BMW X5 2010: Výhradně přeplňované motory, osmistupňový automat a svěží vzhled
Druhá generace X5 s kódem E70 se objevila v září 2006 a prodej začal v únoru následujícího roku. Po třech letech tedy dozrál čas na optické retuše i modernizaci techniky. Mnichovská automobilka tento vůz stále nazývá SAV (Sports Activity Vehicle).
Ve znamení TwinPower Turbo
Všechny pohonné jednotky v nabídce disponují balíčkem EfficientDynamics, který snižuje spotřebu paliva při zachování dynamických vlastností vozu. Novou nejvýkonnější verzí řady X5 je xDrive50i s vidlicovým osmiválcem přeplňovaným turbodmychadly twin-scroll a přímým vstřikováním paliva HPI (High Precision Injection). Ten poskytuje největší výkon 300 kW (407 k) mezi 5500 a 6400 min-1.
Slabší řadový šestiválec varianty xDrive35i, který známe například z řad 1 a 3, má také turbodmychadlo, které u BMW nazývají TwinPower. Systém přeplňování je v tomto motoru tvořen dvoukomorovým turbodmychadlem Twin-scroll, které spojuje výfukové svody od každé z trojic válců až přímo u turbíny. Motor dává 225 kW (306 k) při 5800 min-1, tedy o 25 kW více než jeho předchůdce, disponuje pochopitelně též přímým vstřikováním benzinu a variabilním ovládáním ventilů Valvetronic (proměnné časování sacích i výfukových ventilů, proměnný zdvih sacích ventilů).
Přeplňované vznětové motory zastupuje varianta xDrive40d. Její celohliníkový šestiválec, který měl premiéru v novém BMW 740d, je také vybaven přeplňováním označeným TwinPower. Za stejným označením přeplňování jako u xDrive35i se v tomto šestiválci ukrývá malé a velké turbodmychadlo, které se spínají postupně. Motor má stejný výkon jako zážehová xDrive35i, jeho točivý moment ovšem vrcholí hodnotou 600 Nm mezi 1500 a 2500 min-1. 90 % momentového maxima je připraveno mezi 3500 a 5000 min-1. Není bez zajímavosti, že tento nový vznětový motor točí až 5600 min-1.
Slabším turbodieselem v nabídce je xDrive30d se 180 kW (245 k), který se chlubí z celé řady nejnižší kombinovanou spotřebou 7,4 litru nafty na 100 km. Ta je u všech variant dle slov výrobce zhruba o 10 % nižší.
BMW X5 2010 - Technická data | ||||
Motor | xDrive35i | xDrive50i | xDrive30d | xDrive40d |
Převodovka | 8A | 8A | 8A | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 2979 | 4395 | 2993 | 2993 |
Válce/uspořádání | 6/R | 8/V | 6/R | 6/R |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 225/5800 | 300/5500-6400 | 180/4000 | 225/4400 |
Nejvyšší toč. mom.[Nm/min-1] | 400/1200-5000 | 600/1750-4500 | 540/1750-3000 | 600/1500-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 235 | 250 | 222 | 236 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,8 | 5,5 | 7,6 | 6,6 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 10,1 | 12,5 | 7,4 | 7,5 |
Kompletní čtveřice zážehových i vznětových agregátů splňuje emisní normy Euro 5.
Osm stupňů komfortu
Točivý moment je na obě nápravy přenášen pomocí osmistupňové samočinné převodovky dodávané pro všechny modely standardně bez příplatku. Řazení jednotlivých stupňů bylo zkráceno a optimalizováno, což přispělo k většímu komfortu a nižší spotřebě. Pohon všech kol xDrive (toto označení se objevuje i v názvu všech modelů) je pomocí elektronické spojky schopen přenášet točivý moment v poměru 40 : 60, v extrémních případech jde ovšem na zadní kola až 80 %.
Nad trakcí vozu dohlíží kontrola stability vozu DSC spolu s dalšími funkcemi, jako jsou například DTC (Dynamic Traction Control), ABS, ASC, asistent při rozjezdech do kopce, automatická uzávěrka diferenciálu, či brzdové systémy DBC a CBC. Posilovač hřebenového řízení Servotronic mění svou charakteristiku v závislosti na rychlosti.
Ovládání vozu usnadňují i další pomocníci. Head-up displej zobrazuje důležité údaje při jízdě na čelní sklo, adaptivní světlomety vidí do zatáčky, při parkování pomůžou čidla a kamera, Side View disponuje dalšími dvěma kamerami v předním nárazníku, které sledují okolní provoz zleva i zprava. Na dálnicích přijde k duhu aktivní tempomat s funkcí Stop & Go, nebo varování při opuštění jízdního pruhu, elektronika hlídá i překročení rychlostního limitu. Dostatečnou vzdálenost od vpředu jedoucích vozidel má na starost ADC (Adaptive Distance Control).
Podvozek a brzdy
Podvozek se nezměnil. Vpředu najdeme dvojitá příčná ramena, vzadu je pak patentovaná čtyřprvková náprava z lehkých slitin v pomocném rámu. Pro ni je k dispozici i vzduchové odpružení s automatickou korekcí světlé výšky. O maximální komfort se stará Adaptive Drive, který přizpůsobuje nastavení tlumičů a stabilizátorů aktuálnímu povrchu, po kterém vůz jede.
Přední brzdové kotouče nejvýkonnější verze xDrive50i mají průměr 385 mm, všechny čtyři pak třmeny z hliníku. Parkovací brzda u všech variant kombinuje klasickou hydrauliku s elektromechanickým ovládáním pomocí tlačítka, k nezaplacení je funkce Auto Hold, která přijde majiteli vhod zejména při zácpách ve velkých městech.
Nová X5 může jezdit na litých kolech o průměru 18, 19 a 20 palců. Pneumatiky jsou vždy typu runflat, samozřejmostí je indikátor jejich proražení. Na prázdném obutí je možno ujet minimálně 50 kilometrů.
Retuše exteriéru i interiéru
Designové změny v přední části reprezentuje nový nárazník s většími vstupy vzduchu. Tvar předních světlometů se nezměnil, pro denní svícení slouží kroužek ze světelných diod. Za příplatek mohou zákazníci zvolit i xenonové výbojky.
Nejmarkantnějším rozdílem mezi původní a faceliftovanou X5 E70 jsou mlhovky, které se přesunuly blíže ke středu. Zádi dominují nové koncovky výfuků, dřívější elipsy byly nahrazeny kulatými. Světla se změnila nepatrně, dělící chromovaný pás je tenčí a delší. Nová X5 má více prvků karoserie lakovaných v barvě vozu.
V interiéru se objevila nová generace palubního systému iDrive, pomocí něhož lze ovládat také audio, navigaci a mobilní telefon. Pokud si nový majitel vybere lepší navigaci BMW Professional, získá místo 6,5palcové obrazovky větší o 8,8 palcích.
Základní objem zavazadlového prostoru je 620 litrů, sklopením zadních sedadel (jsou dělená v poměru 60 : 40) jej lze zvýšit až na 1750 litrů.
X5 je pětimístná, sedmimístná konfigurace se nabízí za příplatek. I v té zůstane pro náklad ještě 200 l. Také třetí řada sedadel je vybavena tříbodovými pásy a opěrkami hlavy. Pokud není potřeba, obě sedačky lze zasunout do podlahy.
Výbava
V seznamu příplatkové komfortní výbavy nalezneme například čtyřzónovou klimatizaci, odvětrávaná přední sedadla, vyhřívaný volant, panoramatickou střechu, nebo elektrické ovládání víka zavazadelníku. Navigace Professional s harddiskem pro uložení map a hudebních souborů pomůže při bloudění. Standardně se do vozů montuje audio systém s přehrávačem CD, MP3 a AUX-IN vstupem pro připojení externích zdrojů.
Z nabídky extras se možno vybrat lepší systém s podporou USB, nebo dokonce high-endové audio BMW Individual, DVD přehrávač s měničem disků a TV tunerem pro příjem analogového i digitálního signálu.
{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/O2GSikl8UL0&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}
Modernizovaná X5 bude uvedena na český trh v polovině letošního roku. Ceny ještě nejsou známy.