Bodový systém slaví roční výročí. Jak jsme na tom?
Ministerstvo dopravy České republiky v pátek 29.6.2007 na svých stránkách zveřejnilo statistiky týkající se ročního fungování novely zákona o silničním provozu. Velký prostor byl ve statistikách vyčleněn pro velmi diskutovaný bodový systém, který se stal novou represivní zbraní při dodržování silničních předpisů. Shrňme si nejprve co nejdůležitějšího kromě bodového systému vlastně novela z poloviny loňského roku přinesla. Od loňského července se změnilo zejména toto (citujeme ze zdrojů Ministerstva dopravy):
Cílem novely bylo bezpochyby v první řadě zvýšit bezpečnost na českých silnicích a dodržování silničních předpisů. S jakým úspěchem? Zpočátku se poměrně výrazně snížil počet nehod i počet usmrcených osob. V průběhu času se však postupně dostáváme zpět do starých kolejí. Zatímco v prvním půlroce působnosti zákona se např. počet usmrcených osob pohyboval pod spodní mezní hranicí dlouhodobého průměru (1990-2005), v tomto roce se již počet usmrcených osob dostal nad spodní mezní hranici (viz grafy). Pokud bychom porovnali jednotlivé měsíce tohoto roku se stejnými měsíci v předchozích dvou letech, je situace ještě mnohem horší. Za první čtyři měsíce bylo v každém měsíci na českých silnicích usmrceno více osob, než ve stejných měsících v předchozích dvou letech. Situace se zlepšila v květnu, kde byl naopak počet usmrcených osob nižší než v předchozích dvou letech. Celkový počet nehod, jejichž statistiku vede Ministerstvo vnitra, byl v loňském roce díky příznivému vývoji ve druhé polovině roku srovnatelný s rokem 2001. Loňský rok tak byl rokem, v němž došlo za posledních 5 let k nejnižšími počtu dopravních nehod. Letošní rok už tak slavný není. V dubnu byl například počet nehod vyšší než v roce 2005. Znatelné zlepšení počtu dopravních nehod z loňského roku se tak postupně rozplývá. Nicméně stále platí, že počet dopravních nehod je v průměru nižší, než v předchozích dvou letech.
Na ukáznění řidičů měl „dohlédnout“ nový bodový systém. Jak jsme si tedy v prvním roce jeho platnosti vedli? Obodováno alespoň jedním bodem bylo 449 347 řidičů, což je 6,73 % všech registrovaných řidičů (odhad ke konci června činí 500 tisíc řidičů). Řidiči muži tvoří 85,32 % všech bodovaných řidičů, což mimojiné znamená, že alespoň 1 bod již získal každý desátý řidič muž, zatímco v případě žen jen každá 40.řidička. Nejvíce řidičů, 40 %, získalo 2 body. Nejvíce bodovaných řidičů je z Ústeckého kraje. Největší „radost“ mají úředníci pravděpodobně z ašských řidičů, neboť alespoň 1 bod už má 27,76 % z nich.
Plný počet 12 bodů získalo k 31.5.2007 1 277 řidičů, přičemž pouze 3,5 % z nich tvoří ženy. A kdo že tvoří největší skupinu řidičů s 12 body? Jsou to řidiči ve věku 20 let, kteří jsou v této nelichotivé skupině řidičů zastoupeni v 81 případech. Následují řidiči ve věku 22, 23 a 19 let. Situace je z hlediska věkového složení jiná co se všech bodovaných řidičů týká, zde nejvíce bodů získali řidiči ve věku 32 let následovaní řidiči ve věku 31, 33 a 30 let.
Nemalý počet všech bodovaných řidičů tvoří cizinci, kterých bylo bodováno 60 411, tedy 13,44 % všech bodovaných řidičů. Nejvíce z nich, 44,79 %, získalo jeden bod. Vybodovat se stihlo 12 cizinců.
Nejvíce bodů dostáváme za následující přestupky (citujeme ze zdrojů Ministerstva dopravy):
Další informace, zpravidla podrobnější statistiky, naleznete v přiložených grafech.
Ministerstvo dopravy se v rámci tiskové konference k prvnímu výročí novely zákona o silničním provozu věnovalo i otázce současného návrhu úpravy loňské novely (více informací v našem článku: Sněmovna schválila novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích). K již známým informacím pouze doplníme, že za přestupek zakrytí nebo nečitelnosti registrační značky bude možné odebrat řidiči řidičský průkaz a udělit finanční pokutu ve výši 10 tisíc Kč.