Český trh v listopadu 2012: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy
Trh největších SUV a offroadů meziročně v listopadu slušně získal, konkrétně 21,5 %. Polepšil si z
242 na 294 registrací (+52).
Mercedes-Benz M znovu najdeme na prvním místě měsíčního žebříčku díky 53 exemplářům a
podílu rovných 18 %. Volkswagen Touareg je druhý, má jich o dvacet méně, tedy 33 (11,2 %). Oba
modely BMW si oproti říjnu příčky prohodily, X6 tak najdeme na bronzu (25, 8,5 %), za ním je pak
jeho „stájový“ kolega X5 (22, 7,5 %). Ten se o čtvrté místo musel rozdělit s Jeepem Grand
Cherokee. Američan se do Top 5 protlačil už podruhé za sebou.
V meziročním srovnání s jedenáctým měsícem letopočtu 2011 vykazuje Mercedes-Benz ML
dokonce +211,8 %, loni měl na kontě jen 17 aut. Registrace Touaregu jsou lepší o 6, tedy o 22,2 %.
BMW X6, X5 a Jeep vykazují svorně o trojici kusů více. U sportovnějšího modrobílého SUV to
představuje +13,6 %, druhý „bavorák“ si polepšil o 15,8 % a velký„Čerokéz“ má
úplně stejně, u obou tento údaj reprezentuje postup z 19 loňských.
Titul meziměsíčního procentního šplhouna mezi první dvacítkou nehledejme v lídrovi, ale za
mořem (byť Mercedes M se tam mimo jiné také vyrábí). Úspěšnější byl totiž Jeep, ale nikoli Grand
Cherokee, nýbrž Wrangler. Ten se zvedl o 550 %, konkrétně ze dvou na 13 registrací. Momentálně
nejpopulárnější SUV s trojcípou hvězdu (a vlastně i ze všech velkých vůbec) si polepšilo o 36
aut. Následují Hyundai ix55 (+183,3 %), Nissan Pathfinder (+166,7 %) a Mercedes-Benz GL s
dvojnásobkem (16 místo 8). Absolutním postupům dominuje ML před ix55 a Wranglerem (+11).
Opačné nelichotivé prvenství putuje do Japonska, získalo jej Mitsubishi Pajero s dvoutřetinovou
ztrátou. Jeho registrace se propadly o šest, z 9 na tři. Druhý je Land Rover Discovery (-57,9 %,
-11 z 19) a třetí Lexus RX, který se poroučel dolů o 28,6 %, V kusových ztrátách je v čele
„Disco“ před Pajerem a Volvem XC90 (-3, jinak o 18,8 % méně). „Loserů“ je
tentokrát méně, jen pět, do tohoto přehledu však nejsou zahrnuty modely mimo pořadí.
Český trh v této kategorii se oproti jedenácti měsícům minulého roku nachází v kladných číslech.
Získal navíc už 10,1 %, vykazuje 3.101 exemplářů na rozdíl od 2.817. Polepšil si tedy o 284 aut.
V čele celkového pořadí zůstává třída M díky 478 registracím (podíl 15,4 %). Stříbrný je nadále
Touareg (438, 14,1 %). Lepším z modrobílé dvojice je nyní X6 (292 přírůstků (9,4 %) před X5
(289, 9,3 %). Minule měli oba zástupci BMW stejně, takže je to mezi nimi stále napínavé. Top 5
uzavírá Audi Q7 (233, 7,5 %), mezi nejlepšími jsme jej v měsíčním přehledu museli znovu oželet,
skončilo až v závěru první desítky. Před Jeepem Grand Cherokee (188) má však dostatečný náskok,
který do konce roku určitě udrží, stejně jako ML vůči konkurenčnímu velkému Volkswagenu.
Nejúspěšnější Mercedes z velkých teréňáků si samozřejmě oproti loňsku polepšil, a to o 218,7 %,
ze 150 o 328 kusů. Počty Touaregu sice klesly o 5,6 % (-26 aut ze 464), blíží se však k nule. BMW
X6 je naopak v kladných hodnotách, získalo 37 aut a 14,5 %. X5 se oproti tomu z mínusu dosud
nedostala, ztrácí 5,9 %, respektive 18 registrací. Q7 se naopak drží v černých číslech, i když jen o
šestici exemplářů (+2,6 %).
V meziročním srovnání skokanů vede ML, Jeep Grand Cherokee pak vylétl o 184,8 %, respektive
122 vozů. Jeho značkový kolega Wrangler se zlepšil na +72 %. Co do počtů vyskočila nejvíce třída
M, druhý je Grand Cherokee a bronzové BMW X6 těsně před Wranglerem (+36).
A poklesy? Zde kraluje finišující Hyundai ix55 (-45,1 %) před „podčárovým“ Range
Roverem (-42,2 %) a Nissanem Pathfinder, který hlásí -38,3 %. Murano má -35,5 % a třída GL od
Mercedesu -31,1 %. Velký Jihokorejec spadl v absolutních počtech o 83 jednotek, což je nešťastný
rekord, ale vzhledem ke konci jeho kariéry není divu. Byť se aktuálně zvedl, ale to je zřejmě jen
díky fleetu a nákupům bez DPH. Druhé místo obsadilo Volvo XC90 (-43, jinak o 20,3 % méně) a
třetí je Mercedes-Benz GL (-38).
Nejprodávanějším turbodieselem se v listopadu stal Mercedes-Benz ML (47 kusů, podíl 88,7 %).
„Klapající“ Touaregy TDI si postavilo do garáží 33 majitelů, tedy všichni. BMW X6 s
malým d byl také „plný počet“, tedy v jeho případě 25. X5 vykazuje 21 naftových agregátů
pod kapotou nových přírůstků (95,5 %). Pátá je překvapivě Toyota Land Cruiser, těch si se
vznětovým motorem domácí klienti koupili 18 (94,7 %). Hybridní Lexusy RX se prodaly tři, jiný
alternativní pohon v současných statistikách SDA nehledejme.
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v listopadu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 11/2012 | 1-11/2012 | 11/2012 | 1-11/2012 | |
1. | Mercedes-Benz ML | 53 | 478 | 18,0% | 15,4% |
2. | Volkswagen TOUAREG | 33 | 438 | 11,2% | 14,1% |
3. | BMW X6 | 25 | 292 | 8,5% | 9,4% |
4. | BMW X5 | 22 | 289 | 7,5% | 9,3% |
4. | Jeep GRAND CHEROKEE | 22 | 188 | 7,5% | 6,1% |
6. | Toyota LAND CRUISER | 19 | 122 | 6,5% | 3,9% |
7. | Hyundai ix55 | 17 | 101 | 5,8% | 3,3% |
8. | Mercedes-Benz GL | 16 | 84 | 5,4% | 2,7% |
9. | Porsche CAYENNE | 15 | 137 | 5,1% | 4,4% |
10. | Audi Q7 | 14 | 233 | 4,8% | 7,5% |
11. | Jeep WRANGLER | 13 | 86 | 4,4% | 2,8% |
11. | Volvo XC90 | 13 | 169 | 4,4% | 5,4% |
13. | Land Rover DISCOVERY | 8 | 122 | 2,7% | 3,9% |
13. | Nissan PATHFINDER | 8 | 37 | 2,7% | 1,2% |
15. | Lexus RX | 5 | 70 | 1,7% | 2,3% |
15. | RANGE ROVER SPORT | 5 | 52 | 1,7% | 1,7% |
17. | Mitsubishi PAJERO | 3 | 70 | 1,0% | 2,3% |
18. | Nissan MURANO | 2 | 20 | 0,7% | 0,6% |
19. | Land Rover DEFENDER | 1 | 18 | 0,3% | 0,6% |
Ostatní modely | - | 0 | 95 | 0,0% | 3,1% |
CELKEM | - | 294 | 3101 | 100,0% | 100,0% |
Terénní pickupy
Specifickou kategorii terénních pracantů projdeme jako obvykle velmi rychle. Byť v listopadu našly
pickupy 135 zájemců, což značí výrazný vzestup o 125 (!) %, respektive 75 kusů z loňských šesti
desítek.
Jak je to možné? Volkswagenů Amarok se totiž prodalo 70, náleží mu tak podíl 51,9 % a před
Hiluxem od Toyoty (30, 22,2 %) získal náskok čtyřiceti registrací. Na Mitsubishi L200 (12, 8,9 %)
zbyl poslední stupínek vítězů. Čtvrté je Isuzu D-Max (11, 8,1 %) a pátý Ford Ranger (7, 5,2 %).
Bodoval ještě Nissan Navara a čínský Gonow GA200.
V porovnání s listopadem 2011 se trh dostal do plusu, minule měl ještě -0,9 %, nyní už je na 11,1 %
zisku (698 místo 628 „náklaďáků“).
Od ledna mu suverénně vévodí Amarok a musel by se stát zázrak, aby jej někdo předstihl. Koupilo
si jej 38,7 % všech zákazníků, konkrétně rovných 270. Polepšil si oproti minulému roku o 77,6 %.
Gonow má o polovinu více, Nissan NP300 už jen +16 %, Hilux je na +10,3 % a Ranger má
mírných +2,2 %. Mitsubishi L200 se opačnými -32,2 % rozhodně chlubit nemůže, i když cifra roste
směrem k nule. Nissan svými -47,5 % v případě Navary určitě také není nijak „nadšený“. D-Max od Isuzu se propadl o polovinu, ale letní generační výměna (na českém trhu) se začíná
projevovat pozitivně.
Za v Hannoveru vyráběným volkswagenem následují v celkovém pořadí Toyota Hilux (192),
Ford Ranger (91) a Mitsubishi L200, které hlásí 76 kusů. Za nimi jsou oba Nissany: NP300 s 29
exempláři, luxusnějších Navar na stejném základě se prodalo 21. Isuzu má 13 aut a Gonow šest,
Mazdu BT-50 druhé generace, dvojče Rangeru, český importér této japonské automobilky nenabízí.
Třída velkých terénních pickupů, registrace na českém trhu v listopadu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 11/2012 | 1-11/2012 | 11/2012 | 1-11/2012 | |
1. | Volkswagen AMAROK | 70 | 270 | 51,9% | 38,7% |
2. | Toyota HILUX | 30 | 192 | 22,2% | 27,5% |
3. | Mitsubishi L200 | 12 | 76 | 8,9% | 10,9% |
4. | Isuzu D-MAX | 11 | 13 | 8,1% | 1,9% |
5. | Ford RANGER | 7 | 91 | 5,2% | 13,0% |
6. | Nissan NAVARA | 3 | 21 | 2,2% | 3,0% |
7. | GONOW GA200 | 2 | 6 | 1,5% | 0,9% |
Ostatní modely | - | 0 | 29 | 0,0% | 4,2% |
CELKEM | - | 135 | 698 | 100,0% | 100,0% |