Citroen C5 – Individualista
Citroën nejen v domovské Francii vyvolává poslední měsíce vlnu zájmu, kterou asi nikdo od nového modelu C5 nečekal. Pokud vše Citroenu půjde tak, jako přijetí nového designu, bude to nový impuls pro značku, která dosud zůstávala tou třetí vzadu, za Renaultem a Peugeotem.
Originalita nových modelů spočívá v kombinaci mohutného vzhledu s francouzským šarmem zvenku a zaměřením na vysokou kvalitu materiálů a jejich zpracování uvnitř.
Až do nedávna to vypadalo, že Mondeo bude soupeřit jen s Passatem a novou Vectrou, ale loňský příchod Laguny a představení nového Citroënu C5 mění radikálně rozložení sil.
Sedan místo liftbacku
Dramatickou změnu v myšlení Citroënu vidíme hned na prvních snímcích. Doby, kdy všechny modely s dvojitým šípem ve znaku, měly praktickou výklopnou záď jsou zřejmě definitivně pryč a základní C5 je klasický tříprostorový sedan. Výrobce to nikde neuvádí, ale zřejmě je to jedna z indicií k přechodu ke sportovnějšímu image této značky.
Designový jazyk, kterým tvůrci k pozorovateli promlouvají, není úplně nový. Není to šok, ale spíše příjemné překvapení, vidět takový automobil francouzské provenience.
Příď s technicky propracovanými 3D-tvary nese pochopitelně nově interpretované bumerangové světlomety a štěrbinu, která uprostřed přechází do dvojitého firemního šípu. Peugeotovská tlama se u sourozence opakuje, ale ani přes chromované orámování není tak dominantní jako na modelu 407. Novým prvkem, který se opakuje na mlhovkách i světlometech jsou spodní hrany světel se schůdkem, který dostane i nový Superb.
Citroëny střední třídy měly vždy velké rozvory a hodnota 2,815 m u nové C5 na tuto tradici navazuje. Velký konkurent Mondea má ve verzi sedan vnější rozměry 4,779 m x 1,860 m x 1,458 (1,451 m s hydropneumatickým odpružením) m. Kombi je o 5 centimetrů delší.
Na většině fotografií jsou vozy na osmnáctipalcových nebo devatenáctipalcových (!) kolech, které exaktně vyplňují výřezy v blatnících. Boční profil sedanu ukazuje preferenci prostoru pro cestující před místem pro zavazadla. Mimořádně velké prosklení předních dveří vyřešili tvůrci zavedením malého trojúhelníkového okna, které je na pevno. O málo menší pár zadní dveří má tvar, prakticky neovlivněný zadním blatníkem. I když by na to výrobce měl zřejmě právo, neoznačuje svůj nový model módním zařazením mezi čtyřdveřová kupé.
Kombi (4,829 m x 1,860 m x 1,495 m (1,491 m), rozvor 2,815 m) bude jistě velmi populární volbou, protože k tradiční prostornosti Citroën přidal ještě dynamické tvary. Aby se opticky rozbil vysoký a mohutný ponton karoserie, budou do spodní boční části nárazníků a bočních dveří zakomponovány chromované ozdobné lišty. Významným stylistickým prvkem zůstávají i v nové generaci koncová světla.
Komfortní i sportovní jízda
Výrobce zdůrazňuje sportovní polohu řidiče za volantem, která rozhodně nepatřila k vlastnostem předchozího modelu. Co naopak bylo dále rozvíjeno je zaměření na akustickou pohodu na palubě. Použité prostředky jsou známé z dražších prémiových modelů, od vrstvených skel, přes uložení náprav, motoru a dalších komponent, až po materiály tlumící hluk a vibrace na kapotě, v podlaze, ve dveřích nebo ve stropě.
Radikální obrat představuje také řešení v oblasti podvozku. Po dlouhých letech vlády komfortního, ale ne právě sportovního hydropneumatického odpružení, bude v nabídce jak nejnovější elektronicky řízený systém Hydractive 3 Plus, tak také konvenční odpružení ocelovými pružinami s hydraulickými tlumiči pérování. Podvozková platforma je po zkrácení převzata z většího Citroenu C6.
Zavazadlový prostor sedanu má 439 l (nebo 467 l s lepicí sadou), kombi C5 Tourer disponuje 505 litry (533 l), které lze rozšířit až na 1462 (1490 l).
Motory
Nabídka pohonných jednotek se skládá ze tří zážehových a čtyř vznětových motorů. Zásadní novinku na tomto poli ale nenajdete. Pro příznivce benzinu má být k dispozici čtyřválec o objemu 1,8 l s výkonem 92 kW a točivým momentem 170 Nm, dvoulitrový čtyřválec s výkonem 105 kW a točivým momentem 200 Nm a na vrcholu zážehových agregátů se usadí již tradiční třílitrový šestiválec s výkonem 155 kW.
Citroen C5 - zážehové motory | |||
Motor | 1.8i 16V | 2.0i 16V (BVA) | 3.0i V6 BVA |
Zdvihový objem [cm3] | 1749 | 1997 | 2946 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 92/6000 | 103/6000 | 155/6000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 170/3750 | 200/4000 | 290/3750 |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 210 (205) | (224) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,2 | 10,7 (11,7) | (9,2) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,9 | 8,4 (8,9) | (10,5) |
Cena ve Francii - Attraction [Euro] | 21500 | - | - |
Cena ve Francii - Confort [Euro] | 23600 | 25700 (26900)* | - |
Cena ve Francii - Dynamique [Euro] | 23600 | 25000 | - |
Cena ve Francii - Exclusive [Euro] | - | 28450 (29650)* | 34150* |
* Ceny včetně hydropneumatického odpružení Hydractive 3 Plus
Pro zájemce o vznětové pohonné jednotky bude připravena o něco bohatší nabídka, která má začínat motorem 1.6 HDi o výkonu 80 kW a točivém momentu 240 Nm. následují čtyřválce 2.0 HDi s výkonem 100 kW a točivým momentem 320 Nm a 2.2 HDi s výkonem 125 kW a točivým momentem 370 Nm. Vrchol vznětových motorů obsadí šestiválec 2.7 HDi, který má disponovat výkonem 150 kW a točivým momentem 440 Nm.
Citroen C5 - vznětové motory | ||||
Motor | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.2 HDi | 2.7 HDi V6 |
Zdvihový objem [cm3] | 1560 | 1997 | 2179 | 2720 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 80/4000 | 100/4000 | 125/4000 | 150/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 240/1750 | 320/2000 | 370/1500 | 440/1900 |
Max. rychlost [km/h] | 191 | 204 (201) | 219 | (224) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,4 | 11,6 (12,8) | 9,2 | (8,9) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,6 | 6,0 (7,1) | 6,5 | (8,4) |
Cena ve Francii - Attraction [Euro] | 23600 | - | - | - |
Cena ve Francii - Confort [Euro] | 25700* | 28200 (29400)* | 30900* | - |
Cena ve Francii - Dynamique [Euro] | 25700 | 27500 | - | - |
Cena ve Francii - Exclusive [Euro] | - | 30950 (32150)* | 33050* | 37950* |
* Ceny včetně hydropneumatického odpružení Hydractive 3 Plus
Ceny
V tuto chvíli (únor 2008) jsou známy pouze ceny na francouzském trhu. Ty však vypadají více než konkurenceschopně. Základní výbava Attraction obsahuje všechny obvyklé bezpečnostní prvky (ESP, přední, boční hlavové a kolenní airbag pro řidiče), ale výrobce myslí i na pohodlí, takže bez příplatku dostanete ve Francii i jednozónovou automatickou klimatizaci, rádio s CD a MP3 přehrávačem. Neobvyklý je velký rozměr kol, která mají u základní výbavy průměr 16 palců, ale pneumatiky jsou nadstandardní 225/60 R16. Výbavy Dynamique a Exclusive jezdí výhradně na kolech z lehkých slitin. Pro šestiválce lze přímo z výroby objednat extrémní a ve střední třídě krajně neobvyklý rozměr kol lehkých slitin a pneumatik 245/40 R19.
Odpružení Hydractive 3 Plus je vyhrazeno vyšším verzím a je vázáno na použitý motor/převodovku. Mají jej všechny verze s automatickou převodovkou, zážehové a vznětové dvoulitry s výbavou Confort a Exclusive, oba šestiválce a čtyřválce 2,2 HDi.