Cupra v roce 2022 prakticky zdvojnásobila prodeje, Seatu se tolik nedařilo
Mladá španělská automobilka Cupra za sebou má rekordní rok, kdy v podstatě zdvojnásobila své prodeje a pomalu se začala dotahovat na Seat. Tomu se naopak loni příliš nedařilo.
Cupra, jakožto mladá značka, jejíž jméno dříve značilo jen sportovnější Seaty, nepřestává růst, v loňském roce dokonce dravě, zatímco odbyt Seatu v loňském roce klesl. Na vině prý byly především přetrvávající komplikace v dostupnosti polovodičů a dalších důležitých dílů. Celkově společnost Seat S.A., pod níž obě značky spadají, v roce 2022 zákazníkům dodala zhruba 385.600 vozidel.
V předchozím roce 2021 se přitom společnosti Seat S.A. podařilo dodat 470.500 vozů, tudíž loňský rok představoval v meziročním srovnání propad o 18,1 %. Na svědomí ho má především Seat, jehož odbyt se meziročně propadl o 40,5 %. Zatímco v roce 2021 prodal 391.200 aut, v loňském roce to bylo už jen 232.700 vozidel.
Seatu se sice v roce 2022 podařilo prodat své milionté SUV, ale to mu bohužel v době nedostatku klíčových dílů nepomohlo a na svých nejdůležitějších trzích, mezi něž krom Španělska patří například Německo nebo Velká Británie, se jeho odbyt propadl o desítky procent. Nejprodávanějším modelem Seatu zůstala Arona (71 tisíc aut), následována Ibizou (51,3 tisíc aut) a Leonem (41,5 tisíc aut).
Opačným příběhem je značka Cupra, jíž se podařilo téměř zdvojnásobit své prodeje. Zatímco v roce 2021 si Cupru pořídilo 79.300 lidí, o rok později už stála na příjezdové cestě 152.900 majitelů. Celkem od svého vzniku v roce 2018 Cupra dodala téměř 300 tisíc vozidel.
Hlavním tahounem v loňském roce byl úspěšný model Formentor, který se na odbytu značky podílel ze 63,8 % a na odbytu celé společnosti Seat S.A. zhruba z 25 %. Druhý nejprodávanější model byl elektrický hatchback Born s odbytem 31,4 tisíc vozidel (cca 20,5 % odbytu Cupry). Nejdůležitějšími trhy pro Cupru jsou, podobně jako v případě Seatu, Německo, následované Velkou Británií a Španělskem.
Odbyt značky Cupra na našem trhu komentoval Aleš Novák, ředitel značek Cupra a Seat pro Českou republiku: „Naši prodejci předali zákazníkům rekordních 2.313 vozů značky Cupra! Díky dosaženému výsledku se Cupra zařadila ve statistikách SDA mezi nejrychleji rostoucí značky na českém trhu. Meziroční nárůst přesahující 350 % hovoří za vše.“ Náhled do statistik SDA prozrazuje, že Seatu u nás odbyt v meziročním srovnání klesl o téměř 60 %. Nově registrovaných Seatů pak bylo zhruba o 1,5 tisíce více než modelů Cupra.
Kai Vogler, člen představenstva společnosti Seat S.A. odpovědný za prodej a marketing, říká, že poptávka po automobilech obou značek zůstává velmi vysoká a společnost eviduje rekordní počty objednávek. Wayne Griffiths, předseda představenstva značek Seat a Cupra, k loňským výsledkům řekl: „Rok 2022 byl nepředvídatelný, ale my jsme z dané situace vytěžili bezpochyby maximum. Cupra i nadále překonává očekávání a upevnila své postavení nejrychleji rostoucí automobilové značky v Evropě. Naše pozoruhodné počty dodaných vozů potvrzují, že poptávka po této značce a jejích elektrifikovaných vozidlech nevykazuje žádné náznaky zpomalení.“
Na adresu situace v zásobování v roce 2023 Wayne Griffiths dodal: „Jedna věc je jistá – jisté není nic. Ale tím, že je pro nás hlavní prioritou růst značky Cupra a elektrifikace společnosti Seat S.A., jsme se rozhodli čelit všem budoucím výzvám a přetvářet je v příležitosti.“ V praxi to mimo jiné znamená, že se letos dočkáme produkční verze elektrického sportovního SUV Cupra Tavascan a rozšíření současné produktové řady značky Cupra o nové verze a motorizace.