Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cadillac ATS-V.R: Luxusní odnož GM vyráží do GT3

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Možná někoho překvapí, že i luxusní značka jako Cadillac staví závodní auta. Ale je to tak, za mořem se prohánějí na okruzích. A novinka ATSV.R se tam chystá příští rok. Ale možná ji uvidíme i v Evropě!

Cadillac se naposledy na mezinárodní scéně prezentoval spiderem Northstar LMP v letech 2000-2002, který kromě továrního týmu nasazovala v evropských závodech i známá francouzská stáj DAMS. Od té doby a jeho poslední účasti v Le Mans uplynulo tedy již hodně času. V zámořských závodech ovšem upravené sériové cadillacy startují i nadále, divize Racing existuje celou dekádu. Novinka ATSV.R však byla postavena pro mezinárodní kategorii GT3, účast na starém kontinentu i jinde mimo Severní Ameriku tak není vyloučena. Byla by rozhodně zpestřením už tak dost různorodého startovního pole. Když bude mít někdo z klientů zájem...? K vozům Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Ferrari, Lamborghini, McLaren a Porsche se tak může přidat další.

Závodní speciál je založen na nedávno odhaleném ostrém kupé ATS-V, přidané písmenko R samozřejmě znamená „racing“ Celohliníkový vidlicový šestiválec objemu 3,6 l s označením LF4.R dává až 447 kW (608 k) v 7400 otáčkách. Je přeplňovaný dvěma turbodmychadly a známe ho už ze série. Dostal ovšem větší „šneky“ EFR značky Borg Warner, odpovídající mezichladiče stlačeného vzduchu s výměníky voda-vzduch, závodní programovatelnou elektroniku Bosch M55.1 a výfuk vyvedený přímo od turbodmychadel ven po straně, který poskytuje uším diváků rajskou hudbu. Sací potrubí je z uhlíkových kompozitů.

Řadí se páčkami pod volantem, šestistupňovou sekvenční skříň Xtrac najdeme u zadní nápravy (systém transaxle) a stará se o přenos až 705 N.m. Hřebenové řízení ZF má klasický hydraulický posilovač. Za optimální trakcí stojí samosvorný diferenciál, v krajních případech zasáhne její elektronická kontrola. Rozložení hmotnosti je takřka ideální: 49 : 51, auto váží bez provozních kapalin 1315 kg. Nezávisle zavěšená všechna kola doplňují tlumiče Penske nastavitelné ve třech úrovních. Brzdové třmeny nesou značku Brembo, přední šestipístkové se zakusují do kotoučů o průměru 380 mm, zadní mají čtyři pístky a kotouče jsou menší, 35mm. Také účinek ABS M4 od Bosche si může pilot nastavit. Palivová nádrž pojme 120 l benzinu.

Auto dostalo aerodynamický bodykit včetně karbonového předního splitteru, prahových nástavců, zadního nárazníku, difuzoru a mohutného křídla. Při maximální rychlosti dle převodů až 274 km/h se určitě hodí. Jezdí na osmnáctipalcových kolech BBS s pneumatikami širokými 315, respektive 325 mm. Většina samonosné karoserie je z uhlíkových vláken, konkrétně kapota, blatníky, dveře a zadní víko. Uvnitř nesmí chybět předepsaná ochranná klec, zadní kamery na přístrojové desce, šestibodové pásy Willans, karbonová sedačka pro pilota, klimatizace, ani obousměrné rádio od Motoroly pro komunikaci s boxy.

Cadillac ATS-V.R debutoval 14. listopadu 2014 ukázkovými jízdami na Circuit of The Americas v texaském Austinu. Ve světlech reflektorů se ukáže vedle civilní verze na autosalonu v Los Angeles. Závodního nasazení se dočká pochopitelně až příští rok, nebyl dosud homologován. Největší hvězdou továrního týmu je Andy Pilgrim, jméno fanouškům motoristického sportu nikterak neznámé. Johnny O'Connell možná méně, ale právě tito piloti získali s modely CTS už čtyři tituly v sérii Pirelli World Challenge, Cadillac se pak radoval pětkrát ve stejném šampionátu mezi značkami. Na kontě už mají vozy této značky 26 vítězství, 91 pomyslných věnců a 22 nejrychlejších časů v kvalifikaci. V evropských kláních však továrny nasazovat svá auta oficiálně nemohou, jen soukromníci.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - Barrichello
18. 11. 2014 11:41
Evropa
no jsem zvědav, zda s tím budou závodit i v evropě