Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2010: Mezi malými a středními SUV čtvrtý Tucson, ix55 druhý mezi velkými

Aleš Dragoun
Diskuze (87)
Na prvních příčkách všech tří kategorií terénních vozů a SUV se toho v únoru mnoho neudálo. Černým koněm segmentu SUV je momentálně Hyundai.

Překvapil pouze výprodejový Tucson v nejprodávanější třídě, který to dotáhl do Top 5. Mezi velkými SUV statečně soupeří o stupně vítězů ix55 s podstatně dražšími BMW a Audi. V globálně nepříliš významných pickupech nahradil na první příčce minulého lídra Nissan NP300 loňský celkový vítěz Ford Ranger.

Hyundai Tucson na konci kariéry čtvrtý, BMW X1 těsně pod Top 5

Registrace malých a středních SUV a offroadů oproti stejnému měsíci roku 2009 vzrostly o více než polovinu: 55,5 %, ze 712 na 1.107 kusů.

Škoda Yeti získala další prvenství za 305 exemplářů a před ostatními měla velký náskok. Druhé místo patří Nissanu Qashqai se 116 kusy, třetí je Volkswagen Tiguan (77). Čtvrtý je výprodejový Hyundai Tucson se 63 novými vozy. V žebříčku již najdeme i jeho nástupce ix35, který napoprvé obsadil osmnácté místo s 15 registracemi. Úspěch Tucsonu je pochopitelně způsoben výprodejovými akcemi. Oficiální ceník začíná těsně nad půlmilionovou hranicí, zákazník získá slevu 130.000 Kč.

Ale zpět k únorovému pořadí. Ještě před rokem Honda CR-V kralovala, nyní se musí spokojit s nižšími příčkami, patří jí tentokrát pátá s 58 kusy. Šesté už je BMW X1, které má na kontě 49 vozů. V poslední době úspěšná Mazda CX-7 je až devátá.

V meziročním srovnání pochopitelně zatím vynecháme Yetiho, Nissan Qashqai má tradičně vysoký nárůst: o 329,6 % více než loni, kdy se prodalo jen 27 kusů. Mezi nejlepšími mu může konkurovat už jen Tucson s +293,8 % (+ 47 z 16). Stouply počty rovněž u Tiguanu, i když ne tak razantně (+23 automobilů, o 42,6 % více), zatímco Honda CR-V se takovým výsledkem pochlubit nemůže, ta si naopak pohoršila, a to o 14 kusů (loni 72, pokles -19,4 %).

O skokanech jsme se zmiňovali, připomeňme ještě Mazdu CX-7, která se zlepšila o 254,5 % (z 11 na 39), obehranou písničkou je to, že hlavním důvodem je přítomnost vznětového motoru. Největší meziroční propad zaznamenal Nissan X-Trail. Tomu se loni dařilo, skončil na 46 registracích, letos ovšem jeho počty klesly o 82,6 % na pouhých osm aut.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v únoru 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 2/2010 1-2/2010 2/2010 1-2/2010
1. Škoda YETI 305 553 27,6% 26,0%
2. Nissan QASHQAI 116 231 10,5% 10,9%
3. Volkswagen TIGUAN 77 148 7,0% 7,0%
4. Hyundai TUCSON 63 75 5,7% 3,5%
5. Honda CR-V 58 116 5,2% 5,4%
6. BMW X1 49 84 4,4% 3,9%
7. Audi Q5 46 100 4,2% 4,7%
8. Kia SPORTAGE 45 69 4,1% 3,2%
9. Mazda CX-7 39 94 3,5% 4,4%
10. Toyota RAV4 32 66 2,9% 3,1%
11. Kia SORENTO 31 60 2,8% 2,8%
11. Subaru FORESTER 31 60 2,8% 2,8%
13. Ford KUGA 25 60 2,3% 2,8%
14. Suzuki GRAND VITARA 24 64 2,2% 3,0%
15. Chevrolet CAPTIVA 23 39 2,1% 1,8%
16. Volvo XC60 20 65 1,8% 3,1%
17. Mitsubishi OUTLANDER 18 42 1,6% 2,0%
18. Hyundai SANTAFE 15 28 1,4% 1,3%
18. Hyundai ix35 15 15 1,4% 0,7%
20. Renault KOLEOS 13 25 1,2% 1,2%
21. Mercedes-Benz GLK 12 30 1,1% 1,4%
22. Peugeot 4007 10 23 0,9% 1,1%
23. Lada NIVA 9 22 0,8% 1,0%
24. Nissan X-TRAIL 8 20 0,7% 0,9%
25. Citroën C CROSSER 7 12 0,6% 0,6%
- Ostatní modely 16 28 1,4% 1,3%
- CELKEM 1107 2129 100,0% 100,0%

Celkový objem trhu v této kategorii se meziročně zvýšil o 36,6 %, z 1.558 na 2.129 vozů. Pořadí od ledna dominuje Yeti (553, podíl 26 %) před Qashqaiem (231, 10,9 %) následují Tiguan (148, 7 %), Honda CR-V (116, 5,4 %) a trochu překvapivě Audi Q5 (100, 4,7 %). I když se do měsíční Top 5 zatím letos nedostalo, celkový počet vozů mu na průběžné páté pořadí stačí.

Qashqai se zlepšil oproti loňsku o 402,2 % (o 185 vozů více) a Tiguan o 20,3 % (+25). Honda CR-V se naopak zhoršila (-30,5 %, o 51 aut méně), Audi Q5 má +5,3 % (+5 kusů).

U Škody Yeti činily vznětové motory v únoru 59,3 % registrací (181 kusů), Nissan Qashqai měl tento podíl jen o něco nižší, 50,9 % (59 vozů). VW Tiguan dosáhl naopak 88,3 % (68). Hyundai Tucson má plný počet: všech 63 aut poháněly agregáty spalující naftu, což je v této kategorii málo vídaný výsledek. Podíl turbodieselových Hond CR-V je z Top 5 nejnižší: 31 % a 18 kusů.

Prodej Hyundai ix55 překonalo jen BMW X5

Trh největších SUV a offroadů se meziročně propadl o 9,8 %, z 225 na 203 kusů. Mastodonti do těžšího či lehčího terénu se nemohou pochlubit stejnými výsledky jako jejich menší kolegové. I když u nich lze již takřka rok odečíst DPH bez instalace mřížky, změna zákona loni na jaře měla na tuto třídu spíše negativní vliv a potenciální zákazníci navíc zřejmě šetří.

První dvě místa patřila tradičně mnichovské automobilce BMW. Její dvě želízka v ohni, X5 a X6, se znovu seřadila za sebou. Počty byly ovšem nižší, nedosáhly ani třicítky. Pro první se rozhodlo celkem 28 zákazníků, sportovnější sourozenec má na kontě o tři registrace méně. O místo se však musí znovu dělit, tentokráte s Hyundaiem ix55. Na nepopulárním čtvrtém najdeme Audi Q7 s 23 vozy, i tato příčka je sdílená, okupuje ji ještě Volvo XC90, které se tak znovu dostalo do první pětky.

V meziročním srovnání si X5 pohoršila o 15,2 % (loni 33 aut), registrace X6 spadly dokonce o 34,2 % (z 38). Hyundai ix55 si polepšil o 1 vůz (+ 4,2 %). Audi Q7 má tentokrát o skoro polovinu více (+ 43,7 %), v jeho případě to znamená navýšení o 7 exemplářů. Volvo XC90 získalo poměrně značných 155,6 %, u něj toto číslo představuje +14 aut z pouhých devíti.

Většímu SUV z produkce švédského výrobce tak náleží titul Skokan roku, nikdo nebyl v únoru lepší. Opačného borce najdeme opět v Nissanu Pathfinder. Japonské automobilce se na začátku loňského roku dařilo i mezi velkými terénními auty, letos si jeden ze dvou jejích modelů ale pohoršil o 76 % (z 25 na 6).

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v únoru 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 2/2010 1-2/2010 2/2010 1-2/2010
1. BMW X5 28 68 13,8% 14,3%
2. BMW X6 25 60 12,3% 12,6%
2. Hyundai ix55 25 49 12,3% 10,3%
4. Audi Q7 23 49 11,3% 10,3%
4. Volvo XC90 23 58 11,3% 12,2%
6. Mercedes-Benz ML 17 31 8,4% 6,5%
7. Toyota LAND CRUISER 14 29 6,9% 6,1%
8. Lexus RX 9 17 4,4% 3,6%
9. Mercedes-Benz GL 8 23 3,9% 4,8%
9. Volkswagen TOUAREG 8 23 3,9% 4,8%
11. Mitsubishi PAJERO 6 9 3,0% 1,9%
11. Nissan PATHFINDER 6 12 3,0% 2,5%
13. Jeep WRANGLER 5 16 2,5% 3,4%
14. Nissan MURANO 3 3 1,5% 0,6%
15. Infiniti FX 1 2 0,5% 0,4%
15. Land Rover DISCOVERY 1 1 0,5% 0,2%
15. Mazda CX-9 1 11 0,5% 2,3%
- Ostatní modely 0 14 0,0% 2,9%
- CELKEM 203 475 100,0% 100,0%

Objem českého trhu v této kategorii se oproti lednu a únoru 2009 snížil o 17,2 %, z 574 na 475 kusů. V celkovém pořadí vede zatím X5 se 68 kusy (podíl 14,3 %) před X6 se 60 (12,6 %), třetí je Volvo XC90, které má na kontě 58 aut (12,2 %). Následují Audi Q7 a Hyundai ix55, oba s 49 vozy a podílem 10,3 %. Žebříček je tak zatím stále vyrovnaný, ale to se může zanedlouho změnit.

Registrace BMW X5 klesly oproti loňsku o 16,1 % (z 81 o 13 kusů), X6 si pohoršila o 34 aut (z 94), tedy o 36,2 %. Volvo XC90 vykazuje takřka poloviční navýšení (+48,7 %, +19 vozů). Audi Q7 má naopak -10,9 % (o 6 méně), Hyundai ix55 se blíží Volvu (+48,5 %, o 16 více než před rokem).

Podíly turbodieselů byly v únoru následující: u BMW X5 činily 100 %, u X6 84 % (benzinový agregát poháněl čtyři auta), Hyundai ix55 má rovněž 100 % jako X5, u něj se ale zážehové motory nenabízí. Audi Q7 vykazuje také všechny vozy s pohonnými jednotkami TDI. U Volva XC90 je podíl 95,7 %, jeden exemplář spaluje benzin.

Zlato mezi terénními pickupy patří Fordu Ranger, bodovalo i Isuzu D-Max

V této poměrně specifické kategorii došlo k poklesu celkových registrací o 6, tedy o 13 %. Tentokrát ale nevládl Nissan NP300, nýbrž celkový vítěz ročníku 2009 Ford Ranger se 17 kusy. Druhé místo patří Mitsubishi L200, které v lednu vůbec nebodovalo (tentokrát 10 registrací), NP300 je třetí (5), Navara měla na kontě o 1 vůz méně, umístila se tedy na nepopulární čtvrté příčce. Nejlepší pětku uzavírá Toyota Hilux se dvěma kusy, jeden jediný si připsaly Mazda BT a nováček Isuzu D-Max.

Vedoucí Ranger oproti předešlému roku získal mohutných +325 %, tehdy našly nové majitele jen čtyři. Mitsubishi L200 navýšilo své počty o jeden vůz (+11,1 %), Nissan NP300 naopak 7 ztratil (-58,3 %). Pád najdeme i u Navary, a to daleko hlubší (-11 kusů, -73,3 %). Hilux má o 3 méně (-60 %). Mazda BT vykazuje stejný výsledek jako loni.

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v únoru 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 2/2010 1-2/2010 2/2010 1-2/2010
1. Ford RANGER 17 18 42,5% 23,7%
2. Mitsubishi L200 10 10 25,0% 13,2%
3. Nissan NP300 PICKUP 5 26 12,5% 34,2%
4. Nissan NAVARA 4 12 10,0% 15,8%
5. Toyota HILUX 2 7 5,0% 9,2%
6. Mazda BT 1 2 2,5% 2,6%
6. Isuzu D-MAX 1 1 2,5% 1,3%
- CELKEM 40 76 100,0% 100,0%

Za první dva měsíce bylo zaregistrováno o 32 terénních pickupů méně než za stejné období 2009 (76 oproti 108), ztráta tedy činí 29,6 %.

Celkově zatím vede NP300 s 26 kusy (jeho podíl překračuje jednu třetinu) před Rangerem s 18. Následují Navara s 12 a L200 s 10 vozy. Registrace Toyoty Hilux se zastavily na čísle 7.

V meziročním srovnání si všichni porovnatelní konkurenti kromě Rangeru pohoršili. NP300 má o 3,7 % méně (-1 vůz), Navara o 65,7 % (-23), L200 o 47,4 % (-9) a Hilux o 56,3 % (také -9 vozů). Pickup od Fordu vyráběný v Thajsku si necháme na konec: zlepšil se o 125 %, respektive desítku aut.

Aleš Dragoun
Diskuze (87)
31. 3. 2010 15:31
Re: GTI - odkaz pre teba
Napíšu to sem asi už po šesté, ale kvůli tobě udělám výjimku.

Pokud kupuješ nový auto, tak na základní model bez výbavy uhádáš (pokud se ti to povede) slevu v řádu jednotek procent. Sám to odhaduju tak na 3% a budeš rád.

Pokud kupuješ vybavený auto, tak právě na tý výbavě třeba u škodovky můžeš s klidem uhádat 7% (i více) a nemusíš být zrovna rozený arabský trhovec.

Takže poučení pro tebe, příště mne čti komplexně a nevytrhávej věty z kontextu. Pak se vyhneš svým faux pas. :-!
Avatar - Emel
31. 3. 2010 15:28
Re: GTI - odkaz pre teba
Můj taky ne, ale mám rodinu a pokud bych musel řešit nějaké nové auto kolem 300, tak Roomster s TSI nevypadá vůbec zle.
31. 3. 2010 15:05
Re: GTI - odkaz pre teba
Ceník ve Škodovce?Co to vidím.Když je diskuse o ztrátách hodnoty,tak příznivci koncernu nakupují hrubo pod ceníkové ceny,když se probírají ceny z hlediska "vyšší cena,vyšší kvalita",náhle je platná ceníková cena.Jak to tedy je?
Navíc je dost lidí a platí to pro všechny produkty,kteří když danému produktu nerozumnějí řídí se cenou,dražší-automaticky kvalitnější,levnější-šmejd.Už jsem zažil,kdy zákazníci nechtěli levněji,i když by se v pohodě dalo jít s cenou níže,kvůli obavám z nekvality.Ale byli to pouze jejich plané obavy,protože sami přiznávali,že dané problematice nerozumí.
31. 3. 2010 15:05
Re: GTI - odkaz pre teba
Ceník ve Škodovce?Co to vidím.Když je diskuse o ztrátách hodnoty,tak příznivci koncernu nakupují hrubo pod ceníkové ceny,když se probírají ceny z hlediska "vyšší cena,vyšší kvalita",náhle je platná ceníková cena.Jak to tedy je?
Navíc je dost lidí a platí to pro všechny produkty,kteří když danému produktu nerozumnějí řídí se cenou,dražší-automaticky kvalitnější,levnější-šmejd.Už jsem zažil,kdy zákazníci nechtěli levněji,i když by se v pohodě dalo jít s cenou níže,kvůli obavám s nekvality.Ale byli to pouze jejich plané obavy,protože sami přiznávali,že dané problematice nerozumí.
31. 3. 2010 13:52
Re: GTI - odkaz pre teba
Je to težký, Roomster se mi nelíbí, Venga vypadá zvenku lépe, ale stejně to není můj šálek čaje (myšleno tato katergorie aut).