Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2013: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (87)
Rapid se již pevně usadil za Octavií, první pětka nižší střední třídy je stabilní. Dařilo se čtyřem kruhům, naopak Focus padá dolů.

Trh v této kategorii za třetí měsíc roku 2013 klesl o 9,7 %. Loni bylo nově zaregistrováno 5.101 vozů nižší střední třídy, letos jen 4.605 (-496).

V březnovém žebříčku zvítězila znovu jasně Octavia. Připsala si tentokrát 1.149 kusů, což znamená pouze čtvrtinový podíl, tedy rovných 25 %. Její kolega s okřídleným šípem, menší Rapid, obsadil díky 654 přírůstkům a 14,2 % potřetí za sebou stříbrnou příčku. Golf je třetí, dostal se na 483 vozů a dvouciferných 10,5 %. Hyundai i30 obsadil s 342 novými auty (7,4 %) čtvrté místo. Do Top 5 je ještě vešlo jeho dvojče Kia Cee'd s 244 registracemi (5,3 %). První pětka je tedy stejná jako minule. Zajímavostí je desátá příčka Audi A3, dříve úspěšný Ford Focus nejlepší desítku opustil.

Ve srovnání s třetím měsícem roku 2012 Octavia spadla o 932 jednotek a 44,8 %. Golf je na tom úplně jinak, má +32,3 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli 365 „golfíků“, aktuálně o 118 více. Duo středoevropských Jihokorejců však už postup nevykazuje. Hyundai i30 spadl o výrazných 37,5 % (-205 aut z 547), zatímco registrace Cee'du klesly o mnohem příznivějších 15,6 %, respektive 45 vozů. Rapid jsme vynechali, před rokem ještě v pořadí chyběl.

Z meziročních procentních šplhounů v aktuálním pořadí zmiňme ty trojciferné. Suverénně nejlepší je Audi A3 s +970 % (z pouhých 10 registrací na 107). Konkurenční BMW řady 1 si polepšilo o 330 % (+33 také z desítky) a Citroën DS4 hlásí +270 % ze stejného počtu. Příbuzní Impreza a XV mají +225 %, Seat Leon překonal hranici 130 %. Honda Civic má zisk skoro 120 % a Fiat Linea dvojnásobek. Kusovým skokanům však dominuje Volkswagen Golf před A3 (+97) a Peugeotem 308 (+43, jinak o 36,4 % více).

Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první třicítky Renault Fluence (-83,7 %, -123 aut). Následují ještě důležitější Ford Focus s -63,6 % a Renault Mégane s -53,6 %. Čtvrtá je Dacia Logan s -52,6 %. Absolutním ztrátám však vévodí Octavia před Hyundaiem i30 a Focusem (-185). Renault se svými výsledky chlubit nemůže, dalšími v pořadí jsou totiž Fluence (-123) a Mégane (-119).

Český trh v nižší střední třídě za první čtvrtletí oproti stejnému období letopočtu 2012 klesl, a to o 8,5 %. Počet nových aut se snížil z 13.605 na 12.451 (meziročně -1.154).

Celkově vede od ledna nejprodávanější model v České republice vůbec: Octavia s 3.803 kusy a podílem 30,5 %. Druhý je menší liftback Rapid (1.423, 11,4 %). Třetí příčku obsadil Volkswagen Golf (1.214, 9,8 %). Čtvrté místo náleží v Nošovicích vyráběné i30 se značkou Hyundai (950, 7,6 %). Pátá Kia Cee'd už ztrácí 278 exemplářů (hlásí jich celkem 672, respektive 5,4 %). Šestý Peugeot 308 jich má však o dalších 303 méně. Rozdíly jsou tedy už poměrně velké.

V meziročním srovnání vedoucí Octavia ztratila divokých 2.678 jednotek, tedy 41,3 %. To není pro domácí automobilku nic lichotivého, lídr však prochází střídáním stráží. Jenže, Golf, který má stejnou výměnu za sebou nedávno (byť pouze u hlavních variant), je na tom naopak lépe: vykazuje +39,7 %, respektive +345 aut. Hyundai i30 se bohužel propadl do ztráty, konkrétně o 11,8 %. Má na kontě o 118 vozů méně než před rokem. Kia prodala o 47 Cee'dů méně (-6,5 %). Na porovnání Rapidu si musíme ještě počkat.

Průběžná celoroční trojciferná procentní navýšení kombinují důležité modely s těmi méně významnými. Vede Audi A3 (+769,6 %), za ním je Citroën DS4 (+190,5 %), třetí místo obsadil s malým odstupem Seat Leon (+185,7 %), dále následuje Honda Civic (+110,9 %). Přesný dvojnásobek má ještě Fiat Linea. Meziročním kusovým šplhounem je výše zmíněný Golf. Audi A3 se zlepšilo o 177 kusů (z 23 na 200), Seat Leon zvolilo 140 zákazníků místo 49 (+91). Honda Civic má navýšení o 71 aut, Citroën DS4 vyskočil o čtyři desítky exemplářů.

Z propadáků nás bude zajímat Hyundai Elantra (-53,9 %, 53 kusů místo 115). Za ním jsou BMW řady 1 (-52,8 %, -66) a Renault Mégane (-47,5 %, -326 vozů). Čtyřicetiprocentní hranici překročily ještě nedůležitá Jetta, dále Focus a Octavia. O modelech „pod čarou“ se nemá smysl zmiňovat. V absolutních počtech „loserů“ náleží první pozice Octavii, jejíž čísla jsme již vzpomenuli, stejně jako ta v případě druhého Méganu. Bronzovým v této smutné statistice vyhlašujeme Ford Focus (-239 aut, respektive -43,1 %), čtvrtý je Hyundai i30.

Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory je neohrožené v čele stálice Škoda Octavia. Má na kontě celkem 952 kusů (82,9 % z celkových registrací). Druhý je i v tomto přehledu Rapid (109, ale mnohem nižších 16,7 %). Pomyslný bronz patří Peugeotu 308 se 76 exempláři a slušným podílem 47,2 %. Těsně pod stupni vítězů se nachází Golf. Za Francouzem zaostal o jediný turbodiesel (75), vykazuje tím pádem i na něj nízkých 15,5 % TDI. Nejlepší pětku uzavírá Renault Mégane s 59 turbodiesely (57,3 %).

LPG spalují jen tři Logany MCV. Mezi bioethanolem poháněnými novými auty bodovalo také pouze rumunsko-francouzské maxikombi, a to sedmi kusy. V „zelené“ kategorii si přírůstky připsala kromě Opelu japonská Toyota: hybridní Auris HSD zvolilo celkem šest Čechů. Jedinou Amperu najdeme v kolonce Elektro.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2013
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období3/20131-3/20133/20131-3/2013
1.Škoda OCTAVIA1149380325,0%30,5%
2.Škoda RAPID654142314,2%11,4%
3.Volkswagen GOLF483121410,5%9,8%
4.Hyundai i303429507,4%7,6%
5.Kia CEE´D2446725,3%5,4%
6.Opel ASTRA1693453,7%2,8%
7.Suzuki SX41643483,6%2,8%
8.Peugeot 3081613693,5%3,0%
9.Citroën C41312672,8%2,1%
10.Audi A31072002,3%1,6%
11.Ford FOCUS1063162,3%2,5%
12.Renault MEGANE1033602,2%2,9%
13.Toyota AURIS812091,8%1,7%
14.Peugeot 301752371,6%1,9%
15.Honda CIVIC681351,5%1,1%
16.Seat TOLEDO661011,4%0,8%
17.Seat LEON611401,3%1,1%
18.Mercedes-Benz A47791,0%0,6%
19.Dacia LOGAN462291,0%1,8%
19.Chevrolet CRUZE461331,0%1,1%
21.BMW 143590,9%0,5%
22.Citroën DS437610,8%0,5%
23.Citroën C-ELYSÉE351640,8%1,3%
24.Mazda 328640,6%0,5%
25.Hyundai ELANTRA27530,6%0,4%
26.Subaru IMPREZA26510,6%0,4%
27.Renault FLUENCE242140,5%1,7%
28.Volvo V4015520,3%0,4%
29.Volkswagen JETTA12280,3%0,2%
30.Fiat LINEA10260,2%0,2%
30.Volkswagen BEETLE10460,2%0,4%
Ostatní modely-351030,8%0,8%
CELKEM-460512451100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (87)
Avatar - Ham.
19. 4. 2013 19:20
Re: Gold Valve ;-)
Tak jasně, Golf je totálně nepovedený model, lidi co jej kupují jsou ovce, technická řešení, která používá jsou zastaralá a navíc je předražený. Zapoměl jsem na něco? Jo a Piech je zločinec a ty jsi milovnice aut.
Avatar - Hammunasakra
19. 4. 2013 12:52
Re: Škoda drží..
Ano MŮŽE být ještě (mnohem) "hůře" ;-)
Avatar - Hammunasakra
19. 4. 2013 12:51
Re: Gold Valve ;-)
(proto)Že já "preferuji" vozy se "sofistikovanějším" řešením a NE (sorry ale poněkud "tupé") pVWotlačování stále jen jedné značky (naprosto BEZ ohledu na použitá technická řešení či aktuální povedenost/NEpovedenost modelu motoru atp.)?
Čím dál "lepší" :yes: ;-) :-)
Avatar - Hammunasakra
19. 4. 2013 12:47
Re: Gold Valve ;-)
(no ano) Ono "nakonec nakonec" stejně (zřejmě) ZVÍTĚZÍ právě ti Korejci.. (alespoň dle dlouhodobých analýz.. :-)
Avatar - Hammunasakra
19. 4. 2013 12:44
Re: Gold Valve ;-)
:yes: :-) >:D