Elektromobil dojel dále než dieselová octavia. Řidič ale musel hrozně trpět
Dnešní elektromobily od prvního Nissanu Leaf udělaly obrovský krok v efektivitě pohonu a dojezdu. Může za to samozřejmě také narůstající kapacita baterií. Čeho jsou dnes elektromobily schopné, se rozhodl ukázat americký koncern General Motors, který dnes nabízí jednu z vůbec největších baterií.
Elektromobily nikam nedojedou, dlouho se nabíjejí a obecně je jejich použití jen utrpením, jak vám potvrdí každý správný Čech. Automobilky se snaží dokázat opak, někdy ale jejich poselství není tak pozitivní, jak si asi přály. Další ukázkou je pokus americké automobilky General Motors překonat rekord v dojezdu elektromobilu na jedno nabití.
Vzala si na to Chevrolet Silverado EV, což je obrovský pickup sdílející techniku s GMC Hummer EV. Téměř šest metrů dlouhý stroj, který v základní verzi váží 3,9 tuny, má totiž opravdu extrémní baterii. Ta největší v nabídce má 205 kWh, což je hodně pro osobní auto, ale i na poměry elektrických pick-upů. Pro srovnání, Škoda Enyaq má nejvíce 84 kWh a Tesla Cybertruck 123 kWh. Udávaný dojezd silverada s největší baterií je 793 kilometrů.
GM si vybralo verzi Work Truck, což znamená pohon všech kol a výkon 280 kW a nižší výbavu, což asi pár gramů ušetřilo. Na voze ale proběhlo také pár změn proti sérii. Zmizelo tak náhradní kolo a na auto byl namontován kryt na ložnou plochu, což trochu zlepšilo aerodynamiku. Ze stejného důvodu byly stěrače celou dobu uchyceny v nejnižší poloze a pneumatiky nafoukány na 5,5 baru, což je pro silverado povoleným maximem.
Šílený tlak rozhodně nepřidal na komfortu. Další informace o rekordu zní ještě hůře. Test probíhal na veřejných komunikacích kolem testovacího areálu GM v michiganském městě Milford a na nedalekém ostrově Belle Isle v Detroitu, který je s pevninou spojený mostem. Za volantem se střídalo v hodinových intervalech 40 členů vývojového týmu a test jim zabral sedm dní. Ačkoliv probíhal během horkých letních dní, v autě si nemohli zapnout klimatizaci. Především ale celou dobu jezdili rychlostí mezi 20–25 mílemi za hodinu, tedy 32 až 40 km/h, a to s důrazem na plynulost a minimum brzdění, proto byly vybrány méně frekventované cesty.
Díky tomu nepříliš aerodynamický a velmi těžký mastodont zvládl ujet 1059,2 míle, tedy 1704,6 kilometrů. I tak jel se spotřebou asi 12,5 kWh/100 km, což není žádná sláva. Překonal tím jen měsíc starý rekord vozu Lucid Air Grand Touring, který mezi Svatým Mořicem ve Švýcarsku a německým Mnichovem na nabití ujel 1205 kilometrů. Ten jel o trochu civilnějším stylem, s jedním velkým ale. Svatý Mořic je v nadmořské výšce 1822 metrů, zatímco Mnichov jen 520 metrů.
Podobně zbytečný rekord jako Silverado EV v roce 2020 udělala i první generace Hyundai Kona EV. Tři kousky s větší baterií o kapacitě 64 kWh přes 35 hodin kroužily rychlostí kolem 30 km/h po okruhu Lausitzring v Německu. Jedno z aut takto zvládlo ujet 1026 kilometrů s průměrnou spotřebou 6,24 kWh/100 km, druhé ujelo 1024 kilometrů a nejhorší výsledek byl 1018 kilometrů.

Zdroj: General Motors, zdroj foto: General Motors, zdroj videa: General Motors