 kg.
Blata 125 Enduro se od svého silničního brášky liší především velikostí kol: ráfek vpředu má 21 palců, vzadu je 18". Pneumatiky s drapáky o rozměru 90/90 R21 a 130/90 R18 jasně předesílají, že Enduro patří na polní nezpevnění cesty a do lesa. Firma Blata uvažuje o sériové výrobě, která by mohla začít už příští rok. Předběžně odhadnutá cena by se mohla být okolo 80 tis. korun.