Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český designér navrhl moderní Tatru 77. Co na ni říkáte?

Jan Zajíc Jan Zajíc 17. 2. 2022 • 21:54
18
4
Zobrazit náhledy (18)
Tatra 77 Hommage Tatra 77 Hommage Tatra 77 Hommage Tatra 77 Hommage Tatra 77 Hommage Tatra T77A (1936–1938) Tatra T77A (1936–1938) Tatra T77A (1936–1938) Tatra T77A (1936–1938) Tatra T77A (1936–1938) Tatra T77A (1936–1938) Tatra T77A (1936–1938) Tatra T77A (1936–1938)

Tatra 77 patří mezi nejdůležitější auta historie, je totiž považována za první sériově vyráběný vůz s aerodynamickou karoserií.

A je současně prvním automobilem, jehož aerodynamické vlastnosti se testovaly a ladily v aerodynamickém tunelu. Tatra model 77 vyráběla v letech 1934 až 1938, postavila celkem 255 kusů.

Život elegantního vozu s motorem vzadu lze rozdělit na dvě části: nejprve tu byla původní T77, na níž v roce 1935 navázalo vylepšení provedení T77 A. To je větší, na délku měří 5410 milimetrů (originální T77 5130 mm), má delší rozvor (3250 mm oproti 3150) a dostalo také větší a výkonnější motor.

Vzduchem chlazený osmiválec o objemu 3,4 litru poskytoval výkon 55 kW, původní třílitrová V8 dávala 44 kW. Tatra 77 A se podle výrobce dokázala rozjet až na 150 km/h. Na pohled pak "áčko" poznáte jednoduše podle třetího předního světlometu, umístěného uprostřed.

K lidem, kteří Tatru 77 A obdivují, patří také Radek Štěpán. Český designér dokonce vytvořil návrh moderní podoby této automobilové legendy. "Rád přemýšlím o tom, jak by asi vypadali nástupci klasických a už nevyráběných modelů. A Tatru jsem chtěl ztvárnit už velice dlouho," popisuje Radek, jak se jeho vize zrodila.

"Chtěl jsem vytvořit něco, co čerpá, co se hlavních proporcí týče, z modelu Tatra 77A. Snažil jsem se přitom zachovat charakteristické prvky: aerodynamickou, nízkou záď a tři kruhové elementy vpředu, umístěné v objemu, který se převaluje přes přední kola. Kapka je potom tak nějak téma pro všechno, co na autě vidíte," dodává.

Designér chtěl také spojit klasické proporce s moderními technologiemi a elektrickým pohonem. "To je kontrast, k němuž mám velice blízko. Netušil jsem však, jak to bude náročné. Jakmile vyřežete tři kruhy na předku vozu, nikdy to nebude vypadat moderně. Pořád s tím bojuji, návrh pro mne stále není hotov," upozorňuje Radek Štěpán.

Postranní polokruhové výřezy vpředu slouží jako kryt vyklápěcích světel, prostřední má ukrývat výklopný lidar a ostatními senzory. Tyto prvky spojuje tenký LED proužek. "Na bocích jsem chtěl udělat Venturiho tunel, který vychází v zadní části, a opět tím podpořit kapkovité téma. Další tunel je pak i vpředu pod světly. Vzduch putuje pod kapotou a vyúsťuje u předního skla," uzavírá šikovný designér.

Související články

Témata
18. 2. 2022 16:58
Předek je standard
Předek je dnešní standard.
Boční okna jsou zbytečně malá, aby to vypadolo efektně.
Také zbytečné efektní průduchy před zadními koly.
17. 2. 2022 19:51
Vic budoucnosti
Je to celkem pekne a vyvazene.

Asi bych chtel videt trochu vic odvahy ve tvarech a trochu vic do budoucnosti. Tohle je neco co je za 5-10 let normalka, podle me by designer mel jit o generaci dal.

A taky ty tradicni tvary jako tri predni svetla (ja to chapu, ale podle me to je malo), ploutev vzadu, prekryte zadni kolo atd.

Taky bych rad videl skicy misto renderu - studie jak k tem tvarum prisel, jak ty linky maji tvorit celek. Rendery obecne jsou takovy sterilni, nema to ty koule.

PS: Tatra je tezky sousto, je to ikonicky design. Jsou tam prvky, kde ji vidim - profil a trochu zadek. A kus te specificke elegance. Uz to samotne neni vubec snadne :yes:
Avatar - Barry Lyndon
17. 2. 2022 18:33
no nevím nevím ...
Že se otrocky nedrží originálu je fajn, na druhou stranu se možná odchyluje až příliš a jsou tam podivné prvky (tvar zadního okna), které originál nijak neevokují. Taky nechápu, proč to nemá zakrytá zadní kola, to je zásadní prvek, který se v dnešní době hodí tuplem (zakryl bych i přední). Vůbec by si to zasloužilo více sci-fi pojetí (jakým byl originál ve své době).
Taky bych se obával, že bude vzadu vnikat vztlak (ostatně bylo tu tak i u originálu), takže ten kompenzační difuzor by potřeboval ještě potunit a záď možná i ještě více natáhnout...
Články odjinud