Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Červen 2004: Golf je nejprodávanější dovážené auto!

Ondřej Láník
Diskuze (8)
12970 ks prodaných osobních aut je nejvyšší měsíční prodej v letošním roce. Na loňský červen ztrácí český trh skoro 2 tisíce prodaných vozů. Další procento českého trhu se přesunulo do kategorie LUV...

12970 ks prodaných osobních aut je nejvyšší měsíční prodej v letošním roce. Na loňský červen ztrácí český trh skoro 2 tisíce prodaných vozů. Další procento českého trhu se přesunulo do kategorie LUV, která má nyní na českém trhu zastoupení více než 16%, což znamená, že každý šestý prodaný automobil je registrovaný jako užitkový.

První polovina roku 2004 se stala tou nejslabší od roku 1996. To se týká jak trhu osobních automobilů, tak celkového trhu s novými osobními automobily. V roce 2003 a 2004 došlo k přesunu části prodejů osobních automobilů k odvozeným lehkým užitkovým verzím, jak ukazuje první tabulka, ale sečteme-li všechny osobní automobily a LUV, zůstává i pak první pololetí roku 2004 nejhorším půlrokem za posledních několik let.

Prodej automobilů (leden-červen v letech 1996 - 2004 )
  OA LUV OA+LUV Podíl LUV
1996 74886 8916 83802 10,6%
1997 89753 10188 99941 10,2%
1998 73746 7428 81174 9,2%
1999 73435 7106 80541 8,8%
2000 77998 6840 84838 8,1%
2001 78226 7074 85300 8,3%
2002 76161 6947 83108 8,4%
2003 76821 7746 84567 9,2%
2004 67774 11861 79635 14,9%

Vývoj situace v jednotlivých měsících roku 2003 a 2004 ukazuje druhá tabulka. Podíl LUV rostl postupně z necelých 10 procent až na červnových více než 16 procent.

Prodej automobilů na českém trhu v roce 2003 a 2004
OA
  leden únor březen duben květen červen
Rok 2003 9049 10518 14302 13647 14353 14952
Rok 2004 7994 10656 11710 12169 12275 12970
Trh OA -11,7% 1,3% -18,1% -10,8% -14,5% -13,3%
LUV
  leden únor březen duben květen červen
Rok 2003 967 1059 1356 1402 1436 1526
Rok 2004 1165 1508 2131 2243 2215 2599
Trh LUV 20,5% 42,4% 57,2% 60,0% 54,2% 70,3%
OA+LUV
  leden únor březen duben květen červen
Rok 2003 10016 11577 15658 15049 15789 16478
Rok 2004 9159 12164 13841 14412 14490 15569
rozdíl [ks] -857 587 -1817 -637 -1299 -909
trh celkem [%] -8,6% 5,1% -11,6% -4,2% -8,2% -5,5%
Podíl LUV na celkovém trhu
  leden únor březen duben květen červen
Rok 2003 9,7% 9,1% 8,7% 9,3% 9,1% 9,3%
Rok 2004 12,7% 12,4% 15,4% 15,6% 15,3% 16,7%

V červnu pokračovala převaha Volkswagenu, který prodal 1054 osobních automobilů, z nichž 720 bylo Golfů. To je velká novinka na české poměry, i když (méně výrazný) náskok měl Golf již v květnu. Na prvním místě mezi dováženými vozy se držel dlouhé měsíce Peugeot 206, který je podstatně levnější a patří o třídu níže. Za silným červnovým prodejem Golfu bude zřejmě nákup většího množství „flotilových“ služebních Golfů. Ford přenechal druhou importérskou pozici Renaultu, ale na zhruba stejné úrovni je taky Peugeot.

Pořadí značek červen 2004 (OA)
1. Škoda 6090 46,95%
2. Volkswagen 1054 8,13%
3. Renault 627 4,83%
4. Ford 576 4,44%
5. Peugeot 524 4,04%
6. Hyundai 480 3,70%
7. Citroën 466 3,59%
8. Toyota 407 3,14%
9. Opel 389 3,00%
10. Daewoo 287 2,21%

V následující tabulce je situace na trhu automobilů v prvním pololetí roku 2004 a srovnání s rokem 2003. Všimněte si zejména posledních tří sloupců. Je v nich zachycen meziroční rozdíl v prodejích osobních automobilů, lehkých užitkových automobilů a součet předchozích dvou (OA+LUV). Z posledního sloupce je tedy možno vyčíst, která značka na rozšíření odvozených LUV „vydělala“. Velkou ztrátu utrpěla škodovka, která v současnosti žádné atraktivní přestavbové LUV nemá. Volkswagen a Ford se přizpůsobili pružně poptávce po užitkových verzích a získali proti loňskému roku. Peugeot a Renault, kteří objemy v minulých letech získávali na malých vozech a v nižší střední třídě, se nyní ocitli meziročně v červených číslech.

Přirozeně i do tohoto pořadí promlouvají další vlivy (zavedení nových modelů, nových užitkových vozů, výběh starších levných modelů). Růst prodeje LUV také ukazuje na strukturu klientely dané značky.

Leden 2004 - červen 2004 (OA) Leden 2003 - červen 2003 (OA) meziroční rozdíl meziroční rozdíl meziroční rozdíl
Pořadí značek   prodej OA podíl na trhu OA Pořadí prodej OA OA [ks] LUV [ks] OA+LUV [ks]
1. Škoda 32717 48,27% 1. 36640 -3923 +31 -3892
2. Volkswagen 3864 5,70% 4. 4213 -349 +791 +442
3. Ford 3465 5,11% 6. 3094 +371 +419 +790
4. Peugeot 3248 4,79% 3. 4400 -1152 +535 -617
5. Renault 3026 4,46% 2. 4579 -1553 +656 -897
6. Hyundai 2580 3,81% 8. 2494 +86 +82 +168
7. Toyota 2192 3,23% 9. 2017 +175 +123 +298
8. Citroën 2073 3,06% 7. 2676 -603 +426 -177
9. Opel 1923 2,84% 5. 3546 -1623 -87 -1710
10. Fiat 1560 2,30% 11. 1667 -107 +270 +163
11. Seat 1547 2,28% 10. 1721 -174 -37 -211
12. Mazda 1299 1,92% 12. 1231 +68 +120 +188
13. Daewoo 1248 1,84% 21. 446 +802 0 +802
14. Nissan 1206 1,78% 13. 1193 +13 +57 +70
15. Audi 929 1,37% 15. 965 -36 +197 +161
16. Honda 929 1,37% 16. 873 +56 0 +56
17. BMW 642 0,95% 22. 409 +233 +78 +311
18. Mercedes-Benz 623 0,92% 17. 846 -223 +130 -93
19. Kia 609 0,90% 18. 751 -142 +108 -34
20. Suzuki 455 0,67% 14. 1083 -628 +31 -597
21. Volvo 409 0,60% 20. 481 -72 +47 -25
22. Mitsubishi 244 0,36% 19. 527 -283 -64 -347
23. Alfa Romeo 187 0,28% 27. 104 +83 0 +83
24. Lada 144 0,21% 24. 124 +20 +13 +33
25. Subaru 121 0,18% 23. 171 -50 +83 +33
26. Smart 49 0,07% 30. 48 +1 0 +1
27. Chrysler 38 0,06% 26. 106 -68 +2 -66
28. Mini 32 0,05% 29. 82 -50 0 -50
29. Jeep 32 0,05% 28. 70 -38 +4 -34
30. Jaguar 28 0,04% 33. 29 -1 +1 0
31. Saab 22 0,03% 31. 31 -9 0 -9
32. Lexus 17 0,03% 32. 30 -13 +9 -4

V následujícím textu se budeme věnovat prodejům v jednotlivých třídách za měsíc červen.

Třída Mini

Ve třídě nejmenších vede po krátké přestávce opět Fiat Panda, druhý je Daewoo Matiz, za ním Citroën C2, Hyundai Atos a Opel Agila.

Mini
Poř. model prodáno ks podíl na trhu OA
1. Fiat PANDA 94 24,80%
2. Daewoo MATIZ 84 22,16%
3. Citroën C2 44+7 11,61%
4. Hyundai ATOS 46 12,14%
5. Opel AGILA 31 8,18%

Malé vozy

Třída malých má nového lídra. Už jím není Peugeot 206, ale koncernový příbuzný Citroën C3. Na tuto dvojici útočí úspěšný Hyundai Getz. Tato třída má stále v České republice pro výrobce a dovozce strategický význam, neboť se v ní odehrává téměř polovina prodejů (v červnu 6440 prodaných automobilů). Kdo zde namá zástupce, nemá šanci být v první desítce značek. Jiná věc však je obrat, resp. zisk, který jednotlivé třídy prodejcům resp. dovozcům přinášejí.

Malé vozy
Poř. model prodáno ks podíl na trhu OA
1. Škoda FABIA 4085+5 63,43%
2. Citroën C3 292 4,53%
3. Peugeot 206 267+18 4,15%
4. Hyundai GETZ 256 3,98%
5. Ford FIESTA 231+12 3,59%
6. Renault THALIA 232 3,60%
7. Toyota YARIS 196+1 3,04%
8. Daewoo KALOS 176 2,73%
9. Renault CLIO 102+4 1,58%
10. Opel CORSA 96+8 1,49%

Nižší střední třída

Událostí měsíce a vlastně i první poloviny roku je vzestup Volkswagenu Golf. Zatím jde stále ještě o mix starších kombi a nové pětkové generace, ale i tak je 720 prodaných kusů velké překvapení. Golf zvedl podíl nižší střední třídy na českém trhu na více než 17 %. Za ním se stále drží Ford Focus, francouzská dvojice Renault Mégane a Peugeot 307 a teprve za nimi Opel Astra. Nováček na trhu – Seat Altea – je překvapivě zařazen do nižší střední třídy a v červnu prodaných 82 ks znamená 10. příčku ve třídě.

Nižší střední třída
Poř. model prodáno ks podíl na trhu OA
1. Volkswagen GOLF 715+5 31,69%
2. Ford FOCUS 168+102 7,45%
3. Peugeot 307 136+63 6,03%
4. Renault MEGANE 135+60 5,98%
5. Opel ASTRA 145 6,43%
6. Mazda 3 114 5,05%
7. Nissan ALMERA 100 4,43%
8. Hyundai ACCENT 96 4,26%
9. Toyota COROLLA 94 4,17%
10. Seat ALTEA 82 3,63%

Střední třída

Škoda Octavia říká od června „pane“ 1740 novým majitelům. Statistiky bohužel neříkají kolik z nich má novou „novou“ Octavii. První pětku v střední třídě dále tvoří vedle známé trojice Passat, Mondeo, Mazda 6, také nový Peugeot 407. Luxusnější Audi A4 se také v červnu dostalo mezi deset nejprodávanějších vozů střední střídy.

Střední třída
Poř. model prodáno ks podíl na trhu OA
1. Škoda OCTAVIA 1740 69,49%
2. Volkswagen PASSAT 122+33 4,87%
3. Ford MONDEO 84+50 3,35%
4. Mazda 6 59+18 2,36%
5. Peugeot 407 70 2,80%
6. Renault LAGUNA 37+13 1,48%
7. Honda ACCORD 44 1,76%
8. Opel VECTRA 34+22 1,36%
9. Toyota AVENSIS 34+13 1,36%
10. Audi A4 32+9 1,28%

Vyšší střední třída

Nový Superb si tentokrát odvezlo 265 zákazníků (v lednu 88, v únoru 368, v březnu 174, dubnu 296 a květnu 265). Bez ohledu na stáří a nástup nové A6, je stále druhý nejoblíbenější automobil této třídy Audi Allroad Quattro, kterých se prodalo více než Audi A6. Ta bude mít zřejmě v následujících měsících navrch proti konkurenci (BMW, Mercedes-Benz). Ukazují na to přinejmenším preference zákazníků v luxusní třídě, kde Audi A8 už dlouho vede.

Vyšší střední třída
Poř. model prodáno ks podíl na trhu OA
1. Škoda SUPERB 265 65,92%
2. Audi ALLROAD QUATTRO 11+35 2,74%
3. Audi A6 32 7,96%
4. BMW 5 27 6,72%
5. Mercedes-Benz E 22 5,47%

Luxusní vozy

Přestože z Wolfsburgu již zazněly v souvislosti s Phaetonem oficiální hlasy hovořící o chybě, tento Vokswagen je v červnové statistice nejprodávanějším luxusním vozem. Pravda, statisticky je 6 v červnu prodaných kusů velmi slabý argument. Za Volkswagenem je známá sestava Audi A8 (4 ks), Mercedes S (4 ks), Jaguar (3 ks), Maserati Quattroporte (3 ks) a BMW 7 (2 ks).

Sportovní vozy

Léto láká zákazníky k otevřeným vozům, ale zima tu bude coby dup, takže oblibu si i na českém trhu získávají kabriolety s pevnou skládací střechou. Třídu kabrioletů, resp. sportovních vozů vede Peugeot 307 CC (19 ks), za ním je nový Mercedes SLK (14 ks) a Mazda RX8 (14 ks). Prodalo se také 6 Nissanů 350 Z a 5 kabrioletů Audi A4.

MPV

Třída MPV získává dále na významu. V současné době se podle čísel SDA prodává více vozů MPV než vozů vyšší střední třídy. Mezi osobními vozy má MPV podíl přibližně 5%, ale jak vidíme z další tabulky značná část obchodu je realizována v kategorii lehkých užitkových vozidel.

MPV
Poř. model prodáno ks
1. Renault MEGANE SCENIC 55+34
2. Volkswagen TOURAN 43+43
3. Volkswagen MULTIVAN 51+34
4. Ford Focus C MAX 46+29
5. Opel MERIVA 43+13
6. Citroën XSARA PICASSO 39+13
7. Toyota COROLLA VERSO 36+16
8. Opel ZAFIRA 13+24
9. Renault ESPACE 13+13
10. Hyundai MATRIX 25

Terénní vozy

Třídu terénních vozů vede v červnu Toyota RAV4. Do první desítky se vešla hned čtyři velká SUV: Volvo XC90, Volkswagen Touareg, BMW X5, Mercedes ML.

Terénní vozy + SUV
Poř. model prodáno ks
1. Toyota RAV4 39+19
2. BMW X 3 40+1
3. Volvo XC90 19+21
4. Kia SORENTO 10+24
5. Hyundai SANTAFE 12+20
6. Nissan X-TRAIL 16+14
7. Volkswagen TOUAREG 5+24
8. Suzuki GRAND VITARA 16+10
9. BMW X 5 0+24
10. Mercedes-Benz ML 9+9
Ondřej Láník
Diskuze (8)