Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čínská auta jsou v Británii obtížně pojistitelná. Jdou těžko opravit

Marek Bednář
Diskuze (6)

Problematická dostupnost nejen náhradních dílů, ale i servisních manuálů na čínská auta ve Velké Británii znamená, že řada pojišťoven není ochotná tyto vozy pojistit. Ty, které ochotny jsou, chtějí spoustu peněz. Orientační zjištění cen povinného ručení na tři čínské modely v Česku podobný problém nenaznačuje.

Podobně jako v Česku, i ve Velké Británii mají motoristé povinnost pojistit svá auta, chtějí-li s nimi jezdit po veřejných silnicích. Když si tam ovšem člověk koupí vůz z Číny, má problém ho pojistit. Ve srovnání se zavedenými evropskými značkami je pojištění čínských aut drahé a pojišťoven, které nabídnou nějaké krytí, je jen hrstka, alespoň dle zjištění britského magazínu Auto Express.

Důvod není v autech samotných, s těmi není nic v nepořádku, nýbrž v tom, že je obtížné je opravit, zejména po nehodách. Náhradní díly nejsou snadno dostupné. „Některé opravny odepsaly auta z hloupých důvodů, kvůli něčemu, co by bylo opravené velmi snadno, kdyby šlo o Ford nebo Vauxhall. Nejsou dostupné díly, což je podle mě směšné, vezmeme-li v potaz, že jde o miliardové automobilky,“ říká Martyn Rowley, ředitel Národní asociace karosářů.

Video se připravuje ...

Pro servisy je těžké se dostat i k opravárenským manuálům, které by obsahovaly relevantní informace. Podle Bena Townsenda z výzkumné organizace Thatcham Research jde i o to, že v Číně je práce nesrovnatelně levnější než v Británii. „V Číně je naprosto normální, že opravíte celý bok auta. Pokud se dostanete do boční srážky, oni prostě opraví celý bok, protože práce je tam levná. Takže poskytnou informace k tomu, jak opravit celý bok, ale to by u nás znamenalo totální škodu jen kvůli ceně práce,“ říká Townsend.

Podle magazínu navíc nejde jen o nové značky, které v Číně vznikají (a také zanikají) jako na běžícím páse. Problémy se objevily i u značky MG, kde kromě nedostatku dílů údajně může být problém získat i tak základní informace, jako správné hodnoty geometrie kol. Přinejmenším dílů je však podle britského zastoupení automobilky MG dost: „Naše skladové zásoby zajišťují, že máme dostatek dílů na 10 měsíců a 91 % dílů pro celou modelovou řadu MG je dostupných tady v Británii,“ cituje ho magazín.

MG také spolupracuje s Thatchamem na tom, „aby opravny měly všechny informace, které potřebují“. Značka Omoda, která v Británii chce brzy spustit prodeje SUV 5, na to šla podobným způsobem – napřed zkoumá trh a až poté začne nabízet auta. Ve výsledku tak má držet na skladě náhradní baterie a řada dalších dílů by měla být dostupná do dvou dnů.

„Postupujeme i v dalších oblastech, jako např. poskytnutí informací pro zhodnocení oprav a detailní manuály k tomu, aby servisy mohly opravy provádět. Naši inženýři v Číně také spolupracují s Thatchamem na tom, aby zapracovali doporučení do budoucích modelů,“ cituje magazín automobilku.

Hrozí podobné nesnáze i v Česku? Na našem trhu zatím není čínských značek přítomných tak moc, aby se dal vysledovat nějaký plošný problém. Rychlý pohled na některé z internetových porovnávačů u modelů značek Dongfeng a MG ukázal ceny povinného ručení i havarijního pojištění vesměs srovnatelné s evropskými značkami.

Marek Bednář
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - apoho
13. 3. 2024 07:17
Embargo
Ne že bych fanatickym podporovatelem čínských aut ale spíš v té informací cítím jeden z kroků, jak omezit nechtěný příliv levných aut.
Nevěřím, že náhradní díly jsou problém.
Avatar - rohYpnol
12. 3. 2024 17:23
Stejně jako
Ano, stejně jako Tesla. A stejně jako čím dál víc evropských modelů evropských značek.
Avatar - Barry Lyndon
12. 3. 2024 16:54
Re: A co teprve gigacasting
Auta jsou levná. To jen fiat money ztrácí hodnotu extrémní rychlostí, takže jich je potřeba na pořízení aut i nemovitostí extrémní množství :D
Avatar - Roman Horký
12. 3. 2024 16:12
Re: A co teprve gigacasting
OK ale tomu by pak měla odpovídat pořizovací cena nového auta. Zatím to nikde není vidět.
Avatar - Barry Lyndon
12. 3. 2024 16:04
A co teprve gigacasting
Až bude celé auto vylisované z jednoho kusu aluminia jako autíčko z Matchboxu, tak už se konečně nic opravovat nebude, jen měnit kus za kus :-) :yes: :yes: :yes:

Aluminium je výborně recyklovatelné :-) :yes: :yes: :yes: