Červen 2004: Golf je nejprodávanější dovážené auto!
12970 ks prodaných osobních aut je nejvyšší měsíční prodej v letošním roce. Na loňský červen ztrácí český trh skoro 2 tisíce prodaných vozů. Další procento českého trhu se přesunulo do kategorie LUV, která má nyní na českém trhu zastoupení více než 16%, což znamená, že každý šestý prodaný automobil je registrovaný jako užitkový.
První polovina roku 2004 se stala tou nejslabší od roku 1996. To se týká jak trhu osobních automobilů, tak celkového trhu s novými osobními automobily. V roce 2003 a 2004 došlo k přesunu části prodejů osobních automobilů k odvozeným lehkým užitkovým verzím, jak ukazuje první tabulka, ale sečteme-li všechny osobní automobily a LUV, zůstává i pak první pololetí roku 2004 nejhorším půlrokem za posledních několik let.
Prodej automobilů (leden-červen v letech 1996 - 2004 ) | ||||
OA | LUV | OA+LUV | Podíl LUV | |
1996 | 74886 | 8916 | 83802 | 10,6% |
1997 | 89753 | 10188 | 99941 | 10,2% |
1998 | 73746 | 7428 | 81174 | 9,2% |
1999 | 73435 | 7106 | 80541 | 8,8% |
2000 | 77998 | 6840 | 84838 | 8,1% |
2001 | 78226 | 7074 | 85300 | 8,3% |
2002 | 76161 | 6947 | 83108 | 8,4% |
2003 | 76821 | 7746 | 84567 | 9,2% |
2004 | 67774 | 11861 | 79635 | 14,9% |
Vývoj situace v jednotlivých měsících roku 2003 a 2004 ukazuje druhá tabulka. Podíl LUV rostl postupně z necelých 10 procent až na červnových více než 16 procent.
Prodej automobilů na českém trhu v roce 2003 a 2004 | ||||||
OA | ||||||
leden | únor | březen | duben | květen | červen | |
Rok 2003 | 9049 | 10518 | 14302 | 13647 | 14353 | 14952 |
Rok 2004 | 7994 | 10656 | 11710 | 12169 | 12275 | 12970 |
Trh OA | -11,7% | 1,3% | -18,1% | -10,8% | -14,5% | -13,3% |
LUV | ||||||
leden | únor | březen | duben | květen | červen | |
Rok 2003 | 967 | 1059 | 1356 | 1402 | 1436 | 1526 |
Rok 2004 | 1165 | 1508 | 2131 | 2243 | 2215 | 2599 |
Trh LUV | 20,5% | 42,4% | 57,2% | 60,0% | 54,2% | 70,3% |
OA+LUV | ||||||
leden | únor | březen | duben | květen | červen | |
Rok 2003 | 10016 | 11577 | 15658 | 15049 | 15789 | 16478 |
Rok 2004 | 9159 | 12164 | 13841 | 14412 | 14490 | 15569 |
rozdíl [ks] | -857 | 587 | -1817 | -637 | -1299 | -909 |
trh celkem [%] | -8,6% | 5,1% | -11,6% | -4,2% | -8,2% | -5,5% |
Podíl LUV na celkovém trhu | ||||||
leden | únor | březen | duben | květen | červen | |
Rok 2003 | 9,7% | 9,1% | 8,7% | 9,3% | 9,1% | 9,3% |
Rok 2004 | 12,7% | 12,4% | 15,4% | 15,6% | 15,3% | 16,7% |
V červnu pokračovala převaha Volkswagenu, který prodal 1054 osobních automobilů, z nichž 720 bylo Golfů. To je velká novinka na české poměry, i když (méně výrazný) náskok měl Golf již v květnu. Na prvním místě mezi dováženými vozy se držel dlouhé měsíce Peugeot 206, který je podstatně levnější a patří o třídu níže. Za silným červnovým prodejem Golfu bude zřejmě nákup většího množství „flotilových“ služebních Golfů. Ford přenechal druhou importérskou pozici Renaultu, ale na zhruba stejné úrovni je taky Peugeot.
Pořadí značek červen 2004 (OA) | |||
1. | Škoda | 6090 | 46,95% |
2. | Volkswagen | 1054 | 8,13% |
3. | Renault | 627 | 4,83% |
4. | Ford | 576 | 4,44% |
5. | Peugeot | 524 | 4,04% |
6. | Hyundai | 480 | 3,70% |
7. | Citroën | 466 | 3,59% |
8. | Toyota | 407 | 3,14% |
9. | Opel | 389 | 3,00% |
10. | Daewoo | 287 | 2,21% |
V následující tabulce je situace na trhu automobilů v prvním pololetí roku 2004 a srovnání s rokem 2003. Všimněte si zejména posledních tří sloupců. Je v nich zachycen meziroční rozdíl v prodejích osobních automobilů, lehkých užitkových automobilů a součet předchozích dvou (OA+LUV). Z posledního sloupce je tedy možno vyčíst, která značka na rozšíření odvozených LUV „vydělala“. Velkou ztrátu utrpěla škodovka, která v současnosti žádné atraktivní přestavbové LUV nemá. Volkswagen a Ford se přizpůsobili pružně poptávce po užitkových verzích a získali proti loňskému roku. Peugeot a Renault, kteří objemy v minulých letech získávali na malých vozech a v nižší střední třídě, se nyní ocitli meziročně v červených číslech.
Přirozeně i do tohoto pořadí promlouvají další vlivy (zavedení nových modelů, nových užitkových vozů, výběh starších levných modelů). Růst prodeje LUV také ukazuje na strukturu klientely dané značky.
Leden 2004 - červen 2004 (OA) | Leden 2003 - červen 2003 (OA) | meziroční rozdíl | meziroční rozdíl | meziroční rozdíl | ||||
Pořadí značek | prodej OA | podíl na trhu OA | Pořadí | prodej OA | OA [ks] | LUV [ks] | OA+LUV [ks] | |
1. | Škoda | 32717 | 48,27% | 1. | 36640 | -3923 | +31 | -3892 |
2. | Volkswagen | 3864 | 5,70% | 4. | 4213 | -349 | +791 | +442 |
3. | Ford | 3465 | 5,11% | 6. | 3094 | +371 | +419 | +790 |
4. | Peugeot | 3248 | 4,79% | 3. | 4400 | -1152 | +535 | -617 |
5. | Renault | 3026 | 4,46% | 2. | 4579 | -1553 | +656 | -897 |
6. | Hyundai | 2580 | 3,81% | 8. | 2494 | +86 | +82 | +168 |
7. | Toyota | 2192 | 3,23% | 9. | 2017 | +175 | +123 | +298 |
8. | Citroën | 2073 | 3,06% | 7. | 2676 | -603 | +426 | -177 |
9. | Opel | 1923 | 2,84% | 5. | 3546 | -1623 | -87 | -1710 |
10. | Fiat | 1560 | 2,30% | 11. | 1667 | -107 | +270 | +163 |
11. | Seat | 1547 | 2,28% | 10. | 1721 | -174 | -37 | -211 |
12. | Mazda | 1299 | 1,92% | 12. | 1231 | +68 | +120 | +188 |
13. | Daewoo | 1248 | 1,84% | 21. | 446 | +802 | 0 | +802 |
14. | Nissan | 1206 | 1,78% | 13. | 1193 | +13 | +57 | +70 |
15. | Audi | 929 | 1,37% | 15. | 965 | -36 | +197 | +161 |
16. | Honda | 929 | 1,37% | 16. | 873 | +56 | 0 | +56 |
17. | BMW | 642 | 0,95% | 22. | 409 | +233 | +78 | +311 |
18. | Mercedes-Benz | 623 | 0,92% | 17. | 846 | -223 | +130 | -93 |
19. | Kia | 609 | 0,90% | 18. | 751 | -142 | +108 | -34 |
20. | Suzuki | 455 | 0,67% | 14. | 1083 | -628 | +31 | -597 |
21. | Volvo | 409 | 0,60% | 20. | 481 | -72 | +47 | -25 |
22. | Mitsubishi | 244 | 0,36% | 19. | 527 | -283 | -64 | -347 |
23. | Alfa Romeo | 187 | 0,28% | 27. | 104 | +83 | 0 | +83 |
24. | Lada | 144 | 0,21% | 24. | 124 | +20 | +13 | +33 |
25. | Subaru | 121 | 0,18% | 23. | 171 | -50 | +83 | +33 |
26. | Smart | 49 | 0,07% | 30. | 48 | +1 | 0 | +1 |
27. | Chrysler | 38 | 0,06% | 26. | 106 | -68 | +2 | -66 |
28. | Mini | 32 | 0,05% | 29. | 82 | -50 | 0 | -50 |
29. | Jeep | 32 | 0,05% | 28. | 70 | -38 | +4 | -34 |
30. | Jaguar | 28 | 0,04% | 33. | 29 | -1 | +1 | 0 |
31. | Saab | 22 | 0,03% | 31. | 31 | -9 | 0 | -9 |
32. | Lexus | 17 | 0,03% | 32. | 30 | -13 | +9 | -4 |
V následujícím textu se budeme věnovat prodejům v jednotlivých třídách za měsíc červen.
Třída Mini
Ve třídě nejmenších vede po krátké přestávce opět Fiat Panda, druhý je Daewoo Matiz, za ním Citroën C2, Hyundai Atos a Opel Agila.
Mini | |||
Poř. | model | prodáno ks | podíl na trhu OA |
1. | Fiat PANDA | 94 | 24,80% |
2. | Daewoo MATIZ | 84 | 22,16% |
3. | Citroën C2 | 44+7 | 11,61% |
4. | Hyundai ATOS | 46 | 12,14% |
5. | Opel AGILA | 31 | 8,18% |
Malé vozy
Třída malých má nového lídra. Už jím není Peugeot 206, ale koncernový příbuzný Citroën C3. Na tuto dvojici útočí úspěšný Hyundai Getz. Tato třída má stále v České republice pro výrobce a dovozce strategický význam, neboť se v ní odehrává téměř polovina prodejů (v červnu 6440 prodaných automobilů). Kdo zde namá zástupce, nemá šanci být v první desítce značek. Jiná věc však je obrat, resp. zisk, který jednotlivé třídy prodejcům resp. dovozcům přinášejí.
Malé vozy | |||
Poř. | model | prodáno ks | podíl na trhu OA |
1. | Škoda FABIA | 4085+5 | 63,43% |
2. | Citroën C3 | 292 | 4,53% |
3. | Peugeot 206 | 267+18 | 4,15% |
4. | Hyundai GETZ | 256 | 3,98% |
5. | Ford FIESTA | 231+12 | 3,59% |
6. | Renault THALIA | 232 | 3,60% |
7. | Toyota YARIS | 196+1 | 3,04% |
8. | Daewoo KALOS | 176 | 2,73% |
9. | Renault CLIO | 102+4 | 1,58% |
10. | Opel CORSA | 96+8 | 1,49% |
Nižší střední třída
Událostí měsíce a vlastně i první poloviny roku je vzestup Volkswagenu Golf. Zatím jde stále ještě o mix starších kombi a nové pětkové generace, ale i tak je 720 prodaných kusů velké překvapení. Golf zvedl podíl nižší střední třídy na českém trhu na více než 17 %. Za ním se stále drží Ford Focus, francouzská dvojice Renault Mégane a Peugeot 307 a teprve za nimi Opel Astra. Nováček na trhu – Seat Altea – je překvapivě zařazen do nižší střední třídy a v červnu prodaných 82 ks znamená 10. příčku ve třídě.
Nižší střední třída | |||
Poř. | model | prodáno ks | podíl na trhu OA |
1. | Volkswagen GOLF | 715+5 | 31,69% |
2. | Ford FOCUS | 168+102 | 7,45% |
3. | Peugeot 307 | 136+63 | 6,03% |
4. | Renault MEGANE | 135+60 | 5,98% |
5. | Opel ASTRA | 145 | 6,43% |
6. | Mazda 3 | 114 | 5,05% |
7. | Nissan ALMERA | 100 | 4,43% |
8. | Hyundai ACCENT | 96 | 4,26% |
9. | Toyota COROLLA | 94 | 4,17% |
10. | Seat ALTEA | 82 | 3,63% |
Střední třída
Škoda Octavia říká od června „pane“ 1740 novým majitelům. Statistiky bohužel neříkají kolik z nich má novou „novou“ Octavii. První pětku v střední třídě dále tvoří vedle známé trojice Passat, Mondeo, Mazda 6, také nový Peugeot 407. Luxusnější Audi A4 se také v červnu dostalo mezi deset nejprodávanějších vozů střední střídy.
Střední třída | |||
Poř. | model | prodáno ks | podíl na trhu OA |
1. | Škoda OCTAVIA | 1740 | 69,49% |
2. | Volkswagen PASSAT | 122+33 | 4,87% |
3. | Ford MONDEO | 84+50 | 3,35% |
4. | Mazda 6 | 59+18 | 2,36% |
5. | Peugeot 407 | 70 | 2,80% |
6. | Renault LAGUNA | 37+13 | 1,48% |
7. | Honda ACCORD | 44 | 1,76% |
8. | Opel VECTRA | 34+22 | 1,36% |
9. | Toyota AVENSIS | 34+13 | 1,36% |
10. | Audi A4 | 32+9 | 1,28% |
Vyšší střední třída
Nový Superb si tentokrát odvezlo 265 zákazníků (v lednu 88, v únoru 368, v březnu 174, dubnu 296 a květnu 265). Bez ohledu na stáří a nástup nové A6, je stále druhý nejoblíbenější automobil této třídy Audi Allroad Quattro, kterých se prodalo více než Audi A6. Ta bude mít zřejmě v následujících měsících navrch proti konkurenci (BMW, Mercedes-Benz). Ukazují na to přinejmenším preference zákazníků v luxusní třídě, kde Audi A8 už dlouho vede.
Vyšší střední třída | |||
Poř. | model | prodáno ks | podíl na trhu OA |
1. | Škoda SUPERB | 265 | 65,92% |
2. | Audi ALLROAD QUATTRO | 11+35 | 2,74% |
3. | Audi A6 | 32 | 7,96% |
4. | BMW 5 | 27 | 6,72% |
5. | Mercedes-Benz E | 22 | 5,47% |
Luxusní vozy
Přestože z Wolfsburgu již zazněly v souvislosti s Phaetonem oficiální hlasy hovořící o chybě, tento Vokswagen je v červnové statistice nejprodávanějším luxusním vozem. Pravda, statisticky je 6 v červnu prodaných kusů velmi slabý argument. Za Volkswagenem je známá sestava Audi A8 (4 ks), Mercedes S (4 ks), Jaguar (3 ks), Maserati Quattroporte (3 ks) a BMW 7 (2 ks).
Sportovní vozy
Léto láká zákazníky k otevřeným vozům, ale zima tu bude coby dup, takže oblibu si i na českém trhu získávají kabriolety s pevnou skládací střechou. Třídu kabrioletů, resp. sportovních vozů vede Peugeot 307 CC (19 ks), za ním je nový Mercedes SLK (14 ks) a Mazda RX8 (14 ks). Prodalo se také 6 Nissanů 350 Z a 5 kabrioletů Audi A4.
MPV
Třída MPV získává dále na významu. V současné době se podle čísel SDA prodává více vozů MPV než vozů vyšší střední třídy. Mezi osobními vozy má MPV podíl přibližně 5%, ale jak vidíme z další tabulky značná část obchodu je realizována v kategorii lehkých užitkových vozidel.
MPV | ||
Poř. | model | prodáno ks |
1. | Renault MEGANE SCENIC | 55+34 |
2. | Volkswagen TOURAN | 43+43 |
3. | Volkswagen MULTIVAN | 51+34 |
4. | Ford Focus C MAX | 46+29 |
5. | Opel MERIVA | 43+13 |
6. | Citroën XSARA PICASSO | 39+13 |
7. | Toyota COROLLA VERSO | 36+16 |
8. | Opel ZAFIRA | 13+24 |
9. | Renault ESPACE | 13+13 |
10. | Hyundai MATRIX | 25 |
Terénní vozy
Třídu terénních vozů vede v červnu Toyota RAV4. Do první desítky se vešla hned čtyři velká SUV: Volvo XC90, Volkswagen Touareg, BMW X5, Mercedes ML.
Terénní vozy + SUV | ||
Poř. | model | prodáno ks |
1. | Toyota RAV4 | 39+19 |
2. | BMW X 3 | 40+1 |
3. | Volvo XC90 | 19+21 |
4. | Kia SORENTO | 10+24 |
5. | Hyundai SANTAFE | 12+20 |
6. | Nissan X-TRAIL | 16+14 |
7. | Volkswagen TOUAREG | 5+24 |
8. | Suzuki GRAND VITARA | 16+10 |
9. | BMW X 5 | 0+24 |
10. | Mercedes-Benz ML | 9+9 |