Čína v Detroitu 2009: Brilliance jen monitoruje terén, BYD chce do 3 let vstoupit na trh
Brilliance: Termín vstupu na trh USA zatím nestanoven
Čínská automobilová značka Brilliance se se svou modelovou paletou ukazuje na největších světových autosalonech, ale úspěchy většího rozsahu na mimočínských trzích nedosáhla. Účast na detroitské autoshow má zatím pouze průzkumný důvod, protože zatím nebyl oznámen termín příchodu na největší automobilový trh světa.
Američané si můžou v těchto dnech prohlédnout kupé M3, sedany M1 a větší M2 a nejnovější hatchback FRV, které jsme loni viděli mj. i na pražské Autoshow.
Brilliance v minulém roce exportovala 23 tisíc vozidel, především na rozvíjející se trhy jako je Rusko nebo Egypt. 700 vozů směřovalo také na německý trh. Většímu rozšíření ve státech EU brání průtahy při získávání regulárních typových homologací.
V roce 2009 by značka chtěla exportovat až 40 tisíc vozů. Roční produkce této automobilky činí asi 300 tisíc vozů, včetně licenčně vyráběných BMW řady 3 a 5 pro čínský trh nebo minibusů značky Toyota.
BYD: Čínský hybrid a elektromobil od roku 2011 v USA
Automobilka BYD rozhodně nešetří sebevědomím. Považuje se za leadera v oblasti „zelených“ automobilových technologií, což má mimo jiné v roce 2011 dokázat vstup na americký trh s hybridním autem a s elektromobilem.
Na detroitském autosalonu nastínil prezident automobilky Wang Chuanfu plány na nejbližších několik let – kromě prodeje hybridů a elektromobilů v USA je to vývoj nových dostupných technologií v této oblasti a výhledově také výroba aut v USA.
Model F3DM se už v Číně prodává a je prvním sériově vyráběným plug-in hybridem na světě. Spalovací motor slouží jen jako generátor elektrického proudu, auto tak pracuje na stejném principu jako připravovaný Chevrolet Volt. Kromě toho je možné baterie nabíjet z rozvodné sítě. Tato skutečnost je zakódována i v názvu auta – zkratka DM znamená Dual Mode. Stejné pohonné ústrojí dostane i připravovaný hybrid vyšší střední třídy F6DM.
Druhým ze zelených aut značky BYD je elektromobil E6. Jeho parametry zní lákavě: pětimístný crossover zrychlí z klidu na 100 km/h za zhruba 10 sekund, maximální rychlost je 160 km/h a dojezd 300 km. Žádná z těchto hodnot se tedy výrazně neodchyluje od běžného auta se spalovacím motorem.
Klíčem k úspěchu hybridu i elektromobilu mají být baterie vlastní konstrukce označované Fe. Jejich nabíjení je velmi rychlé – už po 10 minutách jsou nabity z 50 %. Doba životnosti je 10 let. Podle tvrzení automobilky jsou bezpečné, ekologicky šetrné a cenově dostupné.
BYD bude na americkém trhu působit s podporou společnosti MidAmerican Energy Holdings, která patří miliardáři Warrenu Buffetovi v BYD drží 10% podíl.