Český trh v září 2010: Audi A8 vládne luxusní třídě
Celý trh v této malé, ale prestižní kategorii znovu zaznamenal navýšení. Zatímco před rokem našlo nové majitele 29 luxusních automobilů, letos jich bylo o čtyři více. Tento nárůst logicky znamená +13,8 %.
Pomyslné zlato patří Audi A8 za rovných 10 přírůstků. Na druhé příčce najdeme Porsche Panamera se 6 kusy, o tu třetí se podělily dva modely: BMW 7 a Mercedes S, oba mají na kontě 5 aut. První pětku uzavírá Lexus LS (3), pořadí doplňují Jaguar XJ a Volkswagen Phaeton s pouhými dvěma exempláři.
S loňskem můžeme srovnávat čtyři soupeře. Panamera získala 200 %, v září 2009 se tedy prodaly jen dvě. Sedmičkových BMW bylo před rokem 8, u něj to znamená negativní znaménko minus a 37,5 % k tomu (o 3 méně). Stuttgartská S-Klasse spadla ještě více: o -58,3 %, ztratila sedm aut z dvanácti. Lexus LS vykazuje nárůst o polovinu, zlepšil se tedy o jeden kus. A8 nebyla před rokem ani jedna, to samé platí o Jaguaru XJ a Phaetonu. Kupé CL od Mercedesu se neprodalo ani jedno, stejně jako Maybach.
Luxusní třída, registrace na českém trhu v září 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 9/2010 | 1-9/2010 | 9/2010 | 1-9/2010 |
1. | Audi A8 | 10 | 79 | 30,3% | 22,5% |
2. | Porsche PANAMERA | 6 | 65 | 18,2% | 18,5% |
3. | BMW 7 | 5 | 82 | 15,2% | 23,4% |
3. | Mercedes-Benz S | 5 | 94 | 15,2% | 26,8% |
5. | Lexus LS | 3 | 14 | 9,1% | 4,0% |
6. | Jaguar XJ | 2 | 6 | 6,1% | 1,7% |
6. | Volkswagen PHAETON | 2 | 4 | 6,1% | 1,1% |
- | Ostatní modely | 0 | 7 | 0,0% | 2,0% |
- | CELKEM | 33 | 351 | 100,0% | 100,0% |
Celkový trh v této kategorii za prvních devět měsíců stoupl oproti stejnému období roku 2009 z 212 na 351 registrací, tedy o 65,6 %. Procentní údaj sice pomalu padá, ale i tak jde o velmi dobré číslo, situace mezi luxusními koráby českých silnic je tak říkajíc růžová. Samozřejmě největší podíl na ní má Porsche Panamera, nové Audi A8, i BMW řady 7, které se nabízí od konce roku 2008.
Nesmíme zapomenout na Mercedes S, který se navzdory tomu, že je z celé čtveřice nejstarší, prodává až na občasné výkyvy také dobře, vždyť si se 94 kusy a podílem 26,8 % udržuje celkové vedení. Bavorská sedmička již ztrácí dvanáct aut (82, 23,4 %). Audi A8 díky současným úspěchům poskočilo na bronz (79, 22,5 %). Supersportovní Porsche s pěticí dveří se tedy musí spokojit se čtvrtou příčkou, zatím má 65 registrací a 18,5 %. S úctyhodným odstupem následují ostatní čtyři modely, které dosud letos bodovaly: japonský Lexus LS (14), kupé Mercedes CL (7), Jaguar XJ (6) a konečně VW Phaeton (4). Maybach má nulu.
Mercedes S získal 32,4 %, za tři čtvrtiny minulého roku bylo zaregistrováno 71 vozů. BMW řady 7 si meziročně polepšilo o 15,5 % (z 71 kusů o 11). Audi A8 má na kontě o 53 aut více, což představuje mohutných +203,8 %. Lexus LS získal 16,7 %, letošní výsledky jsou lepší o dvě registrace. Panameru jsme vynechali, neboť se poprvé v žebříčku objevila v srpnu 2009 a má tudíž navýšení v řádu tisíců procent.
Mezi vznětovými motory zvítězilo opět Audi A8 alespoň co se počtu kusů týče. Bylo jich nově zaregistrováno 7, v procentech má tedy 70 %. BMW 7 vykazuje poměr 2:3, jinak také 60 %. Podíl agregátů CDI u Mercedesu S byl osmdesátiprocentní (4 kusy), to je z Top 5 nejvíc. Překonaly jej ale oba vozy, které se nacházejí mimo ni. Dva Jaguary XJ i dvojice nových Volkswagenů Phaeton totiž spalují naftu.
Z tohoto přehledu jsme tradičně vynechali jak Panameru, tak LS, u nich byste turbodiesel pod kapotou hledali marně.