Český trh v březnu 2010: Návrat Cee'du na pozici nejprodávanějšího auta z dovozu v nižší střední
Celkový trh v této kategorii získal oproti loňskému třetímu měsíci mohutných 36,4 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 4.167 nových vozů, letos 5.682, tedy o 1.515 (!) více.
Měsíční pořadí ovládla domácí Škoda Octavia s 2.753 kusy. Již v úvodu avizovaná Kia Cee'd se vrátila na pozici, na které byla zvyklá donedávna být. Skončila druhá se 422 exempláři. Třetí Golf na ni ztratil jen čtvrt stovky registrací (397). Čtvrté místo obsadil poněkud překvapivě Ford Focus s 311 novými vozy a pátý je Renault Mégane s 305 kusy. Hyundai i30 se musel opět spokojit s šestou příčkou, Logan je sedmý, překvapivé je desáté místo jedničkového BMW se 107 přírůstky. Přitom za leden a únor se jich dohromady prodalo jen 27.
První Octavia si ve srovnání s březnem 2009 polepšila o rovných 1.200 aut, tedy 77,3 %. Další tři nejbližší konkurenti v kladných výsledcích pokračují. Druhý Cee'd zaznamenal také nárůst nových zákazníků, loni bylo zaregistrováno 376 kií, letos o 46 více (+ 12,2 %). Golf vykazuje na něj velmi nezvyklé zlepšení o 107,9 % (!), respektive 206 registrací, za což mu náleží titul Skokana roku. Focus poskočil o 55,5 % (+111 aut, loni rovné dvě stovky). Renault Mégane zaznamenal jako jediný z Top 5 pokles, a to o 25,2 %, před rokem bylo zaregistrováno 408 kusů, letos v březnu o 103 méně.
Největší postup uplynulého měsíce jsme již vyhlásili, je jím Golf. Byť se ve statistikách vyskytuje ještě jeden automobil, který je na tom lépe: Toyota Corolla. Ta si polepšila ze 6 na 18 aut, což je +200 %. V jiných kategoriích bychom tento výsledek považovali za relevantní, v nižší střední třídě je však počet registrací nejprodávanějších modelů v řádech stovek, či v případě Octavie dokonce tisíců kusů. Japonskému sedanu ale tento úspěch upřít nelze, proto se o něm koneckonců i zmiňujeme.
Propadák musíme hledat mimo žebříček, je jím Chevrolet Lacetti, který ztratil rovných 83,3 %, ale ten se již delší dobu doprodává, nového majitele našel jen jeden místo šesti. Následuje jej VW Jetta (-77,8 %, z devíti na dva). Nejhorším v této statistice mezi první pětadvacítkou je Subaru Impreza (-55 %). Nejmenšímu klasickému Subaru prodávanému v Evropě (současné Justy pochází od Daihatsu) se nedaří, zatímco před rokem se pro něj rozhodla dvacítka zákazníků, minulý měsíc jen devět.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 3/2010 | 1-3/2010 | 3/2010 | 1-3/2010 |
1. | Škoda OCTAVIA | 2753 | 7299 | 48,5% | 53,2% |
2. | Kia CEE´D | 422 | 883 | 7,4% | 6,4% |
3. | Volkswagen GOLF | 397 | 983 | 7,0% | 7,2% |
4. | Ford FOCUS | 311 | 585 | 5,5% | 4,3% |
5. | Renault MEGANE | 305 | 728 | 5,4% | 5,3% |
6. | Hyundai i30 | 287 | 585 | 5,1% | 4,3% |
7. | Dacia LOGAN | 223 | 579 | 3,9% | 4,2% |
8. | Peugeot 308 | 156 | 368 | 2,7% | 2,7% |
9. | Opel ASTRA | 109 | 218 | 1,9% | 1,6% |
10. | BMW 1 | 107 | 134 | 1,9% | 1,0% |
11. | Citroën C4 | 103 | 195 | 1,8% | 1,4% |
12. | Toyota AURIS | 70 | 162 | 1,2% | 1,2% |
13. | Honda CIVIC | 69 | 141 | 1,2% | 1,0% |
14. | Fiat BRAVO | 63 | 108 | 1,1% | 0,8% |
15. | Mazda 3 | 58 | 122 | 1,0% | 0,9% |
16. | Seat LEON | 48 | 131 | 0,8% | 1,0% |
17. | Chevrolet CRUZE | 34 | 105 | 0,6% | 0,8% |
18. | Audi A3 | 32 | 112 | 0,6% | 0,8% |
19. | Mitsubishi LANCER | 30 | 61 | 0,5% | 0,4% |
20. | Fiat LINEA | 24 | 34 | 0,4% | 0,2% |
21. | Renault FLUENCE | 21 | 24 | 0,4% | 0,2% |
22. | Toyota COROLLA | 18 | 35 | 0,3% | 0,3% |
23. | Volkswagen SCIROCCO | 12 | 20 | 0,2% | 0,1% |
24. | Subaru IMPREZA | 9 | 30 | 0,2% | 0,2% |
25. | Volvo C30 | 8 | 33 | 0,1% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 13 | 48 | 0,2% | 0,3% |
- | CELKEM | 5682 | 13723 | 100,0% | 100,0% |
Český trh v nižší střední třídě získal oproti prvnímu čtvrtletí roku 2009 již 28,4 %, počty nových aut stouply z 10.685 jednotek na 13.723. Tato kategorie tedy výrazně ožívá.
V celkovém pořadí od ledna vede po třech měsících Octavia se 7.299 kusy (její podíl klesl na 53,2 %). Druhé místo zatím náleží Golfu (983, 7,2 %). Třetí je Cee'd (883, 6,4 %), ten se díky úspěšnému březnu přiblížil evropskému bestselleru z Wolfsburgu na rozdíl rovné stovky. Čtvrtý zůstává Renault Mégane (728, 5,3 %), páté pořadí znamená remízu mezi Focusem a i30 (585, 4,3 %). V únoru tuto příčku ještě okupovala Dacia Logan, která klesla na sedmou, ale ztrácí minimálních 6 registrací (579, 4,2 %).
V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala již 2.818 vozů (+62,9 %), polepšil si i Golf, i když o něco méně (+46,7 %, o 313 kusů více). V kladných číslech je už i Kia, která prodala o 5 Cee'dů více (+0,6 %). Mégane naopak spadl do minusu, pohoršil si o 6,7 % (loni 780, letos -52). Ford Focus v roce 2009 permanentně ztrácel bývalé pozice, momentálně je na tom ale o 2,1 % lépe (+12 registrací). Hyundai i30 loni trhal rekordy, letos se pochopitelně takovými nárůsty pochlubit nemůže, přesto získal 2 exempláře, tedy 0,3 %.
Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka – Octavií obou generací s agregáty TDI bylo celkem 1.998 (72,3 % z celkových registrací). Počty a podíly dieselů u zbylých vozů první březnové pětky jsou následující: Kia Cee'd 81 (19,2 %), Volkswagen Golf 91 (22,9 %), Ford Focus 77 (24,8 %) a Renault Mégane 45 (14,8 %). Ani jeden z nejprodávanějších modelů tedy příliš nevybočuje z běžných čísel v tomto přehledu.