Čínský automobilový trh předhání ostatní
Z Číny se stalo jedno z nejdůležitějších odbytišť evropských automobilek a jejich zájem o zdejší trh se bude i nadále zvyšovat. Nicméně automobilky z Evropy se dostávají čím dál tím více pod tlak kvůli čínským firmám (SAIC, Changan atd.).
O tom, jestli a do jaké míry se automobilky a jejich dodavatelé z Evropy prosadí a jakou pozici si vybudují, rozhoduje správná strategie. Další výzvou je fakt, že je čínský trh v současnosti roztříštěn.
Ambiciózní čínská pětiletka s cílem efektivního využívání zdrojů a udržitelnosti je vynikající příležitostí pro evropské know-how v oblasti hybridních automobilů a elektromobilů. Čína má totiž ambiciózní plán: podle pětiletky se mají do roku 2015 snížit exhalace CO2 o 30 %.
To vše vyplývá ze studie „Vliv Číny na automobilový průmysl ve střední Evropě“ od společnosti Roland Berger Strategy Consultants.
Prodeje automobilů v Číně se stále zvyšují. V roce 2018 má být čínský trh s osobními automobily oproti trhu v USA nebo západní Evropě dvojnásobný.
Osmiprocentní roční nárůst zde znamená přírůstek 33 milionů osobních vozů. Evropští výrobci tím získali významné podíly na trhu. Volkswagen již nyní prodává 30 % ze své celkové produkce v Číně. Na druhou stranu je již 5 automobilek z Číny jako SAIC, Changan, Geely-Volvo, Chery a Dongfeng mezi dvacítkou největších světových automobilek.
Čínský automobilový trh se v jednotlivých regionech velmi liší. Na východním pobřeží dominuje luxusní segment a tato oblast je dobrým odbytištěm zejména pro německé automobilky. Na západě a ve vnitrozemí převažují menší a kompaktní vozy.
Pro automobilky a jejich dodavatele v Evropě budou mít strategické pozice v Číně v nadcházejících letech obrovský význam. Zejména jde o výstavbu dalších výrobních kapacit.
Evropské automobilky čím dál více očekávají, že je jejich dodavatelé budou doprovázet i do Číny – to se týká také firem v Rakousku a střední Evropě. Je to proto, že přístup ke stále důležitějším čínským dodavatelům není ze zahraničí možný.
V následujících letech budou čínské automobilky vstupovat na evropský trh ojediněle a s rozvahou. Je to dáno chybějícími technologiemi. Dále budou dost zaneprázdněny růstem na svém domácím trhu. Proto by pro ně bylo velmi složité zajistit financování nových závodů a distribučních sítí v Evropě. Neočekáváme tedy žádné investiční vlny z Číny do střední a východní Evropy.
Do roku 2018 bude tvořit podíl čínských automobilek na evropském trhu necelé jedno procento. Jistá expanze ale už začala: Greatwall, Chery a FAW již mají pobočky v Jižní Americe, Africe, střední a východní Evropě a jihovýchodní Asii.
Podobně to vypadá i v případě čínských dodavatelů. V Evropě investují jen sporadicky, většinou z důvodu nákupu technologií. V delším horizontu jsou ale investice ve střední Evropě možné, zejména u montážního sektoru. Zde má region střední a východní Evropy velmi dobré jméno – a to i v Asii.