Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet Corvette

K.F.
Jednou z největších atrakcí minuloročního detroitského autosalónu byl nový Chevrolet Corvette. Jde o jediný americký skutečně hi-tech sportovní automobil, který se velkosériově vyrábí. Jeho kariéra začala před 45 lety v roce 1953 v michiganském městě...

Jednou z největších atrakcí minuloročního detroitského autosalónu byl nový Chevrolet Corvette. Jde o jediný americký skutečně hi-tech sportovní automobil, který se velkosériově vyrábí. Jeho kariéra začala před 45 lety v roce 1953 v michiganském městě Flint, kde probíhala ruční montáž první generace tohoto vozu. U zrodu první generace byl hlavním šéfkonstruktérem nedávno zesnulý (1996) Zora Arkus-Duntov. Corvette se během své úspěšné kariéry dočkal celkem pěti zásadních inovací.

Poslední generace Corvetty má uhlazený, neagresivní design, který mnohé skalní příznivce nemile překvapil, ale zdá se, že při výčtu všech ostatních vylepšení bude konstruktérům nové Corvetty odpuštěno.

O dostatečné jízdní výkony se stará "osvědčený" Small Block V8 o objemu 5,7 litru, který je však tentokrát vyroben celý z hliníku a poskytuje výkon 253 kW při 5400 otáčkách za minutu. Díky velkému objemu je i točivý moment na "patřičné" úrovni - 483 Nm/4200 ot/min. Zajímavé je, že motor ani v páté generaci Corvette není vybaven víceventilovou technikou.

Vysoký výkon motoru může přenášet na zadní kola buďto čtyřstupňová automatická převodovka nebo pro Evropany podstatně zajímavější šestistupňová manuální převodovka. Akceleraci s automatem z nuly na 96 km/h (daň za přepočet z mph) zvládne Corvette za 5,0 s. Manuální převodovka ještě nějakou desetinku ubere - 4,7 s. Prokluzu zadních kol brání protiprokluzový systém ETC a diferenciál s omezenou svorností. V tomto roce k výbavě přibyl i systém jízdní stability. Ten pracuje na stejném principu jako např. ESP u Mercedesu. To znamená, že pokud je vůz v zatáčce např. nedotáčivý elektronika na základě údajů z několika senzorů (otáčení kolem svislé osy, natočení volantu, rychlost, příčné zrychlení atd.) přibrzdí vnitřní zadní kolo. Naopak pokud je přetáčivý dojde ke krátkému přibrždění vnějšího předního kola. Tímto se eliminuje smyk, ke kterému ve skutečnosti ani nedošlo. U sportovního vozu jako je Corvette je samozřejmě možné tento systém vypnout a pořádně si zazávodit bez elektronických "serepetiček".

V srpnu minulého roku byla veřejnosti představena i verze Convertible neboli cabriolet. Na verzi Convertible je zajímavé především to, že karosérie byla vyvíjena nezávisle na kupé. Díky tomu je kabrio dokonce o 6 kg lehčí než kupé, což je velmi neobvyklé, jelikož obvykle jsou kabriolety až o 100 kg těžší než kupé!

K výrazné úspoře hmotnosti konstruktéři dospěli i rozhodnutím neinstalovat složitý a těžký hydraulický systém skládání střechy, takže u Corvetty je tento úkon přenechán svalům majitele.

A zajímavost na konec. Víte, že se Corvetty vyráběly až do roku 1966 jen ve verzi bez pevné střechy neboli kabrio. Později v roce 1975 naopak přišly do módy kupé v takové míře, že výroba kabria byla zastavena. Obnovení výroby nastalo až po dlouhých deseti letech.

 

Technické údaje pro Coupé a Convertible
Válce/ventily 8/2
Zdvihový objem (cm3) 4566
Max. výkon (kW/ot) 253/5400
Max kroutící moment (Nm/ot) 483/4200
Max. rychlost (km/h) 274
Zrychlení 0-96 Km/h (aut/man) 5,05/4,72

 

Spotřeba (nová norma) manuální 6st automat 4st
Město (l/100 km) 19,3 19,8
Mimo město (l/100 km) 8,9 9,2
Kombinovaný (l/100 km) 12,8 13,1
Emise CO2 (g/km) 299 306

 

Rozměry
( DxŠxV): 4566x1870x1211 mm
Rozvor: 2656 mm
Objem nádrže: 72,3 l
Pneu: vpředu:245/45 ZR17 vzadu: 275/40 ZR 18

K.F.