Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bosch v ČR opět roste, hlavně díky automobilové technice

Ondřej Láník Ondřej Láník 29. 5. 2011 • 00:31
Klíčovými závody pro Bosch v ČR jsou automobilové pobočky v Jihlavě a v Českých Budějovicích.

Skupina Bosch se v České republice ve fiskálním roce 2010 vrátila zpět do rostoucího kurzu. Konsolidovaný obrat v České republice – prodej třetím stranám na českém trhu – činil 497 milionů eur, což představuje nárůst o 11 %.

Celkové čisté tržby společnosti Bosch v České republice – obrat včetně dodávek ostatním společnostem Bosch – dosáhl více než 1 200 milionů eur, což představuje nárůst o 24 % ve srovnání s rokem 2009. Počet zaměstnanců se v roce 2010 vyšplhal na 8 000.

„Bosch Group v České republice se dostala znovu do zisku rychleji, než se po celosvětovém ekonomickém poklesu v letech 2008 a 2009 očekávalo. A teď jsme na dobré cestě, abychom dosahovali výrazného příspěvku k zisku celé Bosch Group. V průběhu roku 2010 jsme mohli přijmout téměř 800 nových zaměstnanců, většinu z nich v oblasti automobilového průmyslu,“ řekl Dr. Karl Strobel, reprezentant Bosch Group v České republice. „Během roku 2011 plánujeme přijmout dalších 150 nových zaměstnanců,“ dodal.

Odbyt táhne automobilová technika

Automobilová technika, která vytváří většinu obratu společnosti Bosch v České republice, měla v roce 2010 také největší zásluhu na celkovém růstu.

Nárůst objemu výroby v obou českých závodech automobilové techniky táhla vedle dodávek místním výrobcům automobilů také značná celosvětová poptávka po automobilových systémech a komponentech.

Pro závod v Jihlavě, který vyrábí technologie pro vznětové motory, to vedlo k dvoucifernému nárůstu obratu. Díky rostoucí poptávce mohly být v roce 2010 instalovány dvě nové výrobní linky pro čerpadla typu CP4, což je nejnovější vstřikovací čerpadlo pro vznětové motory pracující s tlakem až 2000 bar.

V druhé polovině roku 2011 dojde k zprovoznění dalších výrobních linek pro toto čerpadlo. Jen v samotné Jihlavě bylo vyrobeno na 1,2 milionů kusů. V roce 2011 bude těchto čerpadel vyrobeno více než 2 miliony a k tomu asi 1,5 milionu kusů čerpadla typu CP3, po kterém je stále silná poptávka a to zejména na trhu užitkových vozidel.

V Bosch Diesel v Jihlavě pracuje asi 5000 zaměstnanců, podnik má v areálu na okraji města 3 závody.

Závod v Českých Budějovicích také přispěl k pozitivnímu výsledku Bosch Group. V Českých Budějovicích se vyrábí systémy pro zážehové motory a v posledních letech také systém DeNOx pro vznětové motory. Navíc zde Bosch již od roku 2005 provozuje důležité vývojové a testovací centrum pro systémy zážehových motorů, ve kterém dnes zaměstnává na 300 vývojových inženýrů a techniků. Centrum v současné době hledá pro nové projekty více než 70 dalších inženýrů.

V Českých Budějovicích pracuje pro Bosch 2200 zaměstnanců. Mezi výrobky českobudějovického Bosche patří nádržové čerpadlové moduly, rozvaděče paliva/zpětné vedení paliva, plynové pedály, sací moduly, multifunkční pohony, škrticí klapky, víka hlav válců a moduly pro redukci NOx.

Bosch také zamýšlí v Českých Budějovicích zvýšit výrobní kapacitu. Během roku 2012 bude postavena nová hala a kanceláře s plochou 9.000 m2.

Během celosvětové ekonomické krize v roce 2009 musely závody automobilové techniky v Jihlavě a Českých Budějovicích zkrátit pracovní týden na čtyři dny. Oba závody se také pokoušely zavést konta pracovní doby, jejichž cílem byla větší pružnost při častých změnách v objemu výroby.

„Hodně by pomohlo, kdyby poslední novela Zákoníku práce nabízela lepší balíček flexibilních nástrojů,“ řekl Dr. Strobel. „Je to nezbytné k udržení konkurenceschopnosti českých závodů na trhu a společnost Bosch takovéto nástroje v jiných zemích úspěšně používá,“ dodal.

Související články

Témata
Články odjinud