Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2010: Návrat Cee'du na pozici nejprodávanějšího auta z dovozu v nižší střední

Aleš Dragoun
Diskuze (111)
Každý chvilku tahá pilku, dalo by se říci o pozici nejprodávanějšího importovaného automobilu v nižší střední třídě. V lednu jím byl Golf, v únoru Mégane a v březnu Cee'd.

Celkový trh v této kategorii získal oproti loňskému třetímu měsíci mohutných 36,4 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 4.167 nových vozů, letos 5.682, tedy o 1.515 (!) více.

Měsíční pořadí ovládla domácí Škoda Octavia s 2.753 kusy. Již v úvodu avizovaná Kia Cee'd se vrátila na pozici, na které byla zvyklá donedávna být. Skončila druhá se 422 exempláři. Třetí Golf na ni ztratil jen čtvrt stovky registrací (397). Čtvrté místo obsadil poněkud překvapivě Ford Focus s 311 novými vozy a pátý je Renault Mégane s 305 kusy. Hyundai i30 se musel opět spokojit s šestou příčkou, Logan je sedmý, překvapivé je desáté místo jedničkového BMW se 107 přírůstky. Přitom za leden a únor se jich dohromady prodalo jen 27.

První Octavia si ve srovnání s březnem 2009 polepšila o rovných 1.200 aut, tedy 77,3 %. Další tři nejbližší konkurenti v kladných výsledcích pokračují. Druhý Cee'd zaznamenal také nárůst nových zákazníků, loni bylo zaregistrováno 376 kií, letos o 46 více (+ 12,2 %). Golf vykazuje na něj velmi nezvyklé zlepšení o 107,9 % (!), respektive 206 registrací, za což mu náleží titul Skokana roku. Focus poskočil o 55,5 % (+111 aut, loni rovné dvě stovky). Renault Mégane zaznamenal jako jediný z Top 5 pokles, a to o 25,2 %, před rokem bylo zaregistrováno 408 kusů, letos v březnu o 103 méně.

Největší postup uplynulého měsíce jsme již vyhlásili, je jím Golf. Byť se ve statistikách vyskytuje ještě jeden automobil, který je na tom lépe: Toyota Corolla. Ta si polepšila ze 6 na 18 aut, což je +200 %. V jiných kategoriích bychom tento výsledek považovali za relevantní, v nižší střední třídě je však počet registrací nejprodávanějších modelů v řádech stovek, či v případě Octavie dokonce tisíců kusů. Japonskému sedanu ale tento úspěch upřít nelze, proto se o něm koneckonců i zmiňujeme.

Propadák musíme hledat mimo žebříček, je jím Chevrolet Lacetti, který ztratil rovných 83,3 %, ale ten se již delší dobu doprodává, nového majitele našel jen jeden místo šesti. Následuje jej VW Jetta (-77,8 %, z devíti na dva). Nejhorším v této statistice mezi první pětadvacítkou je Subaru Impreza (-55 %). Nejmenšímu klasickému Subaru prodávanému v Evropě (současné Justy pochází od Daihatsu) se nedaří, zatímco před rokem se pro něj rozhodla dvacítka zákazníků, minulý měsíc jen devět.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20101-3/20103/20101-3/2010
1.Škoda OCTAVIA2753729948,5%53,2%
2.Kia CEE´D4228837,4%6,4%
3.Volkswagen GOLF3979837,0%7,2%
4.Ford FOCUS3115855,5%4,3%
5.Renault MEGANE3057285,4%5,3%
6.Hyundai i302875855,1%4,3%
7.Dacia LOGAN2235793,9%4,2%
8.Peugeot 3081563682,7%2,7%
9.Opel ASTRA1092181,9%1,6%
10.BMW 11071341,9%1,0%
11.Citroën C41031951,8%1,4%
12.Toyota AURIS701621,2%1,2%
13.Honda CIVIC691411,2%1,0%
14.Fiat BRAVO631081,1%0,8%
15.Mazda 3581221,0%0,9%
16.Seat LEON481310,8%1,0%
17.Chevrolet CRUZE341050,6%0,8%
18.Audi A3321120,6%0,8%
19.Mitsubishi LANCER30610,5%0,4%
20.Fiat LINEA24340,4%0,2%
21.Renault FLUENCE21240,4%0,2%
22.Toyota COROLLA18350,3%0,3%
23.Volkswagen SCIROCCO12200,2%0,1%
24.Subaru IMPREZA9300,2%0,2%
25.Volvo C308330,1%0,2%
-Ostatní modely13480,2%0,3%
-CELKEM568213723100,0%100,0%

Český trh v nižší střední třídě získal oproti prvnímu čtvrtletí roku 2009 již 28,4 %, počty nových aut stouply z 10.685 jednotek na 13.723. Tato kategorie tedy výrazně ožívá.

V celkovém pořadí od ledna vede po třech měsících Octavia se 7.299 kusy (její podíl klesl na 53,2 %). Druhé místo zatím náleží Golfu (983, 7,2 %). Třetí je Cee'd (883, 6,4 %), ten se díky úspěšnému březnu přiblížil evropskému bestselleru z Wolfsburgu na rozdíl rovné stovky. Čtvrtý zůstává Renault Mégane (728, 5,3 %), páté pořadí znamená remízu mezi Focusem a i30 (585, 4,3 %). V únoru tuto příčku ještě okupovala Dacia Logan, která klesla na sedmou, ale ztrácí minimálních 6 registrací (579, 4,2 %).

V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala již 2.818 vozů (+62,9 %), polepšil si i Golf, i když o něco méně (+46,7 %, o 313 kusů více). V kladných číslech je už i Kia, která prodala o 5 Cee'dů více (+0,6 %). Mégane naopak spadl do minusu, pohoršil si o 6,7 % (loni 780, letos -52). Ford Focus v roce 2009 permanentně ztrácel bývalé pozice, momentálně je na tom ale o 2,1 % lépe (+12 registrací). Hyundai i30 loni trhal rekordy, letos se pochopitelně takovými nárůsty pochlubit nemůže, přesto získal 2 exempláře, tedy 0,3 %.

Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka – Octavií obou generací s agregáty TDI bylo celkem 1.998 (72,3 % z celkových registrací). Počty a podíly dieselů u zbylých vozů první březnové pětky jsou následující: Kia Cee'd 81 (19,2 %), Volkswagen Golf 91 (22,9 %), Ford Focus 77 (24,8 %) a Renault Mégane 45 (14,8 %). Ani jeden z nejprodávanějších modelů tedy příliš nevybočuje z běžných čísel v tomto přehledu.

Aleš Dragoun
Diskuze (111)
23. 4. 2010 16:44
Re: nastupca Skoda Tour
"Šéf Škody Reinhard Jung v březnu uvedl, firma na vývoji nového auta se stupňovitou zádí pod úrovní Octavie intenzivně pracuje." - Podle Reinharda to na hatchback nevypada :-!
Avatar - iudex
21. 4. 2010 08:32
Re: Hm...
Nekrič, Klaudius a najprv pozornejsie cítaj. Písali to aj priamo tu na auto.cz pri predstavení Fluence. :-!
20. 4. 2010 18:35
Re: Spotreba?
Asi bych já měl těžkou nohu.... ;-\ Otázkou je, zda bych nebyl příliš velkou brzdou provozu, hlavně na dálnicích při takto nízkých hodnotách. Nejsem typ řidiče co za každou cenu musí jezdit vyloženě ekonomicky. Já se spíše řadím někam mezi, nejezdím tak abych svou nesmyslně pomalou jízdou neomezoval přiliš ostatní účastníky silničního provozu. Ve městě je to jiná, ale mimo město jezdím, a to si troufám říci kolem 100km/h a na dálnicích s rozmezí 120-150km/h. Nikoho nebrzdím, prostě jedu v klídku a pokud vím že budu zpomalovat, zvolním tempo. Nejezdím stylem brzda - plyn. Takže já bych takhle i přesto, extra nízkých hodnot nikdy nedosáhl. Když mi ale PP hlásí v mojí Oktávce průměr na jednu nádrž v rozmezí 6,5 - 7l/100km, v horším případě 7,5l/100km. Pokud připočtu ještě případnou odchylku +0,5l/100km, je to z mého pohledu pořád krásný výsledek, nehledě na to že jezdím občas plně naložen či někdy i navíc s přívěsem. 1,2HTP ve Fabii by v mém případě žrala o dost více. Pokud v ní někdo jede sám a je nenaložen, možná bych věřil, že by jezdila klidně za méně.
20. 4. 2010 17:43
Re: Spotreba?
aha, takže aj [odkaz] je podľa Teba holý nezmysel, čo?

v podstate je mi jedno, čo odpíšeš, pretože nikoho presviedčať nemusím. a mimochodom keď tankujem po okraj, tak natankujem 50 litrov. a išiel som natankovať až pri zobrazenom dojazde 30 km.
20. 4. 2010 17:41
Re: Spotreba?
prečo myslíš, že je to rozprávka? to Ti mám ako dokázať?
1) jazdil som prevažne sám
2) šírka pneumatík 165 mm, avšak zimné :-(
3) diaľnica v meste, čiže 80-90 km/h
4) Fabia I má menší aerodynamický odpor ako II
5) keď som sa blížil k 850 km, tak už som zvyšok jazdil maximálne ekonomicky (dojazdy na červenú na voľnobeh, na križovatkách vypínanie motoru, ...)
6) v meste (cca. 35% ciest) som sa nevyšplhal nad sedem litrov na sto km
7) chiptuning Ti práveže zníži spotrebu, pretože priebeh krútiaceho momentu sa posunul smerom k nižším otáčkam - viď [odkaz]

tak už mi veríš?