Český trh v únoru 2010: Mezi malými a středními SUV čtvrtý Tucson, ix55 druhý mezi velkými
Překvapil pouze výprodejový Tucson v nejprodávanější třídě, který to dotáhl do Top 5. Mezi velkými SUV statečně soupeří o stupně vítězů ix55 s podstatně dražšími BMW a Audi. V globálně nepříliš významných pickupech nahradil na první příčce minulého lídra Nissan NP300 loňský celkový vítěz Ford Ranger.
Hyundai Tucson na konci kariéry čtvrtý, BMW X1 těsně pod Top 5
Registrace malých a středních SUV a offroadů oproti stejnému měsíci roku 2009 vzrostly o více než polovinu: 55,5 %, ze 712 na 1.107 kusů.
Škoda Yeti získala další prvenství za 305 exemplářů a před ostatními měla velký náskok. Druhé místo patří Nissanu Qashqai se 116 kusy, třetí je Volkswagen Tiguan (77). Čtvrtý je výprodejový Hyundai Tucson se 63 novými vozy. V žebříčku již najdeme i jeho nástupce ix35, který napoprvé obsadil osmnácté místo s 15 registracemi. Úspěch Tucsonu je pochopitelně způsoben výprodejovými akcemi. Oficiální ceník začíná těsně nad půlmilionovou hranicí, zákazník získá slevu 130.000 Kč.
Ale zpět k únorovému pořadí. Ještě před rokem Honda CR-V kralovala, nyní se musí spokojit s nižšími příčkami, patří jí tentokrát pátá s 58 kusy. Šesté už je BMW X1, které má na kontě 49 vozů. V poslední době úspěšná Mazda CX-7 je až devátá.
V meziročním srovnání pochopitelně zatím vynecháme Yetiho, Nissan Qashqai má tradičně vysoký nárůst: o 329,6 % více než loni, kdy se prodalo jen 27 kusů. Mezi nejlepšími mu může konkurovat už jen Tucson s +293,8 % (+ 47 z 16). Stouply počty rovněž u Tiguanu, i když ne tak razantně (+23 automobilů, o 42,6 % více), zatímco Honda CR-V se takovým výsledkem pochlubit nemůže, ta si naopak pohoršila, a to o 14 kusů (loni 72, pokles -19,4 %).
O skokanech jsme se zmiňovali, připomeňme ještě Mazdu CX-7, která se zlepšila o 254,5 % (z 11 na 39), obehranou písničkou je to, že hlavním důvodem je přítomnost vznětového motoru. Největší meziroční propad zaznamenal Nissan X-Trail. Tomu se loni dařilo, skončil na 46 registracích, letos ovšem jeho počty klesly o 82,6 % na pouhých osm aut.
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v únoru 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2010 | 1-2/2010 | 2/2010 | 1-2/2010 |
1. | Škoda YETI | 305 | 553 | 27,6% | 26,0% |
2. | Nissan QASHQAI | 116 | 231 | 10,5% | 10,9% |
3. | Volkswagen TIGUAN | 77 | 148 | 7,0% | 7,0% |
4. | Hyundai TUCSON | 63 | 75 | 5,7% | 3,5% |
5. | Honda CR-V | 58 | 116 | 5,2% | 5,4% |
6. | BMW X1 | 49 | 84 | 4,4% | 3,9% |
7. | Audi Q5 | 46 | 100 | 4,2% | 4,7% |
8. | Kia SPORTAGE | 45 | 69 | 4,1% | 3,2% |
9. | Mazda CX-7 | 39 | 94 | 3,5% | 4,4% |
10. | Toyota RAV4 | 32 | 66 | 2,9% | 3,1% |
11. | Kia SORENTO | 31 | 60 | 2,8% | 2,8% |
11. | Subaru FORESTER | 31 | 60 | 2,8% | 2,8% |
13. | Ford KUGA | 25 | 60 | 2,3% | 2,8% |
14. | Suzuki GRAND VITARA | 24 | 64 | 2,2% | 3,0% |
15. | Chevrolet CAPTIVA | 23 | 39 | 2,1% | 1,8% |
16. | Volvo XC60 | 20 | 65 | 1,8% | 3,1% |
17. | Mitsubishi OUTLANDER | 18 | 42 | 1,6% | 2,0% |
18. | Hyundai SANTAFE | 15 | 28 | 1,4% | 1,3% |
18. | Hyundai ix35 | 15 | 15 | 1,4% | 0,7% |
20. | Renault KOLEOS | 13 | 25 | 1,2% | 1,2% |
21. | Mercedes-Benz GLK | 12 | 30 | 1,1% | 1,4% |
22. | Peugeot 4007 | 10 | 23 | 0,9% | 1,1% |
23. | Lada NIVA | 9 | 22 | 0,8% | 1,0% |
24. | Nissan X-TRAIL | 8 | 20 | 0,7% | 0,9% |
25. | Citroën C CROSSER | 7 | 12 | 0,6% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 16 | 28 | 1,4% | 1,3% |
- | CELKEM | 1107 | 2129 | 100,0% | 100,0% |
Celkový objem trhu v této kategorii se meziročně zvýšil o 36,6 %, z 1.558 na 2.129 vozů. Pořadí od ledna dominuje Yeti (553, podíl 26 %) před Qashqaiem (231, 10,9 %) následují Tiguan (148, 7 %), Honda CR-V (116, 5,4 %) a trochu překvapivě Audi Q5 (100, 4,7 %). I když se do měsíční Top 5 zatím letos nedostalo, celkový počet vozů mu na průběžné páté pořadí stačí.
Qashqai se zlepšil oproti loňsku o 402,2 % (o 185 vozů více) a Tiguan o 20,3 % (+25). Honda CR-V se naopak zhoršila (-30,5 %, o 51 aut méně), Audi Q5 má +5,3 % (+5 kusů).
U Škody Yeti činily vznětové motory v únoru 59,3 % registrací (181 kusů), Nissan Qashqai měl tento podíl jen o něco nižší, 50,9 % (59 vozů). VW Tiguan dosáhl naopak 88,3 % (68). Hyundai Tucson má plný počet: všech 63 aut poháněly agregáty spalující naftu, což je v této kategorii málo vídaný výsledek. Podíl turbodieselových Hond CR-V je z Top 5 nejnižší: 31 % a 18 kusů.
Prodej Hyundai ix55 překonalo jen BMW X5
Trh největších SUV a offroadů se meziročně propadl o 9,8 %, z 225 na 203 kusů. Mastodonti do těžšího či lehčího terénu se nemohou pochlubit stejnými výsledky jako jejich menší kolegové. I když u nich lze již takřka rok odečíst DPH bez instalace mřížky, změna zákona loni na jaře měla na tuto třídu spíše negativní vliv a potenciální zákazníci navíc zřejmě šetří.
První dvě místa patřila tradičně mnichovské automobilce BMW. Její dvě želízka v ohni, X5 a X6, se znovu seřadila za sebou. Počty byly ovšem nižší, nedosáhly ani třicítky. Pro první se rozhodlo celkem 28 zákazníků, sportovnější sourozenec má na kontě o tři registrace méně. O místo se však musí znovu dělit, tentokráte s Hyundaiem ix55. Na nepopulárním čtvrtém najdeme Audi Q7 s 23 vozy, i tato příčka je sdílená, okupuje ji ještě Volvo XC90, které se tak znovu dostalo do první pětky.
V meziročním srovnání si X5 pohoršila o 15,2 % (loni 33 aut), registrace X6 spadly dokonce o 34,2 % (z 38). Hyundai ix55 si polepšil o 1 vůz (+ 4,2 %). Audi Q7 má tentokrát o skoro polovinu více (+ 43,7 %), v jeho případě to znamená navýšení o 7 exemplářů. Volvo XC90 získalo poměrně značných 155,6 %, u něj toto číslo představuje +14 aut z pouhých devíti.
Většímu SUV z produkce švédského výrobce tak náleží titul Skokan roku, nikdo nebyl v únoru lepší. Opačného borce najdeme opět v Nissanu Pathfinder. Japonské automobilce se na začátku loňského roku dařilo i mezi velkými terénními auty, letos si jeden ze dvou jejích modelů ale pohoršil o 76 % (z 25 na 6).
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v únoru 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2010 | 1-2/2010 | 2/2010 | 1-2/2010 |
1. | BMW X5 | 28 | 68 | 13,8% | 14,3% |
2. | BMW X6 | 25 | 60 | 12,3% | 12,6% |
2. | Hyundai ix55 | 25 | 49 | 12,3% | 10,3% |
4. | Audi Q7 | 23 | 49 | 11,3% | 10,3% |
4. | Volvo XC90 | 23 | 58 | 11,3% | 12,2% |
6. | Mercedes-Benz ML | 17 | 31 | 8,4% | 6,5% |
7. | Toyota LAND CRUISER | 14 | 29 | 6,9% | 6,1% |
8. | Lexus RX | 9 | 17 | 4,4% | 3,6% |
9. | Mercedes-Benz GL | 8 | 23 | 3,9% | 4,8% |
9. | Volkswagen TOUAREG | 8 | 23 | 3,9% | 4,8% |
11. | Mitsubishi PAJERO | 6 | 9 | 3,0% | 1,9% |
11. | Nissan PATHFINDER | 6 | 12 | 3,0% | 2,5% |
13. | Jeep WRANGLER | 5 | 16 | 2,5% | 3,4% |
14. | Nissan MURANO | 3 | 3 | 1,5% | 0,6% |
15. | Infiniti FX | 1 | 2 | 0,5% | 0,4% |
15. | Land Rover DISCOVERY | 1 | 1 | 0,5% | 0,2% |
15. | Mazda CX-9 | 1 | 11 | 0,5% | 2,3% |
- | Ostatní modely | 0 | 14 | 0,0% | 2,9% |
- | CELKEM | 203 | 475 | 100,0% | 100,0% |
Objem českého trhu v této kategorii se oproti lednu a únoru 2009 snížil o 17,2 %, z 574 na 475 kusů. V celkovém pořadí vede zatím X5 se 68 kusy (podíl 14,3 %) před X6 se 60 (12,6 %), třetí je Volvo XC90, které má na kontě 58 aut (12,2 %). Následují Audi Q7 a Hyundai ix55, oba s 49 vozy a podílem 10,3 %. Žebříček je tak zatím stále vyrovnaný, ale to se může zanedlouho změnit.
Registrace BMW X5 klesly oproti loňsku o 16,1 % (z 81 o 13 kusů), X6 si pohoršila o 34 aut (z 94), tedy o 36,2 %. Volvo XC90 vykazuje takřka poloviční navýšení (+48,7 %, +19 vozů). Audi Q7 má naopak -10,9 % (o 6 méně), Hyundai ix55 se blíží Volvu (+48,5 %, o 16 více než před rokem).
Podíly turbodieselů byly v únoru následující: u BMW X5 činily 100 %, u X6 84 % (benzinový agregát poháněl čtyři auta), Hyundai ix55 má rovněž 100 % jako X5, u něj se ale zážehové motory nenabízí. Audi Q7 vykazuje také všechny vozy s pohonnými jednotkami TDI. U Volva XC90 je podíl 95,7 %, jeden exemplář spaluje benzin.
Zlato mezi terénními pickupy patří Fordu Ranger, bodovalo i Isuzu D-Max
V této poměrně specifické kategorii došlo k poklesu celkových registrací o 6, tedy o 13 %. Tentokrát ale nevládl Nissan NP300, nýbrž celkový vítěz ročníku 2009 Ford Ranger se 17 kusy. Druhé místo patří Mitsubishi L200, které v lednu vůbec nebodovalo (tentokrát 10 registrací), NP300 je třetí (5), Navara měla na kontě o 1 vůz méně, umístila se tedy na nepopulární čtvrté příčce. Nejlepší pětku uzavírá Toyota Hilux se dvěma kusy, jeden jediný si připsaly Mazda BT a nováček Isuzu D-Max.
Vedoucí Ranger oproti předešlému roku získal mohutných +325 %, tehdy našly nové majitele jen čtyři. Mitsubishi L200 navýšilo své počty o jeden vůz (+11,1 %), Nissan NP300 naopak 7 ztratil (-58,3 %). Pád najdeme i u Navary, a to daleko hlubší (-11 kusů, -73,3 %). Hilux má o 3 méně (-60 %). Mazda BT vykazuje stejný výsledek jako loni.
Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v únoru 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2010 | 1-2/2010 | 2/2010 | 1-2/2010 |
1. | Ford RANGER | 17 | 18 | 42,5% | 23,7% |
2. | Mitsubishi L200 | 10 | 10 | 25,0% | 13,2% |
3. | Nissan NP300 PICKUP | 5 | 26 | 12,5% | 34,2% |
4. | Nissan NAVARA | 4 | 12 | 10,0% | 15,8% |
5. | Toyota HILUX | 2 | 7 | 5,0% | 9,2% |
6. | Mazda BT | 1 | 2 | 2,5% | 2,6% |
6. | Isuzu D-MAX | 1 | 1 | 2,5% | 1,3% |
- | CELKEM | 40 | 76 | 100,0% | 100,0% |
Za první dva měsíce bylo zaregistrováno o 32 terénních pickupů méně než za stejné období 2009 (76 oproti 108), ztráta tedy činí 29,6 %.
Celkově zatím vede NP300 s 26 kusy (jeho podíl překračuje jednu třetinu) před Rangerem s 18. Následují Navara s 12 a L200 s 10 vozy. Registrace Toyoty Hilux se zastavily na čísle 7.
V meziročním srovnání si všichni porovnatelní konkurenti kromě Rangeru pohoršili. NP300 má o 3,7 % méně (-1 vůz), Navara o 65,7 % (-23), L200 o 47,4 % (-9) a Hilux o 56,3 % (také -9 vozů). Pickup od Fordu vyráběný v Thajsku si necháme na konec: zlepšil se o 125 %, respektive desítku aut.