BMW Laserlights: Revoluce v osvětlení na vlastní oči
Výkonné světlomety neodmyslitelně patří k výbavě moderních automobilů. Vedle výkonu a nemalých příplatků, které jsou většinou zákazníci nuceni za nejnovější techniku obětovat, však do popředí čím dál více vystupuje kompaktnost a především množství nezbytné energie pro provoz světel. S vyšším odběrem totiž stoupá spotřeba paliva a adekvátně tomu roste množství vyprodukovaných emisí oxidu uhličitého, což je neslučitelné se stále tvrdší evropskou legislativou.
BMW nám svou budoucnost v oblasti světel představila a nutno podotknout, že nikterak dalekou. Během jediného večera jsme měli možnost nahlédnout pod pokličku vývoje a funkce laserových předních světlometů, zadních organických svítilen, adaptivních LED a také unikátního systému nočního vidění, který dokáže rozeznat chodce a zvěř.
S BMW Laserlights vidíte až 600 metrů dopředu
Nejen v rámci automobilky, ale také vzhledem ke konkurenci v luxusním segmentu, představují BMW Laserlights podobnou revoluci, jakou v roce 1879 přinesl Thomas Alva Edison s výrobou první žárovky. Svítivost laserového systému je totiž až desetkrát větší než u konvenčních zdrojů (halogenových, xenonových nebo LED), navíc při třicetiprocentní úspoře energie.
Za jednoduchou charakteristikou laserových světlometů se však skrývá složitý systém, který pracuje s koherentním a monochromatickým modrým světlem, dále transformovaným do světla modrého. Samotný proces transformace zajišťují speciální čočky, usměrňující paprsky z trojice laserových diod na fluorescenční fosforovou hmotu uvnitř světlometu. Substance následně převede paprsky na intenzivní bílé světlo, velmi blízké přirozenému dennímu světlu, což zaručuje větší dohlednou vzdálenost, ale především přispívá k přirozenějším a rychlejším reakcím řidiče na náhlé změny v dopravě.
Laserová světla: U BMW k mání již na podzim
V první fázi bude laserový systém nahrazovat klasické dálkové světlomety, které budou doplněny o standardní LED diody pro světla potkávací a směrová (tzv. hybridní světlomety). Velký přínos sledujeme také ve snížení zástavbové velikosti a především celkové hmotnosti světlometu. Svítící povrch laserové diody je totiž stokrát menší než u dnes běžně rozšířených LED, díky čemuž není potřeba rozměrné reflexní zrcadlo. V případě BMW i8, na kterém nám automobilka nový systém prezentovala, má průměr pouhých 30 milimetrů. Aby byl zajištěn odpovídající světelný výkon u xenonových světlometů, bylo by zapotřebí průměru 70, a u halogenových dokonce 120 milimetrů. Kompaktní konstrukci celku si navíc oblíbili také samotní designéři a plochý tvar segmentů přispívá k lepším aerodynamickým vlastnostem karoserie.
Jasným bílým světlem, které se svou intenzitou a přirozeností blíží světlu dennímu, to však končit nemusí. Kombinací příměsí fosforu lze totiž dosáhnout i jiných odstínů, což by v budoucnu mohlo pomoci k vývoji směrových blikačů s laserovou technikou. K samotné funkci aktivátoru fosforu navíc nemusí být nutně použit ani moderní laser. Je však z hlediska celkového přínosu nejefektivnější.
Na krátkou testovací jízdu s BMW i8, během které nám byla v praxi prezentována funkce dálkových laserových a potkávacích LED světlometů, jsme čekali do pozdních nočních hodin. Hned po vyjetí na silnici jsme si však neměli na co stěžovat – i standardní LED, se kterými se můžeme nyní setkat i v dalších modelech automobilky, totiž osvětlovaly dostatečnou vzdálenost před vozidlem, s přehledem zvládaly adaptivní natáčení v zatáčkách a automatickou regulaci dosvitu v závislosti na terénu.
Teprve přepnutí na dálkový laserový systém odhalilo markantní rozdíly – tří set metrový dosvit dálkových „ledek“ se totiž pocitově takřka zdvojnásobil (automobilka rovněž uvádí dosvit 600 metrů), krajinu polilo jasné a přirozené „denní“ světlo a velký přínos jsme zaznamenali také v šíření světelného kužele do stran. Ten citelněji prosvětloval nejen celou šíři vozovky, ale také daleké okolí, což nese jednoznačný přínos při detekci zvěře, která se po nocích ráda ve stádech vydává vstříc projíždějícím automobilům.