Český trh v březnu 2013: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy
Trh v této kategorii za třetí měsíc roku 2013 klesl o 9,7 %. Loni bylo nově zaregistrováno 5.101 vozů nižší střední třídy, letos jen 4.605 (-496).
V březnovém žebříčku zvítězila znovu jasně Octavia. Připsala si tentokrát 1.149 kusů, což znamená pouze čtvrtinový podíl, tedy rovných 25 %. Její kolega s okřídleným šípem, menší Rapid, obsadil díky 654 přírůstkům a 14,2 % potřetí za sebou stříbrnou příčku. Golf je třetí, dostal se na 483 vozů a dvouciferných 10,5 %. Hyundai i30 obsadil s 342 novými auty (7,4 %) čtvrté místo. Do Top 5 je ještě vešlo jeho dvojče Kia Cee'd s 244 registracemi (5,3 %). První pětka je tedy stejná jako minule. Zajímavostí je desátá příčka Audi A3, dříve úspěšný Ford Focus nejlepší desítku opustil.
Ve srovnání s třetím měsícem roku 2012 Octavia spadla o 932 jednotek a 44,8 %. Golf je na tom úplně jinak, má +32,3 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli 365 „golfíků“, aktuálně o 118 více. Duo středoevropských Jihokorejců však už postup nevykazuje. Hyundai i30 spadl o výrazných 37,5 % (-205 aut z 547), zatímco registrace Cee'du klesly o mnohem příznivějších 15,6 %, respektive 45 vozů. Rapid jsme vynechali, před rokem ještě v pořadí chyběl.
Z meziročních procentních šplhounů v aktuálním pořadí zmiňme ty trojciferné. Suverénně nejlepší je Audi A3 s +970 % (z pouhých 10 registrací na 107). Konkurenční BMW řady 1 si polepšilo o 330 % (+33 také z desítky) a Citroën DS4 hlásí +270 % ze stejného počtu. Příbuzní Impreza a XV mají +225 %, Seat Leon překonal hranici 130 %. Honda Civic má zisk skoro 120 % a Fiat Linea dvojnásobek. Kusovým skokanům však dominuje Volkswagen Golf před A3 (+97) a Peugeotem 308 (+43, jinak o 36,4 % více).
Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první třicítky Renault Fluence (-83,7 %, -123 aut). Následují ještě důležitější Ford Focus s -63,6 % a Renault Mégane s -53,6 %. Čtvrtá je Dacia Logan s -52,6 %. Absolutním ztrátám však vévodí Octavia před Hyundaiem i30 a Focusem (-185). Renault se svými výsledky chlubit nemůže, dalšími v pořadí jsou totiž Fluence (-123) a Mégane (-119).
Český trh v nižší střední třídě za první čtvrtletí oproti stejnému období letopočtu 2012 klesl, a to o 8,5 %. Počet nových aut se snížil z 13.605 na 12.451 (meziročně -1.154).
Celkově vede od ledna nejprodávanější model v České republice vůbec: Octavia s 3.803 kusy a podílem 30,5 %. Druhý je menší liftback Rapid (1.423, 11,4 %). Třetí příčku obsadil Volkswagen Golf (1.214, 9,8 %). Čtvrté místo náleží v Nošovicích vyráběné i30 se značkou Hyundai (950, 7,6 %). Pátá Kia Cee'd už ztrácí 278 exemplářů (hlásí jich celkem 672, respektive 5,4 %). Šestý Peugeot 308 jich má však o dalších 303 méně. Rozdíly jsou tedy už poměrně velké.
V meziročním srovnání vedoucí Octavia ztratila divokých 2.678 jednotek, tedy 41,3 %. To není pro domácí automobilku nic lichotivého, lídr však prochází střídáním stráží. Jenže, Golf, který má stejnou výměnu za sebou nedávno (byť pouze u hlavních variant), je na tom naopak lépe: vykazuje +39,7 %, respektive +345 aut. Hyundai i30 se bohužel propadl do ztráty, konkrétně o 11,8 %. Má na kontě o 118 vozů méně než před rokem. Kia prodala o 47 Cee'dů méně (-6,5 %). Na porovnání Rapidu si musíme ještě počkat.
Průběžná celoroční trojciferná procentní navýšení kombinují důležité modely s těmi méně významnými. Vede Audi A3 (+769,6 %), za ním je Citroën DS4 (+190,5 %), třetí místo obsadil s malým odstupem Seat Leon (+185,7 %), dále následuje Honda Civic (+110,9 %). Přesný dvojnásobek má ještě Fiat Linea. Meziročním kusovým šplhounem je výše zmíněný Golf. Audi A3 se zlepšilo o 177 kusů (z 23 na 200), Seat Leon zvolilo 140 zákazníků místo 49 (+91). Honda Civic má navýšení o 71 aut, Citroën DS4 vyskočil o čtyři desítky exemplářů.
Z propadáků nás bude zajímat Hyundai Elantra (-53,9 %, 53 kusů místo 115). Za ním jsou BMW řady 1 (-52,8 %, -66) a Renault Mégane (-47,5 %, -326 vozů). Čtyřicetiprocentní hranici překročily ještě nedůležitá Jetta, dále Focus a Octavia. O modelech „pod čarou“ se nemá smysl zmiňovat. V absolutních počtech „loserů“ náleží první pozice Octavii, jejíž čísla jsme již vzpomenuli, stejně jako ta v případě druhého Méganu. Bronzovým v této smutné statistice vyhlašujeme Ford Focus (-239 aut, respektive -43,1 %), čtvrtý je Hyundai i30.
Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory je neohrožené v čele stálice Škoda Octavia. Má na kontě celkem 952 kusů (82,9 % z celkových registrací). Druhý je i v tomto přehledu Rapid (109, ale mnohem nižších 16,7 %). Pomyslný bronz patří Peugeotu 308 se 76 exempláři a slušným podílem 47,2 %. Těsně pod stupni vítězů se nachází Golf. Za Francouzem zaostal o jediný turbodiesel (75), vykazuje tím pádem i na něj nízkých 15,5 % TDI. Nejlepší pětku uzavírá Renault Mégane s 59 turbodiesely (57,3 %).
LPG spalují jen tři Logany MCV. Mezi bioethanolem poháněnými novými auty bodovalo také pouze rumunsko-francouzské maxikombi, a to sedmi kusy. V „zelené“ kategorii si přírůstky připsala kromě Opelu japonská Toyota: hybridní Auris HSD zvolilo celkem šest Čechů. Jedinou Amperu najdeme v kolonce Elektro.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 3/2013 | 1-3/2013 | 3/2013 | 1-3/2013 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 1149 | 3803 | 25,0% | 30,5% |
2. | Škoda RAPID | 654 | 1423 | 14,2% | 11,4% |
3. | Volkswagen GOLF | 483 | 1214 | 10,5% | 9,8% |
4. | Hyundai i30 | 342 | 950 | 7,4% | 7,6% |
5. | Kia CEE´D | 244 | 672 | 5,3% | 5,4% |
6. | Opel ASTRA | 169 | 345 | 3,7% | 2,8% |
7. | Suzuki SX4 | 164 | 348 | 3,6% | 2,8% |
8. | Peugeot 308 | 161 | 369 | 3,5% | 3,0% |
9. | Citroën C4 | 131 | 267 | 2,8% | 2,1% |
10. | Audi A3 | 107 | 200 | 2,3% | 1,6% |
11. | Ford FOCUS | 106 | 316 | 2,3% | 2,5% |
12. | Renault MEGANE | 103 | 360 | 2,2% | 2,9% |
13. | Toyota AURIS | 81 | 209 | 1,8% | 1,7% |
14. | Peugeot 301 | 75 | 237 | 1,6% | 1,9% |
15. | Honda CIVIC | 68 | 135 | 1,5% | 1,1% |
16. | Seat TOLEDO | 66 | 101 | 1,4% | 0,8% |
17. | Seat LEON | 61 | 140 | 1,3% | 1,1% |
18. | Mercedes-Benz A | 47 | 79 | 1,0% | 0,6% |
19. | Dacia LOGAN | 46 | 229 | 1,0% | 1,8% |
19. | Chevrolet CRUZE | 46 | 133 | 1,0% | 1,1% |
21. | BMW 1 | 43 | 59 | 0,9% | 0,5% |
22. | Citroën DS4 | 37 | 61 | 0,8% | 0,5% |
23. | Citroën C-ELYSÉE | 35 | 164 | 0,8% | 1,3% |
24. | Mazda 3 | 28 | 64 | 0,6% | 0,5% |
25. | Hyundai ELANTRA | 27 | 53 | 0,6% | 0,4% |
26. | Subaru IMPREZA | 26 | 51 | 0,6% | 0,4% |
27. | Renault FLUENCE | 24 | 214 | 0,5% | 1,7% |
28. | Volvo V40 | 15 | 52 | 0,3% | 0,4% |
29. | Volkswagen JETTA | 12 | 28 | 0,3% | 0,2% |
30. | Fiat LINEA | 10 | 26 | 0,2% | 0,2% |
30. | Volkswagen BEETLE | 10 | 46 | 0,2% | 0,4% |
Ostatní modely | - | 35 | 103 | 0,8% | 0,8% |
CELKEM | - | 4605 | 12451 | 100,0% | 100,0% |