Cupra v roce 2022 prakticky zdvojnásobila prodeje, Seatu se tolik nedařilo

Cupra Formentor Tribe Edition
Cupra Formentor Tribe Edition
Cupra Formentor Tribe Edition
Cupra Formentor Tribe Edition
47 Fotogalerie
Diskuze (9)

Mladá španělská automobilka Cupra za sebou má rekordní rok, kdy v podstatě zdvojnásobila své prodeje a pomalu se začala dotahovat na Seat. Tomu se naopak loni příliš nedařilo.

Cupra, jakožto mladá značka, jejíž jméno dříve značilo jen sportovnější Seaty, nepřestává růst, v loňském roce dokonce dravě, zatímco odbyt Seatu v loňském roce klesl. Na vině prý byly především přetrvávající komplikace v dostupnosti polovodičů a dalších důležitých dílů. Celkově společnost Seat S.A., pod níž obě značky spadají, v roce 2022 zákazníkům dodala zhruba 385.600 vozidel.

V předchozím roce 2021 se přitom společnosti Seat S.A. podařilo dodat 470.500 vozů, tudíž loňský rok představoval v meziročním srovnání propad o 18,1 %. Na svědomí ho má především Seat, jehož odbyt se meziročně propadl o 40,5 %. Zatímco v roce 2021 prodal 391.200 aut, v loňském roce to bylo už jen 232.700 vozidel.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Zdroj: Auto.cz

Seatu se sice v roce 2022 podařilo prodat své milionté SUV, ale to mu bohužel v době nedostatku klíčových dílů nepomohlo a na svých nejdůležitějších trzích, mezi něž krom Španělska patří například Německo nebo Velká Británie, se jeho odbyt propadl o desítky procent. Nejprodávanějším modelem Seatu zůstala Arona (71 tisíc aut), následována Ibizou (51,3 tisíc aut) a Leonem (41,5 tisíc aut).

Opačným příběhem je značka Cupra, jíž se podařilo téměř zdvojnásobit své prodeje. Zatímco v roce 2021 si Cupru pořídilo 79.300 lidí, o rok později už stála na příjezdové cestě 152.900 majitelů. Celkem od svého vzniku v roce 2018 Cupra dodala téměř 300 tisíc vozidel.

Hlavním tahounem v loňském roce byl úspěšný model Formentor, který se na odbytu značky podílel ze 63,8 % a na odbytu celé společnosti Seat S.A. zhruba z 25 %. Druhý nejprodávanější model byl elektrický hatchback Born s odbytem 31,4 tisíc vozidel (cca 20,5 % odbytu Cupry). Nejdůležitějšími trhy pro Cupru jsou, podobně jako v případě Seatu, Německo, následované Velkou Británií a Španělskem.

Video placeholder
Frankfurt - Cupra Tavascan • Zdroj: Auto.cz

Odbyt značky Cupra na našem trhu komentoval Aleš Novák, ředitel značek Cupra a Seat pro Českou republiku: „Naši prodejci předali zákazníkům rekordních 2.313 vozů značky Cupra! Díky dosaženému výsledku se Cupra zařadila ve statistikách SDA mezi nejrychleji rostoucí značky na českém trhu. Meziroční nárůst přesahující 350 % hovoří za vše.“ Náhled do statistik SDA prozrazuje, že Seatu u nás odbyt v meziročním srovnání klesl o téměř 60 %. Nově registrovaných Seatů pak bylo zhruba o 1,5 tisíce více než modelů Cupra.

Kai Vogler, člen představenstva společnosti Seat S.A. odpovědný za prodej a marketing, říká, že poptávka po automobilech obou značek zůstává velmi vysoká a společnost eviduje rekordní počty objednávek. Wayne Griffiths, předseda představenstva značek Seat a Cupra, k loňským výsledkům řekl: „Rok 2022 byl nepředvídatelný, ale my jsme z dané situace vytěžili bezpochyby maximum. Cupra i nadále překonává očekávání a upevnila své postavení nejrychleji rostoucí automobilové značky v Evropě. Naše pozoruhodné počty dodaných vozů potvrzují, že poptávka po této značce a jejích elektrifikovaných vozidlech nevykazuje žádné náznaky zpomalení.

Na adresu situace v zásobování v roce 2023 Wayne Griffiths dodal: „Jedna věc je jistá – jisté není nic. Ale tím, že je pro nás hlavní prioritou růst značky Cupra a elektrifikace společnosti Seat S.A., jsme se rozhodli čelit všem budoucím výzvám a přetvářet je v příležitosti.“ V praxi to mimo jiné znamená, že se letos dočkáme produkční verze elektrického sportovního SUV Cupra Tavascan a rozšíření současné produktové řady značky Cupra o nové verze a motorizace.

Vstoupit do diskuze (9)