Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

CATL usnadňuje práci automobilkám. Mazda na jeho podvozku postaví budoucí modely

CATL Next-Gen podvozek
CATL Next-Gen podvozek
CATL Next-Gen podvozek
CATL Next-Gen podvozek
9 Fotogalerie
Michal Dokoupil

Mazda se zatím s elektromobily příliš nevytáhla. Její prvotina MX-30 sice jezdí hezky, ale ne moc daleko. Více se proto pustila do spolupráce s Čínou a první výsledek už brzy potkáme i u českých dealerů. Nově podepsaná spolupráce s CATL potvrzuje, že se bude podobnou cestou i pokračovat.

Jedním z neustále opakovaných mýtů je, že s nástupem elektromobility se stalo jednodušší postavit nové auto. Něco pravdy na tom je, nicméně postavit dobré auto je stále stejně náročné, nezávisle na tom, který pohon jste si pro něj zvolili. Zjišťují to startupy, předhánějící se v tom, kdo se dostane do větší ztráty, i tradiční automobilky. Přeci jen příšerných elektromobilů od slovutných značek jsme testovali pár i u nás.

Video placeholder
CATL Next-Gen podvozek • Zdroj: Catl

Se způsobem, jak nováčkům usnadnit práci, přišel největší světový výrobce baterií pro elektromobily CATL. Ten už loni ukázal celý tzv. skateboardový podvozek, jehož součástí je celý hnací řetězec, od baterie, přes výkonovou elektroniku až po elektromotor a nápravy s koly. Samotné automobilce pak teoreticky stačí jen postavit svou karoserii a interiér na tomto dodaném základě, a nový elektromobil může do prodeje.

To je samozřejmě silně zjednodušená situace, ale CATL se zjevně snažil, aby byl podvozek nazvaný Bedrock co nejschopnější. Technické specifikace firma s podvozkem nedodala, což je celkem logické, výkon či kapacita baterie bude záviset na požadavku automobilky. Při představení minulý prosinec ale zaznělo, že má 800 V architekturu a možnost dojezdu přes 1.000 km, i když v čínském cyklu CLTC.

Více se CATL soustředil na bezpečnost, což je v Číně poslední měsíce jedním z hlavních témat. Minulý měsíc byly také zavedeny nové regulace trakčních baterií, které mají zcela zamezit požárům a výbuchům baterií. Hlavní částí prezentace podvozku tak byla bezpečnost. Baterie využívá přístup cell-to-chassis, články jsou tedy vkládány přímo do podvozku.

Video placeholder
CATL Bedrock Chassis Crash Test • Zdroj: Catl

Samotný podvozek by měl být při nárazu schopný pohltit až 85 % energie vzniklé kolizí, u běžných podvozků je to prý kolem 60 %. CALT ukázal video, kde podvozek narazil do stožárů při rychlosti 120 km/h a nedošlo u něj k zahoření či tepelnému lavinovému jevu (thermal runaway). Zároveň při tom zůstal prostor pro posádku téměř nepoškozen.

S využitím podvozku Bedrock se prý může doba vývoje nového vozu snížit na asi 12 až 18 měsíců. První značka, která se k využití upsala, je Avatr od Changanu a právě podobné nové značky a startupy působí jako ideální zákazník pro novinku. Ale další automobilkou, která se upsala technologii využít tento měsíc, je Mazda. Přesněji její čínský společný podnik Changan Mazda, který dnes produkuje i Mazdu 6e pro export do Evropy.

Budoucí modely čínské Mazdy tedy budou využívat základu od CATL. A protože jeden z vozů čínského společného podniku se už v Evropě prodává a SUV EZ-60 to téměř určitě čeká taky, je dost možné, že se u nás dočkáme i novinek postavených na CATL Bedrock. Vzhledem ke zkrácenému vývojovému cyklu to navíc ani nemusí být v tak daleké budoucnosti. Changan Mazda chce v roce 2027 prodat alespoň 300.000 vozidel za rok, z toho 90 % bude elektrických nebo hybridních. Právě v roce 2027 mají také přijít dva nové elektrické modely.

Zdroj: Cnevpost, Zdroj foto: CATL, Mazda, Zdroj videa: CATL