Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cupra v roce 2022 prakticky zdvojnásobila prodeje, Seatu se tolik nedařilo

Filip Melich
Diskuze (9)

Mladá španělská automobilka Cupra za sebou má rekordní rok, kdy v podstatě zdvojnásobila své prodeje a pomalu se začala dotahovat na Seat. Tomu se naopak loni příliš nedařilo.

Cupra, jakožto mladá značka, jejíž jméno dříve značilo jen sportovnější Seaty, nepřestává růst, v loňském roce dokonce dravě, zatímco odbyt Seatu v loňském roce klesl. Na vině prý byly především přetrvávající komplikace v dostupnosti polovodičů a dalších důležitých dílů. Celkově společnost Seat S.A., pod níž obě značky spadají, v roce 2022 zákazníkům dodala zhruba 385.600 vozidel.

V předchozím roce 2021 se přitom společnosti Seat S.A. podařilo dodat 470.500 vozů, tudíž loňský rok představoval v meziročním srovnání propad o 18,1 %. Na svědomí ho má především Seat, jehož odbyt se meziročně propadl o 40,5 %. Zatímco v roce 2021 prodal 391.200 aut, v loňském roce to bylo už jen 232.700 vozidel.

Video se připravuje ...

Seatu se sice v roce 2022 podařilo prodat své milionté SUV, ale to mu bohužel v době nedostatku klíčových dílů nepomohlo a na svých nejdůležitějších trzích, mezi něž krom Španělska patří například Německo nebo Velká Británie, se jeho odbyt propadl o desítky procent. Nejprodávanějším modelem Seatu zůstala Arona (71 tisíc aut), následována Ibizou (51,3 tisíc aut) a Leonem (41,5 tisíc aut).

Opačným příběhem je značka Cupra, jíž se podařilo téměř zdvojnásobit své prodeje. Zatímco v roce 2021 si Cupru pořídilo 79.300 lidí, o rok později už stála na příjezdové cestě 152.900 majitelů. Celkem od svého vzniku v roce 2018 Cupra dodala téměř 300 tisíc vozidel.

Hlavním tahounem v loňském roce byl úspěšný model Formentor, který se na odbytu značky podílel ze 63,8 % a na odbytu celé společnosti Seat S.A. zhruba z 25 %. Druhý nejprodávanější model byl elektrický hatchback Born s odbytem 31,4 tisíc vozidel (cca 20,5 % odbytu Cupry). Nejdůležitějšími trhy pro Cupru jsou, podobně jako v případě Seatu, Německo, následované Velkou Británií a Španělskem.

Video se připravuje ...

Odbyt značky Cupra na našem trhu komentoval Aleš Novák, ředitel značek Cupra a Seat pro Českou republiku: „Naši prodejci předali zákazníkům rekordních 2.313 vozů značky Cupra! Díky dosaženému výsledku se Cupra zařadila ve statistikách SDA mezi nejrychleji rostoucí značky na českém trhu. Meziroční nárůst přesahující 350 % hovoří za vše.“ Náhled do statistik SDA prozrazuje, že Seatu u nás odbyt v meziročním srovnání klesl o téměř 60 %. Nově registrovaných Seatů pak bylo zhruba o 1,5 tisíce více než modelů Cupra.

Kai Vogler, člen představenstva společnosti Seat S.A. odpovědný za prodej a marketing, říká, že poptávka po automobilech obou značek zůstává velmi vysoká a společnost eviduje rekordní počty objednávek. Wayne Griffiths, předseda představenstva značek Seat a Cupra, k loňským výsledkům řekl: „Rok 2022 byl nepředvídatelný, ale my jsme z dané situace vytěžili bezpochyby maximum. Cupra i nadále překonává očekávání a upevnila své postavení nejrychleji rostoucí automobilové značky v Evropě. Naše pozoruhodné počty dodaných vozů potvrzují, že poptávka po této značce a jejích elektrifikovaných vozidlech nevykazuje žádné náznaky zpomalení.

Na adresu situace v zásobování v roce 2023 Wayne Griffiths dodal: „Jedna věc je jistá – jisté není nic. Ale tím, že je pro nás hlavní prioritou růst značky Cupra a elektrifikace společnosti Seat S.A., jsme se rozhodli čelit všem budoucím výzvám a přetvářet je v příležitosti.“ V praxi to mimo jiné znamená, že se letos dočkáme produkční verze elektrického sportovního SUV Cupra Tavascan a rozšíření současné produktové řady značky Cupra o nové verze a motorizace.

Filip Melich
Diskuze (9)

Doporučujeme

Avatar - rohYpnol
15. 1. 2023 19:24
Re: Cupra
Formentor není žádný průser, nějaké prodeje nese. O tom žádná. Jenže sám vlastně netušíš, proč Formentor je Cuprou a ne Seatem :-[] :-!

A sám jsi uvedl příklad - ano, i Subo WRX STi melo základ v 1.5 atmo tuctovém sedanu. Jenže i to WRX STi bylo pořád Subaru a ne nějaká fiktivní značka vygenerovaná PR marketingovým oddělením.
Avatar - hugino
15. 1. 2023 17:13
Cupra
Keď príde nová auto značka tak s nejakým modelom musí predsa začať. Ano najprv to boli len prevlečené Seaty ale napokon prišiel prvý ozajstný model Formentor a musí každý uznať že je úspešný a aj druhý Born aj keď je to BEV tak sa mu v celku darí.V najbližších rokoch prídu ďalšie modely takže v reále sa Cupra za dosť krátke obdobie v Európe etablovala .Za mňa je o mnoho väčší prúser keď značky ktoré sú x rokov na scéne len preznačkujú konkurenčný model ( nie z vlastného koncernu ) a tvária sa že to je v poho Yaris/Mazda 2 alebo Corolla/Swace. Niekto tu raz písal že Cupra by mala ponúknuť len silné motorizácie ale aj veleúspešná Imprezza WRX mala aj civilnú verziu s 1.6 atmo. Takže za mňa Formentor s 1.5 tsi je v poho a je to vidieť aj na predajoch. Ja osobne tejto značke fandím.
Avatar - rohYpnol
15. 1. 2023 11:51
Re: Lahko sa zdvojnasobuju cisla
Přesně tak. Jsou to jen PR žgryndy, nic víc.

Za mě VW dlouhodobě nezvládá Seat, resp. možná si to Španělé dělají sami.

Každopádně Škoda si dokázala vybudovat dobře jméno značky a dokázali budovat hodnotu značky a vlastní identitu. Teď s EV ji sice zdatné začínají ničit, ale to je jedno.

Seat měl za mě neuvěřitelný potenciál, protože v chladném racionálním a korporátním světě VW neměli konkurenci v podobě emocí. Ale kam zmizelo to heslo Seat - auto emocion...?!?

Jenže budovat auto emocion s MPV Alhambrou, MPV Alteou a MPV Toledem, to je prostě totální schíza... Pak převlečení A4, ...

Oddělení Cupry je úplný nesmysl. Ta značka nemá hodnotu, za kterou ji vydávají. Je to stejné jako DS u Citroenu. Prostě značka, která nemá oporu ani v produktu, ani v hodnotě značky, ale jen v PR.
Avatar - rohYpnol
15. 1. 2023 11:42
Re: Aneb jak se zbavit Seatu
Seat má v západní Evropě hodně špatné jméno. Tam to funguje jinak prostě.
V Rakousku třeba o Seat skoro nikdo ani nezavadí pohledem. Prostě ho vůbec neberu...Co na tom že technicky je to VW....
15. 1. 2023 11:39
Re: Lahko sa zdvojnasobuju cisla
Moc se mi líbí vyjádření českého pana ředitele: "Naši prodejci předali zákazníkům rekordních 2.313 vozů značky Cupra! Díky dosaženému výsledku se Cupra zařadila ve statistikách SDA mezi nejrychleji rostoucí značky na českém trhu. " Neřekl prodali, ale předali. Někteří z těchto zákazníků následně předají "svá" auta k exportu mimo ČR. Každopádně se jim musí uznat, že to dělají fikaněji než třeba Škoda Auto s registracema Enyaqů.
Doplnění: Koukal jsem na prosinec 2022 a SDA uvádí pouhých 40 registrovaných Formentorů, Registr vozidel ve stejném období zrušil českou registraci 68 kusům Formentoru mladším jednoho roku z důvodu exportu. Níže uvedená čísla jsou exporty aut mladších jednoho roku dle typu za prosinec 2022 - celkem bylo exportováno 1 116 aut:

16 Audi Q3
22 Citroen C3
16 Dacia Duster
49 Ford Kuga
52 Ford Puma
20 Huy i30
18 Huy Tucson
19 KIA Ceed
10 Range Rover
10 MB G AMG
23 Peugeot 208
31 Renault Clio
36 Seat Arona
68 VW Golf
34 VW Polo
43 VW Tiguan