Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW M8 Competition Coupé – Rychle, bokem, s elegancí

Stanislav Kolman
Diskuze (96)

Po vrcholových osmičkách se dvěma páry dveří a otevřeným nebem nad hlavou se zastavilo tradiční dvoudveřové kupé. Zážitek to nebyl o nic moc menší.

Design, interiér


Mnichovská značka to s řadou 8 zkoušela již v roce 1989, tehdy se „osmička“ prodávala rovných deset let a připsala si něco přes 30.000 udaných kusů po celém světě. Na nástupce si musela počkat až do roku 2018. Předzvěstí vzkříšení se vlastně stal už moment, kdy BMW řady 6 vyškrtlo ze svého repertoáru karoserii kupé. S osmičkou by si zkrátka bylo příliš blízké.

Nová řada 8 však u jedné karosářské verze nekončí. Kromě dvoudveřového kupé se nabízí i coby kabriolet a také čtyřdveřové Gran Coupé. Všechna tři provedení lze pořídit v plnotučné „emkové“ verzi. Labužníci bez hranic (sebezáchovy i finančních) pak mohou zaškrtnout ještě okořeněnou verzi Competition, která schopnosti „osmičky“ posouvá na docela jinou úroveň. Ale k tomu všemu se ještě dostaneme.

Čtyřdvířko i variantu s otevřeným nebem nad hlavou už jsme v redakci Auto.cz vyzkoušeli. V testovací flotile nám tak chybělo už jen klasické kupé, což napravíme právě dnes. A povíme si, jak se mnichovským povedlo zkombinovat „gétéčkový“ komfort na dlouhé cesty s famózním zrychlením, které vás na stovku katapultuje za 3,2 sekundy a klidně pokračuje na 305 km/h.

Milion navíc

Na základní „osmičku“ si musíte připravit alespoň 2,5 milionu korun. A nebojte, nebude vás mrzet, že se musíte spokojit s absolutním základem. Vždyť minimem této řady je třílitrový šestiválec (benzinový i naftový) a rovněž bohatá standardní výbava. My se však dnes obrátíme na opačnou stranu ceníku, právě tam najdeme M8 kupé za 4.128.800 Kč. A ani tím zdaleka nekončíme…

Standardně je „emko“ dodáváno s 20“ koly z lehkých slitin, laserovými světlomety, komfortním bezklíčovým systémem, digitálním klíčkem, M sportovním diferenciálem a tak dále. Jednoho by snad až napadlo, že již nebude za co připlácet. Ale jak vás přesvědčí testovací exemplář, opak je pravdou. Vždyť tvůrce tohoto kupé naklikal příplatkové položky za další milion korun!

BMW M8 Competition Coupé BMW M8 Competition Coupé

Může za to především M Competition Paket za 428.142 Kč, jenž navyšuje maximální výkon motoru ze 441 na 460 kW, přidává specifická M dvacetipalcová kola, M Sportovní výfukový systém, M bezpečnostní pásy a pár dalších drobností. Kombinace černých kol a krásného metalického laku Aventurine Red (z dílny BMW Individual za 66.378 Kč) vypadá naprosto fantasticky. Osobně jsem byl z tohoto odstínu nadšený a oslavné ódy jsem zaslechl i od svých přátel. Barva je to zajímavá a

proti testovacímu „armádnímu“ Gran Coupé méně konfliktní. Ale vraťme se k příplatkům. Dále tu máme M karbon-keramické brzdy (+238.472 Kč), prémiový audiosystém Bowers & Wilkins (+120.588 Kč) a pár dalších položek v řádech desetitisíců. Výsledkem je cena lehce přes 5,2 milionu korun.

Zvenčí vypadá auto přesně tak, jak bych si silné sportovní kupé představoval. Má dravý vzhled, zároveň si ale zachovává normální velikost ledvinek. I když jde jen o dvoudveřové kupé, je to pořádný kus auta. S délkou skoro 4,9 metru a šířkou přes 1,9 metru se není co divit. Zároveň je však jen necelých 1,4 metru vysoké, takže si zachovává elegantní a svažující se siluetu. Takové proporce s sebou však nesou i určitá negativa.

Jako doma

Tak pojďme rovnou na ně. Už samotné nastupování za volant nízkého sporťáku vyžaduje víc fyzické námahy, sedák je opravdu zatraceně blízko zemi. Ještě horší to ale mají cestující soukající se dozadu. Prostor pro nastupování vám sice rozšíří elektronicky (a automaticky) posuvná sedadla vpředu, ani tak ale místa nevznikne moc. A když už se dozadu dostanu, ani mně s výškou 178 cm nezbývá za sebou samým moc velká rezerva před koleny ani nad hlavou. Kdokoliv vyšší už tu bude vyloženě utiskovaný. Pár desítek kilometrů se tu vydržet dá, na dlouhou cestu za výletem bych to ale neviděl. Chápu, dvoudveřové kupé… přesto bych vzhledem k vnějším rozměrům čekal uvnitř trošku víc.

Naopak z interiéru jsem nadšený. Prvotřídní zpracování, příjemné materiály a hlavně prostředí, které je mi dobře známé z ostatních bavoráků. Ani ve svém vlajkovém kupé se BMW nesnažilo za každou cenu odlišit, což je jedině dobře. Volant má tlustý věnec a přehledně rozmístěná tlačítka (včetně těch rudých pro volbu ostrých jízdních režimů). Multimediální systém pak zastupuje prostředí BMW Professional, tedy intuitivní řešení ovládané dotykem, případně otočným ovladačem na středové konzole. Budíky jsou samozřejmě digitální, stále však chybí přepnutí do klasického zobrazení s kulatými ukazateli, které nám v Mnichově slibují přes dva roky. Spokojit se tak musíme s divně zalomenými linkami, které nepůsobí zrovna přehledně.

Skvělé jsou rovněž M sportovní sedačky. Mají dostatečné boční vedení pro svižné průjezdy zatáčkami, nejsou však přehnaně tuhé, takže spokojenost převažuje i při dlouhých dálničních přesunech. Pochvalu zaslouží i samotný posez. Je přesně tak nízký, jak si sportovní kupé zaslouží a řidič má pocit, že sedí skoro na zemi.

BMW M8 Competition Coupé BMW M8 Competition Coupé

Překvapil mě zavazadelník, jehož objem 420 litrů (+70 l proti kabrioletu) je už slušně využitelný. Pokud by vás ale z nějakého důvodu trápila nedostatečná praktičnost auta, jednoduše sáhnete po čtyřdvířku. Investice navíc je v konečné částce zanedbatelná, dostanete jeden pár dveří navíc – tedy snadnější nastupování - a ještě o dvacet litrů větší kufr. Navzdory tomu všemu však v mém osobním žebříčků zůstává nejsympatičtější volbou kabriolet, který veškeré přednosti „osmičky“ zvládá kombinovat ještě s otevřeným nebem nad hlavou. A má to výhody i v každodenním životě. Když do stísněného prostoru vzadu potřebujete dostat dětskou autosedačku, jednoduše si střechu uhnete.

Motor, jízdní vlastnosti


Technický klenot

Emkové osmičky pohání vždy 4,4litrový osmiválec s výkonem 441 kW, ale jak už jsme si řekli v úvodu, náš exemplář má výkon posunutý na 460 kW. Maximum síly je k dispozici v 6000 otáčkách a 750 newtonmetrů točivého momentu v širokém pásmu od 1800 do 5800 ot/min. Na stovce je vůz za 3,2 sekundy, dvoustovka mu trvá jen něco málo přes 11 sekund. A pokračuje na 250, případně 305 km/h, zaškrtnete-li při konfiguraci M Driver´s paket.

Taková čísla jsou sama o sobě impozantní, neméně zajímavá je však i samotná technika. Osmiválec je vybaven dvěma turby umístěnými mezi hlavami válců, kříženými výfukovými svody zajišťujícími plynulý přívod výfukových spalin k lopatkám turbodmydchadel a tím jejich okamžitou reakci a nejlepší možný cyklus výměny plynů. Nezapomeňme na technologii vysokotlakého přímého vstřikování s maximálním tlakem 350 baru. To zajišťuje jemné rozprašování paliva zlepšující výkon i hospodárnost. Verze Competition není jen o jiném naladění softwaru, V8 tady dostává třeba i speciálně navržené uložení v karoserii pro ještě pevnější spojení s konstrukcí vozidla.

Propracovaný systém chlazení je připraven i na okruhovou zátěž. Centrální chladicí modul je obklopen dvěma vysokoteplotními vodními okruhy. Nepřímé chladiče stlačeného vzduchu jsou zabudovány do nízkoteplotního chladicího okruhu, zatímco vysokoteplotní okruh zásobuje chladicí kapalinou blok motoru a turba. Další elektrické vodní čerpadlo chladí turbodmychadla ještě nějakou dobu po zhasnutí motoru. Součástí celého systému je ještě další chladič motorového oleje a samostatný chladič oleje převodovky. Speciálně okruhové jízdě je uzpůsoben systém mazání. Olejové čerpadlo má menší přední komoru, která přijde ke slovu, je-li zapotřebí větší kapacita. Další sací stupeň umožňuje počítačem řízenému olejovému čerpadlu čerpat mazivo z menší komory. Takové řešení zajišťuje přívod oleje i při extrémním bočním či podélném zrychlení. A takto bychom mohli s technickými berličkami pokračovat až do večera…

BMW M8 Competition Coupé BMW M8 Competition Coupé

Agregát je spojen s osmistupňovou samočinnou převodovkou M Steptronic s robustním měničem točivého momentu, jenž je uzpůsoben kooperaci s tak velkým motorem. Řadit si můžete pádly (kdy převodovka sama nepřeřazuje), případně si zvolit jeden ze tří stupňů charakteristiky změny převodových stupňů – komfortní, sportovní a okruhově zaměřený. Standardem „emka“ je i pohon všech kol M xDrive s elektronicky ovládanou vícelamelovou spojkou dovybaven M sportovním diferenciálem. Ale pozor, z M8 uděláte lusknutím prstu čistokrevnou zadokolku! Režim 2WD posílá parametry výhradně na zadní kola a zároveň vypíná veškeré stabilizační a regulační systémy. Ale věřte mi, na českých okreskách si bohatě vystačíte s režimem 4WD Sport, tedy hravěji naladěnou čtyřkolkou. Ani ta se totiž k pohybům zádě nenechá dvakrát přemlouvat.

50x a stále poprvé

Není to zdaleka mé první setkání s tímto osmiválcem BMW, přesto si jeho přítomnost vždycky užívám, jako by to bylo poprvé. Jakmile se přede mnou otevírá první dlouhá rovinka, plynový pedál jde až k podlaze a vzápětí se strojovna dává do pohybu. Naprosto famózního pohybu s brutálním zátahem a touhou po otáčkách, kdy jste přišpendleni k sedačce, zatímco automat kope jeden kvalt za druhým a vy jen čekáte, až se příď této rakety začne pozvolna vznášet k nebi. Motor se okamžitě zvedá z nejnižších pater otáčkoměru, nejlépe mu ale je v těch vyšších a při ostrém tempu se nebojí brnkat o červeně zvýrazněné hodnoty. Digitální přístrojový štít lze při této velkolepé show sledovat opravdu jen po očku, ale vřele to doporučuji. „Osmička“ totiž umí aktuální rychlost skvěle zamaskovat a nejednou se přistihnete, že jedete výrazně rychleji, než si myslíte.

Kromě hbitých reakcí na sešlápnutí plynového pedálu se mi líbí i charakter převodovky. Jak jsem říkal, v zápřahu nechybějí sportovní kopance, které ještě umocňují celkový požitek z rychlého svezení. Maličko zklamaný jsem byl snad jen ze zvukového projevu. Příplatkový M výfukový systém mě navnadil, že by tahle nabroušená testovačka mohla ve sportovním módu dělat pořádný rozruch. Uvnitř si ale pomáhá reproduktory a venku slyšet je, i když přiznávám, že jsem čekal víc. Předpokládám ale, že se tu o slovo přihlásily emise hluku, což je teď v Německu třaskavé téma. Ostatně divize M a AMG nás už před nějakým časem varovaly, že s akustikou budoucích sporťáků to už jednoduše nebude ono.

Ale to mi náladu nezkazí, stejně jako potřeba častého tankování. M8 sice má 68litrovou nádrž, když za to ale pořádně vezmete, apetit roste klidně ke dvaceti litrům. Při rozumnějších, avšak pořád svižných přesunech počítejte s odběrem mezi 12 a 15 litry na 100 km.

Solidní cesťák

Lze však dosáhnout i spotřeby necelých 10 litrů. To když utlumíte veškeré sportovní ambice a chcete hlavně komfortní přepravník na dlouhé cesty. V takovém případě se motor i převodovka uklidní. Automat najednou řadí hladce a motor si jen někde v povzdálí ševelí. I v takovém případě ale lze stlačit plynový pedál k podlaze (ono to vlastně klidně stačí jen do půlky) a získat tak obrovskou porci síly pro bezpečné předjetí. A je úplně jedno, jestli tak učiníte v 50, 120 nebo na německé dálnici 220 km/h. Motor má neustále chuť zrychlovat a eso v rukávu vytasí na požádání.

Svůj charakter mění v závislosti na jízdním stylu i adaptivní M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči. Tlumící síly pro jednotlivá kola se mění plynule pomocí elektromagnetických ventilů v závislosti na měnící se jízdní situaci. Regulace tlumičů bere v úvahu pohyby karoserie, povrch vozovky i natočení volantu. Verze Competition posouvá schopnosti podvozku ještě dál. Má zvětšený odklon předních kol a zadní nápravu vybavenou u příčných ramen kloubovými spoji namísto gumových.

BMW M8 Competition Coupé BMW M8 Competition Coupé

Výsledkem jsou rychlé průjezdy zatáčkami podtrhnuté strmým řízením s porcí zpětné vazby. I když má auto téměř dvě tuny, hmotnost se mu daří skvěle maskovat a po okreskách se vodí jedna radost. Spíše než hmotnost tak ve finále „překáží“ samotné rozměry auta. Na druhou stranu je potřeba dodat, že českými cestičkami svištím na míle daleko od limitu vozu, ke kterému bych měl odvahu se přiblížit opravdu jen na závodním okruhu. Podvozek je tužší, jistý a problém nepředstavují ani obouvané dvacítky. Pravdou ale je, že při přepnutí do komfortního režimu bych na palubě čekal absolutní a ničím nerušenou pohodu. Tu však občas naruší nějaké neduhy. Ať už zvýšený hluk na zhoršeném povrchu, nebo občasná tupá rána. Někde si volba ryzího „emka“ musí vybrat svou daň. Komu by to připadalo moc, ten má na výběr pestrou škálu dalších (a cenově dostupnějších) variant „osmičky“.

Závěr


Závěr

Mnichovští si za svůj takřka precizní osmiválcový produkt nechají velmi dobře zaplatit. Nejde jen o samotný motor, ale sladění celého balíku včetně automatu a čtyřkolky. Ta totiž není sterilní jako u jiných sportovních konkurentů, pořád chce řidiče bavit. A jste-li zkušený fajnšmekr, přední nápravu zcela vyřadíte z oběhu a celých 5,2 milionu korun si užíváte v pohybu dveřmi napřed.

Kromě fantastického motoru potěší ergonomicky promyšlený interiér BMW, jejich skvělý infotainment a rovněž sportovní posez za volantem, díky kterému se stáváte součástí stroje. Ale pozor, vždy s notnou dávku respektu! Jasně, i M8 má své mouchy v podobě malého prostoru vzadu a občas ne úplně dokonalého tlumení při potřebě dlouhých a komfortních přesunů, při prvním provětrání auta na okreskách však tyto nedostatky rychle odpustíte. Něco mi totiž říká, že takových vozů už v budoucnu nevznikne moc…

Nejlevnější verze modelu 2.576.600 Kč (840i/245 kW)
Základ s testovaným motorem 4.128.800 Kč (M8/441 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 4.128.800 Kč (M8/441 kW)
Testovaný vůz s výbavou 5.225.198 Kč (M8 Competition/460 kW)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Intuitivní pracoviště řidiče
  • Sladění celku
  • Skvělý motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Při klidné jízdě slušná spotřeba

Minusy

  • Ne až tak výrazný zvuk
  • Málo místa vzadu
  • Místy diskomfort na dlouhých cestách
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (96)

Doporučujeme

BMW M8 Competition Coupé
Cena základní sestavy 4 128 800 Kč
Výbava základní sestavy 20“ M kola z lehké slitiny, komfortní přístupový systém, M sportovní diferenciál, BMW Display Key, asistent dálkových světel, M sportovní sedadla, automatická klimatizace, funkce plynulého dovírání dveří, elektricky nastavitelné bederní opěrky vpředu atd. Kč
Cena testované sestavy 5 225 198 Kč
Výbava testované sestavy M Competition Paket (+428.142 Kč; zvýšení výkonu motoru na 460 kW, specifická 20“ M kola, M sportovní výfukový systém, M bezpečnostní pásy atd.), BMW Individual metalický lak Aventurine Red (+66.378 Kč), M karbon-keramické brzdy (+238.472 Kč), prémiový audiosystém Bowers & Wilkins (+120.588 Kč), aktivní ventilace předních sedadel (+23.036 Kč), paket asistenčních a bezpečnostních systémů Driving Assistant Professional (+52.832 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 460 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 750 / 1800 - 5800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 305
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15.2 / 7.7 / 10.5
Emise CO2: 238
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 0
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1960 / 445
Rozměr pneu: 275/35 ZR20, 285/35 ZR20
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4867
b) šířka (mm): 1907
c) výška (mm): 1362
d) rozvor (mm): 2827
e) rozchod vpředu (mm): 1627
f) rozchod vzadu (mm): 1632
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - fOE
27. 8. 2021 19:48
Re: penize v M8
No jo, ale tos prave vyjmenoval 3/4 ceniku, a to rovnou tu drazsi cast. Co priplatek to 30k Kc, nebo 60k, nebo jeste nasobek (sesle). Kdyz tam chces mit vse, tak holt zaplatis vse. Nad cim tu vic lidi, vcetne me, krouti hlavou je to jak operujes s tim, ze 5er za 2mio musi byt mrzak co neumi nic. Nemusi a neni, leda je neschopa ten kdo sedi u konfiguraku. Jistojiste to nebude plna, kde tva pozadovana vybava se te plne nepekne blizi = to je pak tezky kdyz ma nekdo latku takhle vysoko, ale i 520d se da nakonfigurovat aby mela spoustu komfortu, vcetne vetranych sedacek v merinu, jen holt technika bude kulhat. Nebo naopak tam muzes mit aktivni rizeni, adaptivni tlumice, asistenty atd., ale to pak leda se sport sedackama v idealne alcantare nebo sensatecu (ano, prijde mi asi 5x lepsi nez dakota, a po zapocteni ceny snad i 10x lepsi), ale na merino a BW proste zapomen.

Secteno podtrzeno to chce premyslet co tam clovek zaskrtava, mit nejakou predstavu o tom co tim sleduju, nejakej cil. Ne to tam nahazet halabala, penizky litaji a vysledek je ostudou.

PS: Ja si z pleziru vyklikal 530d, v barve a na R19, M paket, podvozek, brzdy, svetla, parking assist, ACC, sibr, 4 zony, bezklic, zrcadka, sedadla vyhrivana a s pameti za 76k E. Kdyz jde takhle v petce nakonfigurovat 3L, tak s 20d nemuze byt problem.
27. 8. 2021 17:56
Já samozřejmě netvrdím, že...
...tato nová 8ka vypadá špatně, ale pokud mám být úplně upřímný, tak ta původní, z roku 1988 se mi stejně líbí mnohem víc. Zvenční, i zevnitř! :-) :yes:
Avatar - Ji/Ri
27. 8. 2021 12:25
Re: 5,2 Mega
... je, herecký, z placu. :D
Avatar - Barrichello
27. 8. 2021 10:14
Re: 5,2 Mega
Na plácání a mlácení prázdné slámy seš tu největší expert ty, zaseklej gramofone :-) :-)
27. 8. 2021 08:51
Re: penize v M8
Osma má karbonove šasi, podobne jako sedma - takže je osma jen nepatrně tezsi než čtyřka, sedma jen nepatrne tezsi než pětka…