Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW jde Tesle po krku. Jeho nové bateriové články umožní obrovský dojezd

Ondřej Šámal
Diskuze (58)

Nejen mnichovská automobilka se snaží dohnat technologický náskok americké Tesly. Přeskočit největšího výrobce elektrických aut mají BMW pomoci mimo jiné nové cylindrické bateriové články umožňující dojezd přes 800 kilometrů. Dočkáme se jich už za dva roky.

Tesla se do toho v uplynulých letech pořádně obula. Samotnou mechanickou stránku svých aut trochu upozadila ve prospěch špičkových palubních systémů, výkonných elektromotorů s nízkou spotřebou a akumulátorů schopných zvládat vysoký dobíjecí výkon i navzdory „pouze“ 400V síti. Svou dominanci v posledních měsících navíc potvrzuje agresivní cenovou politikou, díky níž se dostává hluboko pod úroveň zejména evropských konkurentů.

Také proto Tesla za první letošní tři kvartály celosvětově prodala přes 1,3 milionu aut (+46 %; primárně modely 3 a Y), kdežto například BMW spolu s Mini do konce září navzdory 93% meziročnímu nárůstu stačily udat necelého čtvrt milionu bezemisních vozů.

Němci ovšem v současné době pracují na šesté generaci cylindrických bateriových článků, které mají technologický náskok Tesly zcela vymazat a prodeje elektrických BMW vystřelit do výšin. Ve srovnání se současnými prizmatickými Li-Ion články mají být o polovinu levnější na výrobu, přitom díky vyšší energetické hustotě mají při zachování velikosti umožnit až o 30 % delší dojezd.

Chystaná generace BMW s přídomkem Neue Klasse, jež odkazuje na přelomovou řadu mnichovských automobilů z 60. let, by tudíž na jedno nabití měla zvládnout cesty delší než 800 kilometrů. Maximum dobíjecího výkonu by mělo dosáhnout až 270 kilowattů. Přesné hodnoty poznáme již brzy. Do velkosériové výroby se totiž nové články dostanou již v roce 2025.

Video se připravuje ...

Vyvíjené cylindrické články od BMW mají průměr 46 milimetrů a k dispozici budou ve dvou variantách s výškami 95 a 120 milimetrů. Články typu 4680 od Tesly mají totožný průměr, vysoké jsou ale ovšem pouze osmdesát milimetrů. Jestliže Tesla si však akumulátory vyrábí sama, BMW produkci svěří společnostem CATL a Eve Energy. Tím sice zůstane více závislé na externích dodavatelích, zároveň mu ale zbude dostatek prostředků právě na vývoj nových článků.

Ondřej Šámal
Diskuze (58)

Doporučujeme

7. 11. 2023 06:54
Re: Ooobrovsky posun v elektromobilite
Muzes mi klidne uvest stejny porovnani v Cine nebo USA.

Kdyz mas pocit, ze ceny EV padaji jen v EU.
Bud chlap. Dokaz to.
:D :-!
6. 11. 2023 23:53
Re: Tak BMW nebo CATL a EVE
Nevim jak bys trval na Tesle z USA.

Myslel jsem, ze aktualne jsou TM3 z Ciny a TMY z Berlina.

Mas nejake podklady k problematice LG baterek?
Avatar - kruskar
6. 11. 2023 20:05
Re: Ooobrovsky posun v elektromobilite
Minimrdka za devět se tisíc a číňan za to samé? A kde a v čem vidíš ten pokrok a posun?
Avatar - kruskar
6. 11. 2023 19:53
Re: Ooobrovsky posun v elektromobilite
....spalovaky jsou za tech 10 roku na dvojnasobku....to máš zcela pravdu, ale kde je příčina jejich zdražení?
Je to tím, že je EU svými euroidiotskými a účelovými nařízeními pěchuje vybavením, které nikdo nepožaduje a které nemá takřka žádný přínos.
Avatar - eLzyx
6. 11. 2023 14:34
Re: Tak BMW nebo CATL a EVE
nutno říci, že ty LG jsou docela nic moc. Proto bych asi raději trval na Tesle z USA, kde tam cpou baterie Panasonic.