Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2009: BMW, Škoda a Ford v čele kategorií SUV

Aleš Dragoun
Diskuze (59)
Škoda Yeti je nejprodávanějším SUV s velkým náskokem nejen ve střední kategorii, ale vede už také celkově. Pomyslné zlato ji patří i tehdy, pokud sečteme všechny terénní vozy a SUV dohromady tak, jak jsme činili v roce 2008.

Mezi velkými tentokrát k žádnému většímu překvapení nedošlo, zvítězilo bavorské duo před iX55. Ve středních se mezi první pětkou objevilo Suzuki Grand Vitara. V pick-upech pak patřilo prvenství opět Fordu Ranger.

Mezi velkými X6 před X5, následují Hyundai, Audi a Mercedes

Žebříček největší třídy vypadá v listopadu celkem standardně. Na prvních dvou místech najdeme BMW, i když sportovnější X6 tentokrát porazila X5, ale jen o jednu jedinou registraci (36 : 35). Připomeňme jen, že v podobné situaci byly oba modely od začátku roku, až v létě převzal vládu starší sourozenec, který se vyrábí již ve druhé generaci. X6 byla navíc před měsícem až šestá. Třetí je poměrně tradičně Hyundai iX55 s 28 vozy, Audi Q7 obsadilo opět čtvrté místo, o které se ovšem dělí s Mercedesem ML, oba vozy mají shodně po 26 registracích. Překvapením je nováček v žebříčku – Mazda CX-9. Větší SUV, či chcete-li crossover, není zatím v oficiální nabídce hirošimské automobilky pro náš trh. Přesto se ve statistikách objevilo 8 kusů. Původně se prodával jen v USA, později přibylo například Rusko.

Mezi nejlepšími pěti, nebo spíše čtyřmi, protože Hyundai iX55 stále nemá porovnatelné výsledky, najdeme tentokrát až na jednu výjimku samé poklesy. BMW X6 si v meziročním srovnání ale polepšilo, a to o 56,5 % (loni 23 aut). Pád neminul X 5, její registrace poklesly o 34 % (z 53), u Audi Q7 o více než čtvrtinu (-25,7 %, z 35 loňských) a konečně Mercedes ML ztratil 36,6 %, v celkových počtech 15 aut, před rokem jich bylo 41.

Hyundai iX55 se v loňských statistikách již objevil, ale jen v pouhých dvou kusech, za šplhouna jej tedy označit nemůžeme, byť má navýšení o 1.300 %. Jeho prodej se zkrátka a dobře teprve rozjížděl. To u Porsche Cayenne zase kalí úspěch nižší počet kusů (6 oproti 3, tedy +100 %). Takže největším skokanem se stala bavorská X6, jejíž postup jsme již zmiňovali. S propadáky je to tentokrát velmi jednoduché – dva modely ztratily dvě třetiny, tedy -66,7 %. Jsou jimi Mitsubishi Pajero (z 9 na 3) a Jeep Wrangler (ze 6 na 2). Celý trh klesl, ale ne tak, jako před měsícem, jen o 17,2 %, z 309 na 256 registrací.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v listopadu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 11/2009 1-11/2009 11/2009 1-11/2009
1. BMW X6 36 408 14,1% 13,8%
2. BMW X5 35 438 13,7% 14,8%
3. Hyundai iX55 28 290 10,9% 9,8%
4. Audi Q7 26 264 10,2% 8,9%
4. Mercedes-Benz ML 26 269 10,2% 9,1%
6. Volkswagen TOUAREG 18 214 7,0% 7,3%
7. Toyota LAND CRUISER 17 158 6,6% 5,4%
8. Volvo XC90 14 216 5,5% 7,3%
9. Mercedes-Benz GL 12 98 4,7% 3,3%
10. Lexus RX 9 92 3,5% 3,1%
11. Mazda CX-9 8 8 3,1% 0,3%
12. Nissan PATHFINDER 6 116 2,3% 3,9%
12. Porsche CAYENNE 6 57 2,3% 1,9%
14. Infiniti FX 3 14 1,2% 0,5%
14. Jeep GRAND CHEROKEE 3 31 1,2% 1,1%
14. Mitsubishi PAJERO 3 79 1,2% 2,7%
17. Jeep WRANGLER 2 33 0,8% 1,1%
17. Nissan MURANO 2 39 0,8% 1,3%
19. Jeep COMMANDER 1 21 0,4% 0,7%
19. Mercedes-Benz G 1 7 0,4% 0,2%
- Ostatní modely 0 99 0,0% 3,4%
- CELKEM 256 2951 100,0% 100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede mezi velkými stále neohroženě bavorské duo, na první příčce je X5 se 438 kusy, X6 je druhá, ztrácí třicet vozů (408). Třetí je Hyundai iX55, který má na kontě 290 kusů. Následuje Mercedes-Benz ML s 269 vozy, Audi Q7 je na pátém místě (264). Bitva mezi čtvrtým a pátým tedy i nadále pokračuje, dělí je jen 5 kusů. Stejný, ba ještě o něco vyrovnanější boj zuří mezi šestým Volvem XC90 (216 kusů) a sedmým Touaregem (214).

Meziročně jsou na tom porovnatelné vozy z Top 5 takto: registrace BMW X5 klesly oproti loňsku o 41,9 % (ze 754 o 316 aut), Mercedes ML si pohoršil o 161 kusů (z 430), tedy o 37,4 %, Audi Q7 je na tom o 40,8 % hůře, ztratilo 182 registrací. Navýšení 270,9 % u BMW X 6, respektive 14.400 % u Hyundaie iX55 nemůžeme považovat za relevantní výsledky, bavorák se neprodával celý rok 2008, velké SUV z Jižní Koreje pak rozšířilo řady zástupců této třídy až před rokem. Objem českého trhu se v kategorii velkých terénních vozů oproti prvním jedenácti měsícům roku 2008 snížil o 18,2 %, z 3.608 na 2.951 kusů.

Stoprocentního podílu vznětových motorů dosáhly v listopadu jen dva vozy z první pětky: Audi Q7 a Hyundai iX 55. BMW X6 má méně: 28 kusů, tedy 6 zážehových, což znamená 77,8 %. X5 s turbodiesely bylo 31, tedy 88,6 %, benzinové se prodaly jen čtyři. Mercedes-ML měl na kontě 24 vozů s motory CDI (dva zážehové), v procentech 92,3 %.

Mezi menšími suverénní Yeti, dostal se do celkového vedení

Yeti vládne českému trhu, dosahuje měsíčních počtů, o kterých se může ostatní konkurenci jen zdát. Sněžného muže, první SUV z produkce domácí Škody, si koupilo v listopadu celkem 435 (!) Čechů. Druhé místo opět obsadil Nissan Qashqai, který se může pochlubit 152 novými vozy. Třetí je VW Tiguan se 120 kusy, je zároveň posledním, který překročil stovku. Čtvrtá je Honda CR-V (88) a na nejspodnější příčce první pětky se nachází trochu překvapivě Suzuki Grand Vitara (61).

Na své lepší časy si poslední dobou vzpomněla Mazda CX-7 (třináctá), zákazníkům se líbí i nové BMW X1 (patnácté), zatímco starší X3 se krčí v závěru Top 25. Hned za nejmenším SUV z Mnichova najdeme Jeep Patriot. Od ledna do října našlo své majitele jen 7 aut, pouze v listopadu jich ale bylo 27!

Qashqaiů se prodalo v jedenáctém měsíci letošního roku o 114 více než loni, nárůst registrací tedy činí 300 %. Samozřejmě, v této statistice musíme zohlednit ten fakt, že Nissan poskytuje slevy na vozy modelového roku 2009 a akční pakety. Jeho kočovník prošel nedávno modernizací, ale nové vozy se objeví na trhu až v lednu. VW Tiguan má +76,5 % (o 52 kusů více), dalším porovnatelným autem je Honda CR-V, která ale ztratila 36 registrací (-29 %). Je tak jediným vozem v Top 5, který si pohoršil. Suzuki Grand Vitara má totiž + 18 kusů (+41,9 %).

Qashqai ale tentokrát Skokanem roku není. Ve statistikách totiž najdeme vozy, které si polepšily daleko více. I když se většinou jedná o ty, jejichž prodej se na podzim 2008 pozvolna rozjížděl (Volvo XC60, Audi Q5, Mercedes GLK), jedničku hledejme jinde. Je jí Jeep Patriot s navýšením o 26 kusů, což u něj vzhledem k jedné loňské registraci znamená +2.600 %! Největší meziroční propad naopak zaznamenal Land Rover Freelander, a to -89,5 %. Místo loňských 19 se prodaly jen dva, mezi prvními pětadvaceti tak tento vůz chybí. Z Top 25 je na tom nejhůře BMW X3 s -63,2 %. Registrace v této třídě ovšem oproti loňsku vzrostly, a to velmi razantně, o 85,1 %, ze 777 na 1.438 aut. Pochopitelně za toto navýšení může hlavně Yeti, ale i ostatní o několik řádků výše jmenované automobily.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v listopadu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 11/2009 1-11/2009 11/2009 1-11/2009
1. Škoda YETI 435 1195 30,3% 11,4%
2. Nissan QASHQAI 152 948 10,6% 9,1%
3. Volkswagen TIGUAN 120 1109 8,3% 10,6%
4. Honda CR-V 88 878 6,1% 8,4%
5. Suzuki GRAND VITARA 61 371 4,2% 3,6%
6. Audi Q5 54 538 3,8% 5,2%
7. Ford KUGA 51 605 3,5% 5,8%
8. Hyundai SANTAFE 44 396 3,1% 3,8%
8. Kia SPORTAGE 44 464 3,1% 4,4%
10. Mitsubishi OUTLANDER 42 385 2,9% 3,7%
11. Volvo XC60 41 591 2,9% 5,7%
12. Subaru FORESTER 38 379 2,6% 3,6%
13. Mazda CX-7 32 137 2,2% 1,3%
13. Toyota RAV4 32 323 2,2% 3,1%
15. BMW X 1 28 33 1,9% 0,3%
16. Jeep PATRIOT 27 34 1,9% 0,3%
17. Hyundai TUCSON 25 222 1,7% 2,1%
18. Mercedes-Benz GLK 23 245 1,6% 2,3%
19. Citroën C CROSSER 18 173 1,3% 1,7%
20. Renault KOLEOS 15 246 1,0% 2,4%
21. Jeep CHEROKEE 10 20 0,7% 0,2%
21. Kia SORENTO 10 241 0,7% 2,3%
23. Nissan X-TRAIL 9 182 0,6% 1,7%
24. Peugeot 4007 8 141 0,6% 1,3%
25. BMW X3 7 124 0,5% 1,2%
25. Lada NIVA 7 91 0,5% 0,9%
- Ostatní modely 17 375 1,2% 3,6%
- CELKEM 1438 10446 100,0% 100,0%

Yeti také vévodí statistice za prvních jedenáct měsíců roku 2009, na první místo poskočil z minule čtvrtého. Zlato mu zajistilo 1.195 kusů. VW Tiguan je tedy druhý s 1.109 registracemi, třetí je pak Nissan Qashqai (948), na čtvrté místo dále klesla Honda CR-V (878) a pátou příčku uhájil Ford Kuga (605). Ten se šestému Volvu XC60 vzdálil na rozdíl 14 kusů, menší SUV švédského výrobce jich má 591.

Volkswagen Tiguan se zlepšil oproti loňsku o 100,2 % (+555 kusů), první vozy se ve statistikách přitom objevily již před dvěma lety. Nissan Qashqai má o 57,2 %, tedy 345 aut více než loni. Honda CR-V se naopak stále propadá, má -12,4 % (o 124 vozů méně). Navýšení Fordu Kuga sice kleslo na 395,9 %, ale berme jej stále spíše jako perličku, vždyť se Kuga ani zdaleka neprodávala celý rok 2008. Na relevantní porovnání Yetiho si pak budeme muset počkat až do léta 2010

Celkový objem trhu v této kategorii se meziročně zvýšil již o 23,9 %, z 8.429 na 10.446 vozů. Hovořit zde o Škodě Yeti by bylo obehranou písničkou, stejně jako o prudkém nárůstu registrací Nissanu Qashqai, ale i Volkswagenu Tiguan a dalších menších SUV od Audi, Fordu a Volva.

Jako poslední následuje i v této části článku tradiční podíl vznětových motorů v měsíční Top 5: u Škody Yeti činil v listopadu nadpoloviční většinu: 55,9 % registrací (243 aut), Nissan Qashqai dosáhl jen 45,4 % (69 vozů), VW Tiguan měl 81,7 % (98), Honda CR-V 36,4 % (32) a Suzuki Grand Vitara velmi nízkých 13,1 % (8 kusů).

Vavříny mezi terénními pick-upy opět pro Ranger, celkově vede L200

Ranger zvítězil již potřetí v řadě, tentokrát ovšem první tři náklaďáky, které se nezaleknou ani těžkého terénu, dosáhly všechny přes 20 kusů. První Ranger 29, druhé Mitsubishi L 200 26 a třetí Toyota Hilux 21. Teprve za nimi zeje díra, Nissan Navara si na své konto připsal jen 7 registrací, jeho užitkovější dvojče NP300 pouhé tři a šestá Mazda BT dva nové vozy.

Ford Ranger získal oproti loňsku 38,1 %, před rokem se jich prodalo 21 a tomuto modelu patřila také nejvyšší příčka. Mitsubishi L 200 hlásí daleko větší navýšení, o dvě desítky vozů, u něj to znamená +333,3 %. Nissan Navara vykazuje tříčtvrtinový zisk (+3 kusy), NP300 naopak čtvrtinu ztratil (-1). Počty Mazdy BT stouply o jeden vůz, tedy 100 %. Toyotu Hilux, ani Ssangyong Actyon Sports nelze porovnávat. V listopadu 2009 registrace v této specifické třídě oproti stejnému měsíci roku 2008 mohutně vzrostly, a to o plných 52 kusů, tedy 144,4 %! Loni si zákazníci koupili jen 36 vozů, letos 88!

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v listopadu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 11/2009 1-11/2009 11/2009 1-11/2009
1. Ford RANGER 29 121 33,0% 20,5%
2. Mitsubishi L200 26 131 29,5% 22,2%
3. Toyota HILUX 21 104 23,9% 17,6%
4. Nissan NAVARA 7 112 8,0% 19,0%
5. Nissan NP300 PICKUP 3 99 3,4% 16,8%
6. Mazda BT 2 13 2,3% 2,2%
- Ostatní modely 0 10 0,0% 1,7%
- CELKEM 88 590 100,0% 100,0%

Před měsícem bylo celoroční pořadí této kategorie neuvěřitelně vyrovnané, tentokrát se rozdíly přece jen zvětšily. Mitsubishi L 200 zatím uhájilo prvenství (131 kusů), na druhé místo ale poskočil v Thajsku vyráběný Ford Ranger (121). Nissan Navara se musí spokojit se třetí příčkou (112), čtvrtá je Toyota Hilux (104) a pátý Nissan NP300 už má pod stovku (99). Pořadí v první pětce se tak až na první místo pořádně zamíchalo. Mazda BT a Ssangyong Actyon Sports si stále udržují své pozice, registrace jihokorejského vozu navíc nestoupají, vzhledem k situaci výrobce není divu.

V meziročním srovnání si L 200 pohoršilo o 16,6 % (-26 vozů), Ranger naopak 16,3 % získal (+17 aut). Nissan Navara vykazuje ztrátu -30,4 %, jeho registrace se propadly o 49 kusů. Nissan NP300 má o 167,6 % více (+62). V jeho případě se ovšem jedná zatím o statistickou perličku, neboť se prodával až od června 2008. Mazda BT se zhoršila o 45,5 % (-11 vozů). Ssangyong Actyon Sports se naopak zlepšil o 25 % (+2).

Trh je v segmentu terénních pick-upů za jedenáct měsíců roku 2009 i nadále v kladných číslech, získal 20,2 %, bylo zaregistrováno o 99 vozů více než za stejné období loňského roku (590 oproti 491).

Aleš Dragoun
Diskuze (59)
Avatar - Vampix(Diesel Power)
31. 12. 2009 10:04
Re: 435
Kdybych už měl, vzal bych cokoliv z modelů, které jsi vyjmenoval přej Yetim, jenom ne jeho. Když vidím ho přibližovat se proti mně, nejraději bych zavřel oči... Mně se jednoduše nelíbí. Vrchol designu škodovky pro mně je Octavie RS (modrá, bíla, žlutá, černá to je vskutku jedno) Tohle auto podle mně stojí za zvážení. Ale když už za to můžeš mít zánovní Bmw se stejným výkonem ale RWD a podvozkem jakože podvozkem tak co si vybereš...
Yeti je auto do velkých firem pro servisáky(a pod) ve verzi 1.2, 2x4 za babku. Tam to chápu proč nekupovat lepší Fabku když může být chudý ale Yeti. Ovšem Full výbavu si Yeti neveme snad doufam nikdo, když za tu cenu dá pořidit i auto s velkým B na začátku a X v rodokmenu...
Avatar - woody-alien
30. 12. 2009 17:56
Re: Xfaktor
Tak já spíš zkusil nakonfigurovat X1 a když se držíš trochu při zdi, tak to vůbec není marný. O jízdě nemluvě. Vevnitř není mnoho místa, hlavně vzadu, ale já to mám tak rád, být obklopen autem. Velmi příjemný překvapení a na Yetiho si ani nevzpomeneš... ;-)
30. 12. 2009 13:11
Re: 435
>:D :yes:

ale nic proti Fiatu ;-)
Avatar - Plautus
30. 12. 2009 11:19
Re: MB GL
8-s
ako myslíš s kradnutými dielcami? tak to opravdu asi áno...
Avatar - Plautus
30. 12. 2009 11:12
Re: ???
čéče, Ty si snáď objavil Ameriku kúpou Yetiho?? :-)
Mnoho z tých "super" a "nad" funkcií, ktoré tu opisuješ, majú trebárs i tie "šmejdové" talianske autá v bežnom mainstreame snáď od roku výroby 2000 a niektoré z tých funkcií i autá so skorším dátumom "narodenia" ;-) Vidím, že mnohým Škodovka vymasírovala mozočky "skutočnými vymoženosťami" modernej doby. >:D