Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën v Ženevě 2010

Francouzská automobilka Citroën si pro letošní Ženevu připravila překvapení v podobě dynamického konceptu Survolt. Očekávanými premiérami bylo představení konceptu DS High Rider i sportovního modelu DS3 Racing

Francouzská automobilka Citroën si pro letošní Ženevu připravila překvapení v podobě dynamického konceptu Survolt. Očekávanými premiérami bylo představení konceptu DS High Rider i sportovního modelu DS3 Racing. Přívětivost k životnímu prostředí demonstrovala dvojice C3 Picasso e-HDi a C-Zero.

Survolt

Citroën vytrvale pracuje na nové image, která má značce vrátit pověst kreativního výrobce automobilů. Přinejmenším po designové stránce se to Citroënu daří. Vedle koncepce velkých čelních skel, která sice nemusí sednout každému, ale je rozhodně originální a marketingově snadno uplatnitelná, se značka s dvojitým šípem ve znaku prezentuje dlouhá léta jako tvůrce futuristických studií. Posledním výtvorem je koncept malého sportovního kupé Survolt, představený v Ženevě.

3,85 m dlouhý, 1,87 m široký a jen 1,20 m vysoký automobil má v sobě cosi z bohaté historie Citroënu, ale i z jeho úspěšné přítomnosti v motorsportu. Po studii supertovního GTbyCitroën tak jde o další připomenutí skutečnosti, že značka ovládající několik let světové soutěže, nemá v portfoliu žádný jednoznačně sportovní model, ani dvoudveřové kupé. Doba takovým novinkám v lidovém pojetí příliš nepřeje, což se odráží i na blíže nespecifikovaném elektropohonu studie Survolt.

Citroën Survolt je v prvé řadě showcar a jako takový svou roli na světových autosalonech jistě splní bez ztráty květinky (už kvůli jeho elektropohonu).

Následník loňského konceptu Revolte od něj přebírá několik detailů (maska, řešení předních světlometů, kapoty), ale má výrazně sportovnější charakter. Komplikovaně tvarovaná karoserie, na které nejsou žádné nezakřivené plochy ani přímky, dostala atraktivní barevné provedení kombinující matný šedý lak s růžovými vnitřními detaily záhybů, spojlerů a difuzorů.

Stejně dynamicky jako exteriér má působit i dvoumístný interiér konceptu. K dominantním prvkům prostoru pro posádku patří integrovaný chromovaný ochranný rám, který má vyvolávat stejné pocity jako dokonale zpracovaný šperk.

S ohledem na to, že Survolt stojí hned vedle nového hatchbacku DS3 Racing věříme, že by se mohl jednou stát vzorem pro malé kupé značky Citroën. Vždyť i Renault svým roadsterem Wind v Ženevě dokazuje, že to není nemožné...

DS High Rider

V letošním roce bude Citroën pokračovat v rozšiřování své luxusnější řady DS a předskokana sériovému modelu dělá v Ženevě koncept High Rider. První oficiální fotografie tohoto vozu Citroën uvolnil ještě před zahájením autosalonu prostřednictví stále populárnější sociální sítě Facebook.

Citroën DS High Rider je třídveřový hatchback sportovního stylu, který svými rozměry (délka 4,26 m, šířka 1,82 m a výška 1,48 m) spadá do nižší střední třídy. Nemá ale například lomené zadní okno, jako je tomu u C4 Coupé. Střecha konceptu má odlišnou barvu od zbytku vozu a je potažená tkaninou. Maska chladiče zachovává současný styl značky, kdy dva chromované pásy přecházejí do loga výrobce umístěného uprostřed. Přední světlomety zasahují hluboko do blatníků, ty zadní jsou ze světelných diod.

K pohonu DS High Rider slouží hybridní ústrojí s označením Full Hybrid 4, které kombinuje přeplňovaný vznětový motor umístěný vpředu s elektromotorem uloženým u zadní nápravy. Bližší informace automobilka prozatím nezveřejnila, ale můžeme předpokládat, že se jedná o obdobný systém jako u koncernového Peugeotu 3008 Hybrid4. V něm naftový turbomotor HDi poskytuje výkon 120 kW (163 k) a elektromotor dává 27 kW (37 k). Tento vůz má poháněné obě nápravy a může jet také čistě na elektřinu.

Francouzská automobilka s dvojitým šípem ve znaku zvolila při uvádění nové modelové řady stejný způsob jako loni u DS3. Nejprve představila studii DS Inside, půl roku po ní následovala sériová verze. Produkční model DS4 se totiž jako druhý člen prestižní řady DS objeví s největší pravděpodobností na podzim v Paříži.

DS3 Racing

Citroën DS3 Racing má odrážet zkušenosti automobilky v motoristickém sportu a zároveň bude mít nejblíže k připravovanému závodnímu provedení modelu DS3 pro účast v seriálu WRC.

Třídveřový hatchback s karoserií dlouhou 3948 mm, širokou 1737 mm a vysokou 1451 mm se od ostatních verzí modelové řady DS3 odliší kromě barev a grafiky na karoserii i novými díly. Ty představuje spoiler pod předním nárazníkem, rozšíření blatníků o 30 mm, nástavce prahů a difuzor pod zadním nárazníkem. Všechny tyto díly mají být z karbonu.

K poznávacím znamením Citroënu DS3 Racing budou patřit i 18palcová kola se specifickým designem, jejichž standardním obutím budou pneumatiky Michelin Pilot Sport 2 o rozměru 205/40 R18. Za novými koly se ukrývají brzdy značky Alcon s kotouči o průměru 328 mm vpředu a čtyřpístkovými třmeny na obou nápravách. Součástí přiostření modelu DS3 je i sportovní podvozek s tlumiči BOS, snižující světlou výšku o 15 mm.

Pro interiér jsou připraveny změny v podobě barevného provedení palubní desky, hlavice řadící páky a několika dalších částí. V hojné míře je využit i karbon, z nějž je středová konzole, část volantu a loketní opěrky na výplních dveří. Každý DS3 Racing bude také vybaven plaketou se sériovým číslem. Nejzásadnější změnu oproti interiéru standardní DS3 ovšem představují nová sportovní sedadla.

K pohonu poslouží motor 1,6 THP 200, který vznikl přepracováním standardního agregátu 1,6 THP 150 (115 kW/156). Má o 30 % vyšší maximum výkonu (147 kW/200 k při 5800 min-1) a nejvyšší točivý moment zvýšený o 15 % z 240 na 275 Nm mezi 2500 a 4000 min-1. Úpravy jsou výsledkem použití přeprogramované řídící jednotky, vyššího plnícího tlaku turbodmychadla a upraveného výfuku.

Citroën ani v Ženevě nepotvrdil informace o tom, že maximální rychlost DS3 Racing je 231 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h trvá jen 6,8 s a tyto údaje jsou tedy stále neoficiální. Naopak automobilka potvrdila, že Citroënu DS3 Racing bude vyrobena omezená série 1000 vozů a jejich prodej má být spuštěn v druhé polovině roku 2010.

C3 Picasso e-HDi

Vedle dynamicky působících a sportovně zaměřených konceptů představuje Citroën i model C3 Picasso e-HDi. Ten demonstruje změny, které se ukrývají pod novým označením e-HDi.

Hlavní novinkou ukrytou pod novou zkratkou je nová generace mikrohybridního systému Stop&Start. Ta má nabídnout vyšší úroveň uživatelské komfortu než doposud používaný systém. Dále má přispět k regeneraci baterie při zpomalování a brzdění, díky čemuž dochází k úspoře paliva a snížení emisí CO2.

V Ženevě vystavený Citroën C3 Picasso e-HDi je vybaven motorem 1.6 HDi, který vedle systému Stop&Start spolupracuje s robotizovanou manuální převodovkou.

Další novinkou, která má vozy francouzské automobilky udělat přívětivějšími k životnímu prostředí, je polykarbonátová střecha se 70 fotovoltaickými články o výkonu 160 W, pomocí nichž se dobíjí akumulátor, čímž se zkracuje doba používání alternátoru, což má vliv na spotřebu

Při výrobě Citroënu C3 Picasso e-HDi se ve větší míře uplatnily ekologické materiály. Jejich zastoupení je téměř 20 %, a jsou použity na díly jako jsou koberečky, čalounění sedadel, kryty kol nebo palivová nádrž. Citroën přijal závazek, že od roku 2011 bude ve všech nových modelech používat 20 % ekologických materiálů.

C-Zero

Skupina PSA Peugeot Citroën doposud spolupracovala s japonským Mitsubishi Motors pouze v segmentu středních SUV, ale v Ženevě se na stánku automobilky Citroën představil další plod spolupráce, jímž je elektromobil C-Zero. Ten není ničím jiným než značkovou verzí miniauta Mitsubishi i-MiEV, které se začalo v Japonsku prodávat v druhé polovině loňského roku.

Název C-Zero má dvě dimenze. Nula v jeho názvu značí jednak hierarchické zařazení pod model C1, nebo chcete-li vedle něj, a zároveň symbolizuje nulové emise vypouštěné při jeho provozu. Synchronní elektromotor s permanentním magnetem bude pohánět zadní nápravu přes jednorychlostní převodovku. Nejvyššího výkonu 47 kW (64 k) dosáhne mezi 3000 a 6000 min-1, maximum točivého momentu 180 Nm začíná při 2000 min-1.

Energii pro pohon dodá 330Voltová lithium-iontová baterie složená z 88 50Ah článků s celkovou kapacitou 16 kWh. Z domácí zásuvky rozvodné sítě se bude akumulátor nabíjet šest hodin, s použitím externí rychlonabíječky (125 A, 400 V) se baterie nabije na 80 % během půl hodiny.

3,48 metru dlouhý elektromobil plně postačí požadavkům evropského provozu. S maximální rychlostí 130 km/h nebude brzdou provozu ani na při krátkých cestách po dálnicích, to samé platí pro akceleraci z 0 na 100 km/h za 15 sekund. Dojezd podle normy pro kombinovaný cyklus je 130 km.

Citroën C-Zero je navržen především pro potřeby francouzského trhu. Podle průzkumu provedeného ve Francii 70 % jízd během všedních dnů je do 30 km a průměrná denní vzdálenost ujetá autem je 40 km. Akční rádius tedy tamní zákazníky nikterak neomezí, naopak dostupnost C-Zera výrazně zlepší státní příspěvek na nákup elektromobilu ve výši 5000 Euro.

Samotná cena zatím zveřejněna nebyla. C-Zero nabídne posilovač řízení, ESP, šest airbagů a klimatizaci, tedy výbavu výrazně nad standardem mezi minivozy. Uvnitř se nacházejí místa pro čtyři cestující a prostor pro 166 litrů zavazadel.

Uvedení na trh je plánováno na poslední čtvrtletí roku 2010. Ve stejnou dobu se začne prodávat sesterský Peugeot iOn, který se bude lišit prakticky jen logem a přední maskou.

Kromě toho Citroën nabídne také užitkový Berlingo First Electric vyráběný ve spolupráci s francouzskou automobilkou Venturi.

Ondřej Pavlůsek

Ondřej Pavlůsek