Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zranitelnost bezklíčového přístupu znovu u soudu. Žalují 13 značek

Ford Transit
Jaguar Activity Key
Unikátní klíček pro Mercedesy
Unikátní klíček pro Mercedesy
9 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (1)

Několik automobilek může jít v Kanadě před soud za to, že podle hromadné žaloby nezabezpečily dostatečně své systémy bezklíčového přístupu proti krádeži.

Ukrást auto s bezklíčovým přístupem bylo ještě před pár lety pro elektrotechniky znalé lupiče relativně jednoduché. Mezi autem a klíčem, umístěným blízko dveří domu, vytvořili virtuální most, takže si auto myslelo, že je klíč v blízkosti, a dovolilo odemčení i nastartování.

Automobilky postupnými aktualizacemi zabezpečení svých aut těmto útokům zhusta předešly, starší auta, která nebyla dodatečně upravena, však stále mohou být zranitelná. Nová hromadná žaloba v kanadské provincii Québec sdružuje všechny ty, kterým bylo auto se špatně zabezpečeným bezklíčovým přístupem ukradeno od data 2. května 2021.

Žalobci tvrdí, že automobilky roky prodávaly systémy bezklíčového přístupu, „aniž by se staraly o odpovídající zabezpečení proti krádeži“. Zabezpečení mělo být špatné rovněž u systémů palubní diagnostiky, skrz které mělo být možno auto přinutit nastartovat poté, co se do auta někdo vloupal násilím a otevřel kapotu.

Soudce Clément Samson souhlasil s hromadnou žalobou proti automobilkám Toyota, Hyundai, Nissan, Mazda, FCA (dnes Stellantis), Ford, Audi, Kia, Mitsubishi, Subaru, Volkswagen a Volvo. Navrhovatelé chtěli přiložit ještě Porsche, JLR, Mercedes-Benz a BMW, to však soudce zamítl.

Hlavním žalobcem je André Lacroix, který si v červnu 2018 koupil novou Toyotu Highlander. V dubnu 2022 tento vůz ukradli lupiči od domu jeho dcery v Montréalu poté, co byl vůz standardně zamčen modulem bezklíčového přístupu. O incidentu není kamerový záznam, takže přesný průběh krádeže není jasný.

„Uživatelský manuál neobsahuje žádné varování ohledně bezpečnosti přístupových modulů,“ tvrdí žaloba. „Výrobci včetně Toyoty věděli o těchto chybách několik let, ale vypadá to, že navzdory rizikům pro spotřebitele neupravili bezpečnostní prvky svých vozidel,“ stojí v ní dále.

Lacroix chce nyní zastupovat přes 10 tisíc lidí, kterým byla auta uvedených značek ukradena za dobu od zmíněného května 2021 do 2. května 2024, tedy data, kdy byla žádost o hromadnou žalobou soudu podána. Chce také, aby automobilky přijaly zodpovědnost za vytvoření „chyby v návrhu, umožňující krádež vozidel, a za to, že přinejmenším neupozornily spotřebitele na nedostatky zabezpečení přístupového modulu“.

Výsledek, pokud Lacroix vyhraje, má být odškodnění 1.500 kanadských dolarů (cca 23 tisíc korun) pro každého poškozeného a svolávací akce dotčených aut, kde budou nedostatky v zabezpečení napraveny. Automobilky nyní mají 30 dnů na podání námitek a poté se věc může dostat před soud.

Krádeže aut napříč Kanadou prudce vzrostly za covidu, v prvním pololetí letoška však jsou o 19 % níž než za stejné období loňského roku. V případě, že vaše auto má systém bezklíčového přístupu, je nejlepším způsobem ochrany proti odcizení přemostěním vzdálenosti nenechávat klíč od auta hned za dveřmi, nýbrž ho uchovávat někde uprostřed domu, co nejdál od oken, dveří a obvodových stěn. V bytových domech je nebezpečí mnohem menší, protože se lupič musí dostat napřed do domu samotného. Nechávat přístupový modul k autu hned za dveřmi bytu však ani tak není doporučeníhodné.

Video placeholder
Výroba Toyota JPN Taxi v Higashi Fuji Plant • Zdroj: Toyota

zdroj: CBC | zdroj foto: BMW, Ford, Jaguar, Mercedes, Tesla | zdroj videa: Toyota

Vstoupit do diskuze (1)